Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
www.stiudent.pl
MICHAŁ UDALSKI GiK II
FILOZOFIA CHRZEŚCIJAŃSKA ŚWIĘTEGO AUGUSTYNA
Świat podzielony na dwie części Wschodnią i Zachodnia przyczynił się do stworzenia bariery kulturowej pomiędzy nimi. Podczas gdy kraje Ojców greckich opiewały swoje nauki wokół dawnej tradycji greckiej, kraina Ojców łacińskich postanowiła stworzyć własną, niepowtarzalną kulturę. Rozwinęła się myśl chrześcijańska, która stała się nowym początkiem w dziejach ludzkości. Powstała koncepcja filozoficzna, która nie zrywała ze starożytną myślą, ale też taka, która nie podporządkowywała się jej bez reszty. Narodziła się myśl filozoficzna, która stała się wyrazem nowej, odrębnej postawy chrześcijańskiej wobec Boga i świata..... Powstała filozofia chrześcijańska świętego Augustyna.
Początki chrześcijańskiego nurtu sięgają czasów nauk Chrystusa. Pomimo, iż jego nauki nie były systemem filozoficznym, ani nie zawierały same w sobie takich założeń, stały się one podwalinami późniejszego systemu zawierającego w sobie Boga, teorię jego istnienia i świata, który stworzył, teorię życia, jakie zrodził i zbawienia. Jak się okazało chrześcijaństwo stało się czymś nowym i atrakcyjnym, ze względu na idee, które ze sobą niosło. Jednocześnie przyjmowało bardzo wiele z obcych kultur i wyznań.
ŻYCIE ŚWIĘTEGO AUGUSTYNA
W 354 roku w Tagasta (Numundia) przyszedł na świat święty Augustyn. Miał rodziców różnego wyznania - matkę chrześcijankę i ojca (Patrycjusz urzędnik rzymski) poganina. Wychowany przez matkę zgodnie z zasadami wiary chrześcijańskiej, nie został jednak ochrzczony. Pochodził z rodziny ubogiej. Jedynym sposobem wybicia się w owym czasie było wykształcenie, dlatego też Augustyn za wszelką cenę dążył do pogłębiania swojej wiedzy. Początkowo uczył się w rodzinnym mieście. Pod kierunkiem prywatnego nauczyciela w Tagaście głównie arytmetyki i łaciny. Dzięki wyrzeczeniom jego ojca jak i całej rodziny dane mu było rozpocząć studia w niedalekiej Madaurze. Po roku nauki Augustyn trafił znowu do Tagaste gdzie spędził rok czekając aż Patrycjusz uzbiera odpowiednia kwotę na kontynuowanie jego nauki.
Mimo iż jego matka starała się wychować go zgodnie z zasadami wiary chrześcijańskiej Augustyn nie podzielał jej wiary. Aczkolwiek wyniósł z domu rodzinnego niektóre zasady chrześcijańskie, głównie moralne. Swobodna atmosfera Kartaginy, nasiąknięta kultami religii wschodnich, sprawiła, że całkowicie rozstał się z wzorami chrześcijańskimi. Zainspirowany dziełem Cycerona, Hortensius, w wieku 19 lat postanowił studiować filozofie, aby wkrótce zostać wyznawcą manicheizmu.” (...)Przed mymi oczami zmarniały nagle wszystkie ambicje światowe. Niewiarygodnym wprost żarem serca zacząłem tęsknic do nieśmiertelności, jaką daje mądrość (...) To właśnie ona zmieniła uczucia moje i ku Tobie, Panie, zwróciła moje modlitwy, i nowe, odmienne wzbudziła we mnie życzenia i Pragnienia „. Biskup z Hippony uwzględnił jednak Boga rozumianego na sposób chrześcijański i wyciągnął głębsze konsekwencje z faktu przyjęcia wieczności i nieskończoności świata idei.
7. Augustyn, Traktaty o łasce, w: Łaska, Wiara, Przeznaczenie. Pisma Ojców Kościoła, t. 27, Poznań 1971
7
Historia filozofii : Tom 2: Od Augustyna do Szkota / Frederick Copleston; przekł. Sylwester Zalewski, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2004
Był to ruch filozoficzno-religijny, założony w III wieku przez Maniego, łączył elementy chrześcijaństwa oraz religii wschodu. Cechował go dualizm - u podstaw świata znajdują się dwie zasady: dobro (światło) i zło (ciemność)
Tatarkiewicz W., Historia Filozofii, tom I, PWN, Warszawa 2003
Augustyn, Traktaty o łasce, w: Łaska, Wiara, Przeznaczenie. Pisma Ojców Kościoła, t. 27, Poznań 1971
Tatarkiewicz W., Historia Filozofii, tom I, PWN, Warszawa 2003
Historia filozofii : Tom 2: Od Augustyna do Szkota / Frederick Copleston; przekł. Sylwester Zalewski, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2004
Historia filozofii : Tom 2: Od Augustyna do Szkota / Frederick Copleston; przekł. Sylwester Zalewski, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2004
Augustyn, Traktaty o łasce, w: Łaska, Wiara, Przeznaczenie. Pisma Ojców Kościoła, t. 27, Poznań 1971
Mateusz Wichary: "Wolna wola i łaska w myśli św. Augustyna." – www. teologia.protestanci.org
J.N.D. Kelly, Początki doktryny chrześcijańskiej, Warszawa 1988, s 266.
Tatarkiewicz W., Historia Filozofii, tom I, PWN, Warszawa 2003
Podobnie jak Platon, także Augustyn zakładał istnienie świata idei, który istnieje niezależnie od świata materialnego, jest wieczny, nieskończony i doskonały. Biskup z Hippony rozwinął jednak teorię hierarchii idei o ideę Boga. Dla niego podstawową i jedyną istniejącą z własnej mocy ideą był właśnie Bóg. Wszystkie pozostałe idee stawały się emanacjami Boga, które ten tworzy z sobie wiadomych powodów. Idee te Augustyn rozumiał wciąż podobnie, jak Platon - tzn. były dla niego realnie istniejącymi obiektami, z którymi można się bezpośrednio stykać.
Historia filozofii : Tom 2: Od Augustyna do Szkota / Frederick Copleston; przekł. Sylwester Zalewski, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2004
Pitagorejczycy twierdzili, że podstawą całej rzeczywistości jest liczba. Wszystkie elementy świata natury, sztuki, muzyki, o ile stanowią harmonię, można wyrazić liczbowo, to znaczy stosunkiem liczb całkowitych.
„Racje zarodkowe” – to niewidzialne, tkwiące w materii zarodki rzeczy, siły, możliwości. Zostały one złożone w materii przez Boga w akcie stwórczym i mogą się w swoim czasie ujawnić. Są niejako zakodowane w materii, która dzięki temu rozwija się, zgodnie z założonym dla niej planem...