Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

              „Wychowywać,  to  pomagać  wychowankowi,
                                by  coraz  dojrzalej  rozumiał  i  kochał  siebie
                                oraz  innych  ludzi”.

 

 

Program  wychowawczy
  Szkoły  Podstawowej  nr  17
w  Rzeszowie

 

Program  ten  ma  charakter  otwarty,  będzie  mógł  być  poddawany  modyfikacjom.

 

 

Podstawa  prawna:

1.     Konstytucja  Rzeczpospolitej  Polskiej.

2.     Ustawa  o  systemie  oświaty.

3.     Karta  Nauczyciela.

4.     Powszechna  Deklaracja  Praw  Człowieka.

5.     Konwencja  o Prawach  Dziecka.

6.     Statut  Szkoły  Podstawowej  nr  17  w  Rzeszowie.

 

Program  wychowawczy  zawiera:

I.                   Wstęp.

II.                Ogólne  zadania  szkoły  w  zakresie  wychowania.

III.             Zadania  edukacyjno – wychowawczo – opiekuńcze  każdego  nauczyciela.

IV.            Powinności  wychowawców  klasy.

V.               Plan  działań  wychowawczych.

VI.            Program  wychowawczy  klasy,  świetlicy, biblioteki  szkolnej,  plan  pracy  Samorządu  Uczniowskiego. 

VII.         Harmonogram  działań  doraźnych  i  okolicznościowych  zawarty   w  kalendarzu  imprez .

VIII.      Współpraca  wychowawcza  rodziców  ze  szkołą.

IX.            Współpraca  ze  środowiskiem  lokalnym.

 

 

I.  Wstęp

Główny  cel:

Kształtowanie  człowieka  twórczego,  aktywnego  i  otwartego  na  innych  ludzi.

 

Uczeń  będzie:

§        ciekawy  świata,  poszukujący,  otwarty  na  zdobywanie  wiedzy,

§        zgłębiający  polskie  dziedzictwo  kulturowe  i  okazujący  mu  szacunek,

§        samodzielny,  twórczy  i  operatywny,

§        przestrzegający  ogólnie  przyjętych  norm  społecznych,  umiejący  współdziałać
w  grupie,

§        wrażliwy,  tolerancyjny,  asertywny,

§        odpowiedzialny  za  siebie  i  innych,  za  podjęte  działania  oraz  pełnione  role,

§        chętnie  i  umiejętnie  korzystający  z  dostępnych  dóbr  kultury.

 

 

II. Ogólne  zadania  szkoły  w  zakresie  wychowania:

1.     Stosowanie  oddziaływań  wychowawczych  sprzyjających  budowaniu  osobowości  i  postaw  dziecka  zgodnie  z  założeniami  misji  i  wizji  szkoły.

2.     Kierowanie  aktywności  dzieci  na  pozytywne  działania.

3.     Stosowanie  metod  wzmacniających  dobre  zachowania.

4.     Udzielanie  uczniom  pomocy  w  dokonywaniu  przez  nich  wyborów  życiowych,  uwzględniając  ich  wiek,  poziom  intelektualny
i  emocjonalny  oraz  uwarunkowania  społeczne.

5.     Skoordynowanie  oddziaływań  wychowawczych  domu,  szkoły
i  środowiska  rówieśniczego.
 

III.  Zadania  edukacyjno – wychowawczo – opiekuńcze  każdego  nauczyciela   ( Statut  Szkoły  - § 17.1 )

 

„ 1.Do obowiązków nauczyciela należy:

 

a)     dbałość o godność zawodu nauczycielskiego;

b)    troszczenie się o pozycję szkoły w środowisku;

c)     czynne uczestnictwo w posiedzeniach Rady Pedagogicznej;

d)    przestrzeganie wewnętrznego regulaminu Rady Pedagogicznej;

e)     stosowanie się do uchwał Rady Pedagogicznej i zarządzeń Dyrektora szkoły;

f)      racjonalne opracowanie rozkładu materiału dla każdej klasy, ustalenie zestawu podręczników i podanie ich do wiadomości uczniom i rodzicom do 15  czerwca   każdego roku;

g)    rzetelne przygotowywanie się pod względem merytorycznym i metodycznym   do prowadzonych zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;

h)    prowadzenie i dokumentowanie zajęć dydaktyczno – wychowawczych;

i)      przechowywanie w szkole pisemnych sprawdzianów ucznia z danego roku szkolnego   i udostępnianie ich do wglądu rodzicom na terenie szkoły;

j)      punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć lekcyjnych;

k)    przestrzeganie regulaminu oceniania i klasyfikowania uczniów;

l)      doskonalenie zawodowe;

m)  troska o poziom intelektualny i kondycję psychofizyczną uczniów:

·        wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, rozwijanie ich zdolności   i zainteresowań;

·        udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu  o rozeznanie potrzeb uczniów poprzez prowadzenie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, korekcyjno – kompensacyjnych i innych zgodnie  z kwalifikacjami i potrzebami uczniów, indywidualną pomoc nauczyciela, organizowanie pomocy koleżeńskiej, stosowanie indywidualizacji w procesie nauczania, współpracę z poradnia psychologiczno –pedagogiczną, ścisłą współpracę z rodzicami i prawnymi opiekunami uczniów.

      ł) szanowanie godności ucznia;

n)    dbałość o funkcjonalność swojego warsztatu pracy i stan wyposażenia (nauczyciele powinni wnioskować o systematyczne uzupełnianie pomocy dydaktycznych w miarę posiadanych środków),

o)    przestrzeganie przepisów bhp,

p)    natychmiastowego zawiadamiania Dyrektora szkoły o wypadku jaki zdarzył się na terenie szkoły lub poza jej terenem w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;

r)  wypełnianie dyżurów nauczycielskich  przed lekcjami i w czasie przerw                 międzylekcyjnych  -  wg zasady:

·        dyżury pełnione są wg grafiku zatwierdzonego przez dyrektora szkoły,

·        pierwszy dyżur trwa od 7:45 do 8:00, a w ciągu dnia podczas przerw międzylekcyjnych i po zakończeniu lekcji;

·        nauczyciel wyznaczony do pełnienia dyżurów zwraca szczególną    uwagę na bezpieczeństwo uczniów na korytarzu, w sanitariatach i na boisku szkolnym,

·        nauczyciel jest odpowiedzialny za punktualne wyjście na dyżur,

·        nauczyciele wychowania fizycznego odpowiadają za porządek  i dyscyplinę w szatniach, przy sali gimnastycznej;

·        za nieobecnych nauczycieli dyżur pełni osoba zastępująca go lub wyznaczona przez dyrektora.            

      s) powiadamianie szkoły o przewidywanej nieobecności w pracy.”

 

 

 

IV.        Powinności  wychowawców  klasy
( Statut  Szkoły  - § 17.3 )

 

„ 3. Obowiązki nauczyciela - wychowawcy klasy.

3.1.Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca. Dla zapewnienia ciągłości  i skuteczności pracy wychowawczej, wychowawca opiekuje się danym oddziałem  w ciągu całego etapu edukacyjnego. ( kl. 0, I – III, IV – VI )

a.      Dyrektor może zmienić nauczyciela wychowawcę w przypadku:

a)     uzasadnionego wniosku nauczyciela – wychowawcy lub Rady Szkoły;

b)    długotrwałej nieobecności nauczyciela;

c)     braku efektów w pracy wychowawczej.

3.3.  Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki nad uczniami danej klasy, której    jest wychowawcą, a w szczególności:

a) koordynowanie działań zespołu nauczycieli uczących w danej klasie;

b) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia;

c) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;

d) rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.

4.   Wychowawca, w celu realizacji zadań:

a)     otacza indywidualną opieką każdego wychowanka;

b) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego klasy, zgodnie z "Planem wychowawczym";

c) współdziała z nauczycielami uczącymi, koordynując realizację działań  wychowawczych wobec ogółu uczniów danej klasy;

d)    utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu poznania
i ustalenia potrzeb opiekuńczo- wychowawczych ich dzieci i wspomagania działań wychowawczych , zapobiegania patologiom oraz włączenia ich w życie klasy i szkoły;

e)     współpracuje z dyrektorem szkoły,  pedagogiem, higienistką szkoły, poradnią psychologiczno - pedagogiczną, oraz instytucjami wspomagającymi pracę  szkoły;

f)      w sytuacjach wyczerpania możliwości oddziaływań wewnątrzszkolnych, na życzenie wychowawcy i rodziców, pedagog szkolny zobowiązany jest do szukania pomocy
w pozaszkolnych instytucjach wychowawczych.

5.  Współdziałanie wychowawcy z rodzicami odbywa się w ciągu  całego cyklu kształcenia w następujących formach:

a)     comiesięcznych spotkań indywidualnych, według harmonogramu opracowywanego corocznie i udostępnianego rodzicom we wrześniu każdego roku;

b)    lekcji otwartych dla rodziców;

c)     współorganizowania imprez i wycieczek klasowych,

d)    analizy sytuacji wychowawczej klasy przez Radę Klasową Rodziców, przy współudziale nauczycieli uczących i pedagoga (na życzenie rodziców).

6. Nauczyciel wychowawca wykonuje swe zadania w oparciu o "Plan pracy wychowawczej  klasy", powstający jako wynik wspólnego planowania wychowawcy, uczniów, rodziców    i realizujący założenia "Planu wychowawczego szkoły".

7. Na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym powiadamia ucznia  i jego rodziców  o przewidywanych dla niego stopniach okresowych ( ucznia na godzinie wychowawczej, rodziców podczas zebrania).

8. Każdy nauczyciel ma obowiązek poinformowania ucznia i jego  rodziców                                 o ocenie końcoworocznej na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym, poprzez wpisanie przewidywanej oceny do zeszytu przedmiotowego. Rodzice potwierdzają ten fakt własnoręcznym podpisem.

9. Nauczyciel wychowawca zachowuje pisemne usprawiedliwienia nieobecności ucznia przez okres semestru, którego dotyczą.

10. Wychowawca klasy wykonuje następujące czynności administracyjne dotyczące klasy i jest za te czynności odpowiedzialny:

a.      prowadzenie dziennika zajęć i arkuszy ocen;

b.     sporządzanie opinii o uczniach;

c.      wypisywanie świadectw promocyjnych i ukończenia szkoły;

d.     prowadzenie dokumentacji wynikającej z zasad ustalania oceny zachowania.”

 

 

 

    V.  Plan  działań  wychowawczych.

 

 

ZADANIA 

TREŚĆ  ZADANIA

FORMY  REALIZACJI

I. Uczeń  we  wspólnocie:

Klasa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szkoła

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dom

 

 

 

 

 

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl