Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
www.stiudent.pl
E-BIZNES PYTANIA
1.Definicja handlu elektronicznego
(Electronic commerce – EC, e-commerce, commerce on-line) jest wprowadzoną do praktyki koncepcją opisującą proces kupna, sprzedaży i dostawy produktów, usług, informacji przez partnerów handlowych (indywidualnych i/lub grupowych oraz przedsiębiorstwa elektroniczne), na terenie tego samego kraju (handel krajowy) lub pomiędzy rezydentami dwóch lub więcej krajów (handel międzynarodowy lub globalny), zabezpieczany za pomocą środków płatności (tradycyjnych i elektronicznych), dokonywany przy pomocy infrastruktury techniczno-organizacyjnej, w tym głównie sieci komputerowych z Internetem włącznie, dla osiągnięcia określonych zysków.
Handel elektroniczny - inne definicje:
wszelkie formy transakcji związanych z komercyjnym wykorzystaniem, z uwzględnieniem indywidualnych, jak też instytucjonalnych podmiotów, które bazują na cyfrowym przetwarzaniu i transmisji danych;
biznes prowadzony w sieciach komputerowych, takich jak Internet, z uwzględnieniem pokrewnej infrastruktury;
produkcja, dystrybucja, marketing i sprzedaż oraz dostarczanie dóbr i usług z wykorzystaniem mediów elektronicznych
2.Typologia (rodzaje) handlu elektronicznego
bezpośredni - gdzie cała transakcja handlowa od momentu złożenia zamówienia do realizacji płatności i dostawy towaru odbywa się wyłącznie przez sieć (dotyczy towarów i usług, które mogą być przesyłane w formie elektronicznej),
pośredni – poszukiwanie towarów, usług, nowych kontrahentów, przesłanie dokumentów i płatności odbywa się przez sieć, natomiast dostawa zamówionego towaru lub usługi odbywa się bezpośrednio, w tradycyjny sposób (poczta kurierska, firmy spedycyjne, własna wysyłka, kontakt bezpośredni w magazynie lub firmie/biurze dostawcy itp.).
hybrydowy – w praktyce niedostatki rozwoju sieci lub usług telekomunikacyjnych powodują, że stosuje się czasowo różne formy przejściowe np. wszystkie czynności za wyjątkiem płatności odbywają się przez sieć.
3.Różnice pomiędzy handlem tradycyjnym i elektronicznym
Kryterium
Handel tradycyjny
Handel elektroniczny
Media
Komunikacja bezpośrednia twarzą w twarz, za pomocą pośredników, bądź przy pomocy dokumentów przesyłanych przez pocztę, posłańców, pocztę pneumatyczną, telefon stacjonarny, telegraf, faks itp..
Dominującą formą komunikacji jest kontakt przez Internet: poczta elektroniczna, wyszukiwarki stron WWW, zawartość stron + odnośniki, portale, wortale i inne narzędzia komunikacji, ewentualnie przejściowo wspomagane przez media tradycyjne.
Elastyczność działalności
Niska elastyczność, problemy nie tylko z przestawieniem się na inny rodzaj działalności, ale również ze zmianą czy rozszerzeniem asortymentu, wzmocnione licznymi ograniczeniami administracyjnymi.
Wysoka elastyczność wynikająca z roli pośrednika na rynku. Wiąże się to niestety z koniecznością dokonania również technicznych posunięć na rynku (szeroka reklama zmian, podłączenie się pod inne strony, utworzenie własnego portalu itp.)
Logistyka działalności
Towary wytwarzane na miejscu lub magazynowane, ograniczony zasięg działalności lub konieczność utrzymywania wielu punktów wytwarzania i dystrybucji.
Dominującą formą jest oderwanie od procesu wytwórczego, możliwość przesyłania bezpośrednio z własnej lub obcej hurtowni do klienta.
Logistyka sprzedaży
Struktura pionowa, łańcuch pośredników, konieczność dotarcia klienta do punktu sprzedaży, działającego w określonych godzinach.
Spłaszczenie struktur, wyposażony w odpowiednie urządzenia klient może transakcję przeprowadzać z miejsca zamieszkania, teoretycznie w ciągu całej doby.
Formy płatności
Tradycyjne: gotówka, karta płatnicza, czek; anonimowość kupna i sprzedaży, powszechność użycia i akceptowalności różnych form sprzedaży, problemy z wymianą niektórych walut uznanych za obowiązujące na określonym terytorium, granulacja pieniądza, akceptowalny stopień zabezpieczenia.
Odmienne od tradycyjnych formy płatności: za zaliczeniem pocztowym, przekaz pieniężny, karta płatnicza, karta inteligentna, mikropłatności, pieniądz elektroniczny, poddawana pod wątpliwość powszechność wymagająca odpowiedniej infrastruktury, poziom zabezpieczeń uznawany za mniejszy od tradycyjnego.
Parametry sprzedaży
Występuje zależność między położeniem punktu sprzedaży i gęstością realnej sieci, a ceną zakupu, co wynika z ograniczoności dostępu do towarów i usług. Różnice regionalne związane z położeniem geograficznym.
Z powodu globalizacji konkurencyjność cenowa wymusza niewielkie różnice cenowe. Różnice mogą być niwelowane przez trudne warunki dostawy. Najniższe ceny osiągane w handlu wartościami intelektualnymi (brak ceł, kosztów transportu itp.).
4.Przedsiębiorstwo, handel, biznes, gospodarka elektroniczna - definicje i współzależności
Przedsiębiorstwo
Przedsiębiorstwo zdolne do wymiany wartości – środków pieniężnych, dóbr, usług czy informacji – na drodze elektronicznej Z punktu widzenia handlu elektronicznego jest ono jednym z potencjalnych oferentów, bądź klientów zinstytucjonalizowanych, czy może występować w obu rolach naraz na rynku elektronicznym. W ujęciu ogólnym przyjmuje się też, że może ono być zarówno „wytwórcą”, „pośrednikiem” jak i „organizatorem” tej wymiany. Do niektórych firm stosujących tzw. sieć pionową, specjalizującą się w różnych produktach, technologiach i usługach wytwarzających zasilenia danej branży, skupionych wokół jednej organizacji stosuje się określenie przedsiębiorstwa wirtualnego lub elektronicznego
Handel
(Electronic commerce – EC, e-commerce, commerce on-line) jest wprowadzoną do praktyki koncepcją opisującą proces kupna, sprzedaży i dostawy produktów, usług, informacji przez partnerów handlowych (indywidualnych i/lub grupowych oraz przedsiębiorstwa elektroniczne), na terenie tego samego kraju (handel krajowy) lub pomiędzy rezydentami dwóch lub więcej krajów (handel międzynarodowy lub globalny), zabezpieczany za pomocą środków płatności (tradycyjnych i elektronicznych), dokonywany przy pomocy infrastruktury techniczno-organizacyjnej, w tym głównie sieci komputerowych z Internetem włącznie, dla osiągnięcia określonych zysków
Biznes
Pojęcie szersze niż handel elektroniczny, różni się w od niego tylko faktem dołączenia do wymienionych w początkowej definicji funkcji działalności wytwórczej – produkcyjnej, realizowanej również za pośrednictwem sieciW literaturze przedmiotu, szczególnie amerykańskiej, pojęcia handlu elektronicznego i elektronicznego biznesu używane są czasem zamiennie - dzieje się tak dlatego, że czynnościami wytwórczymi można zarządzać z poziomu sieci, a znacznie trudniej jest je poprzez sieć wykonywać
Gospodarka elektroniczna
Istniejąca czasowo w przestrzeni sieci rozległych (głównie Internetu), w sferze normatywnej i pozanormatywnej (gdy np. tworzenie aktów prawnych nie nadąża za procesami rzeczywistymi lub organizacje tworzone są ad hoc dla realizacji określonego celu), sztuczna organizacja społeczno-ekonomiczna, której architektura ze względu na swą dynamiczną złożoność i specyfikę używanej infrastruktury nie może być zastosowana w sposób statyczny w świecie realnym, chociaż towary i płatności występujące w tej sferze należą właśnie do tego świata.
5.Cechy tzw. wirtualnej organizacji
Wirtualna gospodarka (gospodarka elektroniczna, virtual economy, cyber economy, information economy)
Istniejąca czasowo w przestrzeni sieci rozległych (głównie Internetu), w sferze normatywnej i pozanormatywnej (gdy np. tworzenie aktów prawnych nie nadąża za procesami rzeczywistymi lub organizacje tworzone są ad hoc dla realizacji określonego celu), sztuczna organizacja społeczno-ekonomiczna, której architektura ze względu na swą dynamiczną złożoność i specyfikę używanej infrastruktury nie może być zastosowana w sposób statyczny w świecie realnym, chociaż towary i płatności występujące w tej sferze należą właśnie do tego świata.
6.Rodzaje komunikacji w handlu elektronicznym B2B, B2C itp. + opis
transakcje zachodzące między przedsiębiorstwami (business-to-business, B2B) – zamówienia, sprzedaż itp.,
Sektor operacji między przedsiębiorstwami B2B
Dotyczy kontaktów handlowych polegających nie tylko na zawieraniu transakcji, ale także na poszukiwaniu partnerów do rozwijania przedsięwzięć inwestycyjnych i innowacyjnych, budowania sieci dostawców i odbiorców, poszukiwania informacji handlowych, budowania sieci kooperacyjnych i podwykonawczych, zdobywania wiedzy know-how i innych.
Prowadzenie działalności w tej sferze jest zabezpieczane przeważnie za pomocą systemu elektronicznego przesyłania dokumentacji (EDI).
W warunkach niedorozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej, łączność z niektórymi partnerami czy kontrahentami instytucjonalnymi zapewniana jest przez tradycyjne media typu osobiste wizyty, telefon, fax. itp. Zamiast dokumentacji papierowej takiej jak zamówienia, faktury, dokumenty odprawy celnej wymieniane są komunikaty elektroniczne w zestandaryzowanej postaci.
Aby transakcje mogły zachodzić niezbędne jest uprzednie zawarcie pomiędzy stronami odpowiednich umów o współpracy i zakresie odpowiedzialności.
W warunkach niedorozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej, łączność z niektórymi partnerami czy kontrahentami instytucjonalnymi zapewniana jest przez tradycyjne media typu osobiste wizyty, telefon, fax. itp. Zamiast dokumentacji papierowej takiej jak zamówienia, faktury, dokumenty odprawy celnej wymieniane są komunikaty elektroniczne w zestandaryzowanej postaci.
Aby transakcje mogły zachodzić niezbędne jest uprzednie zawarcie pomiędzy stronami odpowiednich umów o współpracy i zakresie odpowiedzialności.
transakcje zachodzące między przedsiębiorstwem a konsumentem (business-to-consumer, B2C) – handel elektroniczny w postaci detalicznej,
Sektor transakcji przedsiębiorstwo-konsument B2C
Nazywany wąskim lub klasycznym handlem elektronicznym - zawiera w sobie wszelkie formy sprzedaży towarów, usług i informacji nabywcom indywidualnym. Jest to sprzedaż detaliczna z użyciem sieci.
Nie musi być poprzedzona wcześniejszymi porozumieniami pomiędzy stronami transakcji, jednak w niektórych systemach płatności elektronicznych, występuje porozumienie za pośrednictwem instytucji zabezpieczających proces dokonania operacji płatności i dostarczenia towaru odbiorcy.
operacje zachodzące pomiędzy przedsiębiorstwem a sferą użyteczności publicznej (business-to-public, B2P) – wzajemna wymiana informacji niezbędnych dla funkcjonowania przedsiębiorstw, instytucji publicznych i ich potencjalnych klientów,
operacje zachodzące pomiędzy konsumentem a mediami infrastruktury publicznej (consumer-to-public, C2P) – przesunięcie wymiany informacji z klienta zinstytucjonalizowanego na indywidualnego i rozszerzenie sfery zastosowań na inne dziedziny życia publicznego.
konsument - konsument (C2C) – polegające na wymianie informacji, a nawet usług pomiędzy poszczególnymi członkami społeczeństwa (narzędziem jest tu np. e-mail),
media infrastruktury publicznej – media infrastruktury publicznej (P2P) – zapewniające sprawniejsze i szybsze przekazywanie i przetwarzanie informacji pomiędzy organami rządowymi, samorządowymi i innymi organami użyteczności publicznej.
7.Integracja systemu e-commerce z istniejącymi systemami firmy ERP, DSS, MIS, CRM
Integracja e-Commerce z systemami firm
n Integracja z istniejącymi systemami daje pełne możliwości wykorzystania specyfiki systemów handlu elektronicznego.
n
Z drugiej strony, niemniej istotnym czynnikiem jest personalizacja usług. Oznacza to z jednej strony możliwość bezpośredniej reakcji wewnętrznego systemu firmy na zewnętrzne sygnały docierające za pomocą systemów e-commerce (np. konieczność uzupełnienia stanów magazynowych pod kątem nadchodzących zamówień), a drugiej strony informowanie zewnętrznych kontrahentów o dostępności interesujących ich towarów, na podstawie informacji z wewnętrznych baz danych firmy. Jednocześnie od strony firmy rośnie nowa kategoria systemów klasy CRM (Customer Relationship Management), które zaczynają częściowo przejmować funkcje łączności (interfejsu) z mechanizmami transakcji elektronicznych.
n Integracja wpływa na lepsze funkcjonowanie przedsiębiorstwa, zwiększając szybkość i niezawodność działania w środowisku, niezależnie od kierunku zmian systemów przedsiębiorstwa.
e-Commerce a Customer Relationship Management (CRM) (1)
Koncepcja budowy systemu CRM koncentruje się wokół trzech podstawowych celów:
n dostarczenie wszystkim pracownikom firmy, którzy kontaktują się z klientem (sprzedawcom, serwisantom, przedstawicielom marketingu) dokładnej informacji, tak aby mogli odpowiedzieć na każde pytanie każdego klienta o produkt czy usługę i to w każdym miejscu, w którym się znajdują,
n uzyskanie pełnej wiedzy o kliencie (co kupił, kiedy, z jakiej oferty korzystał, jakie zgłaszał reklamacje i jak były one załatwiane, kto z pracowników firmy się z nim kontaktował, kiedy i w jakiej sprawie, w jaki sposób itd.) i umożliwienie natychmiastowego dostępu do tej wiedzy – w każdym miejscu w firmie i w każdym czasie, kiedy ta informacja może być potrzebna.
n pełna obsługa kontaktu z klientem (m.in. telefon, faks, poczta elektroniczna), ze szczególnym naciskiem na Internet
e-Commerce a Customer Relationship Management (CRM) (2)
Nowoczesne rozwiązania służące do zarządzania relacjami z klientem obejmują:
n analizę klienta - klienci nie są nigdy tacy sami i nigdy nie reagują tak samo, wychwytywanie różnic między nimi jest jednym z podstawowych celów i zalet systemów CRM. W bardzo wielu firmach większość dochodu przynosi mała, ale stała grupa klientów. Relacje procentowe mogą wyglądać różnie, ale bywa, że zaledwie 20 % klientów firmy, daje aż 80 % jej dochodu. Analiza ta nie polega jednak tylko na odrzuceniu klientów niedochodowych, ale również na badaniu dlaczego tak się dzieje i jak można temu zaradzić. Celem finalnym jest zapewnienie satysfakcji klienta i jego utrzymanie oraz powiększenie szans, że poleci on firmę innym klientom. Analiza informacji o klientach wymaga nie tylko informacji wysokiej jakości, ale również danych kompletnych, zebranych z różnych źródeł. Informacje te muszą zostać zintegrowane i umieszczone w hurtowni danych w taki sposób aby umożliwić zarówno tworzenie standardowych raportów, jak i przeprowadzanie analiz ad hoc, zapewniać podstawy do segmentacji klientów oraz eksploracji (data mining).
e-Commerce a Customer Relationship Management (CRM) (3)
n marketing bezpośredni - dzięki budowie hurtowni danych możliwe jest przeprowadzenie wyrafinowanej segmentacji klientów w celu zanalizowania ich mocnych i słabych punktów.
n segmentację rynku - odkrycie potencjalnie zyskownych działów rynku umożliwia przeprowadzenie kampanii marketingowych, wykorzystujących każdy punkt organizacji, oferujący bezpośrednią styczność z klientem- od telemarketingu po obsługę klienta- z myślą o zaspokojeniu specyficznych potrzeb klientów. Te programy marketingowe są często nazywane strategiami ukierunkowanymi (treatment strategies).
...