Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

Komunikacja interpersonalna

 

Charakterystyka procesu komunikacji interpersonalnej

-istota i definicja komunikacji

-model procesu komunikacji

-etapy występujące podczas komunikowania się

-cechy komunikowania

-rodzaje przekazów

 

Jak osiągnąć sukces?- strategia działania

1.Wyznaczenie konkretnego celu na podstawie stworzonej wizji

2. Określenie terminu realizacji

3.Podanie przewidywanych korzyści

4.Okreslenie wyzwań (przeszkód), jakie mogą się pojawić po drodze

5. Wyznaczenie ludzi i organizacji

6. Określenie wiedzy i umiejętności niezbędnej do wykonania zadania.

 

Definicja komunikacji:

Komunikowanie jest procesem porozumiewania się jednostek, grup lub instytucji. To podejmowana w określonym kontekście wymiana werbalnych, wokalnych i niewerbalnych sygnałów w celu osiągnięcia lepszego poziomu współdziałania.

Cel: wymiana myśli, dzielenie się wiedzą, informacjami i ideami

 

Komunikacja jednokierunkowa polega na przesyłaniu informacji od jednej osoby do drugiej bez sprzężenia zwrotnego.

 

W komunikacji dwustronnej pojawia się sprzężenie zwrotne, które jest możliwe dzięki zadawaniu pytań, parafrazowaniu oraz odpowiadaniu na pytania.

 

Model procesu komunikowania się:

·         Nadawca --> kod, słowa, informacja --> odbiorca

·                                                                 <-- sprzężenie zwrotne

Kontekst:

- aspekt psychologiczny – wyrażający sposób wzajemnego postrzegania się uczestników rozmowy

- aspekt fizyczny – warunki

- aspekt historyczny – odwołanie się do przeszłości

- aspekt czasowy – wskazujący ścisły związek pomiędzy przebiegiem procesu komunikacji

 

Kanały komunikacyjne:

- środki prezentacyjne: głos, twarz, wzrok, mimika, ciało.

- środki reprezentacyjne: teksty, obrazy rysunki, fotografie.

- środki techniczne – mechaniczne –umożliwiające przekaz informacji (radio, prasa, telewizja, telefon, płyty)

 

Etapy występujące w procesie komunikacji:

1.      Intencja nadawcy

2.      Wiadomość

3.      Kodowanie

4.      Sygnał

5.      Przekazywanie informacji

6.      Odbiór

7.      Odkodowanie wiadomości przez nadawcę.

 

Zaspokojenie własnych potrzeb, i potrzeb odbiorcy.

Zapoznanie innych z własnymi odczuciami

 

 

Kodowanie – zbiór zachowań i przyporządkowanych wyrażeń – najczęściej używanym kodem jest język ludzki. Przełożenie wiadomości na sygnał, polega na doborze, kodu jakim nadawca wyraża treść wiadomości.

 

Cechy komunikowania się:

- proces społeczny – odnosi się do dwóch jednostek i przebiega w danym środowisku

- przebiega w odpowiednim kontekście.

- proces kreatywny – polega na budowaniu nowych pojęć

- ma charakter dynamiczny

- proces ciągły – trwa od narodzenia do śmierci

- ma charakter symboliczny

- ma charakter interakcyjny, może wyrażać różne stosunki np.: dominacje, podporządkowanie

- komunikowanie się jest celowe i świadome

- jest nieuchronne

- proces złożony i

- jest nieodwracalne – nie można cofnąc

 

Funkcje komunikacji:

- emotywna – koncentracja wypowiedzi na autorze

- fatyczna – skierowana na kanał – utrzymanie kontaktu

- metajęzykowa – odnosi się do kodu

-                               - koncentracja wypowiedzi na odbiorcy

- referencyjna – zajmuje się treścia

 

Sposoby komunikowania się

- bezpośredni – fizycznie się widzimy

- pośredni – brak fizycznego kontaktu

-  za pomocą środków masowego przekazu

 

Rodzaje przekazywania:

Przekazy

Ustny

Pisemny

Werbalny

Słowa mówione

Słowa pisane

Niewerbalny

Ton głosu, postawa

Gesty, ruchy, wygląd

 

Poziomy w procesie komunikowania się:

- komunikacja interpersonalna

- komunikacja w małych grupach

- Komunikacja publiczna

- komunikacja w organizacji

- komunikacja międzykulturowa

- komunikacja masowa

 

 

Formy komunikowania:

-forma ustna

              * bezpośredni kontakt

              *komunikacja niewerbalna

              *natychmiastowa odpowiedź

-forma pisemna

              * komunikacja na odległość

              -możliwość starannego przygotowania

              -spis przechowywany jako dokument

              - komunikacja w sferze zawodowej

Poziomy w procesie komunikowania się:

- komunikowanie interpersonalne

- komunikowanie w małych grupach

- wystąpienia publiczne

- komunikowanie w organizacji

- komunikowanie masowe (medialne)

- komunikowanie międzykulturowe

 

Typy komunikowania się

1.      Informacja: dzielenie się ideami, myślami, wiedzą. Wyjaśnienie Instruktaż

2.      Perswazja: formowanie postaw. Wzmocnienie postaw. Zmiana zachowań i postaw.

 

Ad. 1. komunikowanie informacyjne:

                            -kreowanie wzajemnego porozumienia między uczestnikami procesu

                            -intencja nadawcy nie jest wpływanie na zachowanie czy postawy odbiorcy

                            -odbiorca oczekuje uzyskania pewnej wiedzy, która jest mu przekazywana w ramach             procesu komunikowania .

                            - przekazywana informacja posiada cechy rzetelnej, neutralnej i obiektywnej

Metody komunikowania informacyjnego:

1.      Narracja – opis wydarzenia, historii z zachowaniem kolejności występowania, epizodów i wątku od początku do końca.

2.      Opis – dotyczy danej osoby, grupy ludzi, przedmiotu, urządzenia itp.

3.      Demonstracja- przekazowi werbalnemu towarzyszy równoczesne wykonywanie czynności ilustrującej ten komunikat

4.      Definiowanie- wyjaśnienie pewnych pojęć, ich klasyfikacja i rozróżnienie, wskazywanie na użycie i funkcje.

Ad.2 komunikowanie perswazyjne

              -Operuje perswazja jako techniką wpływania na odbiorcę

              -Nakłania zachęca i tłumaczy określone zjawiska oraz angażuje w nie odbiorców procesu komunikowania

              -Próbuje ukształtować nowe postawy lub zmodyfikować już istniejące i sprowokować do działania

 

Perswazja – wpływa na odbiorcę, nakłania, zachęca i tłumaczy argumenty. Próbuje kształtować nowe postawy, lub zmienić istniejące.

 

 

 

Rodzaje perswazji:

1.      Perswazja przekonująca- obie strony dążą do wzajemnego porozumienia

2.      Perswazja nakłaniająca- intencja nadawcy jest przyciągnięcie odbiorcy do idei. Postaw i zachowań, które wyznaje osoba perswadująca

3.      Perswazja pobudzająca- narzucanie odbiorcy określonego wzoru zachowań

 

Zasady komunikowania perswazyjnego:

- Sprecyzowanie celów, określenie efektów

- Stosowanie właściwej i logicznej argumentacji(np. dowodów)

- Rozpoznanie istniejących postaw i  wzorów zachowań odbiorców

- Posługiwanie się językiem motywującym do działania

- Budowanie i rozwijanie wiarygodności

- Prezentacja komunikatu w przekonujący sposób

- Obalenie przeciwnych argumentów

 

Komunikowanie perswazyjne

 

              -Silna potrzeba poznania, wysoka motywacja, zdolność do przetworzenia komunikatu oraz brak bodźców zakłócających spowodują przetworzenie informacji w trybie centralnym.

              -Jeśli dodatkowo przekaz perswazyjny poparty jest silnymi argumentami dojdzie do trwałej, odpornej na upływ czasu i kontrataki zmiany postawy

              - Jeśli u odbiorcy występuje niska motywacja i niewielkie możliwości przetworzenia przekazu dojdzie do powierzchniowego przetworzenia, skoncentrowanego na drugorzędnych czynnikach zmiana postawy będzie nietrwała i podatna na kontrataki.

 

Prawa perswazji:

-prawo rewanżu

-prawo kontrastu

- prawo sympatii

-prawo potwierdzenia oczekiwań

- prawo pozytywnych skojarzeń

- prawo konsekwencji

- prawo limitu

- prawo konformizmu

- prawo władzy

Komunikacja werbalna

Komunikacja werbalna to przekazywanie komunikatów za pomocą wyrazów.

Dużą role odgrywają tu takie czynniki, jak:

- akcent ( badania dowiodły ze jest ważniejszy niż treść wiadomości)

- stopień płynności mowy (świadczy o kompetencji i odpowiedzialności)

- zawartość (treść) wypowiedzi

Funkcje komunikacji werbalnej

- funkcja deskryptora- umożliwia nazywanie i opisywanie postrzeganego środowiska materialnego i społecznego oraz abstrakcyjne wyobrażenie spostrzeżeń, wyobrażeń, myśli, poglądów

- funkcja ekspresyjna- zapewnia możliwość spontanicznego wyrażenia nastrojów, przeżyć, uczuć oraz ekspresji osobowości

-funkcja impresywna- umożliwia świadome, uporządkowane przekazywanie i odbieranie różnych informacji..

- funkcja socjotechniczna- powoduje optymalizację porozumienia i współdziałania dzięki stosowaniu swoistych technik wywierania wpływu na inne osoby.

- funkcja socjalizacyjna- zapewnia uczenie się różnych ról społecznych, wdrażanie w swiat wartości, norm akceptowanych społecznie.

Formy komunikowania werbalnego

-forma ustana pozwala na ukierunkowanie, sugerowanie i natychmiastową reakcje uczestniczących stron (sprzężenie zwrotne)

- bariery formy ustnej komunikowania werbalnego

              *polaryzacja- czyli tendencja do wyrażania skrajnych opinii

              * etykietowanie, czyli widzenie problemów przez ich nazywanie , Anie analizowanie

              *mieszanie faktów i wniosków

              *przesadna pewność siebie

              *statyczna ocena, czyli brak umiejętności weryfikowania opinii dotyczących zmieniających się elementów rzeczywistości

              *klasyfikowanie i generalizowanie, czyli przypisywanie ludziom i zdarzeniom tych samych cech

Znaczenie zachowań:

- gotowość do słuchania

              * osoby przesuwają ciało do przodu, trą ręce

- przyjazne nastawienie

              * często się uśmiechają

              * rozpinają marynarkę

              * utrzymują kontakt wzrokowy

              * nie krzyżują rąk

-refleksja

              * podtrzymywanie ręka podbródka

- chęć przerwania

              *dotykanie ust palcem wskazującym

              * unoszenie jedną dłoń o kilka centymetrów

              *kładzenie dłoni na ramieniu osoby mówiącej

- obronne nastawienie

              * krzyżowanie rak

              *krzyżowanie nóg

Nastawienie nieprzyjazne:

Unikanie wymiany spojrzeń

- pochylanie , odwracanie głowy

- mimika uboga, zła

- mocno ściska dłonie

- pociera często nos głowę

- odsuwa się od rozmówcy

Nastawienie przyjazne

- patrzy w oczy rozmówcy

-kiwa głowa aprobująco

- uśmiecha się

-trzyma dłonie otwarte

- rzadko dotyka głowy

- zbliża się do rozmówcy

 

Komunikacja niewerbalna

- język ciała –wszelkie ruchy i gesty, które mogą być odczytane przez partnera jako sygnały zachęcające do kontaktu lub zniechęcające

-parajęzyk – sposób mówienia , ton głosu, tempo

- dotyk –poprzez kontakt fizyczny, uścisk ręki, poklepywanie po plecach

Dystans przestrzenny:

-strefa intymna -15-45 cm, bezpośredni kontakt fizyczny, obowiązuje w kontaktach prywatnych, umożliwia dotyk, mówienie szeptem.

-strefa osobista – 45-120 cm zwykłe odległość zachowywana w czasie konwersacji, umożliwia mówienie głosem ściszonym, gest do tzw. odległości wyciągniętych ramion

- strefa społeczna

-strefa publiczna – od 360 cm mówcy na zebraniu, na wiecu, ważne osobistości w wystąpieniach publicznych, często wymaga korzystania z urządzeń nagłaśniających

- dotyk przez uściśnięcie ręki

Artefakty – wszelki przedmioty, które informują innych i naszym statusie społecznym, wieku, zawodzie, stanie cywilnym itp.

Komunikacja niewerbalna:

-odległość w jakiej stoimy od kogoś

-sposób w jaki tworzymy otoczenie fizyczne, w  którym pracujemy i mieszkamy

- ton głosu

- nasze otoczenie: dom, praca, samochód, rodzina, przyjaciele

-gesty

- sposób w jaki siedzimy, stoimy, chodzimy, kontaktujemy się wzrokowo

-płacz zmarszczenie brwi i uśmiechanie się, śmiech, błaznowanie

- nasz wygląd; twarz, włosy, siało, odzież i jej kolor, męskość , kobiecość

 

Funkcje komunikacji niewerbalnej

- powtarzanie tej samej informacji drogą słowna i pozawerbalną

- zastępowanie wypowiedzi słownej komunikatem pozajęzykowym

- regulowanie konwersacji, czasu wypowiedzi, przerw, kolejności itp.

- wzmacnianie sygnałów mówionych przez ekspresje mimiki, gestów, dotyku, wzroku

Zachowania niewerbalne pozytywne:

Pozycja otwarta- sygnalizuje brak wrogich nastawień, otwarcie się na osobę mówiącą bez jakiejkolwiek asekuracji

- nachylenie ciała w kierunku osoby mówiącej, ujawnia chęć wejścia w indywidualne relacje

- ręce szeroko rozwarte

Negatywne

Skrzyżowane ręce –mogą oznaczać obronę, psychologiczna barierę między rozmówcami, gest ten osłabia kontakt

- zaciśnięte dłonie- takie zachowanie może wskazywać na stan napięcia lub może być zinterpretowane jako oznaka agresji

- ruchy związane z własnym ciałem- bawienie się włosami, uchem, głaskanie szyi itp. Sygnały pobudzenia napięcia

-spięty wygląd- spięta osoba zdradza swój nastrój w ruchach wyrazie twarzy, tonie głosu

 

Rodzaje dokumentów:

- artykuł prasowy

- komiks

-wiersz

-reklama

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl