Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

Teoria komunikacji literackiej

 

Głowiński, Od metod zewnętrznych i wewnętrznych do komunikacji literackiej:

–                      metody zewnętrzne (kontekst) i wewnętrzne (dzieło)

–                      sztuczny podział z czasów pozytywizmu, trudny do utrzymania

–                      zwrot w kierunku spójnej analizy dzieła

–                      teoria komunikacji literackiej: immanentne cechy tekstu można ukazać tylko zakładając, że jest on elementem społecznej sytuacji komunikacji

1. teoria odbioru – dzieło jest do czytania, ma odbiorcę

2. teoria retoryczna – skierowanie do pewnej publiczności, składniki strukturalne są elementem kontaktu z odbiorcą

3. analiza uwikłań pragmatycznych tekstu, nacisk na język, podkreślenie komunikacyjności (strukturalizm, akty mowy, pragmatyzm)

Uzupełniają się.

–                      interpretacja bada cechy dzieła, a poetyka ogólne mechanizmy

 

Głowiński, Poetyka wobec tekstów nieliterackich:

–                      poetyka w ujęciu tradycyjnym ma zajmować się analizą tekstów literackich

–                      ma ugruntowaną pozycję, więc może otworzyć się na inne dziedziny, np. retorykę i językoznawstwo

–                      zbiegają się w niej różne myśli, ona sama też takie produkuje: genologia i narratologia

–                      otworzenie się na teksty nieliterackie

* opowiadanie to praktyka mówienia, nie tylko gatunek

* Bachtin rozszerza działanie genologii na wypowiedzi nieliterackie

–                      nie chodzi o sklasyfikowanie wszystkich tekstów, ale o pokazanie, że narzędzia poetyki mogą analizować wypowiedzi nieliterackie

–                      uzasadnienia metodologiczne, nie przedmiotowe – użycie tych narzędzi nie nadaje tekstowi literackości

–                      unikanie terminu "interpretacja", bo on wartościuje i nadaje literackość

–                      to już się dzieje, to nie jest projekt

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl