Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

12. Komunikacja w organizacji – charakterystyka ogólna

Komunikacja - to proces społeczny, oparty na wzajemnej symetrycznej lub niesymetrycznej relacji pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w procesie wymiany informacji. 

Komunikowanie organizacyjne - to proces wytwarzania, przekształcania i przekazywania informacji wewnątrz organizacji tzn. pomiędzy organizacją a otoczeniem.

Cel komunikowania – celem komunikowania jest stałe i dynamiczne kształtowanie, modyfikacja lub zmiana wiedzy, postaw lub zachowań w kierunku zgodnym z interesem organizacji oraz stworzenie wspólnoty komunikacyjnej a więc takich społecznych warunków, w których ludzie łatwo rozumieją się nawzajem i czują się sobie potrzebni.

Funkcje komunikowania w organizacji (wg Agnieszki Szewczyk):

·         Informacyjna – występuje, kiedy podstawą procesu komunikacji jest przekaz komunikatów niezbędnych do podejmowania decyzji regulujących interakcje społeczne w organizacji

·         Integracyjna

·         Motywacyjna – zachodzi w przypadku, gdy elementem procesu komunikowania jest przekazywanie zachęt do osiągania różnego rodzaju celów,

·         Kontrolna – występuje wtedy, gdy treści komunikowania społecznego zawierają informację o sferze powinności i obowiązków poszczególnych jednostek
w organizacji,

·         Perswazyjna – zachodzi, gdy celem nadawcy jest przekonanie odbiorcy do przyjęcia przez odbiorcę jego spojrzenia na przedmiot komunikatu,

·         Emotywna – powstaje wtedy, kiedy chodzi o możliwość wyrażania emocji i uczuć,
a tym samym zaspokojenie istotnych psychospołecznych potrzeb ludzkich.

Elementy składowe procesu komunikacji:

·         Nadawca (kto mówi)

·         Treść komunikatu (co mówi)

·         Kanał przekazu  (odpowiednio dobrany kanał komunikacyjny powinien przed wszystkim zapewnić szybkość i precyzję przepływu informacji oraz umożliwiać realny wpływ na odbiorcę)

·         Odbiorca (do kogo mówi)

·         Efekt komunikowania (z jakim skutkiem)

Kiedy komunikat jest efektywny – gdy jest skutki są zgodne z zamiarem nadawcy.

Warunki skuteczności komunikatu:

·         uchwycenie kontekstu

·         cechy nadawcy (miejsce w organizacji)

·         cechy odbiorcy (m.in. samoocena, poziom zaangażowania w życie organizacji, stan
emocjonalny)

·         charakter przekazu (polecenie służbowe, prośba, argumentacja)

·         dystans przestrzenny

·         dystans społeczny

·         dystans czasowy

__________________________________________________________________________________12. Komunikacja w organizacji – charakterystyka ogólna

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl