Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

M. Głowiński: Komunikacja literacka jako sfera napięć (2)

 

-          dzieło jako specyficzny akt komunikacji ma przezwyciężyć jednostronność, trzeba uchwycić dzieło w społecznym funkcjonowaniu.

 

Dzieło literackie komunikuje siebie:

-          akt komunikacji to akt pozbawiony własnej osobowości, przezroczysty;

-          akt komunikacji jest rozpoznawany jako akt o charakterze odrębnym, swoistym, niepowtarzalnym;

-          s. 9 komunikując siebie, dzieło literackie pozostaje w stałej komunikacyjnej gotowości i nie zużywa się;

-          zrozumienie dzieła i zrozumiałość (inteligibilność) – to nie bierne przyswojenie sobie tego, co jest w powierzchniowej warstwie znaczeniowej, ale bycie w stanie zrekonstruować zasady rządzące strukturą wypowiedzi;

-          kompetencja komunikacyjna – zapewnia udział w procesie wymiany, ujawnia się w samej recepcji;

-          jeśli ważna jest recepcja, to dzieło uczestniczy w sytuacji komunikacyjnej – w dialogu asymetrycznym (asymetrycznym, bo każdy z uczestników ma inaczej wyznaczoną rolę). Dialog symetryczny pojawia się gdy odpowiedzią na wypowiedź literacką jest inna wypowiedź literacka;

-          funkcja komunikacyjna zależy od uwikłań sytuacyjnych. Dzieło może zmierzać do przekazania czytelnikowi bezpośrednich danych o świecie zewnętrznym, czytelnik może w dziele celowo szukać takich elementów;

-          s. 13 komunikacja literacka nie polega na eliminacji tego, o czym się sądzi, że nie wchodzi w obręb składników konstytutywnych dzieła literackiego, ale na nadaniu wszystkim tym czynnikom specyficznej postaci;

-          napięcia między nadawcą i odbiorcą to nie swoistość wypowiedzi literackiej. Są charakterystyczne dla wszystkich wypowiedzi językowych;

-          w mówieniu – ekonomia i redundancja się ścierają;

-          piszący musi z góry zakładać zachowania odbiorcy. Podmiot literacki musi w jakiejś mierze reprezentować interesy odbiorcy, spełniać jego oczekiwania – wtedy napięcia są w obrębie działań językowych mówiącego. Ale to nie eliminuje napięć między nadawcą i odbiorcą, bo wymagania założone nie muszą odpowiadać realnym wymaganiom odbiorcy;

-          w tekście obecne są presupozycje. Prowadzą w głąb tekstu. Z kolei konotacje prowadzą ku kulturze, w której tekst powstał;

-          każdy tekst dąży do tego, żeby zostać zrozumianym, ale nie musi zapewniać czytelnikowi łatwego dostępu;

-          utwór literacki apeluje do doświadczeń czytelniczych odbiorcy, powstałych w trakcie kontaktu z innymi tekstami;

-          prąd literacki – ramy dla komunikacji literackiej, zespół czynników działających na nią bezpośrednio. Prąd literacki może potęgować napięcia w akcie komunikacji literackiej, ale ustabilizowany prąd literacki jest czynnikiem rozładowującym napięcia. Choć w każdej fazie istnienia może narzucić piszącemu język odbiorcy;

-          realizm XIX chciał, by piszący mówił językiem odbiorcy;

-          Harald Weinrich – komunikacja literacka jest grą z podziałem na role.

 

 

 

 

R. Escarpit: Literatura a społeczeństwo

 

-          niejasne jest pojęcie literatury;

-          teoria literatury – systematyzacja formy sztuki pojętej abstrakcyjnie;

-          historia literatury – diachroniczne badanie zbioru faktów historycznych;

-          krytyka literatury – analityczne badanie utworu / grupy utworów wybranych ze względu na system wartości lub sposób widzenia historii;

te sposoby pojmowania faktów literackich łączy selekcja. Zawsze w mówieniu o literaturze musi pojawić się wybór, oparty o np. pewien system wartości.

 

Specyfika literatury:

-          inne sztuki wytwarzają rzeczy postrzegalne zmysłowo. Literatura wytwarza pismo – układ liter, słów, zdań – każdy z tych elementów jest jednocześnie i rzeczą i znaczeniem;

-          dodatkowo w wyniku kombinacji rzeczy i znaczeń pojawia się nadznaczenie – wpisanie sytuacji historycznej w język;

-          zjawisko literackie to efekt zrównoważenia (odpowiedniości / przeciwstawienia nacisków sytuacji historycznej i wolności pisarza);

-          w XX wieku literatura – instytucja pozwalająca społeczeństwu na narzucanie swych struktur temu, co pozajęzykowe. Niesie w sobie własną negację i prowadzi do przezwyciężenia siebie;

-          to nie tylko ekspresja, ale i treść wyrażana explicite (podstawa szkolnej krytyki, rozbija jedność utworu, umniejsza rolę i sytuację historyczną pisarza) i implicite (tu – wpisywanie się historii);

-          relacja strukturalna (pomysł Goldmanna) – struktury świata utworu są tożsame ze strukturami umysłowymi grup społecznych.

 

Literatura jako komunikacja:

-          literaturę wyróżnia książka jako sposób komunikacji;

-          książka – maszyna do rozpowszechniania słowa. Druk – utrwala instytucję, nie zmienia utworów, pisarz staje się dostawcą surowca;

-          teatr a literatura – jak poezja a proza. Teatr nie jest środkiem przekazu, a przekazem;

-          pisarz tworzy sobie obraz czytelnika, a czytelnik – obraz pisarza – to wzajemna mitologizacja. Ale ten, do kogo pisze pisarz, nie pokrywa się z tym, dla kogo pisze – jest to sprzeczna mitologia czytelnika. Akt pisarza (o wyobrażeniu czytelnika) – łatwiejszy;

-          szczególny przypadek lektury to przekład, adaptacja;

-          s. 124 [dzieło literackie] jest podatne na zdradę, tj. posiada taką dysponowalność, iż można spowodować, by nie przestając być sobą, mówiło w odmiennej sytuacji historycznej, coś innego, niż mówiło w sposób jawny w sytuacji historycznej, w której powstało;

-          dzieła wieczne - te, w których utajona zawartość nie jest wyczerpana;

-          utwór dobry – tym lepszy jest utwór, im większa jest jego podatność – zdolność komunikowania.

 

 

Czynnik socjologiczny w literaturze:

-          s. 125 literaturę jako proces charakteryzuje jakiś projekt, jakieś medium oraz jakaś operacja, przy czym wszystkie trzy powiązane są przez język;

-          projekt – surowy twór, pomyślany, zamierzony i zrealizowany przez pisarza. Czynnik socjologiczny przeważa nad psychologicznym;

-          medium – dokument pisany, książka. Tu – literatura jako aparat przecina się z literaturą jako procesem;

-          akt czytania – jest prawie taki, jak akt pisania, ale czytelnik nie ma projektu a predyspozycję, ukształtowaną przez wykształcenie, doświadczenia czytelnicze, wiadomości, problemy osobiste. Operacja czytelnicza – na dwóch płaszczyznach – 1) płaszczyzna myślenia pojęciowego i wyobraźni przedmiotowej – funkcje zsocjalizowane; 2) płaszczyzna marzenia, obsesji, frustracji;

-          lektura jako proces – „sprzężenie zwrotne” – przez przekład, adaptację, ilustrację – twór dodany;

-          literatura jako aparat – składają się na nią: produkcja, rynek i konsumpcja. Producent – to wydawca (pojawia się w XVIII wieku). Produkt literacki – rezultat szeregu wyborów, dokonywanych przez filtry społeczne, ekonomiczne, kulturowe wśród projektów doprowadzonych do stadium pisania. Selekcję ekonomiczną dopełnia selekcja-hierarchizacja dokonywana przez intelektualistów;

-          wydawanie literatury – nieprogramowalne à edytorstwo chce pozyskać czytelnika drogą motywacji nieliterackich (nawyki, snobizm, wina kulturowa);

-          z bestsellerów i klasyki wyłączone są przeważnie rzeczy nowe;

-          przetrwanie dzieła – to część problemu sukcesu – możliwość ponownej lektury w nowej sytuacji historycznej;

-          konsumpcja liter. – uwarunkowana przez wizję życia literackiego, sprowadza się dla większości społeczeństwa do stereotypu szkolnego i informacyjnego;

-          dziś – konsument ma nie wizję życia literackiego, a menu;

-          książka dziś – to przedmiot, który po zakupie się zachowuje, zawsze jest potencjalną lekturą (to oznaka bogactwa kulturalnego).

 

Dziedziny i metody badań:

-          badanie literatury w społeczeństwie;

-          badanie społeczeństwa w literaturze;

-          socjologia książki jako medium w procesie albo jako narzędzia aparatu;

-          socjologia twórczości literackiej;

-          psychosocjologia lektury;

-          niemożliwa jest jedna socjologia literatury;

-          podstawy socjologii literatury – po II wojnie światowej.

 

Podsumowanie części (zawsze znajduje się po tytule następnego podrozdziału) – 1) literatura różni się od sztuki tym, że jest rzeczą i znaczeniem, 2) jej cechą (literatury) jest zgodność / konflikt w sferze ponadjęzykowej między formą instytucjonalną a wolnością sposobu pisania, 3) tożsamość struktur świata utworu i struktur umysłowych grup społecznych.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl