Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

Edukacja środowiskowa  - 16.10.2013r.

 

Poznawanie przyrody przez dzieci przedszkolne. Pory roku, pogoda.

 

Przyroda dla dzieci przedszkolnych powinna stanowić źródło jego przeżyć i wiedzy.

W obcowaniu dzieci z przyrodą w sposób naturalny wzajemnie przenikają się elementy poznania i myślenia, działania i doznań emocjonalnych i estetycznych(…)?

Zadania nauczyciela w przedszkolu:

·          Wykorzystanie w sposób możliwie pełny wychowawczych, poznawczych i zdrowotnych walorów przyrody

·          Organizowanie warunków do obcowania z przyrodą, tworzenie sytuacji do zdobywania doświadczeń

·          Pomaganie w orientowaniu się w otoczeniu, w zdobywaniu elementarnych pojęć przyrodniczych

Zainteresowania przyrodnicze rozwijają się jedynie w wyniku dobrze przemyślanej i realizowanej pracy wychowawczej, w wyniku prawidłowej pracy nauczyciela, przez ciągłe stymulowanie i kontrolę aktywności dzieci.

Podczas poznawania przez dziecko otaczającego świata przeważa wyobraźnia i uczuciowość , główną rolę odgrywa intuicja, a znalezione wyjaśnienie nie musi być jedynym możliwym.

Dziecko pozna przyrodę, jeżeli doświadczy jej nie tylko zmysłami, świadomie lecz także swoimi przeżyciami.

Jeżeli w trakcie poznawania przyrody jakiekolwiek działanie jest związane z silnymi przeżyciami emocjonalnymi: poruszeniem, zaskoczeniem, fascynacją, zdumieniem, to może stać się dla dziecka doświadczeniem egzystencjalnym.

Poznawanie przyrody nie jest możliwe bez rozwoju uczuć estetycznych. Dzieci przedszkolne kierujące się własnym odczuciem estetycznym, są jednak jeszcze bardzo zależne od przykładu dorosłych. Dorośli muszą dzieciom ,,otwierać oczy” i wyraźnie uzewnętrzniać swoje uczucia. Dzieci są bardzo wrażliwe, szybko pojmują i same szukają piękna. Przeżycia estetyczne związane z przyrodą są nieodzowne dla wzbogacenia ich osobowości.

Część wiedzy o przyrodzie dziecko nabywa w toku działań spontanicznych, w procesie okolicznościowego, niezamierzonego uczenia.

W przedszkolu ma miejsce także uczenie zamierzone, dzięki któremu dziecko przyswaja określony system wiadomości odzwierciedlających istotne związki i zależności(…) ?

Poznawanie przyrody przez dzieci może odbywać się dwoma sposobami: bezpośrednio, w trakcie kontaktu z obiektami w poszczególnych środowiskach lub pośrednio, gdy omawiając elementy środowiska nauczyciel posługuje się dostosowanymi do potrzeb dzieci środkami dydaktycznymi.

Co nauczyciel powinien wiedzieć na temat pór roku?

Pory roku są następstwem ruchu obiegowego Ziemi wokół Słońca i nachylenia osi ziemskiej do płaszczyzny orbity tego ruchu. Konsekwencją ruchu obiegowego Ziemi są zmiany wysokości Słońca nad horyzontem w momencie górowania. Wskutek tego, ilość oświetlenia i ciepła dostarczonego do powierzchni Ziemi zmienia się w ciągu roku.

Warunki oświetlenia Ziemi, które zmieniają się w rytmie rocznym, pociągają za sobą zmiany klimatyczne oraz wpływają na wegetację roślin i tryb życia zwierząt.

Daty rozpoczynające astronomiczne pory roku są na całej Ziemi jednakowe, ulegają przesunięciu w roku przestępnym. Na półkuli północnej kalendarzowe pory roku pokrywają się z porami astronomicznymi, natomiast na półkuli południowej są przesunięte o pół roku w stosunku do pór astronomicznych.

Tak więc na półkuli południowej styczeń i luty(…) ?

Astronomowie wyróżniając pory roku kierują się położeniem Słońca, natomiast klimatolodzy za podstawę wyróżniania pór roku(…)?

W Polsce panuje klimat umiarkowany o charakterze przejściowym pomiędzy klimatem morskim, a kontynentalnym, na podstawie temp. i typów pogody  wyróżnia się 6 klimatycznych pór roku.

Przedwiośnie i przedzimie nie mają swoich odpowiedników astronomicznych.

WIOSNA

·          Umiarkowane temperatury powietrza z rosnącą średnią dobową

·          Umiarkowana ilość opadu atmosferycznego

·          Przyroda budzi się do życia (dobieranie partnerów u zwierząt, kwitnienie i zawiązywanie zalążków u roślin)

·          Rozpoczyna się w momencie równonocy wiosennej i trwa do przesilenia letniego

·          Wiosna klimatyczna – gdy średnie dobowe temperatury wahają się pomiędzy 5-15*C

·          Półkula północna: marzec, kwiecień, maj

·          Półkula południowa: wrzesień, październik, listopad

·            21 marzec – początek kalendarzowej wiosny

 

LATO

·          Najwyższe temperatury w ciągu roku

·          Okres dojrzewania nasion i owoców

·          Okres wydawania na świat potomstwa i przygotowania go do samodzielnego życia u zwierząt

·          Rozpoczyna się w momencie przesilenia letniego i trwa do momentu równonocy jesiennej

·          Lato klimatyczne – temperatura powietrza przekracza 15*C. Pomiędzy latem klimatycznym i sąsiednimi porami roku nie ma etapów przejściowych

·          Półkula północna: czerwiec, lipiec, sierpień

·          Półkula południowa: grudzień, styczeń, luty

·             22 czerwiec – początek kalendarzowego lata

 

JESIEŃ

·          Umiarkowane temperatury dobowe z malejącą średnią dobową

·          Najwyższy opad atmosferyczny w skali roku

·          Jesień astronomiczna rozpoczyna się w momencie równonocy jesiennej i trwa do przesilenia zimowego

·          Jesień klimatyczna – średnie dobowe temperatury powietrza wahają się 15-5*C

·          Półkula północna: wrzesień, październik, listopad

·          Półkula południowa: marzec, kwiecień, maj

·            23 wrzesień – początek kalendarzowej jesieni

 

Etap przejściowy – przedzimie

 

ZIMA

·          Najniższe temperatury powietrza w skali roku

·          Umiarkowana ilość opadu atmosferycznego. Zazwyczaj zestaloną (zamarzniętą) formą opadu i osadu atmosferycznego

·          Zima astronomiczna rozpoczyna się w momencie przesilenia zimowego i trwa do równonocy wiosennej

·          Zima kalendarzowa – temperatura powietrza spada poniżej 0*C

·          Półkula północna: grudzień, styczeń, luty

·          Półkula południowa: czerwiec, lipiec, sierpień

·            22 grudzień – początek kalendarzowej zimy

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl