Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

zarządzanie – to zestaw działań (obejmujący planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie – tj. kierowanie ludźmi i kontrolowanie) skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.

ZASOBY ORGANIZACJI

miękkie

twarde

wiedza i umiejętności, kompetencje, umiejętności interpersonalne, podstawy i wartości, normy i wzory zachowań, typy relacji międzyludzkich, style kierowania, systemy komunikowania się.

rzeczowe, techniczne, finansowe, zasoby ludzkie.

FUNKCJE ZARZĄDZANIA:

planowanie – programowanie celów i efektów,

organizowanie – określanie zasobów realizacji celów i zakładanych efektów,

motywowanie – kształtowanie postaw zaangażowania w realizacji planów,

kontrolowanie – porównywanie rzeczywistej efektywności z założonymi standardami, bieżąca rejestracja rezultatów działań.

 

PODSTAWOWE ROLE MENADŻERÓW:

decyzyjna, informacyjna, interpersonalna.

 

komunikacja (łac. communicatio – doniesienie, communico – uczynić wspólnym, mieć coś wspólnego z kimś)

komunikacja, komunikowanie się = przekazywanie wiadomości, porozumiewanie się.

 

KOMUNIKACJA: interpersonalna, masowa, publiczna, organizacyjna.

 

Komunikacja interpersonalna – proces wysyłania i odbierania informacji w formie symbolicznej, który dochodzi do skutku ze względu na udział predyspozycji i umiejętności pozwalających porozumiewać się z innymi.

 

FUNKCJE KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ: przełamywanie barier własnej nieufności, stworzenie klimatu współpracy i dyskusji,

zwiększenie wzajemnej akceptacji członków zespołu, lepsze zrozumienie ról pełnionych w zespole i wzajemnej odpowiedzialności za ustalenia i realizację celów, zwiększenie skuteczności i efektywności działań jednostek i zespołów,

kształtowanie wzorów przekazywania informacji.

TYPY KOMUNIKACJI

werbalna

niewerbalna

Współzależność obu typów komunikacji.

 

JĘZYK – system umownych znaków

 

język – złożony (dwuklasowy: wyrazy i zdania) system konwencjonalnych znaków fonicznych i pisanych służący m.in. do porozumiewania się ludzi między sobą w celu przekazywania informacji.

Każdy język posiada:

słownik – właściwy sobie zasób, co do brzmienia i pisania wyrazów i wyrażeń,

gramatyka – zasady i reguły precyzujące sposób konstruowania znaków złożonych ze znaków prostych,

semantyka – dyrektywy znaczeniowe przypisujące znakom językowym określone treści, sposoby ich zrozumienia.

 

JĘZYK: naturalny – sztuczny, przedmiotowy – meta przedmiotowy.

 

FUNKCJE JĘZYKA: przedstawieniowa (opisowa, denotatywna), ekspresywna (emotywna), impresywna, fatyczna (nawiązanie lub podtrzymanie kontaktu między rozmówcami, np. cześć, no, aha),

performatywna (stanowiąca, sprawcza), metajęzykowa.

 

Zdanie w sensie gramatycznym – wypowiedź zespół wyrazów powiązanych merytorycznie i według reguł gramatyki.

Zdanie w sensie logicznym – zdanie oznajmujące, podlegające ocenie w kategorii prawdy lub fałszu (posiada wartość logiczną),

nazwy – wyrażenia, które w zdaniu o strukturze: „S jest P”, mogą odgrywać rolę podmiotu,

pojęcie – znaczenie nazwy, treść nazwy,

desygnat – przedmiot oznaczany przez daną nazwę,

zakres nazwy – zbiór wszystkich desygnatów nazwy stanowi jej zakres.

 

KLASYFIKACJA NAZW: ogólne, jednostkowe, puste.

 

KLASYFIKACJA NAZW WEDŁUG KRYTERIUM: DO CZEGO NAZWY SIĘ ODNOSZĄ: konkretne – są znakami rzeczy, osób, abstrakcyjne – są znakami cech, zdarzeń, stanów rzeczy, relacji (śmiech, spokój, przyjaźń).

 

WŁAŚCIWOŚCI JĘZYKA, JAKO ŹRÓDŁA NIEPOROZUMIEŃ:

wieloznaczność, aktualny i potencjalny sens wyrażeń czasownikowych, okazjonalność, znaczenie dosłowne i niedosłowne, nieostrość znaczeń , ekwiwokacja – użycie przynajmniej dwa razy w zdaniu wyrażenia wieloznacznego.

definicja (łac. definito – określenie) – wypowiedź językowa objaśniająca treść jakiegoś słowa bądź podająca najważniejsze informacje o pewnych przedmiotach; neutralizuje części języka, które utrudniają czytelność.

 

STRUKTURA DEFINICJI

definiendium

(człon definiowany)

Spójnik definicyjny

(„jeśli to”, „to tyle co”)

definiens

(człon definiujący)

 

Definicja realna – wypowiedź językowa podająca najważniejsze informacje o pewnych przedmiotach

Definicja nominalna – wypowiedź językowa objaśniająca treść jakiegoś słowa

 

RODZAJE DEFINICJI ZE WZGLĘDU NA ICH BUDOWĘ:

definicja równościowa; człon definiowany pokrywa się z członem definiującym co do treści albo co do zakresu np. „kwadrat to figura geometryczna o równych bokach i kątach ostrych.” Ogólna zasada: „Wyraz A znaczy tyle, co wyrażenie B, mające cechę C”. Definicja polega na podaniu rodzaju najbliższego i różnicy gatunkowej (definicja równościowa klasyczna).

Definicja równościowa może mieć również inną formę, w której nazwy użyte w definiensie równoważą zakres nazwy definiowanej np. „Zbożem, w rozumieniu ustawy, jest żyto, owies, pszenica, proso.” (definicja równościowa nieklasyczna).

definicja kontekstowa; jest to definicja podająca kontekst, w którym dany wyraz jest uwikłany np. „x jest dziadkiem y wtedy, gdy x jest ojcem ojca lub matki y.”

 

RODZAJE DEFINICJI ZE WZGLĘDU NA ICH ZADANIA: definicje sprawozdawcze, definicje projektujące.

ZAKRESY MIĘDZY NAZWAMI: równoważność, nadrzędność, podrzędność, krzyżowanie, wykluczenie.

STRUKTURA KOMUNIKACJI

nadawca

śrprzekazu

 

odbiorca

intencja (zamiar, myśl, uczucie),

kodowanie

(przekład zamiaru, myśli, uczucia na informację),

wiadomość (informacja przekazana w postaci sygnałów werbalnych lub niewerbalnych).

odbiór wiadomości (aktywna reakcja na sygnały), odkodowanie (nadawanie znaczenia odebranej wiadomości), interpretacja (intencje jakie odbiorca przypisuje nadawcy).

 

PODSTAWOWE UMIEJĘTNOŚCI W KOMUNIKOWANIU SIĘ: zdolność wyrażania własnych myśli, umiejętność słuchania, umiejętność rozumienia czytanego tekstu, umiejętność pisania sprawozdań, raportów, referatów, umiejętność wysyłania i interpretacji sygnałów niewerbalnych.

 

Słowa i czyny mają określone znaczenie w określonym kontekście.

kontekst – czynniki, od których uzależnione jest właściwe rozumienie treści komunikatu.

UWARUNKOWANIA KOMUNIKACJI - KONTEKST

podmiotowe

przedmiotowe

osobowość (nadawcy i odbiorcy),

treść komunikacji (mieć coś do zakomunikowania),

umiejętność komunikowania się.

kulturowe, historyczne, społeczne, ekonomiczne, przestrzenne, geograficzne,

środki komunikacji.

„Od kształtu duszy zależy kształt pisania” S. Chwin.

 

ZASADY KOMUNIKACJI WERBALNEJ: kto jest nadawcą? kto jest odbiorcą? jaki jest cel? treść przekazu. forma przekazu.

 

CZYNNIKI UTRUDNIAJĄCE KOMUNIKACJĘ: psychologiczne, socjologiczne, językowe, style komunikacji.

 

psychologiczne:

stereotypy myślenia – utrwalone, uproszczone wzorce myślenia (kategoryzacja, polaryzacja, generalizacja, petryfikacja (nie przyjmowanie zmian)),

niezgodność systemów myślenia – indywidualne schematy myślenia i działania, których asymetria powoduje odmienną interpretację treści komunikatów,

nieświadome zjawiska psychiczne – projekcja, represja,

              projekcja – podmiot interpretuje zachowania innych a zatem i treść ich wypowiedzi na podstawie swoich nieuświadomionych motywów i potrzeb,

              represja (wyparcie) – podmiot odrzuca informację przez siebie niepożądane, negatywnie oceniające jego wyobrażenie o sobie, poglądy i przekonania,

ograniczone zdolności odbioru – dopływ znaków informacyjnych przekracza pojemność pojedynczej chwili uwagi.

socjologiczne:

biografia społeczna i indywidualna – każdy człowiek jest indywidualny w sensie psychologicznym a przynależąc do określonych grup i warstw społecznych przyjmuje określony system ocen, przekonań i postaw oraz standardy zachowań,

status społeczny – pozycja społeczna i role społeczne pełnione są przez partnerów procesu komunikacji, nierówność hierarchicznej pozycji partnerów, relacja dominacji i władzy jednego partnera wobec drugiego,

różne systemy wartości – fundamentalizm.

językowe: wieloznaczność, okazjonalność, nieostrość znaczeń, aktualny i potencjalny sens wyrażeń, znaczenia dosłowne i nie dosłowne

 

style komunikacji: autorytatywny, partnerski, manipulacyjny

 

Rodzaje wypowiedzi słownych

Słuchanie – proces świadomego i aktywnego odbioru procesów fonicznych (słyszenie, selekcja i koncentracja, rozumienie i zapamiętywanie).

Słuchanie, a słyszenie – „Żeby słyszeć, wystarczy mieć otwarte uszy, ale żeby słuchać, trzeba mieć otwarty umysł.” Z. W. Brześkiewicz

„Pragnąłbym, aby powstał instytut, w którym uczonoby sztuki słuchania, przecież szef powinien równie dobrze mówić jak i słuchać.” L. Iacocca

 

CECHY DOBREGO SŁUCHACZA: motywacja do słuchania, pozytywne nastawienie do mówiącego,...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl