Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
Zarządzanie strategiczne
Zarządzanie strategiczne – proces nastawiony na formułowanie i wdrażanie strategii, które sprzyjają większemu stopniowi zgodności organizacji z jej otoczeniem i osiągnięciu celów strategicznych.
Zadania zarządzania strategicznego:
· Stałe badanie otoczenia dla identyfikacji i analizy trendów i zmian, które mogą stanowić dla przedsiębiorstwa szanse lub zagrożenia
o Podstawową rolę odgrywa tutaj proces prognozowania
· Analiza silnych i słabych stron przedsiębiorstwa
o Jest to diagnoza procesów i struktur, która powinna ujawnić potencjalne i rzeczywiste możliwości przedsiębiorstwa
· Wybór i realizacja strategii
Celem zarządzania strategicznego jest opracowanie i wdrożenie właściwej strategii, tj. takiej, która sprzyja maksymalnemu wykorzystaniu szans i silnych stron przedsiębiorstwa przy jednoczesnej minimalizacji wpływu zagrożeń i słabych stron przedsiębiorstwa.
Strategia wg Mintzberga – 5P
· Strategia to plan, czyli rodzaj świadomie zamierzonego działania
· Strategia to model (pattern), czyli sformalizowany, ustrukturyzowany wzorzec przyszłego działania, zawierający scenariusze rozwojowe otoczenia i samego przedsiębiorstwa
· Strategia to sterowanie (ploy), czyli działanie zmierzające do realizacji konkretnego celu
· Strategia to miejsce (position) na tle konkurentów, utożsamiane z szukaniem korzystnej pozycji w otoczeniu, pozwalającej sprostać konkurencji
· Strategia to perspektywa (perspective), czyli opis pożądanego stanu przedsiębiorstwa w przyszłości
Etapy procesu zarządzania strategicznego
lAnaliza strategicznallFormułowanie strategiillWdrażanie strategiillKontrola strategicznalZakres analizy strategicznej
Makrootoczenie – zespół warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Warunki te silnie określają możliwości działania przedsiębiorstwa, przedsiębiorstwo jednak nie jest w stanie ich zmienić.
Analizę makrootoczenia przeprowadza się w oparciu o metodę PEST obejmującą:
- Otoczenie polityczno-prawne (utworzone przez system ustawodawstwa obowiązującego w danym czasie, na danym obszarze)
- Otoczenie ekonomiczne (wyznaczone przez kondycję gospodarki)
- Otoczenie społeczne (obejmuje zjawiska i procesy dotyczące ogółu ludności, a także instytucji związanych z jego funkcjonowaniem; za najważniejsze segmenty otoczenia społecznego uważa się demografię (liczba i struktura ludności) oraz styl życia i wartości obowiązujące w danej społeczności)
- Otoczenie technologiczne (tworzone przez instytucje zajmujące się kreowaniem i wdrażaniem postępu naukowo – technicznego, jak i zasoby nowoczesnej wiedzy)
Mikrootoczenie tworzone jest przez podmioty gospodarcze, które mają z przedsiębiorstwem powiązania kooperacyjne lub konkurencyjne. Cechą mikrootoczenia jest to, że między jego elementami a przedsiębiorstwem zachodzi sprzężenie zwrotne. Najczęściej stosowaną metodą służącą do analizy mikrootoczenia jest analiza pięciu sił M. E. Portera.
Analiza pięciu sił:
Siła przetargowa dostawców i nabywców
Pozycja przetargowa przedsiębiorstw danego sektora zależy głównie od relacji podaży określonego wyrobu i popytu na dany wyrób.
· Jeżeli podaż przewyższa popyt, to mamy do czynienia z tzw. rynkiem klienta i on ma silniejszą pozycję przetargową
· Jeżeli popyt jest wyższy od podaży, to kształtuje się rynek producenta i wtedy siła przetargowa jest większa po stronie produkującego lub sprzedającego wyrób
Groźba pojawienia się nowych produktów i substytutów
· Produkt nowy jest odmianą produktu wytwarzanego sektorze, który ma takie same cechy użytkowe, różni się opakowaniem, znakiem firmowym, jakością, wyglądem
· Substytut (produkt zastępczy) jest w sensie technologicznym zupełnie innym produktem, pełniącym podobną lub szerszą funkcję użytkową i zaspokajającym podobną potrzebę klienta
Formułowanie strategii
Działania składające się na formułowanie strategii w ramach organizacji odbywają się na trzech podstawowych poziomach:
- Na poziomie przedsiębiorstwa
- Na poziomie strategicznej jednostki biznesu
- Na poziomie funkcjonalnym
Strategię na poziomie przedsiębiorstwa kształtuje naczelne kierownictwo, które nadzoruje interesy i operacje organizacji, zajmującej się więcej niż jednym rodzajem działalności gospodarczej.
Na tym poziomie podstawowymi pytaniami są:
- Jakimi głównymi rodzajami działalności przedsiębiorstwo powinno się zajmować?
- Jak rozdzielić posiadane zasoby pomiędzy te rodzaje działalności?
Centrala przedsiębiorstwa przygotowuje zbiór zaleceń dla strategicznych jednostek biznesu. Strategia na tym poziomie dotyczy interesów i operacji określonego rodzaju działalności gospodarczej.
Stawia takie pytania, jak:
- W jaki sposób jednostka winna konkurować w obrębie swojego rynku?
-
Do wyboru odpowiedniej strategii dla tego poziomu wykorzystuje się macierz BCG.
Strategie na poziomie funkcjonalnym wyznaczają ramy działania dla kierowników funkcjonalnych, np. działu zaopatrzenia, produkcji, sprzedaży, marketingu.