Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
PLAN – KONSPEKT
1. Przedmiot : PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
2. Temat : „PRZEJAZD W OBRĘBIE PRZEJŚĆ DLA PIESZYCH I PRZEJAZDÓW KOLEJOWYCH .”
3. Cele :
a). Poznawczy – ZAPOZNANIE SIĘ Z ZASADAMI ORAZ PRZEPISAMI
OBOWIĄZUJACYMI W W/W MIEJSCACH.
b). Kształcący - WYKSZTAŁCENIE WŁAŚCIWEJ REAKCJI I ZACHOWANIA SIĘ I
BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA SIĘ W W/W MIEJSCACH.
c). Wychowawczy – ZWRÓCENIE UWAGI NA KONIECZNOŚĆ STOSOWANIA SIĘ DO
ZASAD RUCHU DROGOWEGO.
4. Metoda : ZADANIOWO – CZYNNOŚCIOWA.
Środki dydaktyczne : POJAZD SZKOLENIOWY.
5. Czas :60MIN.
6. Miejsce :RUCH DROGOWY- PRZEJŚCIA DLA PIESZYCH PRZEJAZDY KOLEJOWE
7. Prowadzący : SONIA BATYCKA STAWIARZ
Lp.
OGNIWO
TREŚĆCZAS
UWAGI
-1-
-2-
-3-
-4-
-5-
1.
Część organizacyjna
1. Przywitanie.
2. Sprawdzenie karty zajęć.
3. Przygotowanie do jazdy.
4. Podanie tematu zajęć „ Przejazd w obrębie przejść dla pieszych i przejazdów kolejowych”
5 min
2.
Cześć wprowadzająca
1, Pytania sprawdzające z poprzednich zajęć.
2. Przedstawienie definicji :
PRZEJŚCIE DLA PIESZYCH;
Powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska, przeznaczona do przejścia dla pieszych, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.
PRZEJAŻDZANIE PRZEZ PRZEJAZDY KOLEJOWE
Nigdy nie należy wjeżdzać na tory bezpośrednio po przejechaniu pociągu , lecz należy czekać aż ostatni wagon oddali się na taką odległość, gdy nabierzemy pewności, że po drugim torze nie zbliża się inny pociąg.
5min
-1-
-2-
-3-
-4-
-5-
3.
Cześć zasadnicza
Obowiązki kierującego pojazdem wobec pieszych.
Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejscia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu, czyli powstrzymać się od jazdy mogącej zmusić pieszego do zatrzymania się, zwolnienia kroku bądź przyśpieszenia.
Bezpieczeństwo pieszego na wyznaczonym przejściu dla pieszych zależy przede wszystkim od kierowcy pojazdu samochodowego.
Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, zobowiązany jest ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjażdza.
Kierującemu pojazdem zabrania się ;
- wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim z wyjątkiem przejścia na który ruch jest kontrolowany ruch,
- omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu,
- jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.
Kierujący pojazdem przejeżdzając przez chodnik lub drogę dla pieszych, jest zobowiązany jechać powoli i ustąpić pierwszeństwa pieszemu.
Kierujący jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność przy przejeżdżaniu obok przystanku tramwajowego nieznajdującego się przy chodniku.
Jeżeli przystanek nie jest wyposażony w wysepkę dla pasażerów , a na przystanek wjeżdża tramwaj lub stoi na nim , kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w takim miejscu i na taki czas , aby zapewnić pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik. Przepisy te stosuje się odpowiednio przy ruchu innych pojazdów komunikacji publicznej.
W razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej , używającej specjalnego znaku , lub osoby o widocznej o ograniczonej sprawności ruchowej , kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej przejścia.
PRZEJAZD KOLEJOWY
Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd , jest obowiązany zachować szczególna ostrożność i zmniejszyć prędkość oraz obserwować czy nie zbliża się pociąg tzn. bacznie obserwować . Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się , czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności , zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lun innych powodów przejrzystość
powietrza jest zmniejszona.
Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu , gdy nadjeżdża
pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany
sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
Przy zbliżaniu się do przejazdu kolejowego zachowujemy odpowiednio duży odstęp od poprzedzających pojazdów
Jeżeli przed przejazdem jest ustawiony znak stop , zatrzymujemy się i po upewnieniu że przejazd jest wolny, rozpoczynamy jazde na nowo.
Zbliżając się do przejazdu z zaporami lub półzaporami zwracamy uwagę na położenie tych zapór. Jeżeli opuszczanie zostało rozpoczęte, zatrzymujemy się przed nim.
Kierujący pojazdem powinien brać pod uwagę , że urządzenia zamykające zapory obsługuje człowiek, który mógł np. zasłabnąć, zasnąć albo też na czas nie zamknąć zapór. Tylko od kierującego pojazdem zależy, żeby na przejeżdzie nie doszło do tragedii.
Pociąg to ogromna masa poruszająca się z dużą prędkością. Jego droga hamowania dochodzi nawet do 2 km.
Kierującemu pojazdem zabrania się :
- objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjazdu
na przejazd , jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte , lub
podnoszenie nie zostało zakończone ;
- wjeżdżania na przejazd , jeżeli po drugiej stronie przejazdu
nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym lub
bezpośrednio przed nim;
- omijanie pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez
przejazd , jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni
przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym , kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu ,a jeżeli nie jest to możliwe , ostrzec kierującego pojazdem
szynowym o niebezpieczeństwie.
Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości
przekraczającej 10 m , który nie może rozwinąć prędkości
większej niż 6 km/h , przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się , czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.
...