Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

PLAN – KONSPEKT

 

1.       Przedmiot  : PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO

 

2.       Temat : „PRZEJAZD W OBRĘBIE PRZEJŚĆ DLA PIESZYCH I PRZEJAZDÓW KOLEJOWYCH .”

 

3.       Cele :

a). Poznawczy –        ZAPOZNANIE SIĘ Z ZASADAMI ORAZ PRZEPISAMI                                                                                                                           

                                    OBOWIĄZUJACYMI W W/W MIEJSCACH.

 

 

 

b). Kształcący -          WYKSZTAŁCENIE WŁAŚCIWEJ REAKCJI I ZACHOWANIA SIĘ I

                                    BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA SIĘ W W/W MIEJSCACH.

                                   

 

c). Wychowawczy –   ZWRÓCENIE UWAGI NA KONIECZNOŚĆ STOSOWANIA SIĘ DO

                                     ZASAD RUCHU DROGOWEGO.

                                   

 

4.       Metoda : ZADANIOWO – CZYNNOŚCIOWA.

 

Środki  dydaktyczne : POJAZD SZKOLENIOWY.

 

5.       Czas :60MIN.

 

6.       Miejsce :RUCH DROGOWY- PRZEJŚCIA DLA PIESZYCH PRZEJAZDY KOLEJOWE

 

7.       Prowadzący : SONIA BATYCKA STAWIARZ

 

 

 

 

Lp.

OGNIWO

TREŚĆ

CZAS

UWAGI

-1-

-2-

-3-

-4-

-5-

 

1.

 Część organizacyjna

 

1.       Przywitanie.

2.       Sprawdzenie karty zajęć.

3.       Przygotowanie do jazdy.

4.       Podanie tematu zajęć „ Przejazd w obrębie przejść dla pieszych i przejazdów kolejowych”

 

 

5 min

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

Cześć wprowadzająca

 

   1, Pytania sprawdzające z poprzednich zajęć.

   2. Przedstawienie definicji :

 

PRZEJŚCIE DLA PIESZYCH;

Powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska, przeznaczona do przejścia dla pieszych, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.

 

 

 

PRZEJAŻDZANIE PRZEZ PRZEJAZDY KOLEJOWE

Nigdy nie należy wjeżdzać na tory bezpośrednio po przejechaniu pociągu , lecz należy czekać aż ostatni wagon oddali się na taką odległość, gdy nabierzemy pewności, że po drugim torze nie zbliża się inny pociąg.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5min

 

-1-

 

-2-

                                        -3-

-4-

-5-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

                               Cześć zasadnicza

 

Obowiązki kierującego pojazdem wobec pieszych.

 

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejscia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa  pieszemu znajdującemu się na przejściu, czyli powstrzymać się od jazdy mogącej zmusić pieszego do zatrzymania się, zwolnienia kroku bądź przyśpieszenia.

 

Bezpieczeństwo pieszego na wyznaczonym przejściu dla pieszych zależy przede wszystkim od kierowcy pojazdu samochodowego.

 

Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, zobowiązany jest ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjażdza.

 

Kierującemu pojazdem zabrania się ;

-          wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim z wyjątkiem przejścia na który ruch jest kontrolowany ruch,

-          omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się  w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu,

-          jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.

 

Kierujący pojazdem przejeżdzając przez chodnik lub drogę dla pieszych, jest zobowiązany jechać powoli i ustąpić pierwszeństwa pieszemu.

 

Kierujący jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność przy przejeżdżaniu obok przystanku tramwajowego nieznajdującego się przy chodniku.

 

Jeżeli przystanek nie jest wyposażony w wysepkę dla  pasażerów , a na przystanek wjeżdża tramwaj lub stoi  na nim , kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd  w takim miejscu i na taki czas , aby zapewnić pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik.  Przepisy te stosuje się odpowiednio przy ruchu innych pojazdów komunikacji publicznej.

 

W razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej , używającej specjalnego znaku , lub osoby o widocznej o ograniczonej sprawności ruchowej , kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej przejścia.

 

 

PRZEJAZD KOLEJOWY

 

 

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz  przejeżdżając przez przejazd , jest obowiązany zachować szczególna ostrożność i zmniejszyć prędkość oraz obserwować czy nie zbliża się pociąg tzn. bacznie obserwować   . Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się , czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności , zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lun innych powodów przejrzystość

powietrza jest zmniejszona.

 

Kierujący jest obowiązany  prowadzić pojazd z taką prędkością aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu , gdy nadjeżdża

pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany

sygnał zabrania wjazdu na przejazd.

 

Przy zbliżaniu się do przejazdu kolejowego zachowujemy odpowiednio duży odstęp od poprzedzających pojazdów

 

Jeżeli przed przejazdem jest ustawiony znak stop , zatrzymujemy się i po upewnieniu że przejazd jest wolny, rozpoczynamy jazde na nowo.

 

Zbliżając się do przejazdu z zaporami lub półzaporami  zwracamy uwagę na położenie tych zapór. Jeżeli opuszczanie zostało rozpoczęte, zatrzymujemy się przed nim.

 

Kierujący pojazdem powinien brać pod uwagę , że urządzenia zamykające zapory obsługuje człowiek, który mógł np. zasłabnąć, zasnąć albo też na czas nie zamknąć zapór. Tylko od kierującego pojazdem  zależy, żeby na przejeżdzie nie doszło do tragedii.

 

Pociąg to ogromna masa poruszająca się z dużą prędkością. Jego droga hamowania dochodzi nawet do 2 km.

 

 

Kierującemu pojazdem zabrania się :

     

    - objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjazdu

       na przejazd , jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte , lub

       podnoszenie nie zostało zakończone ;

 

    - wjeżdżania na przejazd , jeżeli po drugiej stronie przejazdu

       nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;

 

     - wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym lub

       bezpośrednio przed nim;

 

      - omijanie pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez

        przejazd , jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni

        przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

 

W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym , kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu ,a jeżeli nie jest to możliwe , ostrzec kierującego pojazdem

szynowym o niebezpieczeństwie.

 

Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości

przekraczającej 10 m , który nie może rozwinąć prędkości

większej niż 6 km/h , przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się , czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl