Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
• Moizm
• Mo Zi [Mo Ti] ok. 490 – 403 pne – dzieło przetrwało w formie silnie zniekształconej
• prawdopodobnie wywodził się z xia – rycerzy, żołnierzy zawodowych
• 'pierwszy chiński filozof' – poglądy logicznie wywiedzione, próba stworzenia spójnej
całości
• Główny wpływ – mobilizacja konfucjanistów [Mencjusz] do systematycznych poglądów
• Księga Mocy
• MAOIŚCI
• Moiści byli specjalistami od fortyfikacji i ich obrony
• Poglądy Mozi – sztuczność rozróżnień, rozbudowanie rytuałów – zbędne i marnotrawne,
koncentracja na muzyce – też zbędne
• krytyka konfucjanizmu
• Utylitaryzm moralny
• pojęcie naturalnej moralności człowieka
• koncepcja 'wszechogarniającej miłości'
• dążenie do 'stałości' pojęć i zachowań
• Koncepcja państwa wg Mozi: pochodzenie państwa – umowa społeczna, wybór najlepszego
kandydta na władcę, Nierówności w dochodach itp są naturalne; Pełny utylitaryzm w
uprawnieniach i nagrodach dla warstw rządzących – pochwała merytokracji; Konieczność
zapewnienia jednolitości w poglądach moralnych – decyzja władcy musi zostać uznana;
koncepcja państwa totalitarnego – słowo władcy jest prawem, brak siły równoważącej
• LEGIŚCI
• Koncepcja państwa wg Legistów: Państwo to władca – tylko silne państwo może przetrwać;
Sprawiedliwość i bezstronność prawa stanowionego; Zasadnicza równość wobec prawa
wydawanego przez centrum.
• Odpowiedzialność urzędników przed władcą, władca nie odpowiada przed nikim
• Zredukowanie roli urzędników do wykonawców roli władcy
• Poleganie na metodach, a nie 'mądrości' i skupienie na efekcie, nie na ideałach, sławie itp.
• Kontrola przez standaryzację sprawdzania 'liczb' [statystyki]
• WSPÓLNE CECHY KONKURUJĄCYCH SYSTEMÓW
• Utylitaryzm i pragmatyzm postępowania
• Podejście merytoryczne: dobry władca/urzędnik jest godzien nagrody. Korzyści zależą od
skuteczności działania.
• Centralna rola władzy
• Pochwała ładu społecznego i sprawnej organizacji.
• PRZEWAGA KONFUCJANIZMU
• Oparcie w 'lepszej' warstwie społecznej
• Zawierał element ograniczania władzy cesarza przez krytykę ze strony konfucjańskich
uczonych [wizja realnego wpływu]
• Łatwiejsze i bardziej płynne wchłonięcie dawnych treści kulturowych np. Kultu przodków,
struktury rodowej
• Mniej radykalny od Maoizmu – uzyskanie poparcia dawnej arystokracji
• Koncepcja samoograniczenia się elit była korzystna dla gminu [ograniczenie wyzysku]
• Wielka uwaga poświęcana kształceniu
•
Jeśli nie chcesz nikogo pobić dołącz do niego
: konfulegizm, dynastia Han
• Oficjalną doktryną był Konfucjanizm, dopracowany przez Dong Zhongshu
• ustanowienie kanonu nauczania [wujing – 'Pięcioksiąg'], ustanowienie akademii cesarskiej
• Przejęcie legistycznej koncepcji prawa pisanego
• Wykorzystanie systemu organizacji państwa, likwidowanie arystokracji feudalnej
• Wzmocnienie administracji centralnej, przejęcie organizacji rządu; utrzymanie systemu
podatkowego, monopoli i kontroli handlu
• Użycie na szeroką skalę kar [w stosunku do plebsu]
• Najmniejsza jednostka wchodząca w skład państwa – rodzina
• Ze względu na czynniki ideowe konfucjanizm, wierzenia – kult przodków, gospodarcze –
podział majątku, administracja ludności – system baojia
• Rodzina – państwo w skali mikro:
• struktura – głowa, hierarchia, porządek
• cnoty wpajane członkom rodziny – zastosowanie na wyższym poziomie społecznym
• najważniejsza funkcja rodziny – wychowywanie oddanych synów – oddanych podwładnych
• CESARZ:
• na szczycie struktury państwowej jako ojciec ludu
• obowiązki:
• odprawianie rytuałów zapewniających harmonię we wszechświecie
• czuwanie nad sprawnym działaniem aparatu biurokratycznego
• sprawna selekcja urzędników
• zapewnianie ciągłości dynastii [męskie potomstwo]
• Syn Nieba [tian zi] – ważna funkcja, nie osoba
• zakres władzy – cały cywilizowany świat [tian xia], pozycja centralna
• bezwzględna władza nad poddanymi
• Ograniczenia władzy – teoria Mandatu Nieba [tian ming]
• rządzenie przez cnotę, a nie przez przymus
• umiłowanie do ładu, strach przed nieładem [luan]
• CESARSCY URZĘDNICY
• interesu jednostki – tożsame z interesami społeczeństwa, a społeczeństwo – tożsame z
państwem
• rola urzędników: pośrednictwo między ludem a cesarzem
• działanie w imię interesów ludu
• brak opozycji – konstruktywna krytyka.
• Urzędnicy byli słabo wynagradzani – sprzyjało to korupcji
• LUD
• xiao ren – ograniczenie możliwości pojmowania świata
• głos – zbiorczy; wola ludu = wola Nieba; prawo do obalenia niepraworządnych władców
[Mencjusz]
• nie powinien mieszać się do polityki; decyzje polityczne – podejmowane w imieniu ludu,
lecz bez plebiscytów.
• Tradycyjny podział na klasy społeczne:
• od VII w ne: uczeni, chłopi, rzemieślnicy, kupcy
• Wojskowi – poza podziałem
•
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl hannaeva.xlx.pl
• Mo Zi [Mo Ti] ok. 490 – 403 pne – dzieło przetrwało w formie silnie zniekształconej
• prawdopodobnie wywodził się z xia – rycerzy, żołnierzy zawodowych
• 'pierwszy chiński filozof' – poglądy logicznie wywiedzione, próba stworzenia spójnej
całości
• Główny wpływ – mobilizacja konfucjanistów [Mencjusz] do systematycznych poglądów
• Księga Mocy
• MAOIŚCI
• Moiści byli specjalistami od fortyfikacji i ich obrony
• Poglądy Mozi – sztuczność rozróżnień, rozbudowanie rytuałów – zbędne i marnotrawne,
koncentracja na muzyce – też zbędne
• krytyka konfucjanizmu
• Utylitaryzm moralny
• pojęcie naturalnej moralności człowieka
• koncepcja 'wszechogarniającej miłości'
• dążenie do 'stałości' pojęć i zachowań
• Koncepcja państwa wg Mozi: pochodzenie państwa – umowa społeczna, wybór najlepszego
kandydta na władcę, Nierówności w dochodach itp są naturalne; Pełny utylitaryzm w
uprawnieniach i nagrodach dla warstw rządzących – pochwała merytokracji; Konieczność
zapewnienia jednolitości w poglądach moralnych – decyzja władcy musi zostać uznana;
koncepcja państwa totalitarnego – słowo władcy jest prawem, brak siły równoważącej
• LEGIŚCI
• Koncepcja państwa wg Legistów: Państwo to władca – tylko silne państwo może przetrwać;
Sprawiedliwość i bezstronność prawa stanowionego; Zasadnicza równość wobec prawa
wydawanego przez centrum.
• Odpowiedzialność urzędników przed władcą, władca nie odpowiada przed nikim
• Zredukowanie roli urzędników do wykonawców roli władcy
• Poleganie na metodach, a nie 'mądrości' i skupienie na efekcie, nie na ideałach, sławie itp.
• Kontrola przez standaryzację sprawdzania 'liczb' [statystyki]
• WSPÓLNE CECHY KONKURUJĄCYCH SYSTEMÓW
• Utylitaryzm i pragmatyzm postępowania
• Podejście merytoryczne: dobry władca/urzędnik jest godzien nagrody. Korzyści zależą od
skuteczności działania.
• Centralna rola władzy
• Pochwała ładu społecznego i sprawnej organizacji.
• PRZEWAGA KONFUCJANIZMU
• Oparcie w 'lepszej' warstwie społecznej
• Zawierał element ograniczania władzy cesarza przez krytykę ze strony konfucjańskich
uczonych [wizja realnego wpływu]
• Łatwiejsze i bardziej płynne wchłonięcie dawnych treści kulturowych np. Kultu przodków,
struktury rodowej
• Mniej radykalny od Maoizmu – uzyskanie poparcia dawnej arystokracji
• Koncepcja samoograniczenia się elit była korzystna dla gminu [ograniczenie wyzysku]
• Wielka uwaga poświęcana kształceniu
•
Jeśli nie chcesz nikogo pobić dołącz do niego
: konfulegizm, dynastia Han
• Oficjalną doktryną był Konfucjanizm, dopracowany przez Dong Zhongshu
• ustanowienie kanonu nauczania [wujing – 'Pięcioksiąg'], ustanowienie akademii cesarskiej
• Przejęcie legistycznej koncepcji prawa pisanego
• Wykorzystanie systemu organizacji państwa, likwidowanie arystokracji feudalnej
• Wzmocnienie administracji centralnej, przejęcie organizacji rządu; utrzymanie systemu
podatkowego, monopoli i kontroli handlu
• Użycie na szeroką skalę kar [w stosunku do plebsu]
• Najmniejsza jednostka wchodząca w skład państwa – rodzina
• Ze względu na czynniki ideowe konfucjanizm, wierzenia – kult przodków, gospodarcze –
podział majątku, administracja ludności – system baojia
• Rodzina – państwo w skali mikro:
• struktura – głowa, hierarchia, porządek
• cnoty wpajane członkom rodziny – zastosowanie na wyższym poziomie społecznym
• najważniejsza funkcja rodziny – wychowywanie oddanych synów – oddanych podwładnych
• CESARZ:
• na szczycie struktury państwowej jako ojciec ludu
• obowiązki:
• odprawianie rytuałów zapewniających harmonię we wszechświecie
• czuwanie nad sprawnym działaniem aparatu biurokratycznego
• sprawna selekcja urzędników
• zapewnianie ciągłości dynastii [męskie potomstwo]
• Syn Nieba [tian zi] – ważna funkcja, nie osoba
• zakres władzy – cały cywilizowany świat [tian xia], pozycja centralna
• bezwzględna władza nad poddanymi
• Ograniczenia władzy – teoria Mandatu Nieba [tian ming]
• rządzenie przez cnotę, a nie przez przymus
• umiłowanie do ładu, strach przed nieładem [luan]
• CESARSCY URZĘDNICY
• interesu jednostki – tożsame z interesami społeczeństwa, a społeczeństwo – tożsame z
państwem
• rola urzędników: pośrednictwo między ludem a cesarzem
• działanie w imię interesów ludu
• brak opozycji – konstruktywna krytyka.
• Urzędnicy byli słabo wynagradzani – sprzyjało to korupcji
• LUD
• xiao ren – ograniczenie możliwości pojmowania świata
• głos – zbiorczy; wola ludu = wola Nieba; prawo do obalenia niepraworządnych władców
[Mencjusz]
• nie powinien mieszać się do polityki; decyzje polityczne – podejmowane w imieniu ludu,
lecz bez plebiscytów.
• Tradycyjny podział na klasy społeczne:
• od VII w ne: uczeni, chłopi, rzemieślnicy, kupcy
• Wojskowi – poza podziałem
•