Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

Pedagogika rodziny                                                                                                                                                           18-03-2011

 

 

Teoria przywiązania Bowblyego: zwraca uwagę na fakt, że człowiek dysponuje wrodzonymi mechanizmami przywiązania do drugiego człowieka. Zauważa, że ten mechanizm uruchamiany jest poprzez wyzwalacze społeczne. Dziecko dysponuje, takimi sposobami zachowań, które wyzwalają u osób, które są z nim w kontakcie społecznym wyzwalacze.

3 podstawowe style przywiązania:

1.       Styl bezpieczny: charakteryzuje się zaufaniem dziecka do matki i wiarą w stałą jej dostępność i gotowość do pomocy

2.       Lękowo- ambiwalentny: charakteryzuje się dominująca się obawą o rozłączenie z matką i protestem na rozłąkę. Dziecku towarzyszy niepewność co do dostępności matki i udzielenie mu wsparcia, opieki pomocy. Zauważa się u tych dzieci, że często oczekują potwierdzenia obecności matki. Lęk przed rozłąką wyzwala często reakcję płaczu, nawet jeśli realnie takiej sytuacji nie ma, ale dziecko się boi

3.       Unikający: cechuje się paradoksalnym ignorowaniem matki i unikaniem jej: matka fizycznie jest, dziecko nie nawiązuje kontaktu, skutek niewrażliwości matki na sygnały jakie dziecko wysyła w pierwszym okresie ontogenezy, tzw. porzucenie dziecka, nie przejawia wobec niego działań opiekuńczych. Dziecko na skutek długotrwałej frustracji z matką unika jej. Dziecko chroni się ten sposób przed frustracją.

Funkcja wychowawcza rodziny:

Rodzina: przede wszystkim rzeczywistość rodzinna jest wielowymiarowa, trudno o jednoznaczne zdefiniowanie, a o rodzinie mówi się, że jest układem polikategorialnym. Rodzina jako środowisko wychowawcze, instytucja społeczna, mała grupa społeczna, wspólnota.  Rodzina jest rozumiana jako środowisko naturalne, pierwsze i podstawowe. Rodzina pośredniczy między osobowością jednostki a środowiskiem zewnętrznym(kultura, tradycje, wartości, instytucje), która przybliża ten świat zewnętrzny, zabezpiecza przed negatywnym wpływem środowiska zewnętrznego. Rodzina przygotowuje jednostkę do życia w tym świecie zewnętrznym, pełnienia ról społecznych, stwarza materialną, kulturową… przestrzeń życiową człowieka. Stanowi pole do świadczeń życiowych, człowiek w warunkach bezpiecznych może zdobywać doświadczenie życiowe, sprawdzania swoich możliwości… w tym podejściu eksponuje się jednak funkcje socjalizacyjną rodziny(przygotowuje do życia w układach społecznych innych niż rodzina). Traktuje się rodzinę jako element szerszego środowiska wychowawczego.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl