Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
ZASADY WYCHOWANIA
Pojęcie zasady wychowania:
1. SOŚNICKI – jest normą ogólną
2. ŚLIWERSKI – norma wychowania, pewien rodzaj norm szczegółowych; określa jak powinien postępować wychowawca i wychowywany w określonych okolicznościach (warunkach)
3. SUCHODOLSKI – podstawa skutecznej, efektywnej działalności wychowawczej, od nich zależy skuteczność wychowania, decydują czy zostaną zrealizowane cele wychowania
Brak przestrzegania zasad wychowania spowodują brak efektywności wychowania!
Cechy zasad wychowania wg Sośnickiego
a) Ogólne i celowe normy dla procesu wychowania:
· Wskazują jakie warunki muszą być konieczne by osiągnąć dany cel wychowania
· Pełnią rolę motywu w stosunku do postępowania pedagogicznego
b) Prawidłowości formalne:
· Nie odnoszą się do pojedynczej, indywidualnej sytuacji tylko dotyczą pewnych grup
c) Normy obowiązkowo przeznaczone dla wychowawcy
· Organizuje on wychowanie
Nie ma jednego i uniwersalnego katalogu zasad. Trzeba korzystać z niego jednocześnie tworzyć (kreować) nowe, odpowiednie zasady dla danego środowiska.
Zasady wychowania wg Suchodolskiego:
a) Instancji obiektywnych – odnosi się do całego świata otaczającego człowieka; wychowawca również do niego się odnosi, do świata który jest jego treścią
b) Aktywności wychowanka – wychowanek nie może i nie powinien być bierny, bez jego zaangażowania efekty będą znikome (nie będą trwałe); aktywność musi się gdzieś wyrażać – jego płaszczyzną jest wymieniony w poprzednim punkcie świat społeczno – kulturalny
c) Indywidualizacji – konieczność uwzględniania indywidualnych zdolności wychowanka, dostosowanie programu i technik do każdego wychowanka. Pamiętać należy, że każdy wychowanek jest inny
d) Organizowanie zespołu środowiska wychowawczego:
· Wiąże się z oddziaływaniem wychowawcy w sposób pośredni; organizowanie takich grup rówieśniczych które będą opierały się na pozytywnych normach i zachowaniach oraz takie zachowania realizowały
· Wykorzystanie mechanizmów grupowych do kształtowania pozytywnych zachowań wychowanka
· Ten zespół powinien być grupą odniesienia dla wychowanka, czyli taką grupą z którą wychowanek się identyfikuje i utożsamia (teren aktywności wychowanka)
· Wychowawca powinien modyfikować owe grupy
e) Postawa wychowawcza – miłość wobec ucznia (akceptacja, zrozumienie, empatia, uczciwość, partnerstwo)