Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

Ad 16 Który hamulec jest bardziej skuteczny.

 

Zagadnie dość obszerne i w sumie niewiadomo o co chodzi, dlatego uznałem że napisze kilka słów o każdym typie oraz który w tym typie jest skuteczniejszy( na podstawie książki osińskiego).

 

Hamulce cierne klockowe.

W hamulcach ciernych klockowych sprzężenie cierne występuje miedzy klockiem a obwodem tarczy hamulcowej. Podczas hamowania klocek dociśnięty jest do tarczy. Nacisk przenosi się na wał na którym osadzona jest tarcza. Powoduje to dodatkowe poza roboczym obciążenie wału i łożysk. W związku z tym rzadko stosuje się najprostszy układ pojedynczy z jednym klockiem(rys 2.1). Jeżeli potrzebny do zahamowania nacisk N zostanie określony, to siła F konieczna do jego wywołania, wynikająca z warunku równowagi momentów względem punktu A wynosi:

Znaki w nawiasie zależą od kierunku ruchu. Skuteczność hamulca jest różna przy różnych kierunkach ruchu. Przy znaku minus siła może stać się równa zeru gdy b=μc. Przy c=0 hamulec działa identycznie w obie strony.

Hamulec podwójny ma symetrycznie ustawione klocki, prze co znosi się nacisk i wał oraz łożyska nie są bardziej obciążone. Zdwojenie hamulca powoduje że działanie jego nie zależy od kierunku obrotów, co więcej praca hamulca podwójnego jest jednakowa w obu kierunkach. Skuteczniejszy jest hamulec podwójny.

 

Hamulce taśmowe

W hamulcu taśmowym siła tarcia powstaje między kołem a taśma napiętą na jego obwodzie. W zależności od sposobu zamocowania taśmy rozróżniamy hamulce zwykłe, sumowe i różnicowe(rys 2.11). W taśmie panuje zmienne napięcie. Na końcu nabiegającym na koło panuje napięcie S1, na drugim S2. Pomiędzy tymi napięciami zachodzi zależność:

Hamulec zwykły ma jeden koniec zamocowany w nieruchomym punkcie, drugi zaś zamocowany na dźwigni. Hamulce te nie są używane przy zmiennym kierunku obrotów. Przy zmianie kierunku obrotów zmieniają się bowiem role napięć S1 i S2. Przy tym samym obciążeniu występuje rożna wartość momentu hamowania.

W hamulcu sumowym oba końce taśmy są zamocowane do ramion dźwigni. Zmiana kierunku obrotów nie wpływa na zmianę momentu, hamulec nadaje się do pracy przy zmiennych kierunkach obrotów. Siła obciążająca wypada przy tym samym napięciu większa niż w przypadku zwykłego.

W hamulcu różnicowym siła obciążająca może być dowolnie mała zależnie od doboru odległości a1 i a2. Jeżeli to siła jest równa lub mniejsza od zera, a więc hamulec działa samoczynnie jak zapadka. W związku z tym hamulec może być używany tylko przy stałym kierunku obrotów.

 

Hamulce tarczowe

Co do idei są wszystkie takie same. Na wykładach też najwięcej jest o pierwszych dwóch typach.

 

Hamulce stożkowe

W hamulcu stożkowym stosuje się tarcze stożkowe, dzięki czemu niewielką siła osiową docisku uzyskać można znaczne naciski tarcz tym większe im mniejszy kąt stożka.

 

Hamulce szczękowe

W hamulcu tym szczęki hamulcowe pokryte okładzinami ściernymi umieszczone są wewnątrz bębna hamulcowego i współpracują z jego wewnętrzną powierzchnią.

W układzie symetrycznym przy jednakowych siłach wywieranych przez siłownik na końce szczęk naciski między szczekami i tarczą N1 i N2 nie są jednakowe. W układzie niesymetrycznym działanie obu szczęk jest jednakowe.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl