Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
//-->.pos {position:absolute; z-index: 0; left: 0px; top: 0px;}Badania emisji zanieczyszczeń z pojazdów i silnikówBadania:poznawcze,kwalifikacyjne – standardowe, stanowiące realizację normali-zowanych procedur do oceny emisji zanieczyszczeń pojazdówi silników.HomologacjaHomologacja – postępowanie urzędowe stwierdzające,żedanytyp pojazdu spełnia wszystkie stawiane mu wymagania for-malne.Homologacji udziela organ uprawniony do tego przez władzepaństwowe w wyniku przeprowadzenia badań, przewidzianychodpowiednimi przepisami, i uzyskania wyników, spełniającychwarunki przewidziane w przepisach.Badania kwalifikacyjne:homologacja typu: TA – Tape Approval, FR – First Registra-tion,kontrola zgodności produkcji z typem homologowanym,kontrola zgodności w eksploatacji z typem homologowanym,kontrola w eksploatacji: okresowe badania techniczne i kont-rola drogowa.Typ wyrobuTyp wyrobu w postępowaniu homologacyjnym – zespół cechkonstrukcyjnych i, wynikających z nich, właściwości użytko-wych, które charakteryzują jednoznacznie wszystkie egzempla-rze wyrobu zaliczane do tego typu.2Klasyfikacja badań emisji zanieczyszczeń ze względu naobiekt badań:Badania silnika – na hamowni silnikowej.Badania pojazdu:•Na hamowni podwoziowej.•W warunkach drogowych – trakcyjne:–Eksploatacyjne, np. trwałościowe.–Testy drogowe.Klasyfikacja badań emisji zanieczyszczeń ze względu nazależność warunków badań od czasu:Badania statyczne – niezależne od czasu (warunki stałe).Badania dynamiczne – zależne od czasu (warunki zmiennew czasie).3Przykład testu statycznego1,210,80,6Mew0,40,2-0,2-0,20,20,40,60,811,2nwSchemat testu trzynastofazowego według regulaminu nr R49.02 EKG4Przykład testu dynamicznego180160140120v [km/h]100806040202004006008001000vmax≤130 km/h130 km/h < vmax≤150 km/hvmax> 150 km/hPrzepisy europejskieMasy charakterystyczne pojazdów samochodowych:Masa własna – to masa pojazdu z jego normalnym wyposaże-niem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominal-nych, bez kierującego.Dopuszczalna masa całkowita (dmc, DMC) – największa, okre-ślonawłaściwymi warunkami technicznymi, masa pojazdu,obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszaniasię po drodze.Maksymalna masa całkowita – największa masa pojazdu obcią-żonegookreślona w zależności od jego konstrukcji przez produ-centa.Masa odniesienia – masa pojazdu w stanie gotowości do jazdypomniejszona o ujednoliconą masę kierowcy wynoszącą 75 kgi powiększona o stałą masę wynoszącą 100 kg.56t [s]Przebieg prędkości w teście autostradowymKategorie pojazdów samochodowych1. Kategoria M: pojazdy samochodowe mające co najmniejcztery koła i zaprojektowane i wykonane do przewozu osób,w tym:kategoria M1: samochody osobowe – pojazdy zaprojekto-wane i wykonane do przewozu osób, mające nie więcej niżosiem miejsc w dodatku do siedzenia kierowcy;kategoria M2: autobusy – pojazdy zaprojektowane i wyko-nane do przewozu osób, mające więcej niż osiem miejscw dodatku do siedzenia kierowcy i mające masę maksy-malną nie przekraczającą 5 Mg;kategoria M3: autobusy – pojazdy zaprojektowane i wyko-nane do przewozu osób, mające więcej niż osiem miejscw dodatku do siedzenia kierowcy i mające masę maksy-malną przekraczającą 5 Mg.2. Kategoria N: pojazdy samochodowe mające co najmniejcztery koła i zaprojektowane i wykonane do przewozu ładun-ków, w tym:kategoria N1: samochody ciężarowe – pojazdy zaprojekto-wane i wykonane do przewozu ładunków i mające masęmaksymalną nie przekraczającą 3,5 Mg;kategoria N2: samochody ciężarowe – pojazdy zaprojekto-wane i wykonane do przewozu ładunków i mające masęmaksymalną przekraczającą 3,5 Mg ale nie przekracza-jącą 12 Mg;87kategoria N3: samochody ciężarowe – pojazdy zaprojekto-wane i wykonane do przewozu ładunków i mające masęmaksymalną przekraczającą 12 Mg.3. Kategoria O: przyczepy (z włączeniem naczep), w tym:kategoria O1: przyczepy o masie maksymalnej nie prze-kraczającej 0,75 Mg;kategoria O2: przyczepy o masie maksymalnej przekra-czającej 0,75 Mg, ale nie przekraczającej 3,5 Mg;kategoria O3: przyczepy o masie maksymalnejprzekraczającej 3,5 Mg, ale nie przekraczającej 10 Mg;kategoria O4: przyczepy o masie maksymalnej przekra-czającej 10 Mg.4. Kategoria G: pojazdy terenowe.Regulaminy Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZRegulamin nr 24.03 EKGEmisja zanieczyszczeń widzialnych (zadymienie spalin) z silnikówZS stosowanych do napędu pojazdów samochodowych.Regulamin nr 40.01 EKGEmisja zanieczyszczeń gazowych (tlenku węgla i węglowodorów)z silników stosowanych do napędu motocykli.Regulamin nr 47 EKGEmisja zanieczyszczeń gazowych (tlenku węgla i węglowodorów)z silników stosowanych do napędu motorowerów.910Regulamin nr 49.03 EKGEmisja zanieczyszczeń z silników ZS (tlenku węgla, węglowodo-rów, tlenków azotu i cząstek stałych) oraz ZI na gazowe paliwawęglowodorowe: gaz ziemny – NG i skroplony gaz ropopochodny– LPG (tlenku węgla, węglowodorów i tlenków azotu), stosowa-nych do napędu pojazdów kategorii: M1, M2, M3, N1, N2 i N3(samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe).Regulamin nr 83.05 EKGEmisja zanieczyszczeń (tlenku węgla, węglowodorów, tlenkówazotu dla silników ZI i samoczynnym oraz – dodatkowo dla silni-ków ZS – cząstek stałych) z silników stosowanych do napędu po-jazdów kategorii: M1 i N1 (samochody osobowe i lekkie samo-chody ciężarowe – o masie maksymalnej mniejszej niż 3,5 Mg).11Regulamin nr 84 EKGZużycie paliwa przez pojazdy kategorii: M1 i N1 o masie mak-symalnej mniejszej niż 2 Mg.Regulamin nr 96.01 EKGEmisja zanieczyszczeń (tlenku węgla, węglowodorów, tlenkówazotu i cząstek stałych) z silników ZS stosowanych do napędu po-jazdów kategorii T (ciągniki).Regulamin nr 101 EKGEmisja dwutlenku węgla i zużycie paliwa przez pojazdy kategoriiM1 i N1 (samochody osobowe i dostawcze – o masie maksymal-nej mniejszej niż 3,5 Mg) oraz zużycie energii elektrycznej przezpojazdy elektryczne.12Przepisy amerykańskieWymagania dotyczące struktury ekologicznej pojazdów wytwa-rzanych przez producenta.Struktura:W przepisach federalnych: Tier 1 i Tier 2.W przepisach kalifornijskich: Tier 1 i Tier 2 oraz:•TLEV – Transitional Low Emission Vehicles – pojazdyo przejściowo niskiej emisji,•LEV – Low Emission Vehicles – pojazdy o niskiej emisji,•ULEV – Ultra Low Emission Vehicles – pojazdy o skrajnieniskiej emisji,•SULEV – Super Ultra Low Emission Vehicles – pojazdyo bardzo skrajnie niskiej emisji,13•HEV – Hybrid Electric Vehicles – elektryczne pojazdy hy-brydowe,•EZEV – Equivalent Zero Emission Vehicles – pojazdyo równoważnie zerowej emisji,•ZEV – Zero Emission Vehicles – pojazdy o zerowej emisji.14Badania pojazdów samochodowych na hamowni podwo-ziowejBadania pojazdów kategorii M1, M2 i N1:Euro 1 – Euro 4: o masie maksymalnej mniejszej od3,5 Mg,Euro 5, Euro 6: o masie odniesienia mniejszej od 2,61 Mg.Pojazdy z silnikami ZI i ZS:samochody osobowe,mikrobusy,lekkie samochody ciężarowe, tzw. dostawcze.v [km/h]1401201008060402020040060080010001200t [s]Przebieg prędkości pojazdu w teście wg regulaminu nr 83 EKG –– NEDC (New European Driving Cycle)(UDC – Urban Driving Cycle i EUDC – Extra Urban Driving Cycle)15161008012010080v [km/h]v [km/h]5001000150020002500604020604020100200300400500600700800t [s]t [s]Przebieg prędkości w teście FTP–75 (Federal Transient Procedure)17Przebieg prędkości w teście HWFET (Highway Federal Extra Test)do pomiaru zużycia paliwa1880Badania silników pojazdów samochodowych na hamownisilnikowejBadania silników pojazdów M3, N2 i N3:Euro I – Euro IV: o maksymalnej masie całkowitej większejod 3,5 Mg,Euro V, Euro VI: o masie odniesienia większej od 2,61 Mg.Silniki do samochodów ciężarowych i autobusów:silniki ZS o wtrysku bezpośrednim (HDDID – Heavy DutyDirect Injection Diesel),silniki ZI i ZS zasilane paliwami gazowymi (NG i LPG).60v [km/h]4020100200300t [s]400500600700Przebieg prędkości w teście Japan 10 – 15 Mode1920zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl hannaeva.xlx.pl