Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

 

Klasa -  jest zdefiniowanym przez użytkownika typem. Jest to struktura, która pozwala na współistnienie w jednym elemencie programowym: danych (zmiennych) oraz zestawu funkcji i procedur na tych....

 

Obiekt - ….

 

za szybko dla mnie ;(

 

 

Cechy programowania zorientowanego obiektowo:

•                     wykorzystanie obiektu jako środka od modelowania i odwzorowywania rzeczywistości,

•                     budowa i rozbudowa aplikacji w taki sam sposób,  w jaki rozbudowywany jest rzeczywisty obiekt,

•                     taki sposób tworzenia aplikacji, aby raz tworzone...

 

za szybko dla mnie ;(

 

 

Deklaracja klasy TPojazd w notacji na platformę .NET (tzw. kod zarządzany);

 

              class TPojazd

{



              public string opis;

              double v_MaxKH;

              double v_MaxMS;

              double masa;



              public void UstalWartosci (double vKH, double vMS, double m)

              {

                            v_MaxKH=vKH; v_MaxMS=MS; masa=m;

              }

}

 

 

Deklarowanie i wykorzystanie zmiennych z klas obiektowych jest zgodne z ogólnymi zasadami deklarowania zmiennych w języku C#. Utworzenie zmiennej (obiektu) w pamięci wymaga zastosowania operatora new.

Odwołania do pól i metod klasy odbywa się w następujący sposób: po nazwie zmiennej wstawiany jest znak „.”, za którym można wpisać nazwę pola lub metody klasy.

 

TPojazd Pojazd;

 

Pojazd=new Tpojazd();

Pojazd.masa=100;

Pojazd.UstalWartosci(100,20,1200);

 

 

PARADGMATY PROGRAMOWANIA ZORIENTOWANEGO OBIEKTOWO

 

-Enkapsulacja (hermetyzacja): zamknięcie kodu oraz danych w obrębie jednej struktury. Z pomocą specjalnych słów kluczowych (specyfikatory dostępu) istnieje możliwość określenia części struktury jako niedostępnej lub dostępnej dla innych w ramach jednej aplikacji.

 

-Dziedziczenie: wykorzystanie w nowotworzonych obiektach, cech wywodzących się z postawionego wyżej w hierarchii, Dziedziczona może być jedynie struktura, a nie wartości danych,

 

-Polimorfizm: funkcjonowanie identycznie nazywanych metod w różnych klasach. Ich działanie może być (mimo wspólnej nazwy) zupełnie inne, uzależnione od wzorca (klasy), na podstawie której stworzony jest obiekt (zmienna).

 

 

 

 

Standard SCSI

 

SCSI jest rodzajem interfejsu, w którym jeden kontroler może obsługiwać wiele urządzeń wewnętrznych i zewnętrznych. Urządzenia dołączane są równolegle do wspólnej szyny tzw. SCSI BUS, zawierającej linie danych oraz linie sterujące. Wprowadzone specjalny system komunikacji oraz protokół wymiany informacji pomiędzy urządzeniami: każde urządzenie SCSI (włącznie z kontrolerem) otrzymuje własny numer identyfikacyjny ID, nadawany przez operatora na etapie montażu i podłączania. Numery ID: 0,1 – dyski (0 napęd startowy), 2,3,4 – napędy CD ROM, ..dalsze – inne urządzenia, 7 – host adapter (kontroler).

 

W komputerach typu PC traktowany był przez długi czas jako luksusowy i wykorzystywany, w związku ze swoimi zaletami, w zastosowaniach profesjonalnych: serwery, szybkie stacje graficzne, komputery do obróbki video i dźwięku.

 

 

Zalety standardu SCSI:

 

•                     własny procesor

•                     obsługa szerokiej gamy urządzeń wewnętrznych i zewnętrznych

•                     większa ilość urządzeń do podłączenia

•                     dłuższe kable połączeniowe (nawet do 25m)

•                     duża szybkość przesyłu danych (Ultra-3 : 320 MB/s)

•                     wysoka niezawodność

 

Wady standardu SCSI:

•                     cena sterownika i urządzeń

 

Przykłady:

Kontroler SCSI:              Adaptec AVA-2904 Kit Fast SCSI_II – 180 PLN

                                          Adaptec ASC-39320A-R – 1400 PLN

Dysk twardy:                            Seagate Cheetah X15K.5 300 GB (80-pin)

                                          ST3300655LC – 2170 PLN

Napęd MO                            Fujitsu MO MCJ3230SS 2.3 GB SCSI

                                          internal – 1556 PLN

 

 

Istotną zaletą systemu komunikacji na szynie SCSI jest możliwość wymiany danych pomiędzy urządzeniami, bez angażowania procesora głównego. Cecha ta pozwala na uzyskanie dużo większej sprawności. Poza tym pozwala na uzyskanie pewnych mechanizmów, których bez zastosowania interfejsu SCSI nie można byłoby zrealizować (np. macierze dyskowe RAID, mirroring dysków w serwerach). Urządzenia podłącza się równolegle,  n końcach łańcuchów znajdują się terminatory (pasywne lub aktywne).

 

 

Wersje kontrolerów

•                     kontrolery uniwersalne: posiadają zainstalowany BIOS,

•                     Uproszczone: i tańsze, bez wbudowanego BIOS'u, nie potrafią wystartować systemu z dysku SCSI, ale po zainstalowaniu sterowników (z dysku IDE) z powodzeniem wykonują swoje zadanie i spełniają wymogi standardu.

 

 

Przyszłość w Serial Attached SCSI (SAS)

 

W początkowych wersjach Serial Attached SCSI miał pracować  z przepustowością do 300MB/s, obecnie 3GB/s, 6GB/s, plany na rok 2013, 2014 przewidują szybkość do 12GB/s. Serial Attached SCSI oferuje kompatybilność programową, tańsze połączenia wtykowe, lepszą skalowalność, szybszą pracę oraz obsługę dysków SATA. W chwili obecnej są dostępne już dyski twarde oraz kontrolery RAID w tej technologi.

 

 

 

Centronics, 50-stykowy, zewnetrzny

 

Standard, 50-stykowy, Narrow, wewnętrzny

 

High-Density, 68-stykowy, Wide, wewnętrzny

 

Sub-D, 25-stykowy, zewnętrzny

 

itd. …...

 

 

Technologia RAID

•                     Najczęściej głównym źródłem wpływającym na ogólnie niską wydajność serwera plików jest dysk twardy.

•                     Jest on zarazem częścią systemu, która najszybciej może ulec uszkodzeniu i powoduje przez to największe straty poprzez utratę danych.

•                     Powyższe wady proacujących pojedynczo dysków twardych można wyeliminować stosując kilka współpracujących ze sobą dysków – z pomocą technologii RAID.

 

Zadaniem technologii RAID jest:

•                     poprawa bezpieczeństwa danych przechowywanych na serwerach sieciowych,

•                     poprawa wygody pracy w sieci,

•                     zwiększenie szybkości zapisu i/lub odczytu danych z dysków.

 

Nie zawsze stosując technologie RAID doprowadzamy do poprawy wszystkich z w/w elementów systemu komputerowego.

 

 

Dla systemu operacyjnego, a najczęściej także dla BIOS'u matryca RAID widziana jest jako pojedynczy dysk.

 

 

Standard RAID

Minimalna ilość dysków

RAID-0

2

RAID-1

2

RAID-2

3

RAID-3

3

RAID-4

3

RAID-5

3

RAID-10

4

RAID-50

6

 

 

 

RAID 0 – wykorzystuje zapis paskowy. Jest podstawowym i jednocześnie najszybszym standardem RAID. Dane przeznaczone do zapisu są dzielone na tzw. paski o wielkości od 4kB do 128kB i zapisywane na różnych dyskach. RAID 0 wymaga co najmniej dwóch dysków.

 

RAID 1 – wykorzystuje zapis lustrzany. Dane zapisywane na jednym dysku kopiowane są jednocześnie na drugi. W ten sposób uzyskuje się znaczny wzrost bezpieczeństwa danych, kosztem jednak szybkości zapisu. Ten z zasady prosty system jest jednak drogi w eksploatacji – wykorzystuje połowę sumarycznej pojemności zainstalowanych w systemie dysków. Szybkość zapisu danych maleje o ok. 15 – 20% w stosunku do zapisu na pojedynczy dysk w związku ze sekwencyjną częścią algorytmu zapisu.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl