Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
INSTRUKCJA BHP
PRZY OBSŁUDZE MŁYNKA DO TARTEJ BUŁKI TYP - ZM 09
KWALIFIKACJE PRACOWNIKÓW:
l. Pracownicy obsługujący urządzenie powinni:
• Być dokładnie zapoznani z instrukcją jej obsługi.
• Posiadać dobry stan zdrowia, potwierdzony właściwym orzeczeniem lekarskim oraz posiadać aktualne książeczki
zdrowia dla celów sanitarno-epidemiologicznych.
• Posiadać kwalifikacje z zakresu podstawowych zagadnień higieny,
• Posiadać przeszkolenie w ramach szkolenia wstępnego z zakresu bhp.
2. Przystępując do pracy pracownik powinien być wypoczęty, trzeźwy oraz wyposażony w odzież i obuwie robocze spełniające warunki sanitarne oraz środki ochrony indywidualnej, posiadające wymagany certyfikat na znak bezpieczeństwa oraz deklarację zgodności z normami wprowadzonymi do obowiązkowego stosowania w Polsce.
PODSTAWOWE WARUNKI BEZPIECZNEJ PRACY:
1. Łatwy i szybki dostęp do prawidłowo wyposażonej apteczki.
2. Oświetlenie stanowiska - minimum 300 lx.
3. Posadzka w rejonie urządzenia powinna być niepoślizgowa i łatwo zmywalna.
4. Urządzenie powinno posiadać wyłącznik w łatwo dostępnym miejscu.
CZYNNOŚCI PRZED ROZPOCZĘCIEM PRACY:
l. Przed rozpoczęciem pracy należy:
• prawidłowo oświetlić całe stanowisko pracy,
• usunąć zbędne materiały i przedmioty utrudniające obsługiwanie urządzenia,
• sprawdzić, czy wszystkie osłony ochronne w maszynie są założone,
• sprawdzić stan techniczny urządzenia.
CZYNNOŚCI PODCZAS PRACY:
Pracownik obsługujący urządzenie powinien:
• wykonywać tylko prace zlecone przez swojego bezpośredniego przełożonego i przewidziane na tym stanowisku pracy,
• stosować bezpieczne metody i nie stwarzać żadnych zagrożeń dla siebie i otoczenia,
• obsługiwać urządzenie rzetelnie i zgodnie z instrukcją podaną przez producenta w DTR,
• dbać, aby podłoga na stanowisku roboczym była sucha, równa i nie zatarasowana,
• zawsze dbać o higienę osobistą i schludny wygląd,
• nie dopuszczać do pracy przy urządzeniu osób nie upoważnionych przez przełożonych,
• nie oddalać się od stanowiska w czasie eksploatacji urządzenia.
CZYNNOŚCI ZABRONIONE:
Pracownikowi zabrania się:
1. Lekceważenia zaleceń bezpiecznej obsługi podanych przez producenta w DTR.
2. Korzystania z niesprawnego urządzenia.
3. Dokonywania napraw czy konserwacji urządzenia podczas jego pracy.
4. Zdejmowania i usuwania jakichkolwiek osłon i ochron zabezpieczających oraz napisów informacyjnych i
ostrzegawczych z urządzenia i pomieszczenia.
5. Samodzielnego naprawiania uszkodzeń instalacji elektrycznej urządzenia.
6. Wykonywania na stanowisku roboczym innych prac niż zlecone przez bezpośredniego przełożonego.
7. Spożywania na stanowisku pracy posiłków i palenia tytoniu.
8. Noszenia brudnej odzieży roboczej (ochronnej).
9. Blokowania wyłącznika uniemożliwiającego włączenie przy otwartym wsypie.
CZYNNOŚCI PO ZAKOŃCZENIU PRACY:
Po zakończeniu pracy pracownik powinien:
1. Oczyścić i zmyć posadzkę na stanowisku pracy.
2. Upewnić się, że pozostawione urządzenie nie stworzy żadnych zagrożeń dla otoczenia.
3. Oczyścić odzież roboczą i środki ochrony indywidualnej.
ZASADY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH AWARYJNYCH:
1. Zaistniałe awarie i inne nieprawidłowości w pracy urządzenia należy zgłosić przełożonemu.
2. W razie, gdy warunki nie odpowiadają przepisom BHP i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia,
pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym przełożonego.
3. Każdy zaistniały wypadek przy pracy należy zgłaszać niezwłocznie swojemu przełożonemu, a stanowisko pozostawić
w takim stanie, w jakim wydarzył się wypadek i nie dopuszczać osób niepowołanych do miejsca wypadku.
4. Zgodę na uruchomienie maszyn i urządzeń w miejscu ewentualnego wypadku wyraża pracodawca ( w uzgodnieniu w
zależności od typu wypadku - ze społecznym inspektorem pracy lub inspektorem pracy PIP i prokuratorem). Dotyczy
to również sytuacji dokonywania zmian w miejscu wypadku. W miejscu wypadku można dokonywać zmian bez uzyskania ww. zgody, jeśli zachodzi konieczność ratowania osób lub mienia albo zapobieżenia grożącemu niebezpieczeństwu.