Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

Metody i techniki zarządzania. Strategiczna karta wyników.

Problemy z wdrażaniem strategii:

·         Bariery metodyczne

·         Bariery operacyjne

o        Niezrozumiałe priorytety

o        Słaba komunikacja

o        Brak orientacji na klienta

o        Zły zakres kontroli

o        Brak motywacji i satysfakcji

o        Zła organizacja procesów

·         Bariery strategiczne

o        Niezrozumienie misji

o        Brak strategii (45%)

o        Motywacja a strategia (47%)

o        Brak systemu wdrażania (45%)

o        Budżet a strategia (57%)

Geneza strategicznej karty wyników – Robert Kaplan (Harvard Uni) i David Norton (Nolan, Norton & Co.)

·         Pilot w kabinie samolotu;

·         BSC jest systemem kontroli strategicznej, umożliwiającym tworzenie strategii i działań w długim okresie.

Założenia strategicznej karty wyników:

·         Tradycyjne mierniki działalności nie obejmują zagadnień konsumenta i konkurencji – generują zatem mocne sygnały, brak słabych.

·         Strategie długoterminowe powinny być sprzężone z działaniami krótkookresowymi poprzez mierzenie i monitorowanie efektywności na poziomie operacyjnym.

·         Zmotywowanie („zaangażowanie i zmuszanie”) pracowników, by podjęli wszystkie działania i dokonali zmian – wspieranie procesu delegowania.

·         Cele w poszczególnych perspektywach muszą być powiązane między sobą zależnościami przyczynowo-skutkowymi.

·         Cele muszą być zrozumiałe dla wszystkich.

·         Dla każdego z celów muszą zostać zdefiniowane mierniki osiągnięć (KPI) oraz działania służące osiągnięciu planowanej wartości.

·         Wdrożeniu BSC musi towarzyszyć dobra komunikacja.

·         BSC musi być powiązane z systemem zarządzania w organizacji.

Cel BSC – osiągnięcie strategicznej i operacyjnej doskonałości poprzez:

·         Koncentrację na kluczowych procesach i działaniach kreujących wartość dodaną dla organizacji;

·         Koncentrację na konkretnych działaniach;

·         Świadomość, że sukces organizacji mierzony jest nie tylko za pomocą mierników finansowych;

·         Wychodzenie poza perspektywę funkcjonowania organizacji;

·         Włączenie kluczowych pracowników w proces zarządzania strategicznego i zbudowanie organizacji uczącej się

Dlaczego Zrównoważona Karta Wyników?

·         Równowaga między perspektywami;

·         Równowaga między miernikami ilościowymi i jakościowymi, finansowymi i pozostałymi;

·         Równowaga między możliwościami tworzonymi przez otoczenie i opcji, na której koncentruje się uwaga organizacji;

·         Równowaga między sposobem tworzenia strategii opartym na przekazie jednostronnym i dwustronnym;

·         Równowaga między interesami osobistymi i pragnieniem wspierania organizacji.

System strategicznej karty wyników

Perspektywy SKW

Proces wdrożenia BSC

Kluczowe czynniki sukcesu wdrożenia

·         Poparcie Zarządu

·         Zmiana mentalności pracowników (wymogi: procesowe postrzeganie organizacji, konieczność zmian)

·         Zaangażowanie pracowników („zmotywowanie i zmuszenie”)

·         Kaskadowanie SKW

·         Powiązanie z systemem tworzenia wartości przedsiębiorstwa (VA)

·         Powiązanie SKW z systemami budżetowania i motywowania

·         Przejście na poziom operacyjny

·         Konieczność wbudowania w strukturę organizacyjną systemu nadzoru i zarządzania kartą

·         Ciągłe doskonalenie

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl