Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
Metody i techniki zarządzania. Strategiczna karta wyników.
Problemy z wdrażaniem strategii:
· Bariery metodyczne
· Bariery operacyjne
o Niezrozumiałe priorytety
o Słaba komunikacja
o Brak orientacji na klienta
o Zły zakres kontroli
o Brak motywacji i satysfakcji
o Zła organizacja procesów
· Bariery strategiczne
o Niezrozumienie misji
o Brak strategii (45%)
o Motywacja a strategia (47%)
o Brak systemu wdrażania (45%)
o Budżet a strategia (57%)
Geneza strategicznej karty wyników – Robert Kaplan (Harvard Uni) i David Norton (Nolan, Norton & Co.)
· Pilot w kabinie samolotu;
· BSC jest systemem kontroli strategicznej, umożliwiającym tworzenie strategii i działań w długim okresie.
Założenia strategicznej karty wyników:
· Tradycyjne mierniki działalności nie obejmują zagadnień konsumenta i konkurencji – generują zatem mocne sygnały, brak słabych.
· Strategie długoterminowe powinny być sprzężone z działaniami krótkookresowymi poprzez mierzenie i monitorowanie efektywności na poziomie operacyjnym.
· Zmotywowanie („zaangażowanie i zmuszanie”) pracowników, by podjęli wszystkie działania i dokonali zmian – wspieranie procesu delegowania.
· Cele w poszczególnych perspektywach muszą być powiązane między sobą zależnościami przyczynowo-skutkowymi.
· Cele muszą być zrozumiałe dla wszystkich.
· Dla każdego z celów muszą zostać zdefiniowane mierniki osiągnięć (KPI) oraz działania służące osiągnięciu planowanej wartości.
· Wdrożeniu BSC musi towarzyszyć dobra komunikacja.
· BSC musi być powiązane z systemem zarządzania w organizacji.
Cel BSC – osiągnięcie strategicznej i operacyjnej doskonałości poprzez:
· Koncentrację na kluczowych procesach i działaniach kreujących wartość dodaną dla organizacji;
· Koncentrację na konkretnych działaniach;
· Świadomość, że sukces organizacji mierzony jest nie tylko za pomocą mierników finansowych;
· Wychodzenie poza perspektywę funkcjonowania organizacji;
· Włączenie kluczowych pracowników w proces zarządzania strategicznego i zbudowanie organizacji uczącej się
Dlaczego Zrównoważona Karta Wyników?
· Równowaga między perspektywami;
· Równowaga między miernikami ilościowymi i jakościowymi, finansowymi i pozostałymi;
· Równowaga między możliwościami tworzonymi przez otoczenie i opcji, na której koncentruje się uwaga organizacji;
· Równowaga między sposobem tworzenia strategii opartym na przekazie jednostronnym i dwustronnym;
· Równowaga między interesami osobistymi i pragnieniem wspierania organizacji.
System strategicznej karty wyników
Perspektywy SKW
Proces wdrożenia BSC
Kluczowe czynniki sukcesu wdrożenia
· Poparcie Zarządu
· Zmiana mentalności pracowników (wymogi: procesowe postrzeganie organizacji, konieczność zmian)
· Zaangażowanie pracowników („zmotywowanie i zmuszenie”)
· Kaskadowanie SKW
· Powiązanie z systemem tworzenia wartości przedsiębiorstwa (VA)
· Powiązanie SKW z systemami budżetowania i motywowania
· Przejście na poziom operacyjny
· Konieczność wbudowania w strukturę organizacyjną systemu nadzoru i zarządzania kartą
· Ciągłe doskonalenie