Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

Wykład – teoria organizacji i zarządzania: 13.01.2011 by G.G.

 

Zaliczenie 20.I.2011

- test pisemny

- 3-4 zdań do napisania

 

Wykład – Teoria organizacji i zarządzania: 13.01.2011

I. Rodzaje zachowań kierowniczych (House 1971):

·         Lider bezpośredni (por. strukturalizowane) – określanie roli swojej i innych osób w zespole, jasno komunikuje swoje oczekiwania, formułuje zadania grupy

·         Lider wspierający – duża orientacja na ludzi, przyjacielski, agencyjne skierowanie na osobę

·         Lider partycypacyjny (jakość decyzji; akceptacja, brak partykuralizmu wśród podwładnych) – ważne jest konsultowanie decyzji przed ich podejściem z członkami zespołu, dyskusja, co jest istotne, duża akceptacja zadań decyzji; ważna jakość decyzji, im więcej w dyskusji tym większe zasoby wiedzy – lepsze wypracowanie stanowisko.

·         Lider zorientowany na wyniki (trudne, motywujące, cele) – uwaga na efektywność pracy danego zespołu, związki interpersonalne staja się mniej istotne

 

 

II.  Podejście sytuacyjne (do przywództwa)

 

Ø      Model ścieżki do celu, Robbins (1992)

 

Typ podwładnych:

- doświadczenie zawodowe i życiowe

- skłonność do podporządkowania się

- postrzeganie własnych możliwości

 

Czynniki otoczenia:

- typ zadań

- formalne zarządzania wpływu, nacisku, podległości

- grupa robocza – podział kompetencji

 

Wpływają na…

 

Styl kierowniczy:

- bezpośredni

- wspierający

- partycypacyjny

- zorientowany na wyniki

 

=>

Efektywność

- satysfakcja

- wyniki

 

Ø      Przywództwo ewolucyjne

Typowe sytuacje w procesie dojrzewania pracowników

 

 

Rysunek:

rzędna:

x = zachowanie zorientowane na zadania --> – przeciw – dojrzałość członków grupy ß

y = zachowanie zorientowane na stosunki

 

na rysunku: odwrócona parabola, podzielona na 4 części

– od góry (max) miedzy C ,a B

- od dołu D i A

C. duży nacisk na stosunki, mały na zadania

D. mały nacisk na zadania i stosunki

B. duży nacisk na zadania i stosunki

A. duży nacisk na zadania, mały na stosunki

 

 

III. Zachowanie organizacyjne - Kultura organizacyjna (Jaques 1951)

Kultura – styl życia (determinuje styl i charakter organizacji, wraz z rozwojem nowej fali w zarządzaniu

Vs natura

 

Dynamika grupowa, tworzenie wspólnych mitów i wyobrażeń

 

Ø      Model kliniczny E.Scheina: poziomy kultury organizacyjnej



 

           Artefakty



      Normy i wartości                                             Kultura organizacyjna

 

            Założenia

 

 

Artefakty (sztuczne twory kultury) => widoczne i uświadomione: językowe, behawioralne, fizyczne

Normy i wartości -> częściowo widoczne i uświadomione

Założenia -> całkiem niewidoczne i nieuświadomione

 

=>> Kultura organizacyjna

 

Rola wewnętrznej integracji org.:

·         Wspólny język i aparat pojęciowy

·         Definicja granic grupy (zasada odrzucenia/przyjęcia) – określanie zasad afiliacji, nawiązanie do elementów behawioralnych Maslowa – „kto przynależy, a kto nie?”

·         Zasady władzy i kryteria statusu – eliminując możliwości konfliktów, jak władze akceptujemy normują, jak się do niej zachowujemy, pozwalają na łatwiejsze zdefiniowane tego, na jakie drodze mogę definiować mój prestiż w danej organizacji

·         Potrzeba bezpieczeństwa i afiliacji – wspólnota oswaja ryzyko, działania zawodowe, łatwiej się odnaleźć, uporania się ze stresem

·         Kryteria nagradzania i karania – z zewnątrz pochodzi motywacja, efektywne stosowanie

·         „Religia”, ideologia

Ograniczanie niepewności

 

Ø      Proefektywnościowa vs antyefektywnościowa (ma defekty, obniżające skuteczność i sprawność działania)

è    czy kulturę organizacyjną możemy zmienić?

Można podjąć próby, będą wymagać czasu, powoli wprowadzając nowe zwyczaje, nowe typy relacji, może nieformalne, nowe przywództwo, tak by zwiększać efektywność.

 

IV. Uwarunkowania kultury organizacji

A.    Typ otoczenia

è    Kultura narodowa

è    System wartości społecznych (narodowych, regionalnych, lokalnych)

 

B.     Cechy organizacji:

è    Historia

è    Wielkość

è    Przywództwo

è    System administracji

è    Struktura

 

C.     Typ organizacji:

Sytuacja rynkowa

Produkty i technologia

Branża

 

D.    Cechy uczestników:

è    Wartości

è    Podstawy

è    Wykształcenie

è    Płeć

è    Wiek

è    Doświadczenie zawodowe/ życiowe

è    Więzi emocjonalne

 

 

V. Typologia badan kultury organizacji wg. założeń dotyczących, kultury i jej roli w rzeczywistości

 

A. Kultura, jako zmienna niezależna

Zarządzanie międzykulturowe

è    Narodowe style rządzenia

è    Podobieństwa i różnice w sposobie zarządzania w rożnych krajach

è    Związki efektywności i kultury narodowej (Smircich 1983)

 

B. Kultura, jako zmienna wewnętrzna

Kultura przedsiębiorstwa:

è    Zaczadzanie kulturą p.

è    Związek efektywności i kultury organizacyjnej

 

C. Kultura, jako metafora rdzenna (przeciwne do A)

Podejście antropologiczne:

è    Organizacja jako przedsięwzięcie poznawcze

è    Wspólne znaczenia i symbole

è    Identyfikacja głębokich struktur leżących u podstaw rzeczywiści organizacyjnej

è    Badania organizacji jako formy ludzkiej ekspresji

Barbara Czarniawska

 

 

VI. Kultura polityczna

„Polityka rozgrywa się już w sferze naszych myśli” (Heywood 2009: 251)

è    Psychiczna orientacja, wzór orientacji wobec podmiotów politycznych (partii, rządów, konstytucji) wyrażany w przekonaniach, symbolach i wartościach

è    Kultura polityczna vs opinia publiczna

è    Przekonania i wartości wpływają na stabilność i trwałości ustroju

è    19950/60: zainteresowanie politologów, powodowane rozwojem technik behawioralnych

 

Ø      Almond i Verba - Kultura polityczna (1963) – Kultura obywatelska, wspierająca demokracje

- 1970/80 osłabienie zainteresowania

- Przełom wieków: powrót do koncepcji wobec przekształceń bloku wschodniego, problemów dojrzałych demokracji, rozwojem mass mediów, manipulacja komunikacją polityczną

 

X. Kultura polityczna – przegląd:

Typy kultury politycznej Almonda i Verba (1963)

è    Uczestnictwa – aktywność obywateli

è    Podporządkowana – pasywność obywateli

è    Zaściankowa – brak postaw obywatelskich, identyfikacja lokalna nie narodowa

 

Ø      Cztery wymiary kultury politycznej Swieniewicza i Clarka (1996):

è    Indywidualizm: (1) rynkowy: prawa własności, wolności kontaktów (2) społeczny: wolność słowa, prasa, zgromadzeń, religii, wyboru stylu życia

è    Egalitaryzm – wyrównywanie społeczne, ekonomiczne, polityczne, Duzy interwencjonizm państwa

è    Hierarchia (paternalizm) – autorytarne decyzje

è    Partykularyzm (klientelizm) – rząd jako narzędzie osiągania celów partykularnych (dla osób, rodziny, obszaru geograficznych, grupy etnicznej)

 

Ø      Tradycja marksistowska:

è    Kultura odpowiada klasie (społeczna egzystencja wyznacza świadomość)

è    Kultura klasy rządzącej, jako narzucana staje formą władzy (burżuazyjna hegemonia)

 

Ø      Krytyka pojęcia:

è    Media masowego przekazu i komunikacji politycznej

è    Model ideologii dominującej (-> model propagandowy Noama Chomskiego)

è    „spin” – umiejętne używanie prawdy, wywoływanie por zadanych efektów

è    Zaufanie społeczne i kapitał społeczny

è    Legitymacja (poparcie, uprawomocnienie)

 

 

Przegląd zagadnień:

Info wstępne:

è    Instytucja a organizacja

è    Zarządzanie (atrybuty, co jest potrzebne)

è    Zadzianie publiczne vs rynkowe

è    Niepewność w otoczeniu org. (wypadkowa złożoności i szybkości zmian)

è    Etapy zarządzania vs etapy cyklu politycznej

 

(nie wykucie na pamięć prezentacji, a zrozumienie problemu...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl