Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

13.01.2013 - wykład

egzamin - koniec semestru letniego - opisowa forma odpowiedzi na pytania - 30 min

Kierownicy w procesie zarządzania (c.d.)

Tradycyjnie wymienia się cztery funkcje zarządzania (H.Fayol), a mianowicie :

1. Planowanie (ustalanie celów i sposobów ich osiągania),

 

2. Organizowanie (podział pracy i innych zasobów, zaprojektowanie odpowiedniej struktury organizacyjnej i organizowanie procesów),

 

3. Kierowanie (nakłananie ludzi do współpracy w osiąganiu celów organizacji, komunikowanie, rozwiązywanie konfliktów),

 

4. Kontrolowanie (obserwowanie postępów organizacji w realizacji jej celów, porównywanie stanów rzeczywistych organizacji z stanami zaplanowanymi i wyciąganie wniosków na rzecz przyszłego działania).

 





                                                 Zarządzanie organizacją jako proces

    Planowanie i podejmowanie                                                        Organizowanie      



                     decyzji

 



  Określanie celów organizacji                                              Określanie najlepszego sposobu

    i decydowanie o najlepszym                                                 grupowania typów działań

     sposobie ich osiągnięcia                                                                      i zasobów              

 













 





                 



              Kontrolowanie                                                              Przewodzenie (kierowanie

                                                                                                                       ludźmi)

    Obserwowanie i sprawdzanie                                           



         działań dla ułatwienia                                                   Motywacja załogi organizacyjnej

              realizacji celów                                                          do pracy w interesie organizacji

                                          

                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Model zarządzania organizacją

 









                         Zaopa-



                         trzenie                     Personel                               w środku - funkcje zarządzania











                                                                                                          na zewnątrz - funkcje organizacji



          Produkcja             Zarządzanie



           i innowa-          - Planowanie                   Public



                                  - Organizowanie              Relation



                                    - Kierowanie                



                                    - Kontrolowanie           











                      Marke-

                         ting                      Finanse

 

 

 

 

Specjalizacja kierowników według obszaru kierowania :

 

1. Kierownicy liniowi (ogólni) - nadzorują całą organizację, potrzebne są bardziej ogólne kompetencje do zarządzania.

2. Kierownicy funkcjonalni - kierują obszaranu funkcjonalnymi organizacji, potrzebna jest bardziej specjalistyczna wiedza i umiejętności.

 

Trzy podstawowe szczeble kierownicze :

 

1. Kierownicy najwyższego szczebla (naczelne kierownictwo), odpowiedzialni są za zarządzanie całością organizacji,

2. Kierownicy średniego szczebla, podstawowym zadaniem jest zapewnienie realizacji polityki i planow przyjętych przez kierowników najwyższego szczebla oraz nadzorowanie i koordynowanie działań kierowników niższego szczebla. (np. dyrektor marketingu, dyrektor kadry, dziekan itp.)

3. Kierownicy najniższego szczebla (pierwszej linii), nadzorują i koordynują bezpośrednio działania pracowników wykonawczych oraz ponoszą odpowiedzialność za efekty ich pracy.

 

Do podmiotów zarządzających organizacjami należą również założyciele i właściciele.

 

Koncepcja 10 ról kierowniczych Henry'ego Mintzberga (ur.1939)

 

Interpersonalne role kierownicze :

 

·         reprezentacyjna - jako symbol władzy, obowiązki ceremonialne;

·         przywódcy - motywowanie podwładnych w kierunku osiągania celów organizacji;

·         łącznika - budowanie i utrzymywanie sieci kontaktów z osobami wewnątrz i na zewnątrz organizacji.

 

 

Informacyjne role kierownicze:

 

·         odbiorcy informacji - poszukiwanie, monitorowanie i zbieranie informacji;

·         dystrybutora informacji - dostarczanie informacji członkom organizacji;

·         rzecznika - reprezentowanie stanowiska organizacji  (częsci organizacji) na zewnątrz.

 

 

Decyzyjne role kierownicze:

 

·         inicjatora - podejście przedsiebiorcze, stymulowanie rozwoju, poszukiwanie innowacji, wprowadzanie zmian;

·         regulatora - przeciwdziałanie zakłóceniom, zapobieganie konfliktom;

·         alokatora zasobów - ustalanie priorytetów i rozdzielanie zasobów;

·         negocjatora - reprezentowanie organizacji w negocjacjach.

 

Koncepcja H. Mintzberga została uzupełniona o kolejne role kierownicze, ale właściwe wyłącznie kierownikom w administracji publiznej:

·         architekt konsensusu,

·         popularyzator spraw lokalnych,

·         wzór etycznego postępowania,

·         współwykonawca władzy lokalnej.

 

Rola mentora - mądry doradca, nauczyciel.

 

Dobry mentor w kontaktach z nowymi/młodymi członkami organizacji:

 

·         ofiarowuje im swój czas,

·         widzi ich potencjalne możliwości i formułuje wobec nich wysokie oczekiwania,

·         szczerze się nimi troszczy i opiekuje,

·         jest dla nich dostępny, pomimo różnicy statusu wynikającej z hierarchii organizacyjnej,

·         umożliwia im nieformalne kontakty,

·         jest w stanie udzielić im kompetentnej rady,

·         potrafi ich ochronić przed kaprysami biurokracji,

·         uosabia i upowszechnia wartości organizacji,

·         ma dystans wobec siebie i posiada poczucie humoru: traktuje jak najpowazniej pracę, ale niekoniecznie w taki sam sposób siebie samego.

 

Posiadanie umiejętności kierowniczych to warunek prawidłowej i skutecznej realizacji procesów zarządzania.

 

Cztery ważne rodzaje umiejętności kierowniczych:

 

1. Techniczne - zdolności posługiwania sie maszynami, narzędziami i technologią określonej specjalności zawodowej.

2. Interpersonalne - zdolności kierownika do współpracy z innymi ludźmi, nawiązywania z nimi poprawnego kontaktu, sprawiedliwego oceniania i motywowania do działania.

3. Koncepcyjne - zdolności analitycznego myślenia i integralnego rozwiązywania problemów; intelektualna zdolność kierownika do integrowania i koordynowania wszystkich czynności w organizacji.

4. Polityczne - zdolności kierownika do budowania bazy władzy i nawiązywania odpowiednich stosunków.

 

Zależności miedzy kompetencjami a umiejętnościami



                                              

                                                Kompetencje



                                                 pracownika



 

 





       Postawa

 

 

                                                                               Umiejętności

 











          Cechy osobowościowe



                   i zdolności                                                                                                                    Doświadczenie

 

 



                                                                                                        Wiedza

 



       Kompetencje są niezbędne dla

                         prawidłowego                                                                                                           Formalna                  

                       pełnienia roli kierowniczej !                                                                                  edukacja

                                                                                                                                                          (kwalifikacje)                                                                                                                                                           

 

 

Kompetencje kierownicze przyczyniające się do wysokiej efektywności zarządzania obejmują:

 

1. Przywództwo: umiejętność wpływania na innych, żeby wykonywali zadania.

2. Obiektywne spojrzenie na siebie: umiejętnośc realistycznej samooceny.

3. Myślenie analityczne : umiejętność interpretowania i wyjaśniania prawidłowości w informacjach.

4. Elastycznośc w zachowaniach: umiejętność modyfikowania swoich zachowań, żeby osiągnąć określony cel.

5. Komunikatywność w mówieniu: umiejętność jasnego wyrażania myśli w trakcie wystąpień.

6. Komunikatywność na piśmie : umiejętność jasnego wyrażania myśli w postaci pisemnej.

7. Wrażenie osobiste: umiejętość wywoływania dobrego wrażenia i wzbudzania zaufania.

8. Odporność na stres: zdolność skutecznego działania w warunkach wywołujących stres.

9. Tolerowanie niepewności: umiejętność skutecznego działania w niejednoznacznych sytuacjach.

J.R. Schermerhorn, Jr, Zarządzanie. Kluczowe koncepcje, PWE, Warszawa 2008, s. 35.

 

 

 

 

 

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl