Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
PERCEPCJA SŁUCHOWA
UWAGI
1. Zainteresowanie czytanym tekstem
- słucha chętnie i rozumie
- uwaga rozproszona
- brak zainteresowania,nie rozumie
Jaka jest uwaga przy słuchaniu różnych tekstów?
2. Przyswajanie wierszy,
piosenek, nowych słów, ważnych informacji.
- szybko, chętnie, dokładnie
- niechętnie,z trudem
- nie odtwarza tekstu
Obserwujemy czy dzieci zapamiętują krótkie wierszyki, rymowanki, piosenki.
3. Aktywność w zabawach
i ćwiczeniach rytmicznych
- chętnie , z zaangażowaniem
- nie wyczuwa rytmu, nie reaguje na muzykę
Czy zachowuje rytm i rym przy odtwarzaniu?
4. Zasób słów
- bogaty
- ubogi
Czy szybko uczy się nowych słów?
5. Budowa zdań
- prawidłowa
- płynna
- nieprawidłowa, ma trudności, agramatyczny
6. Analiza słuchowa
Wyodrębnianie samogłoski, spółgłoski na początku wyrazu
- potrafi
but, radio, kubek, mleko, ekran, artysta
- wymaga powtórzeń
- nie potrafi
Wyodrębnianie samogłoski, spółgloski na końcu wyrazu
- potrafi
rak, osa, noc, mól, pirat, lato, nożyce, skafander
- wymaga powtórzeń
- nie potrafi
Wyodrębnianie głoski w środku wyrazu
- potrafi
- wymaga powtórzeń
but, rok, bak, Ala, Ewa, kra
- nie potrafi
7. Synteza słuchowa
Tworzenie wyrazu
z sylab
- potrafi
- wymaga powtórzeń
- nie potrafi
Tworzenie wyrazu
z głosek
- potrafi
- wymaga powtórzeń
- nie potrafi
NORMY WIEKOWE DLA ANALIZY I SYNTEZY
Zaburzenia percepcji słuchowej
5 lat-wyróżnia samogłoski w nagłosie-Ala
5,5 wyróżnia spółgłoski w nagłosie-brama
6 lat- wyróżnia głoski w wygłosie- biurko, piec
6, 5-7 lat - co po kolei słyszysz jak mówię list, narysuj zwierzątko, którego nazwa zaczyna się na k a kończy na t
6, 5-7 lat - synteza wyrazów, co słyszysz w-o-d-a, o-k-n-o, itp
Zamiana głosek o podobnym brzmieniu: d-t, g-k, w-f, z-s, s-c
Nieprawidłowe zmiękczanie: ś-si, ć-ci, dź-dzi, ź-zi, ń-n
Mylenie głosek syczących z szumiącymi: s-sz, c-cz, dz-ż
Brak różnicowania: i-j
Reranie czyli niewłaściwe wymawianie głoski r-l, j
Opuszczanie lub dodawanie wyrazów, sylab, głosek
SPOSTRZEGANIE SŁUCHOWE DŹWIĘKÓW MOWY- normy
-powtarzanie samogłosek- norma 3 lata
- powtarzanie spółgłosek- norma 4-5 lat
- powtarzanie spół. opozycyjnych pod wzgl.
dźwięczności: norma 5 lat dz -c, g-k ,b-p,dż-cz, w-f,itp.
powtarzanie wyrazów z głoskami opozycyjnymi –
norma 5lat: żal-szal, Tomek-domek, góra-kura, piórko- biurko.
- powtarzanie wyrazów prostych: Kot, las, ryba, lalka, ołówek, wagon, kolega, zeszyty, poniedziałek
- powtarzanie wyrazów „bez sensu”: Sar, taf, mod, narab, kemom, keragez, ruazonid, ledem, retumok
ZALECENIA DO WSPOMAGANIA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
Odtwarzanie struktur dźwiękowych wg wzoru, śpiewanie wyrazów ,segregowanie obrazków wg pierwszej głoski, opowiadanie treści odpowiednio dobranych obrazków z użyciem jak największej ilości słów zaczynających się od określonej głoski, reagowanie na wyraz rozpoczynający się na określoną głoskę. różnicowanie słuchowe wyrazów za pomocą rozsypanki obrazkowej – różnicowanie wyrazów o podobnym brzmieniu np. młot – płot,rozwijanie zdolności określania obrazków z przedmiotami o nazwach różniących się jedną wewnętrzną głoską, np. las – lis, rozwijanie zdolności szukania obrazków z przedmiotami o nazwach różniących się końcową głoską lub o różnych przyrostkach, np. koń – kot, ryba – rybak. Wyodrębnianie wyrazu w zdaniu. Wydłużanie wyrazów przez dodawanie głoski na końcu wyrazu np. lis – lisy. Liczenie wyrazów w zdaniu. Podział zdań na wyrazy, na sylaby, tworzenie rytmu do określonego tekstu. Wyszukiwanie z obrazków wyrazu najdłuższego i najkrótszego. Różnicowanie dźwięczności: wymawianie na zmianę głoski dźwięcznej i bezdźwięcznej np. b – p, g –k, powtarzanie odczytywanych przez zestawień sylab, np. paba, sozo. Segregowanie obrazków np. dotyczących właściwości dźwiękowych ich nazw: - rozkładanie obrazków w szeregach wg grup: s- sz, sz – cz, t – d, p – b, k – g .Różnicowanie głosek opozycyjnych. Przekształcanie wyrazów przez zmianę głoski, np. mak – rak.Słuchowe odnajdywanie wyrazów: ul, rak, las w innych wyrazach.. Rozpoznawanie dźwięków
z otoczenia, odgłosów zwierząt, osób na podstawie barwy głosu
1
...