Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

PERCEPCJA SŁUCHOWA

UWAGI

1.      Zainteresowanie czytanym tekstem

- słucha chętnie i rozumie

- uwaga rozproszona

- brak zainteresowania,nie rozumie

 

Jaka jest uwaga przy słuchaniu różnych tekstów?

2.      Przyswajanie wierszy,
piosenek, nowych słów, ważnych informacji.

- szybko, chętnie, dokładnie

- niechętnie,z trudem

- nie odtwarza tekstu

 

Obserwujemy czy dzieci zapamiętują krótkie wierszyki, rymowanki, piosenki.

3.      Aktywność w zabawach
i ćwiczeniach rytmicznych

- chętnie , z zaangażowaniem

- nie wyczuwa rytmu, nie reaguje na muzykę

 

Czy zachowuje rytm i rym przy odtwarzaniu?

4.      Zasób słów

- bogaty

- ubogi

Czy szybko uczy się nowych słów?

5.      Budowa zdań

- prawidłowa

- płynna

- nieprawidłowa, ma trudności, agramatyczny

 

6.      Analiza słuchowa

Wyodrębnianie samogłoski, spółgłoski na początku wyrazu

- potrafi

but, radio, kubek, mleko, ekran, artysta

- wymaga powtórzeń

- nie potrafi

Wyodrębnianie samogłoski, spółgloski na końcu wyrazu

- potrafi

rak, osa, noc, mól, pirat, lato, nożyce, skafander

- wymaga powtórzeń

- nie potrafi

Wyodrębnianie głoski w środku wyrazu

- potrafi

 

- wymaga powtórzeń

but, rok, bak, Ala, Ewa, kra

- nie potrafi

7.   Synteza słuchowa



 

Tworzenie wyrazu
z sylab

- potrafi

 

- wymaga powtórzeń

- nie potrafi

Tworzenie wyrazu
z głosek


 

- potrafi

 

- wymaga powtórzeń

- nie potrafi



NORMY WIEKOWE DLA ANALIZY I SYNTEZY
 


  


Zaburzenia percepcji  słuchowej

5 lat-wyróżnia samogłoski w nagłosie-Ala
5,5 wyróżnia spółgłoski w nagłosie-brama
6 lat- wyróżnia głoski w wygłosie- biurko, piec
6, 5-7 lat - co po kolei słyszysz jak mówię list, narysuj zwierzątko, którego nazwa zaczyna się na k a kończy na t
6, 5-7 lat - synteza wyrazów, co słyszysz w-o-d-a, o-k-n-o, itp
Zamiana głosek o podobnym brzmieniu: d-t, g-k, w-f, z-s, s-c

Nieprawidłowe zmiękczanie: ś-si, ć-ci, dź-dzi, ź-zi, ń-n

Mylenie głosek syczących z szumiącymi: s-sz, c-cz, dz-ż

Brak różnicowania: i-j

Reranie czyli niewłaściwe wymawianie głoski r-l, j

Opuszczanie lub dodawanie wyrazów, sylab, głosek

SPOSTRZEGANIE SŁUCHOWE DŹWIĘKÓW MOWY- normy
-powtarzanie samogłosek- norma 3 lata
- powtarzanie spółgłosek- norma 4-5 lat
- powtarzanie spół. opozycyjnych pod wzgl. 
dźwięczności:  norma 5 lat dz -c, g-k ,b-p,dż-cz, w-f,itp.
powtarzanie wyrazów z głoskami opozycyjnymi –
norma 5lat: żal-szal, Tomek-domek, góra-kura, piórko- biurko.
- powtarzanie wyrazów prostych: Kot, las, ryba, lalka, ołówek, wagon, kolega, zeszyty, poniedziałek
- powtarzanie wyrazów „bez sensu”: Sar, taf, mod, narab, kemom, keragez, ruazonid, ledem, retumok

 

ZALECENIA DO WSPOMAGANIA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
Odtwarzanie struktur dźwiękowych wg wzoru, śpiewanie wyrazów ,segregowanie obrazków wg pierwszej głoski, opowiadanie treści odpowiednio dobranych obrazków z użyciem jak największej ilości słów zaczynających się od określonej głoski, reagowanie na wyraz rozpoczynający się na określoną głoskę. różnicowanie słuchowe wyrazów za pomocą rozsypanki obrazkowej – różnicowanie wyrazów o podobnym brzmieniu np. młot – płot,rozwijanie zdolności określania obrazków z przedmiotami o nazwach różniących się jedną wewnętrzną głoską, np. las – lis, rozwijanie zdolności szukania obrazków  z przedmiotami o nazwach różniących się końcową głoską lub o różnych przyrostkach, np. koń – kot, ryba – rybak. Wyodrębnianie wyrazu w zdaniu. Wydłużanie wyrazów przez dodawanie głoski na końcu wyrazu np. lis – lisy. Liczenie wyrazów w zdaniu. Podział zdań  na wyrazy, na sylaby, tworzenie rytmu do określonego tekstu. Wyszukiwanie z obrazków wyrazu najdłuższego i najkrótszego. Różnicowanie dźwięczności: wymawianie na zmianę głoski dźwięcznej i bezdźwięcznej np. b – p, g –k, powtarzanie odczytywanych przez zestawień sylab, np. paba, sozo. Segregowanie obrazków np. dotyczących właściwości dźwiękowych ich nazw:   - rozkładanie obrazków w szeregach wg grup: s- sz, sz – cz, t – d, p – b, k – g .Różnicowanie głosek opozycyjnych. Przekształcanie wyrazów przez zmianę głoski, np. mak – rak.Słuchowe odnajdywanie wyrazów: ul, rak, las w innych wyrazach.. Rozpoznawanie dźwięków
z otoczenia, odgłosów zwierząt, osób na podstawie barwy głosu
 

1

 

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl