Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
//-->.pos {position:absolute; z-index: 0; left: 0px; top: 0px;}RZECZPOSPOLITAPOLSKA(1 ) OPIS PATENTOWY (1 )PL (1 ) 170266291(13) B1Numer zgłoszenia)12(29821124.03.1993(51) IntCl6F03B 13/12Urząd PatentowyRzeczypospolitej Polskiej(22) Data zgłoszenia.(54)Zespół turbo zespołów wodnychUprawniony z patentu:)37((43)Zgłoszenie ogłoszono:03.10.1994 BUP 20/94(72)Politechnika Szczecińska, Szczecin, PLTwórca wynalazku:Lech Tołkacz, Szczecin, PL(45)O udzieleniu patentu ogłoszono:29.11.1996 WUP 11/96(74)Pełnomocnik:Goździk Bohdan, Politechnika SzczecińskaP 170266 B1L(57)1. Zespół turbozespołów wodnych, zanu-rzonych pod powierzchniąwody i utrzymywanyw toni wodnej przy pomocy cięgien kotwicznychi martwych kotwic,znamienny tym,zesymetrycznie względem płaszczyzny pionowej,przybiegającej równolegle do osi podłużnychturbozespołów, posadowionych jest nie mniejniż dwa turbozespoły, przy czym turbozespołyprzytwierdzone są do wspólnej opływki po-ziomej (3) przy pomocy swoich opływekpionowych (2), zaś cięgna kotwiczne (4) leżą wjednej płaszczyźnie pionowej stanowiącejsymetryczną płaszczyznę tych turbozespołów.Fig. 1Zespół turbozespołów wodnychZastrzeżeniapatentowe1. Zespół turbozespołów wodnych, zanurzonych pod powierzchnią wody i utrzymywanyw toni wodnej przy pomocy cięgien kotwicznych i martwych kotwic,znamienny tym,żesymetrycznie względem płaszczyzny pionowej, przybiegającej równolegle do osi podłużnychturbozespołów, posadowionych jest nie mniej niż dwa turbozespoły, przy czym turbozespołyprzytwierdzone są do wspólnej opływki poziomej (3) przy pomocy swoich opływek pionowych(2), zaś cięgna kotwiczne (4) lezą w jednej płaszczyźnie pionowej stanowiącej symetrycznąpłaszczyznę tych turbozespołów.2. Zespół turbozespołów według zastrz. 1,znamienny tym,że posadowiony jest korzyst-nie na 1/3 głębokości nurtu wody(h),mierząc od jego lustra, przy czym głębokość ta liczy siędo jego osi podłużnej (8).***Przedmiotem wynalazku jest zespół turbozespołów wodnych wykorzystujący energiękinetyczną cieków wodnych takich jak: rzeki, kanały, prądy morskie, przetwarzając ją na energięelektryczną, energię sprężonego powietrza lub wody.Znane jest rozwiązanie opisane na str. 41, w Encyklopedii Morskiej, Wyd. Morskie,Gdańsk 1986. Rozwiązanie to dotyczy elektrowni morskiej wykorzystującej do jej napędu prądywód morskich. Elektrownia ta zbudowana jest z turbiny wodnej sprzęgniętej z generatoremelektrycznym. Turbogenerator taki posadowiony jest pod powierzchnią wody i utrzymywany napewnej głębokości przy pomocy cięgien kotwicznych i martwych kotwic.Zespół turbozespołów według wynalazku, zanurzonych pod powierzchnią wody i utrzymy-wanych w toni wodnej przy pomocy cięgien kotwicznych i martwych kotwic, wyróżnia się tym, zesymetrycznie względem płaszczyzny pionowej przebiegającej równoległe do osi podłużnych tur-bozespołów, posadowionychjest nie mniej niż dwa turbozespoły, przy czym turbozespoły przytwier-dzone są do wspólnej opływki poziomej przy pomocy swoich opływek pionowych, zaś cięgnakotwiczne leżą w jednej płaszczyźnie pionowej, stanowiącej symetryczną płaszczyznę turbozespołów.Zespół turbozespołów wyróżnia się również tym, ze korzystnie posadowiony jest na 1/3całej głębokości nurtu wody mierząc od jej lustra. Głębokość ta liczy się do jego osi podłużnej.Zespół turbozespołów, według wynalazku, ma wiele zalet, z których najistotniejszymi są:możliwość pracy przy zalodzeniu wody lub zanieczyszczeniu jej powierzchni, najbardziejefektywne wykorzystanie prędkości nurtu wody, a nawet bezpieczna żegluga na wodachrelatywnie głębokich w rejonie posadowienia turbozespołu.Przedmiot wynalazku uwidoczniony jest w przykładzie wykonania na rysunku, na którymfig. 1 przedstawia dwa turbozespoły w postaci turbin wodnych sprzęgniętych ze sprężarkamipowierzchni w widoku z boku, fig 2 - ten sam turbozespół w widoku z przodu, zaś fig. 3 - tensam turbozespół w widoku z góry.Dwa bliźniacze turbozespoły, przytwierdzone są swoimi opływkami pionowymi 2 dowspólnej opływki poziomej 3. Do opływki tej zamocowane są leżące w jednej płaszczyźniepionowej, symetrycznej względem osi podłużnych turbozespołów, cięgna kotwiczne 4, którychdrugie końce utwierdzone są martwymi kotwicami 7 w dnie. W dyszach turbin 1, które stanowiąjednocześnie korpusy turbozespołów umieszczone są wirniki turbin 5 sprzęgnięte ze sprężarkamipowietrza 6. Sprężarki powietrza 6 połączone są przewodem ciśnieniowym, nieuwidocznionymna rysunku, z odbiornikami sprężonego powietrza, również nieuwidocznionym na rysunku.Turbozespoły są zanurzone i utrzymywane w toni wodnej na takiej głębokości, ze osie podłużne8 tych turbozespołów znajdują się na 1/3 głębokości nurtu wody h, licząc od jego lustra. Na tejgłębokości, zazwyczaj spotyka się największą prędkość przepływu wody.170 266170 266Departament Wydawnictw UP RP Nakład 90 egzCena 2,00 złFig. 1Fig. 2Fig. 3zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl hannaeva.xlx.pl