Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
27.12.2006
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 371/1
I
(Akty, których publikacja jest obowiązkowa)
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) nr 1828/2006
z dnia 8 grudnia 2006 r.
ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006
ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz
rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające
przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego
Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności
1
, w szczególności jego art. 37 ust. 1 lit. d),
44 akapit trzeci, 59 ust. 6, 60 lit. b), 66 ust. 3, 67 ust. 2 lit. c), 69 ust. 1, 70 ust. 3, 71 ust. 5, 72
ust. 2, 74 ust. 2 i 76 ust. 4 i 99 ust. 5 akapit drugi,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
2
, w
szczególności jego art. 7 ust. 2 akapit drugi i art. 13 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1)
Rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 zastępuje rozporządzenie Rady (WE)
nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 ustanawiające przepisy ogólne w sprawie
funduszy strukturalnych
3
, a rozporządzenie (WE) nr 1080/2006 zastępuje
rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12
lipca1999 w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
4
. Oba
rozporządzenia uwzględniają ostatnie kierunki rozwoju w dziedzinie funduszy
strukturalnych. Należy zatem określić nowe przepisy wykonawcze do rozporządzeń
(WE) nr 1080/2006 i (WE) nr 1083/2006.
1
Dz.U. L 210 z 31.7.2006, str. 25.
2
Dz.U. L 210 z 31.7.2006 , str. 1.
3
Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE)
nr 173/2005 (Dz.U. L 29 z 2.2. 2005, str. 3).
4
Dz.U. L 213 z 13.8.1999, str.1.
L 371/2
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
27.12.2006
(2)
Doświadczenie wskazuje, że obywatele Unii Europejskiej są w niewystarczającym
stopniu świadomi roli odgrywanej przez Wspólnotę w finansowaniu programów,
których celem jest wzmocnienie konkurencyjności gospodarczej, tworzenie nowych
miejsc pracy oraz zwiększenie spójności wewnętrznej. W związku z powyższym
stosowne jest przygotowanie strategii komunikacji, w którym zostaną szczegółowo
określone działania informacyjne i promocyjne niezbędne dla wypełnienia luki
informacyjnej i komunikacyjnej. W tym samym celu niezbędne jest również
określenie roli i obowiązków wszystkich właściwych podmiotów.
(3)
W celu zagwarantowania, że informacje dotyczące możliwości finansowania dotrą do
wszystkich zainteresowanych stron, a także w celu zachowania przejrzystości, należy
określić minimalną treść działań informacyjnych niezbędnych do poinformowania
wszystkich potencjalnych beneficjentów o możliwościach finansowania oferowanych
wspólnie przez Wspólnotę i Państwa Członkowskie poprzez poszczególne Fundusze,
w tym obowiązek opublikowania informacji na temat procedury składania wniosków o
przyznanie finansowania przez potencjalnych beneficjentów oraz stosowanych
kryteriów wyboru.
(4)
W celu zwiększenia przejrzystości w zakresie wykorzystania Funduszy, wykaz
beneficjentów, nazwy działań i przyznane im kwot finansowania publicznego powinny
zostać opublikowane w formie elektronicznej lub innej.
(5)
W celu zapewnienia lepszego wdrażania środków informacji, a także w celu
umożliwienia skuteczniejszej wymiany informacji pomiędzy Państwami
Członkowskimi i Komisją na temat strategii informacyjnych i promocyjnych oraz ich
wyników, należy wyznaczyć osoby kontaktowe, odpowiedzialne za działania
informacyjne i promocyjne, które powinny uczestniczyć we właściwych sieciach
wspólnotowych.
(6)
Dla celów art. 37 i 67 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 niezbędne jest ustalenie
szczegółowych zasad i kategorii, aby umożliwić Państwom Członkowskim
dostarczanie Komisji jednolitych informacji na temat zaprogramowanego
wykorzystania funduszy, a także skumulowanych wkładów funduszy według kategorii
przez cały okres trwania programu oraz umożliwić Komisji powiadomienie we
właściwy sposób innych instytucji oraz obywateli Unii Europejskiej o wykorzystaniu
funduszy, w tym również o realizacji celów określonych w art. 9 ust. 3 rozporządzenia
(WE) nr 1083/2006.
(7)
Z uwagi na art. 60 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 oraz w świetle zdobytego
doświadczenia konieczne jest określenie zobowiązań instytucji zarządzającej
względem beneficjentów w trakcie etapu prowadzącego do wyboru i zatwierdzania
finansowanych operacji; odnośnie aspektów, które powinny obejmować weryfikacje
wydatków zadeklarowanych przez beneficjentów, włącznie z administracyjnymi
weryfikacjami wniosków o płatność, a także weryfikacjami na miejscu
poszczególnych operacji, a także warunków, które należy spełnić podczas
dokonywania wyrywkowych weryfikacji na miejscu.
(8)
Niezbędne jest szczegółowe określenie informacji, które powinny zostać zawarte w
dokumentach księgowych związanych z operacjami oraz informacji stanowiących
dane z wdrażania, które instytucje zarządzające powinny rejestrować, przechowywać i
przesyłać Komisji na jej żądanie.
27.12.2006
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 371/3
(9)
W celu zapewnienia należytej kontroli wydatków poniesionych w ramach programów
operacyjnych, konieczne jest określenie kryteriów zgodności dla ścieżki audytu, by
móc zostać uznaną za właściwą.
(10)
Audyt operacji jest przeprowadzany pod nadzorem instytucji audytowej. W celu
zapewnienia adekwatności zakresu i skuteczności przeprowadzanych audytów oraz
przeprowadzania ich zgodnie z jednolitymi standardami we wszystkich Państwach
Członkowskich, konieczne jest określenie warunków, które powinny spełniać te
audyty.
(11)
Doświadczenie wskazuje, że konieczne jest szczegółowe określenie podstaw doboru
próby badanych operacji, które powinny być przestrzegane przez instytucję adutytową
w trakcie ustalania i zatwierdzania metody doboru próby, włącznie z pewnymi
kryteriami technicznymi, stosowanymi przy statystycznym losowym doborze próby, a
także czynnikami, które należy uwzględnić przy dobieraniu próby dodatkowej.
(12)
W celu uproszczenia i zharmonizowania standardów opracowywania i przedstawiania
strategii audytu, rocznego sprawozdania audytowego, a także deklaracji zamknięcia,
za które zgodnie z art. 62 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 jest odpowiedzialna
instytucja audytowa, niezbędne jest szczegółowe określenie ich treści a także
sprecyzowanie charakteru i jakości informacji na których są one oparte.
(13)
W celu zapewnienia najskuteczniejszego stosowania art. 90 rozporządzenia (WE)
nr 1083/2006 w odniesieniu do dostępu do dokumentacji oraz uprawnienia Trybunału
Obrachunkowego i Komisji do wglądu do wszelkich dokumentów stanowiących
dowód poniesienia wydatków i przeprowadzenia audytów, instytucje zarządzające
powinny zapewnić, że dane identyfikacyjne i adresowe podmiotów przechowujących
dokumenty dowodowe są łatwo dostępne, a same dokumenty mogą zostać szybko
dostarczone minimalnej liczbie osób i podmiotów. W tym samym celu niezbędne jest
określenie nośników danych, które mogą zostać uznane za powszechnie uznawane w
celu przechowywania wspomnianych dokumentów. Dlatego też, władze krajowe
powinny określić procedury niezbędne do zapewnienia zgodności przechowywanych
dokumentów z oryginałami, jeżeli ma to zastosowanie, oraz ich wiarygodności do
celów audytu.
(14)
W celu zharmonizowania norm w zakresie poświadczania wydatków i przygotowania
wniosków o płatność, należy określić zakres takich poświadczeń i wniosków oraz
sprecyzować charakter i jakość informacji na których są one oparte. Należy ustanowić
szczegółowe procedury prowadzenia, zgodnie z art. 61 lit. f) rozporządzenia (WE)
nr1083/2006, ewidencji kwot podlegających procedurze odzyskiwania i kwot
wycofanych po anulowaniu całości lub części wkładu dla operacji oraz informowania
Komisji.
(15)
Na mocy art..71 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 Państwa Członkowskie, przed
złożeniem pierwszego wniosku o płatność okresową lub nie później niż w terminie
dwunastu miesięcy od zatwierdzenia każdego programu operacyjnego, przedkładają
Komisji opis systemów zarządzania i kontroli, sprawozdanie zawierające wyniki
oceny utworzonych systemów i opinię zgodności z przepisami tego rozporządzenia
dotyczącymi systemów zarządzania i kontroli. Jako, że dokumenty te są jednymi z
kluczowych elementów, na których polega Komisja, w kontekście podziału
zarządzania budżetem Wspólnoty, aby upewnić się, że dana pomoc finansowa jest
wykorzystywana przez Państwa Członkowskie zgodnie z obowiązującymi zasadami i
przepisami niezbędnymi dla ochrony interesów finansowych Wspólnoty; niezbędne
L 371/4
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
27.12.2006
jest szczegółowe określenie informacji, które te dokumenty powinny zawierać oraz
podstaw do oceny i wydawania opinii.
(16)
Programy operacyjne finansowane w ramach celu Europejska współpraca terytorialna
określonego w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 są przedstawiane, przez co
najmniej dwa Państwa Członkowskie i posiadają szczegółowe cechy określone w
rozporządzeniu (WE) nr 1080/2006. Dlatego właściwe jest określenie specyficznych
informacji, które powinien zawierać opis systemów zarządzania i kontroli tych
programów.
(17)
Artykuł 74 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 stanowi, między innymi, że dla
programów operacyjnych, dla których całkowita kwota kwalifikowalnych wydatków
publicznych nie przekracza 750 mln EUR i dla których poziom współfinansowania
przez Wspólnotę nie przekracza 40 % całkowitej kwoty wydatków publicznych,
Państwo Członkowskie może zdecydować, że będzie polegało na krajowych
podmiotach i zasadach pełniących określone funkcje związane z wymogami
dotyczącymi kontroli i audytu. W związku z powyższym niezbędne jest określenie
które weryfikacje, które audyty operacji i które zobowiązania mogą być
przeprowadzane i wykonywane zgodnie z przepisami krajowymi i przez podmioty
krajowe.
(18)
W ramach obowiązków zarządzania i kontroli Państwa Członkowskie są zobowiązane
do monitorowania i składania sprawozdań o nieprawidłowościach. Szczegółowe
zasady wykonania tego zobowiązania zostały określone w rozporządzeniu
Komisji (WE) nr 1681/94 z dnia 11 lipca 1994 r. dotyczącego nieprawidłowości oraz
odzyskiwania kwot wypłaconych nieprawidłowo w związku z finansowaniem polityki
strukturalnej i organizacją systemu informacji w tej dziedzinie
5
, a także
rozporządzenia Komisji (WE) nr 1831/94 z dnia 26 lipca 1994 r. dotyczącego
nieprawidłowości i zwrotu niesłusznie wypłaconych kwot w ramach finansowania z
Funduszu Spójności oraz organizacji systemu informacyjnego w tej dziedzinie
6
.
Dla zapewnienia jasności oraz w celu uproszczenia, należy włączyć te zasady do
niniejszego rozporządzenia.
(19)
Należy ustanowić przepisy, na podstawie których Komisja będzie mogła dokonać
zwrotu opłat sądowych, w przypadku, gdy zwraca się do Państwa Członkowskiego z
wnioskiem o wszczęcie lub kontynuację postępowania sądowego w celu odzyskania
kwot nienależnie wypłaconych w następstwie nieprawidłowości, oraz będzie mogła
otrzymać informacje umożliwiające jej podjęcie decyzji dotyczącej podziału
obciążenia stratą z nieściągalnych należności zgodnie z art. 70 ust. 2
rozporządzenia(WE) nr 1083/2006. Regularne kontakty powinny być także
zapewnione pomiędzy Komisją i Państwami Członkowskimi dotyczące
nieprawidłowości, wykorzystania informacji dostarczonych do przeprowadzania
analiz ryzyka i sporządzania sprawozdań, a także dostarczania informacji
odpowiednim komitetom.
(20)
W celu ograniczenia obciążeń administracyjnych spowodowanych systemem
sprawozdawczym, przy jednoczesnym zapewnieniu niezbędnego poziomu informacji,
5
Dz.U. L 178 z 12.7.1994, str. 43. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE)
nr 2035/2005 (Dz.U. L 328 z 15.12.2005, str. 8)
6
Dz.U. L 191 z 27.7.1994, str. 9. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE)
nr 2168/2005 (Dz.U. L 345 z 28.12.2005, str.15).
27.12.2006
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 371/5
Państwa Członkowskie, bez uszczerbku dla zobowiązań wynikających bezpośrednio z
art. 61 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 1083/2006, nie powinny być zobowiązane to
sporządzania sprawozdań o nieprawidłowościach dotyczących kwot niższych od
określonego progu chyba, że Komisja wyraźnie ich zażąda.
(21)
W świetle dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 24 października 1995r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie
przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych
7
oraz
rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia
2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych
8
,
niezbędne jest określenie w związku z działaniami informacyjnymi i promocyjnymi
oraz pracami audytowymi w ramach niniejszego rozporządzenia, że Komisja i
Państwa Członkowskie powinny zapobiegać nieuprawnionemu ujawnianiu lub
udostępnieniu danych osobowych, a także określić cele, dla których Komisja i
Państwa Członkowskie mogą te dane przetwarzać.
(22)
Ze względu na pewność prawną oraz równe traktowanie wszystkich Państw
Członkowskich, konieczne jest określenie wskaźnika mającego zastosowanie do
korekty finansowej, którą może dokonać Komisja, jeżeli Państwo Członkowskie nie
spełnia wymogów utrzymania we wszystkich właściwych regionach w okresie
programowania uzgodnionego docelowego poziomu publicznych lub równoważnych
wydatków strukturalnych. W celach uproszczenia i zapewnienia proporcjonalności,
korekta finansowa nie będzie stosowana, jeśli różnica między uzgodnionym
docelowym poziomem a poziomem osiągniętym nie przekracza 3 % ustalonego
docelowego poziomu (progu
de minimis
); z tego samego względu, jeśli różnica
pomiędzy tymi dwoma poziomami przekracza 3% ustalonego docelowego poziomu,
wskaźnik powinien być obliczany poprzez odjęcie jej od progu
de mimimis.
(23)
Zastosowanie elektronicznych środków do wymiany informacji i danych finansowych
prowadzi do uproszczenia, zwiększenia skuteczności i przejrzystości, a także
oszczędności w czasie. W celu pełnego wykorzystania tych korzyści, przy
jednoczesnym utrzymaniu bezpieczeństwa tej wymiany, powinien zostać ustanowiony
wspólny system informatyczny oraz spis dokumentów będących przedmiotem
wspólnego zainteresowania Komisji i Państw Członkowskich. Dlatego konieczne jest
określenie formatu, jaki powinny mieć poszczególne dokumenty oraz szczegółowego
opisu informacji, które każdy z nich powinien zawierać. Z tych samych powodów,
konieczne jest określenie funkcjonowania takiego systemu informatycznego w
odniesieniu do identyfikacji strony odpowiedzialnej za zamieszczanie dokumentów i
ich uaktualnianie.
(24)
W ramach dyrektywy 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 13 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnotowych ram w zakresie
podpisów elektronicznych
9
, uwzględniając poziom bezpieczeństwa i poufności
wymagany dla zarządzania finansowego wykorzystania funduszy, a także stan wiedzy
i analizę kosztów i korzyści, konieczne jest wprowadzenie wymogu stosowania
podpisu elektronicznego.
7
Dz.U. L 281 z 23.11.1995, str. 31. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem 1882/2003 (Dz.U.
L 284 z 31.10.2003, str.1).
8
Dz.U. L 8 z 12.1.2001, str. 1.
9
Dz.U. L 13 z 19.1.2000, str. 12.
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl hannaeva.xlx.pl
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 371/1
I
(Akty, których publikacja jest obowiązkowa)
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) nr 1828/2006
z dnia 8 grudnia 2006 r.
ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006
ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz
rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające
przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego
Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności
1
, w szczególności jego art. 37 ust. 1 lit. d),
44 akapit trzeci, 59 ust. 6, 60 lit. b), 66 ust. 3, 67 ust. 2 lit. c), 69 ust. 1, 70 ust. 3, 71 ust. 5, 72
ust. 2, 74 ust. 2 i 76 ust. 4 i 99 ust. 5 akapit drugi,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
2
, w
szczególności jego art. 7 ust. 2 akapit drugi i art. 13 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1)
Rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 zastępuje rozporządzenie Rady (WE)
nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 ustanawiające przepisy ogólne w sprawie
funduszy strukturalnych
3
, a rozporządzenie (WE) nr 1080/2006 zastępuje
rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12
lipca1999 w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
4
. Oba
rozporządzenia uwzględniają ostatnie kierunki rozwoju w dziedzinie funduszy
strukturalnych. Należy zatem określić nowe przepisy wykonawcze do rozporządzeń
(WE) nr 1080/2006 i (WE) nr 1083/2006.
1
Dz.U. L 210 z 31.7.2006, str. 25.
2
Dz.U. L 210 z 31.7.2006 , str. 1.
3
Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE)
nr 173/2005 (Dz.U. L 29 z 2.2. 2005, str. 3).
4
Dz.U. L 213 z 13.8.1999, str.1.
L 371/2
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
27.12.2006
(2)
Doświadczenie wskazuje, że obywatele Unii Europejskiej są w niewystarczającym
stopniu świadomi roli odgrywanej przez Wspólnotę w finansowaniu programów,
których celem jest wzmocnienie konkurencyjności gospodarczej, tworzenie nowych
miejsc pracy oraz zwiększenie spójności wewnętrznej. W związku z powyższym
stosowne jest przygotowanie strategii komunikacji, w którym zostaną szczegółowo
określone działania informacyjne i promocyjne niezbędne dla wypełnienia luki
informacyjnej i komunikacyjnej. W tym samym celu niezbędne jest również
określenie roli i obowiązków wszystkich właściwych podmiotów.
(3)
W celu zagwarantowania, że informacje dotyczące możliwości finansowania dotrą do
wszystkich zainteresowanych stron, a także w celu zachowania przejrzystości, należy
określić minimalną treść działań informacyjnych niezbędnych do poinformowania
wszystkich potencjalnych beneficjentów o możliwościach finansowania oferowanych
wspólnie przez Wspólnotę i Państwa Członkowskie poprzez poszczególne Fundusze,
w tym obowiązek opublikowania informacji na temat procedury składania wniosków o
przyznanie finansowania przez potencjalnych beneficjentów oraz stosowanych
kryteriów wyboru.
(4)
W celu zwiększenia przejrzystości w zakresie wykorzystania Funduszy, wykaz
beneficjentów, nazwy działań i przyznane im kwot finansowania publicznego powinny
zostać opublikowane w formie elektronicznej lub innej.
(5)
W celu zapewnienia lepszego wdrażania środków informacji, a także w celu
umożliwienia skuteczniejszej wymiany informacji pomiędzy Państwami
Członkowskimi i Komisją na temat strategii informacyjnych i promocyjnych oraz ich
wyników, należy wyznaczyć osoby kontaktowe, odpowiedzialne za działania
informacyjne i promocyjne, które powinny uczestniczyć we właściwych sieciach
wspólnotowych.
(6)
Dla celów art. 37 i 67 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 niezbędne jest ustalenie
szczegółowych zasad i kategorii, aby umożliwić Państwom Członkowskim
dostarczanie Komisji jednolitych informacji na temat zaprogramowanego
wykorzystania funduszy, a także skumulowanych wkładów funduszy według kategorii
przez cały okres trwania programu oraz umożliwić Komisji powiadomienie we
właściwy sposób innych instytucji oraz obywateli Unii Europejskiej o wykorzystaniu
funduszy, w tym również o realizacji celów określonych w art. 9 ust. 3 rozporządzenia
(WE) nr 1083/2006.
(7)
Z uwagi na art. 60 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 oraz w świetle zdobytego
doświadczenia konieczne jest określenie zobowiązań instytucji zarządzającej
względem beneficjentów w trakcie etapu prowadzącego do wyboru i zatwierdzania
finansowanych operacji; odnośnie aspektów, które powinny obejmować weryfikacje
wydatków zadeklarowanych przez beneficjentów, włącznie z administracyjnymi
weryfikacjami wniosków o płatność, a także weryfikacjami na miejscu
poszczególnych operacji, a także warunków, które należy spełnić podczas
dokonywania wyrywkowych weryfikacji na miejscu.
(8)
Niezbędne jest szczegółowe określenie informacji, które powinny zostać zawarte w
dokumentach księgowych związanych z operacjami oraz informacji stanowiących
dane z wdrażania, które instytucje zarządzające powinny rejestrować, przechowywać i
przesyłać Komisji na jej żądanie.
27.12.2006
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 371/3
(9)
W celu zapewnienia należytej kontroli wydatków poniesionych w ramach programów
operacyjnych, konieczne jest określenie kryteriów zgodności dla ścieżki audytu, by
móc zostać uznaną za właściwą.
(10)
Audyt operacji jest przeprowadzany pod nadzorem instytucji audytowej. W celu
zapewnienia adekwatności zakresu i skuteczności przeprowadzanych audytów oraz
przeprowadzania ich zgodnie z jednolitymi standardami we wszystkich Państwach
Członkowskich, konieczne jest określenie warunków, które powinny spełniać te
audyty.
(11)
Doświadczenie wskazuje, że konieczne jest szczegółowe określenie podstaw doboru
próby badanych operacji, które powinny być przestrzegane przez instytucję adutytową
w trakcie ustalania i zatwierdzania metody doboru próby, włącznie z pewnymi
kryteriami technicznymi, stosowanymi przy statystycznym losowym doborze próby, a
także czynnikami, które należy uwzględnić przy dobieraniu próby dodatkowej.
(12)
W celu uproszczenia i zharmonizowania standardów opracowywania i przedstawiania
strategii audytu, rocznego sprawozdania audytowego, a także deklaracji zamknięcia,
za które zgodnie z art. 62 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 jest odpowiedzialna
instytucja audytowa, niezbędne jest szczegółowe określenie ich treści a także
sprecyzowanie charakteru i jakości informacji na których są one oparte.
(13)
W celu zapewnienia najskuteczniejszego stosowania art. 90 rozporządzenia (WE)
nr 1083/2006 w odniesieniu do dostępu do dokumentacji oraz uprawnienia Trybunału
Obrachunkowego i Komisji do wglądu do wszelkich dokumentów stanowiących
dowód poniesienia wydatków i przeprowadzenia audytów, instytucje zarządzające
powinny zapewnić, że dane identyfikacyjne i adresowe podmiotów przechowujących
dokumenty dowodowe są łatwo dostępne, a same dokumenty mogą zostać szybko
dostarczone minimalnej liczbie osób i podmiotów. W tym samym celu niezbędne jest
określenie nośników danych, które mogą zostać uznane za powszechnie uznawane w
celu przechowywania wspomnianych dokumentów. Dlatego też, władze krajowe
powinny określić procedury niezbędne do zapewnienia zgodności przechowywanych
dokumentów z oryginałami, jeżeli ma to zastosowanie, oraz ich wiarygodności do
celów audytu.
(14)
W celu zharmonizowania norm w zakresie poświadczania wydatków i przygotowania
wniosków o płatność, należy określić zakres takich poświadczeń i wniosków oraz
sprecyzować charakter i jakość informacji na których są one oparte. Należy ustanowić
szczegółowe procedury prowadzenia, zgodnie z art. 61 lit. f) rozporządzenia (WE)
nr1083/2006, ewidencji kwot podlegających procedurze odzyskiwania i kwot
wycofanych po anulowaniu całości lub części wkładu dla operacji oraz informowania
Komisji.
(15)
Na mocy art..71 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 Państwa Członkowskie, przed
złożeniem pierwszego wniosku o płatność okresową lub nie później niż w terminie
dwunastu miesięcy od zatwierdzenia każdego programu operacyjnego, przedkładają
Komisji opis systemów zarządzania i kontroli, sprawozdanie zawierające wyniki
oceny utworzonych systemów i opinię zgodności z przepisami tego rozporządzenia
dotyczącymi systemów zarządzania i kontroli. Jako, że dokumenty te są jednymi z
kluczowych elementów, na których polega Komisja, w kontekście podziału
zarządzania budżetem Wspólnoty, aby upewnić się, że dana pomoc finansowa jest
wykorzystywana przez Państwa Członkowskie zgodnie z obowiązującymi zasadami i
przepisami niezbędnymi dla ochrony interesów finansowych Wspólnoty; niezbędne
L 371/4
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
27.12.2006
jest szczegółowe określenie informacji, które te dokumenty powinny zawierać oraz
podstaw do oceny i wydawania opinii.
(16)
Programy operacyjne finansowane w ramach celu Europejska współpraca terytorialna
określonego w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 są przedstawiane, przez co
najmniej dwa Państwa Członkowskie i posiadają szczegółowe cechy określone w
rozporządzeniu (WE) nr 1080/2006. Dlatego właściwe jest określenie specyficznych
informacji, które powinien zawierać opis systemów zarządzania i kontroli tych
programów.
(17)
Artykuł 74 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 stanowi, między innymi, że dla
programów operacyjnych, dla których całkowita kwota kwalifikowalnych wydatków
publicznych nie przekracza 750 mln EUR i dla których poziom współfinansowania
przez Wspólnotę nie przekracza 40 % całkowitej kwoty wydatków publicznych,
Państwo Członkowskie może zdecydować, że będzie polegało na krajowych
podmiotach i zasadach pełniących określone funkcje związane z wymogami
dotyczącymi kontroli i audytu. W związku z powyższym niezbędne jest określenie
które weryfikacje, które audyty operacji i które zobowiązania mogą być
przeprowadzane i wykonywane zgodnie z przepisami krajowymi i przez podmioty
krajowe.
(18)
W ramach obowiązków zarządzania i kontroli Państwa Członkowskie są zobowiązane
do monitorowania i składania sprawozdań o nieprawidłowościach. Szczegółowe
zasady wykonania tego zobowiązania zostały określone w rozporządzeniu
Komisji (WE) nr 1681/94 z dnia 11 lipca 1994 r. dotyczącego nieprawidłowości oraz
odzyskiwania kwot wypłaconych nieprawidłowo w związku z finansowaniem polityki
strukturalnej i organizacją systemu informacji w tej dziedzinie
5
, a także
rozporządzenia Komisji (WE) nr 1831/94 z dnia 26 lipca 1994 r. dotyczącego
nieprawidłowości i zwrotu niesłusznie wypłaconych kwot w ramach finansowania z
Funduszu Spójności oraz organizacji systemu informacyjnego w tej dziedzinie
6
.
Dla zapewnienia jasności oraz w celu uproszczenia, należy włączyć te zasady do
niniejszego rozporządzenia.
(19)
Należy ustanowić przepisy, na podstawie których Komisja będzie mogła dokonać
zwrotu opłat sądowych, w przypadku, gdy zwraca się do Państwa Członkowskiego z
wnioskiem o wszczęcie lub kontynuację postępowania sądowego w celu odzyskania
kwot nienależnie wypłaconych w następstwie nieprawidłowości, oraz będzie mogła
otrzymać informacje umożliwiające jej podjęcie decyzji dotyczącej podziału
obciążenia stratą z nieściągalnych należności zgodnie z art. 70 ust. 2
rozporządzenia(WE) nr 1083/2006. Regularne kontakty powinny być także
zapewnione pomiędzy Komisją i Państwami Członkowskimi dotyczące
nieprawidłowości, wykorzystania informacji dostarczonych do przeprowadzania
analiz ryzyka i sporządzania sprawozdań, a także dostarczania informacji
odpowiednim komitetom.
(20)
W celu ograniczenia obciążeń administracyjnych spowodowanych systemem
sprawozdawczym, przy jednoczesnym zapewnieniu niezbędnego poziomu informacji,
5
Dz.U. L 178 z 12.7.1994, str. 43. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE)
nr 2035/2005 (Dz.U. L 328 z 15.12.2005, str. 8)
6
Dz.U. L 191 z 27.7.1994, str. 9. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE)
nr 2168/2005 (Dz.U. L 345 z 28.12.2005, str.15).
27.12.2006
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 371/5
Państwa Członkowskie, bez uszczerbku dla zobowiązań wynikających bezpośrednio z
art. 61 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 1083/2006, nie powinny być zobowiązane to
sporządzania sprawozdań o nieprawidłowościach dotyczących kwot niższych od
określonego progu chyba, że Komisja wyraźnie ich zażąda.
(21)
W świetle dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 24 października 1995r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie
przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych
7
oraz
rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia
2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych
8
,
niezbędne jest określenie w związku z działaniami informacyjnymi i promocyjnymi
oraz pracami audytowymi w ramach niniejszego rozporządzenia, że Komisja i
Państwa Członkowskie powinny zapobiegać nieuprawnionemu ujawnianiu lub
udostępnieniu danych osobowych, a także określić cele, dla których Komisja i
Państwa Członkowskie mogą te dane przetwarzać.
(22)
Ze względu na pewność prawną oraz równe traktowanie wszystkich Państw
Członkowskich, konieczne jest określenie wskaźnika mającego zastosowanie do
korekty finansowej, którą może dokonać Komisja, jeżeli Państwo Członkowskie nie
spełnia wymogów utrzymania we wszystkich właściwych regionach w okresie
programowania uzgodnionego docelowego poziomu publicznych lub równoważnych
wydatków strukturalnych. W celach uproszczenia i zapewnienia proporcjonalności,
korekta finansowa nie będzie stosowana, jeśli różnica między uzgodnionym
docelowym poziomem a poziomem osiągniętym nie przekracza 3 % ustalonego
docelowego poziomu (progu
de minimis
); z tego samego względu, jeśli różnica
pomiędzy tymi dwoma poziomami przekracza 3% ustalonego docelowego poziomu,
wskaźnik powinien być obliczany poprzez odjęcie jej od progu
de mimimis.
(23)
Zastosowanie elektronicznych środków do wymiany informacji i danych finansowych
prowadzi do uproszczenia, zwiększenia skuteczności i przejrzystości, a także
oszczędności w czasie. W celu pełnego wykorzystania tych korzyści, przy
jednoczesnym utrzymaniu bezpieczeństwa tej wymiany, powinien zostać ustanowiony
wspólny system informatyczny oraz spis dokumentów będących przedmiotem
wspólnego zainteresowania Komisji i Państw Członkowskich. Dlatego konieczne jest
określenie formatu, jaki powinny mieć poszczególne dokumenty oraz szczegółowego
opisu informacji, które każdy z nich powinien zawierać. Z tych samych powodów,
konieczne jest określenie funkcjonowania takiego systemu informatycznego w
odniesieniu do identyfikacji strony odpowiedzialnej za zamieszczanie dokumentów i
ich uaktualnianie.
(24)
W ramach dyrektywy 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 13 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnotowych ram w zakresie
podpisów elektronicznych
9
, uwzględniając poziom bezpieczeństwa i poufności
wymagany dla zarządzania finansowego wykorzystania funduszy, a także stan wiedzy
i analizę kosztów i korzyści, konieczne jest wprowadzenie wymogu stosowania
podpisu elektronicznego.
7
Dz.U. L 281 z 23.11.1995, str. 31. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem 1882/2003 (Dz.U.
L 284 z 31.10.2003, str.1).
8
Dz.U. L 8 z 12.1.2001, str. 1.
9
Dz.U. L 13 z 19.1.2000, str. 12.