Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
Załącznik nr 3.19
Regulamin Prac Komisji Oceny Projektów
oceniającej projekty złożone w ramach RPO WSL
do Instytucji Zarządzającej RPO WSL
§ 1
Postanowienia Ogólne
1. Komisja Oceny Projektów stanowi niezależne ogniwo w systemie oceny projektów.
2. Zadaniem Komisji Oceny Projektów jest wstępna ocena merytoryczna i techniczna projektów złożonych w trybie projektów systemowych - Programy Rozwoju Subregionów (PRS), w trybie projektów indywidualnych - Projekty Kluczowe (PK) oraz ocena merytoryczna i techniczna projektów zgłoszonych w trybie konkursowym oraz w trybie projektów systemowych i indywidualnych, w ramach priorytetów I – IX RPO WSL (z wyłączeniem działania 1.2 oraz poddziałań 3.1.1 i 3.2.1) zgodnie z kryteriami merytoryczno – technicznymi określonymi w Załączniku nr 6 do Uszczegółowienia RPO WSL.
3. Komisja Oceny Projektów działa zgodnie z zapisami Podręcznika Procedur Wdrażania RPO WSL oraz niniejszego regulaminu.
4. Za przestrzeganie zasad określonych w pkt 2 i 3 odpowiada Marszałek Województwa.
§ 2
Skład Komisji Oceny Projektów (KOP)
1. W skład Komisji Oceny Projektów wchodzą:
a. pracownicy Instytucji Zarządzającej, tj. pracownicy wydziałów resortowych UMWŚ, jeśli IZ uzna to za wskazane,
b. asesorzy – tj. eksperci wybrani w drodze otwartego naboru, według jawnych kryteriów, a pochodzący z instytucji zewnętrznych (np. uczelnie, instytuty, stowarzyszenia, organizacje związane z dziedzinami RPO),
c. w posiedzeniu Komisji Oceny Projektów możliwy jest także, w charakterze obserwatora, udział przedstawiciela z ramienia wojewody,
d. w ocenie merytoryczno – technicznej może uczestniczyć również ekspert z listy krajowej, utworzonej przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
2. Kandydaci na ekspertów muszą spełniać następujące kryteria:
- posiadać wykształcenie wyższe;
- posiadać minimum trzyletnie doświadczenie w dziedzinie, do której aplikują;
- przedstawić oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie lub przestępstwo skarbowe oraz o korzystaniu w pełni z praw publicznych i posiadaniu zdolności do czynności prawnych;
- przedstawić oświadczenie o gotowości do rzetelnej i bezstronnej oceny projektów;
- posiadać rekomendacje instytucji działającej w danej dziedzinie, uczelni wyższej kształcącej w danej dziedzinie lub organizacji działającej na rzecz rozwoju regionu śląskiego;
- posiadać doświadczenie w dziedzinie analiz finansowych i ekonomicznych, znajomość zasad finansowania projektów w ramach regionalnych programów operacyjnych (preferowane ale nie wymagane).
3. Posiedzenie KOP.
3.1. W skład Komisji Oceny Projektów powołanej dla wstępnej oceny merytoryczno-technicznej projektów złożonych w trybie projektów systemowych lub indywidualnych wchodzi maksymalnie 18 ekspertów, aby posiedzenie mogło się odbyć, musi być obecnych co najmniej 2 ekspertów spośród składu powołanego przez Marszałka.
3.2. W skład Komisji Oceny Projektów, powołanej do oceny merytoryczno – technicznej projektów złożonych w trybie konkursowym oraz w trybie projektów systemowych lub indywidualnych wchodzi maksymalnie 18 ekspertów, aby posiedzenie mogło się odbyć, musi być obecnych co najmniej 3 ekspertów, spośród składu powołanego przez Marszałka.
3.3. Dopuszcza się możliwość powołania składu KOP w zmniejszonym składzie (2 ekspertów w przypadku wstępnej oceny merytoryczno – technicznej, 3 w przypadku oceny merytoryczno – technicznej) w przypadku małej ilości wniosków przedłożonych do oceny. Decyzję o zmniejszeniu liczby członków KOP podejmuje Marszałek Województwa.
3.4. Każdy projekt złożony w trybie pozakonkursowym na etapie wstępnej oceny merytoryczno – technicznej ocenia 2 ekspertów.
3.5. Każdy projekt złożony w trybie konkursowym, w trybie projektów indywidualnych lub systemowych na etapie oceny merytoryczno-technicznej jest oceniany przez 3 ekspertów.
3.6. W przypadku, gdy ekspert nie może brać udziału w posiedzeniu, powinien w terminie 3 dni od daty otrzymania zawiadomienia o terminie posiedzenia KOP, powiadomić o tym Marszałka Województwa. Dyrektor WRR kieruje prośbę do Marszałka Województwa o powołanie do udziału w danym posiedzeniu innego eksperta z listy dotyczącej tej samej dziedziny lub, gdy jest to niemożliwe, eksperta z listy krajowej w ramach wymaganej dziedziny.
3.7. Z uwagi na konieczność zachowania zasad bezstronności i poufności, dane osobowe Członków i Przewodniczącego Komisji Oceny Projektów nie są udostępniane do publicznej informacji/wiadomości.
3.8. Dopuszcza się możliwość anulowania składu Komisji Oceny Projektów, co do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie złamania zasad poufności i bezstronności. Dyrektor WRR kieruje pisemną prośbę do Marszałka Województwa o anulowanie składu KOP i o powołanie zastępczego składu KOP. Decyzję o anulowaniu składu KOP i powołaniu zastępczego składu KOP podejmuje Marszałek Województwa.
4. Ocena wniosków przez eksperta z listy krajowej.
4.1. Ekspert z listy krajowej powoływany jest w przypadku braku możliwości powołania do Komisji Oceny Projektów dla danej dziedziny eksperta z listy regionalnej, wymaganego do kompletnego składu Komisji.
4.2. W przypadku, gdy nie jest możliwe powołanie składu KOP dla danej dziedziny spośród ekspertów z listy regionalnej i gdy kolejny nabór na ekspertów nie przyniósł oczekiwanych rezultatów, cały skład KOP jest powoływany spośród ekspertów z listy krajowej.
5. Ekspert z listy krajowej może pełnić jednocześnie funkcję eksperta w Regionalnym Programie Operacyjnym pod warunkiem, że nie będzie oceniał tego samego wniosku jako ekspert krajowy i regionalny.
§ 3
Opiniowanie przez dodatkowego eksperta
1. W przypadku projektów skomplikowanych, łączących rożne dziedziny wiedzy specjalistycznej i konieczności uzyskania przy ich ocenie dodatkowej opinii, Przewodniczący KOP może wystąpić z pisemnym wnioskiem o wydanie opinii przez dodatkowego eksperta z dziedziny uzupełniającej, np. z budownictwa, informatyzacji, analizy finansowej i ekonomicznej projektów inwestycyjnych lub, w przypadku braku specjalistów w danej dziedzinie, z opinii ekspertów znajdujących się na liście krajowej.
2. Pisemny wniosek przewodniczącego Komisji Oceny Projektów zostaje przedłożony do akceptacji Dyrektorowi Wydziału Rozwoju Regionalnego, który wskazuje eksperta z dziedziny uzupełniającej lub eksperta z listy krajowej. Propozycję ekspertów do wydania opinii, zawartą w notatce, akceptuje Marszałek Województwa. Po akceptacji Marszałka wytypowany ekspert z dziedziny uzupełniającej lub z listy krajowej, po zapoznaniu się z projektem i dokumentacją, wydaje pisemną opinię do części projektu związanej z jego specjalnością.
3. Opinia eksperta dodatkowego nie jest tożsama z oceną merytoryczno – techniczną projektu, stanowi jedynie opinię pomocniczą w przypadku wątpliwości Komisji Oceny Projektów.
4. Ekspert pomocniczy nie uczestniczy jako pełnomocny członek w obradach. Posiłkowanie się opinią eksperta z innej tematycznie dziedziny nie jest obligatoryjne, jak również przedłożona przez takiego eksperta opinia może, ale nie musi wpłynąć na ocenę końcową projektu.
5. Zarówno wniosek o wydanie opinii jak i sama opinia pomocnicza stanowi oficjalny dokument w ramach dokumentacji przeprowadzonej oceny projektu (protokół z naboru).
6. W przypadku konieczności uzyskania dodatkowych opinii termin oceny wniosku może zostać wydłużony o nie więcej niż 20 dni roboczych.
§ 4
Przewodniczący Komisji Oceny Projektów
1. Przewodniczącym Komisji Oceny Projektów jest jeden z ekspertów wchodzących w jej skład.
2. Przewodniczącego Komisji Oceny Projektów powołuje Marszałek Województwa Śląskiego. W wyjątkowych przypadkach Marszałek ma prawo powierzyć funkcję Przewodniczącego przed zakończeniem prac Komisji Oceny Projektów innemu ekspertowi wchodzącemu w skład Komisji.
3. Zadaniem Przewodniczącego jest zapewnienie zgodności prac KOP z postanowieniami niniejszego Regulaminu.
§ 5
Sekretarz Komisji Oceny Projektów
1. Sekretarzem Komisji Oceny Projektów jest osoba zatrudniona w referacie ds. wyboru projektów Wydziału Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego. W wyjątkowych sytuacjach na Sekretarza KOP może zostać wyznaczona osoba pracująca w innym referacie Wydziału Rozwoju Regionalnego.
2. Sekretarza każdorazowo wyznacza Kierownik referatu ds. wyboru projektów lub, w wyjątkowych przypadkach, innego referatu w Wydziale Rozwoju Regionalnego, z którego został wyznaczony Sekretarz.
3. Zadaniem Sekretarza Komisji Oceny Projektów jest sporządzenie dziennego i zbiorczego raportu z posiedzenia KOP oraz protokołu z naboru (właściwego dla danego trybu oceny: projektów systemowych lub indywidualnych oraz w trybie konkursowym).
4. Sekretarz bierze udział w posiedzeniu Komisji Oceny Projektów, lecz nie uczestniczy w ocenie projektów.
5. Sekretarz jest zobowiązany podpisać deklarację poufności na początku posiedzenia, w którym uczestniczy.
6. Sekretarz przed pierwszym posiedzeniem Komisji Oceny Projektów przedstawia członkom KOP zasady i kryteria oceny projektów będących przedmiotem oceny.
7. Sekretarz weryfikuje kompletność dokumentacji sporządzanej przez ekspertów.
8. Sekretarz jest odpowiedzialny za dokumentację projektową przedłożoną do oceny.
§ 6
Obserwatorzy oddelegowani przez Wojewodę
1. Wojewoda może delegować swoich przedstawicieli w charakterze obserwatorów na posiedzenie Komisji Oceny Projektów.
2. Obserwator jest zobowiązany podpisać deklarację poufności na początku posiedzenia, w którym uczestniczy.
§ 7
Miejsce dokonywania oceny
1. Posiedzenie Komisji Oceny Projektów odbywa się w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego lub w innym miejscu wskazanym przez Urząd Marszałkowski.
2. Członkowie Komisji Oceny Projektów dokonują oceny wniosków podczas posiedzenia.
3. Wszelkie materiały niezbędne do dokonywania oceny znajdują się w miejscu posiedzenia.
4. W przypadku dokonywania oceny/ opiniowania przez eksperta z listy krajowej lub wydawania ekspertyzy przez specjalistę zewnętrznego, dopuszcza się możliwość dostarczenia odpowiednio zabezpieczonej dokumentacji ekspertowi/ specjaliście, w przypadku, gdy nie może on dotrzeć na miejsce dokonywania oceny.
§ 8
Zasada bezstronności i poufności
1. Wszyscy członkowie KOP, biorący udział w ocenie wniosku, podpisują deklarację bezstronności i deklarację poufności.
2. W przypadku odmowy podpisania deklaracji bezstronności przez któregoś z ekspertów, projekty których dotyczy odmowa, są oceniane po powołaniu ekspertów zastępczych, uzupełniających skład KOP, lub po powołaniu nowej Komisji, jeśli odmowa dotyczy wszystkich członków KOP. Projekty, których dotyczy odmowa podpisania deklaracji bezstronności lub deklaracji poufności, są oceniane przez KOP w zmienionym składzie po ocenie projektów, co do których wszyscy członkowie KOP deklarację taką podpisali.
3. ...