Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
18.e
Cz. Zgorzelski: Historycznoliterackie perspektywy genologii w badaniach nad liryką
Podział liryki wg Markiewicza:
1) liryka bezpośrednia (autoprezentacyjna):
a) słowne odtworzenie uczucia upodobnione do monologu wewnętrznego lub wyznania,
b) relacja o przeżyciu, nazywająca jego cechy, objawy zewnętrzne,
c) umowna transpozycja sytuacji uczuciowej, na przykład życzenie, zamiar bezcelowy, apostrofa do pojęcia / rzeczy martwej;
2) liryka apelu (funkcja postulatywna wobec adresata);
3) liryka przedstawiająca:
a) opisowa – rzeczywistość przedstawiona subiektywnie / symbolicznie,
b) narracyjna - – rzeczywistość przedstawiona subiektywnie / symbolicznie,
c) uogólnień pojęciowych,
d) kreacyjna – rzeczywistość przedstawiona to świat autonomiczny, niewspółmierny z rzeczywistością obiektywną.
3 podstawowe funkcje poezji:
a) emotywna (w bezpośredniej) – wyrażanie; nacisk na ja;
b) konatywna (w apelu) – oddziaływanie, nacisk na „ty”;
c) denotatywna (w przedstawiającej) – poznawanie; nacisk na „on”.
ad a) kształt – naturalne zadania wypowiedzi podmiotowej,
ad b) zbliża się w działaniu do utworów dramatycznych, zawiera apele, pouczenia, prośby itp.,
ad c) – jak narracja epicka.
Borys Eichenbaum – klasyfikacja na 3 typy liryki, zależnie od intonacji retorycznej, śpiewnej lub mówionej. Ale ważne są nie typy liryki, a wyróżnienie podstawowych tendencji strukturalnych.
S.159 tendencje kształtujące utwory liryczne na wypowiedź śpiewną, deklamacyjną lub „mówioną” przenikają zarówno gatunki poezji przedromantycznej, jak i odmiany liryki późniejszej.
...