Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

18.e

 

Cz. Zgorzelski: Historycznoliterackie perspektywy genologii w badaniach nad liryką

 

Podział liryki wg Markiewicza:

1)     liryka bezpośrednia (autoprezentacyjna):

a)      słowne odtworzenie uczucia upodobnione do monologu wewnętrznego lub wyznania,

b)     relacja o przeżyciu, nazywająca jego cechy, objawy zewnętrzne,

c)      umowna transpozycja sytuacji uczuciowej, na przykład życzenie, zamiar bezcelowy, apostrofa do pojęcia / rzeczy martwej;

2)     liryka apelu (funkcja postulatywna wobec adresata);

3)     liryka przedstawiająca:

a)      opisowa – rzeczywistość przedstawiona subiektywnie / symbolicznie,

b)     narracyjna - – rzeczywistość przedstawiona subiektywnie / symbolicznie,

c)      uogólnień pojęciowych,

d)     kreacyjna – rzeczywistość przedstawiona to świat autonomiczny, niewspółmierny z rzeczywistością obiektywną.

 

3 podstawowe funkcje poezji:

a)      emotywna (w bezpośredniej) – wyrażanie; nacisk na ja;

b)     konatywna (w apelu) – oddziaływanie, nacisk na „ty”;

c)      denotatywna (w przedstawiającej) – poznawanie; nacisk na „on”.

 

ad a) kształt – naturalne zadania wypowiedzi podmiotowej,

ad b) zbliża się w działaniu do utworów dramatycznych, zawiera apele, pouczenia, prośby itp.,

ad c) – jak narracja epicka.

 

Borys Eichenbaum – klasyfikacja na 3 typy liryki, zależnie od intonacji retorycznej, śpiewnej lub mówionej. Ale ważne są nie typy liryki, a wyróżnienie podstawowych tendencji strukturalnych.

S.159 tendencje kształtujące utwory liryczne na wypowiedź śpiewną, deklamacyjną lub „mówioną” przenikają zarówno gatunki poezji przedromantycznej, jak i odmiany liryki późniejszej.

 

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl