Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

PEDAGOGIKA

 

T: Samokształcenie jako metoda uczenia się.

 

1.       Samokształcenie

·         proces nabywania wykształcenia w toku własnej działalności, której cel, treść warunki i środki ustala sam kształcący się. (W. Okoń 1996)

·         intencjonalny, świadomy proces uczenia się, nabywania nowych wiadomości i doświadczeń, którego treści, cele oraz metody ustalane są w sposób indywidualny przez samą jednostkę (W. Ciechaniewicz 2008)

 

2.       Znaczenie samokształcenia (W. Ciechaniewicz, 2008)

·         Wyzwala inicjatywę i kreatywne myślenie

·         Kształtuje umiejętność analizowania i interpretowania piśmiennictwa

·         Przygotowuje do wykorzystania wiedzy teoretycznej w działaniach praktycznych

·         Kształtuje odpowiedzialność za własne osiągnięcia

·         Rozwija osobowość

 

3.       Warunki procesu samokształcenia

·         Odczuwanie potrzeby uczenia się

·         Rozumienie tego co się poznaje

·         Świadomość przydatności przyswajanego materiału

·         Stała aktywność umysłowa

·         Duża motywacja

 

4.       Motywy samokształcenia

·         Podnoszenie kwalifikacji zawodowych

·         Uzyskiwanie awansu zawodowego

·         Uzyskanie korzyści materialnych

·         Samorealizacja (Piramida potrzeb A. Maslowa)

·         Obietnica nagrody

·         Sprawienie radości rodzinie/bliskim

·         Podniesienie swoich kwalifikacji

·         Rywalizacja

·         Satysfakcja osobista

 

5.       Zasady samokształcenia

·         Systematyczność

·         Terminowość

·         Samodyscyplina

·         Silna motywacja

·         Własna kontrola

·         Samoocena

 

 

6.       Warunki wdrażania do samokształcenia

·         Opanowanie podstaw teoretycznych danego zawodu oraz podstawowych sprawności operacyjnych i instrumentalnych

·         Dostatecznie silne i atrakcyjne motywy skłaniające do podjęcia samokształcenia i kontynuowania go mimo trudności, jakie mogą zaistnieć

 

7.       Warunki powodzenia samokształcenia

·         Umiejętność określania swoich potrzeb czyli formułowania ich celów, których osiągnięcie planuje się w odpowiednim czasie i we właściwej kolejności

·         Opanowanie podstawowych technik samokształcenia

·         Umiejętność prawidłowego wykorzystania wiadomości i umiejętności zdobytych drogą samokształcenia w pracy zawodowej

·         Właściwa organizacja warsztatu pracy samokształceniowej w domu

·         Umiejętność doboru odpowiednich źródeł samokształcenia i korzystania z nich

·         Dobór właściwych w stosunku do celów metod samokształcenia

·         Umiejętność wystrzegania się błędów w samokształceniu

·         Stan zdrowia uczestnika – jego kondycja fizyczno – psychiczna

·         Umiejętność planowania pracy samokształceniowej

·         Umiejętność poprawnego rozumowania

·         Krytycyzm

·         Umiejętność obserwacji

·         Samokontrola i samokrytycyzm

·         Umiejętność koncentracji

 

8.       Rodzaje samokształcenia

·         Samokształcenie wspomagane (kierowane)

o        Forma poradnictwa

o        Konsultacje

o        Fragmentaryczne kierownictwo bezpośrednie (np. kształcenie korespondencyjne)

·         Samokształcenie kierowane pośrednio

o        Podręczniki

o        Przewodniki metodyczne

o        Programy i pakiety multimedialne

o        Różnego rodzaju materiały pomocnicze

·         Samokształcenie samoistne/właściwe

o        Osoby uczące się samodzielnie czerpią wizę ze źródeł naukowych, materiałów i przeznaczonych do samokształcenia

o        Bezpośrednio z obserwacji otaczającej rzeczywistości

o        Wymaga dużej dojrzałości intelektualnej, umiejętności wnikliwej obserwacji

o        Wymaga właściwej interpretacji wyników, umiejętności systematyzowania i strukturyzowania uzyskanych danych

 

 

9.       MODEL WSWS – wysoka samoocena i wiara w siebie

·         Składniki modelu

o        Przynależność (uczący się musi czuć się potrzebny, akceptowany)

o        Aspiracje (uczący się musi mieć własne dążenia, motywację)

o        Bezpieczeństwo (uczący się jest pewny swojej pozycji w grupie, posiada zadania i obowiązki)

o        Tożsamość (uczący się zdaje sobie sprawę z własnych słabych i mocnych stron, wartości i przekonań)

o        Sukces (uczący się wierzy w swoje możliwości)

 

10.   Czynniki wpływające na samokształcenie

·         Czynniki wewnętrzne – osobowe

o        Indywidualne upodobania i preferencje dotyczące form i metod uczenia się, sposobów zdobywania i wykorzystania źródeł wiedzy, indywidualnego tempa i intensywności nauki

o        Wcześniejsze doświadczenia edukacyjne

o        Postawa wobec wiedzy (wertykalna – „mieć wykształcenie”, horyzontalna „być wykształconym”)

o        Ocena własnej samodyscypliny

o        Umiejętność organizowania czasu wolnego

o        Podatność na wpływy wychowawcze

·         Czynniki sytuacyjne – zewnętrzne

o        Dostępność źródeł wiedzy

o        Sytuacja rodzinna

o        Sytuacja finansowa

o        Możliwości czasowe

o        Wymogi środowiska (zawodowego, szkolnego, rodzinnego, towarzyskiego)

 

11.   Motywacja do samokształcenia

·         Motywacja wewnętrzna

o        Rozwój zdolności, zainteresowań

o        Sprawdzenie siebie

o        Zaspokojenie ciekawości

o        Pozyskanie indywidualności

o        Odnalezienie sensu życia

 

12.   Źródła samokształcenia

·         Konferencje, sympozja

·         Szkolenia

·         Warsztaty

·         Udział w kołach naukowych

·         Udział w obozach naukowych

·         Udział w projektach badawczych

·         Studiowanie literatury naukowej

·         Korzystanie z różnych źródeł naukowych

13.   Strony www

·         British Jurnal of Nursing

·         Internurse.com

·         Nationale Library of MEdicine

·         Esculap

·         Nursing.com.pl

·         Portal pielęgniarek i położnych

 

 

4

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl