Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
PEDAGOGIKA
T: Samokształcenie jako metoda uczenia się.
1. Samokształcenie
· proces nabywania wykształcenia w toku własnej działalności, której cel, treść warunki i środki ustala sam kształcący się. (W. Okoń 1996)
· intencjonalny, świadomy proces uczenia się, nabywania nowych wiadomości i doświadczeń, którego treści, cele oraz metody ustalane są w sposób indywidualny przez samą jednostkę (W. Ciechaniewicz 2008)
2. Znaczenie samokształcenia (W. Ciechaniewicz, 2008)
· Wyzwala inicjatywę i kreatywne myślenie
· Kształtuje umiejętność analizowania i interpretowania piśmiennictwa
· Przygotowuje do wykorzystania wiedzy teoretycznej w działaniach praktycznych
· Kształtuje odpowiedzialność za własne osiągnięcia
· Rozwija osobowość
3. Warunki procesu samokształcenia
· Odczuwanie potrzeby uczenia się
· Rozumienie tego co się poznaje
· Świadomość przydatności przyswajanego materiału
· Stała aktywność umysłowa
· Duża motywacja
4. Motywy samokształcenia
· Podnoszenie kwalifikacji zawodowych
· Uzyskiwanie awansu zawodowego
· Uzyskanie korzyści materialnych
· Samorealizacja (Piramida potrzeb A. Maslowa)
· Obietnica nagrody
· Sprawienie radości rodzinie/bliskim
· Podniesienie swoich kwalifikacji
· Rywalizacja
· Satysfakcja osobista
5. Zasady samokształcenia
· Systematyczność
· Terminowość
· Samodyscyplina
· Silna motywacja
· Własna kontrola
· Samoocena
6. Warunki wdrażania do samokształcenia
· Opanowanie podstaw teoretycznych danego zawodu oraz podstawowych sprawności operacyjnych i instrumentalnych
· Dostatecznie silne i atrakcyjne motywy skłaniające do podjęcia samokształcenia i kontynuowania go mimo trudności, jakie mogą zaistnieć
7. Warunki powodzenia samokształcenia
· Umiejętność określania swoich potrzeb czyli formułowania ich celów, których osiągnięcie planuje się w odpowiednim czasie i we właściwej kolejności
· Opanowanie podstawowych technik samokształcenia
· Umiejętność prawidłowego wykorzystania wiadomości i umiejętności zdobytych drogą samokształcenia w pracy zawodowej
· Właściwa organizacja warsztatu pracy samokształceniowej w domu
· Umiejętność doboru odpowiednich źródeł samokształcenia i korzystania z nich
· Dobór właściwych w stosunku do celów metod samokształcenia
· Umiejętność wystrzegania się błędów w samokształceniu
· Stan zdrowia uczestnika – jego kondycja fizyczno – psychiczna
· Umiejętność planowania pracy samokształceniowej
· Umiejętność poprawnego rozumowania
· Krytycyzm
· Umiejętność obserwacji
· Samokontrola i samokrytycyzm
· Umiejętność koncentracji
8. Rodzaje samokształcenia
· Samokształcenie wspomagane (kierowane)
o Forma poradnictwa
o Konsultacje
o Fragmentaryczne kierownictwo bezpośrednie (np. kształcenie korespondencyjne)
· Samokształcenie kierowane pośrednio
o Podręczniki
o Przewodniki metodyczne
o Programy i pakiety multimedialne
o Różnego rodzaju materiały pomocnicze
· Samokształcenie samoistne/właściwe
o Osoby uczące się samodzielnie czerpią wizę ze źródeł naukowych, materiałów i przeznaczonych do samokształcenia
o Bezpośrednio z obserwacji otaczającej rzeczywistości
o Wymaga dużej dojrzałości intelektualnej, umiejętności wnikliwej obserwacji
o Wymaga właściwej interpretacji wyników, umiejętności systematyzowania i strukturyzowania uzyskanych danych
9. MODEL WSWS – wysoka samoocena i wiara w siebie
· Składniki modelu
o Przynależność (uczący się musi czuć się potrzebny, akceptowany)
o Aspiracje (uczący się musi mieć własne dążenia, motywację)
o Bezpieczeństwo (uczący się jest pewny swojej pozycji w grupie, posiada zadania i obowiązki)
o Tożsamość (uczący się zdaje sobie sprawę z własnych słabych i mocnych stron, wartości i przekonań)
o Sukces (uczący się wierzy w swoje możliwości)
10. Czynniki wpływające na samokształcenie
· Czynniki wewnętrzne – osobowe
o Indywidualne upodobania i preferencje dotyczące form i metod uczenia się, sposobów zdobywania i wykorzystania źródeł wiedzy, indywidualnego tempa i intensywności nauki
o Wcześniejsze doświadczenia edukacyjne
o Postawa wobec wiedzy (wertykalna – „mieć wykształcenie”, horyzontalna „być wykształconym”)
o Ocena własnej samodyscypliny
o Umiejętność organizowania czasu wolnego
o Podatność na wpływy wychowawcze
· Czynniki sytuacyjne – zewnętrzne
o Dostępność źródeł wiedzy
o Sytuacja rodzinna
o Sytuacja finansowa
o Możliwości czasowe
o Wymogi środowiska (zawodowego, szkolnego, rodzinnego, towarzyskiego)
11. Motywacja do samokształcenia
· Motywacja wewnętrzna
o Rozwój zdolności, zainteresowań
o Sprawdzenie siebie
o Zaspokojenie ciekawości
o Pozyskanie indywidualności
o Odnalezienie sensu życia
12. Źródła samokształcenia
· Konferencje, sympozja
· Szkolenia
· Warsztaty
· Udział w kołach naukowych
· Udział w obozach naukowych
· Udział w projektach badawczych
· Studiowanie literatury naukowej
· Korzystanie z różnych źródeł naukowych
13. Strony www
· British Jurnal of Nursing
· Internurse.com
· Nationale Library of MEdicine
· Esculap
· Nursing.com.pl
· Portal pielęgniarek i położnych
4