Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
18. Realizm i naturalizm w prozie międzywojennej
- realizm klasycyzujący
- pisarze dążą do przedstawienia świata intersubiektywnie sprawdzalnego
- ich zainteresowania psychologiczne dotyczą najczęściej ludzi i typowych dla nich przeżyć
- posługuje się wartościami estetycznych łagodnymi; patronują jej idee umiaru i rygoru
- nie stroni od podejmowania dziedzictwa realizmu pozytywistycznego
- proza artystów tego nurtu miała znamiona wysokiego artyzmu ale dbali także o komunikatywność przekazu
- byli szczególnie uwrażliwieni na konkret i codzienność przedstawionego życia
- Zofia Nałkowska „Choucas” (1927 rok)
- powieść internacjonalna
- dzieje się w uzdrowisku w Alpach
- stanowi analizę nacjonalizmu, patriotyzmu i stosunków jaki panują, i powinny panować między narodami
- luźność kompozycji, technika sylwetkowa, konwencja wyraźnie reportażowo – kronikarska
- Zofia Nałkowska „Niedobra miłość” (1928 rok)
- główna jej teza polega na przedstawieniu osobowości jako zmiennej w czasie wypadkowej
- oddziaływanie osobowości na innych
- przyjmowanie pewnych ról społecznych
- posługuje się narratorem świadkiem
- tło stanowią współczesne problemy polityczne związane z przewrotem majowym
- Maria Dąbrowska „Znaki życia” (1938 rok)
- bohaterami są postaci z powieści „Noce i dnie”
- technika nowelistycznego portretu się różnicuje; nie cofa się przed szczególnie trudnymi tematami
- filozofia afirmacji napotyka tutaj wyraźne przeszkody
- pojawia się element tragizmu i rozpaczy
- Jarosław Iwaszkiewicz „Zmowa mężczyzn” (1930 rok)
- frapuje go codzienność, szarość ludzkiej egzystencji
- wyraża postawę pełnego niepokoju poszukiwania sensu własnej egzystencji
- zwrot ku dramatycznie pojętej problematyce religijnej
- realizm społeczny:
- utwory są pisane językiem dążącym ku przeźroczystości, niezauważalności
- na pierwszy plan wysuwa się tutaj przedstawienie człowieka w gromadzie
- analiza bardziej socjologiczna
- u podstaw tego nurtu leży proza Heleny Boguszewskiej
- „Świat po niewidomemu” (1932 rok; społecznikowski reportaż z zakładu dla ociemniałych dzieci; czuła i współczująca obserwacja oraz znakomite operowanie mową pozornie zależną)
- „Ci ludzie” (1933 rok; fabuła lekko zarysowana; chodzi o ukazanie portretu zbiorowego biedoty żyjącej na przedmieściach)
- nurt wprowadza wiele powieści środowiskowych
- często w formie nowelek o wyraźnie migawkowym charakterze (np. „Przedmieście” praca zbiorowa; mówi o różnych miejscach i zawodach opisując świat z ich perspektywy)
- radykalizm społeczny przejawia się w powieści Wandy Wasilewskiej „Oblicze dnia” (1934 rok)
- wzywa do rewolucji i kończy się jej entuzjastycznym opisem
- na końcu pojawia się pozytywny bohater bez skazy, idealny wzorzec rewolucjonisty
- pokazuje proces przemiany powieści reportażowej w socrealistyczną
- pojawiają się powieści pół reportażowe opowiadające o bohaterze zagrożonym lub padającym ofiarą bezrobocia (Jan Wiktor „Wierzby nad Sekwaną” 1933 rok; powieść o nędzy i poniewierce polskich emigrantów w Paryżu) oraz populistyczna proza o tematyce chłopskiej (Jan Wiktor „Orka na ugorze” 1935 rok lub Wanda Wasilewska „Ojczyzna” 1935 rok)
- powieści z nurtu chce ingerować we współczesność ale częściej sięga po wydarzenia minione
- cechuje ją brutalność w proweniencji naturalistycznej
- do pisarzy realizmu społecznego można zaliczyć Gustawa Morcinka
- autor niemal całą swoją międzywojenną twórczość poświęcił Śląsku i środowisku górniczemu
- „Wyrąbany chodnik” (1931 – 1932 rok; dzieje walki Ślązaków z niemieckim uciskiem zakończone serią powstań śląskich)
- reprezentował „szkołę serca” (wiara we wrodzoną dobroć ludzi i chęć niesienia sobie pomocy)
- realizm społeczny sięgał także do środowisk egzotycznych czytelnikowi (np. powieść „Cynk” Mariana Czuchowskiego)
- ukazywanie świata w konwencji brutalnie naturalistycznej
- znajomość realiów i realistyczne traktowanie tematu
- takie dzieła były wynikiem podjętych studiów w terenie, tworzyli je także pisarze – samoucy
- pojawiają się także powieści o środowisku wojskowym (łączy je krytyczny stosunek do wojskowego drylu opartego na dominacji)
- zgodnie z programem Przedmieścia proza realizmu społecznego lat trzydziestych nastawiona była przede wszystkim na opis warstw i środowisk upośledzonych, jednak miała także odmianę inteligencką
- pauperyzacja i bezrobocie dotknęły także inteligencje
- mówiły o wielkomiejskim drobnomieszczaństwie lub zajmowały się analizą psychiczną
- opisywana także bohemę artystyczną
- „Dwa księżyce” Marii Kuncewiczowej (1933 rok; pełen dyskretnego liryzmu i malarskości reportaż z życia Kazimierza nad Wisła; kontrastowe zestawienie dwóch środowisk: ludzi miejscowych i przyjezdnych; dzieło pełne współczucia dla ludzkich nieszczęść)
- „Wspólny pokój” Zbigniewa Uniłowskiego (1932 rok; cyganeria lat nędzy; czysty neonaturalizm w przedstawieniu świata)
- obok realizmu społecznego rozwija się realizm psychologiczny:
- wyraźne przesunięcie ku pesymistycznym koncepcjom ludzkiego losu
- często sięgano po autobiografizm (szczególnie ulubiony był powrót do lat dziecięcych)
- pojawia się kobiecy erotyzm oraz kobiety uzależnione i krzywdzone przez mężczyzn (Pola Gojawczyńska „Dziewczęta z Nowolipek”, 1935 rok)
- studia psychologiczna obejmują takie tematy jak analizy procesu dojrzewania płciowego wraz z opisem erotycznych snów
- wkład w realizm psychologiczny włożyła także Zofia Nałkowska (powieść „Granica” 1935 rok; przesuwa problematykę ze sfery natury do sfery kultury; ukazuje jak ważną rolę w życiu człowieka stanowią inni ludzie)