Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
DATA: 02.10.2007
DYSCYPLINA: SIATKÓWKA
TEMAT: Nauczanie zagrywki tenisowej rotacyjnej, doskonalenie odbić sposobem górnym i dolnym oburącz.
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna
Ilość uczestników: 15
Klasa/ Płeć: IIF / K
Czas trwania zajęć: 90min.
Przybory: piłki do siatkówki
CELE GŁÓWNE LEKCJI :
1.Umiejętności: uczeń potrafi wykonać zagrywkę tenisową rotacyjną oraz doskonali odbicia sposobem górnym i dolnym oburącz
2.Wiadomości. : jak poprawnie wykonać zagrywkę tenisową rotacyjną
3.Sprawność motoryczna. : koordynacja, siła mm. RR
4.Akcent wychowawczy: zdyscyplinowanie, współpraca w trójkach
Imię i nazwisko prowadzącego: Łukasz Biliński
Tok lekcji
Zadania szczegółowe
Dozow.
Uwagi organizacyjno-metodyczne
1.Część organizacyjna
1.Zbiórka
2.Powitanie
3.Sprawdzenie liczby ćwiczących.
2 min.
- w dwuszeregu wzdłuż linii bocznej
- nie ćwiczący siadają na ławce
- kontrola obuwia i ubioru
2.Nastawienie do aktywnego udziału w lekcji
1.Podanie tematu.
2.Motywacja do aktywnego udziału w lekcji.
1 min.
3.Rozgrzewka, psychomotoryka i profilaktyka
1. Bieg wokół sali
- Cw RR: krążenia ramion w przód, w tył, na przemian, w przód w podskokach,
- co trzy kroki dotknięcie raz lewą, raz prawą ręką podłoża,
- Ćw NN: bieg odstawno dostawny do zewnątrz i wewnątrz,
- Ćw NN: bieg skrzyżny do zewnątrz i wewnątrz,
- co trzy kroki wyskok w górę - kolana do klatki piersiowej,
Ćw. Kształtujące z piłkami.
1. Stojąc z rękami w górze piłka przed nogami wykonujemy krążenia tułowia, naprzemian co krążenie łapiemy piłkę i kładziemy z powrotem na ziemi.
2. Pw. Stojąc piłka w prostych rr nad sobą, skłony tułowia w przód i w tył.
3. Pw. Stojąc wykonujemy 5 przysiadów tak, aby piłka nie wypadła (piłka między nogami)
4. Pw. Stojąc piłka trzymana przed klatką piersiową, wysoki wyrzut piłki w górę przysiad i chwyt piłki w wyskoku,
5. Pw. Siad prosty, piłka przy prawym biodrze, toczymy piłkę wokół siebie,
6. Pw. Leżenie przodem, piłka przy prawym ramieniu, toczymy piłkę na przemian pod klatką piersiową,
7. Pw. Leżenie tyłem, piłka między kostkami, skłony tułowia by chwycić piłkę i przenieść za głowę.
Zadanie samodzielne: wykorzystać piłkę w dowolny sposób kształtując równowagę.
2 min.
18 min.
- kolana wysoko pod klatkę
- w rozsypce na przeciwko nauczyciela
4.Kształtowanie umiejętności i doskonalenie sprawności
Pokaz i objaśnienie techniki wykonania zagrywki tenisowej rotacyjnej.
Nauka zagrywki tenisowej rotacyjnej.
1.Nauka prawidłowego ruchu ręki. Ćwiczący wykonują " prawidłową " zagrywkę bez piłki, a prowadzący poprawia błędy. ( Markowanie zagrywki ).
2.Ćwiczący wykonuje podrzut piłki w górę przed sobą, ręką zagrywającą wykonuje zamach, a następnie podtrzymuje piłkę w najwyższym punkcie. Ręka przeciwna zagrywającej podtrzymuje piłkę od dołu, ręka zagrywająca ułożona jest na piłce tak jak podczas uderzenia.
3. Ćwiczący wykonuje najpierw przytrzymanie piłki, a następnym razem uderza piłkę tak aby nadać jej rotację doparkietową. Ćwiczenie wykonujemy raz lewą raz prawą ręką.
Doskonalenie odbić piłki sposobem górnym i dolnym w trójkach.
I. Ćwiczący ustawieni w trójkącie równobocznym. Piłka odbijana jest sposobem górnym po obwodzie trójkąta. Po każdym odbiciu ćwiczący wykonują : przysiad, następnym razem leżenie tyłem.
II. Ćwiczący 1 podaję piłkę sposobem górnym do ćwiczącego 2, ten podaje ją również sposobem górnym w tył do ćwiczącego 3. W momencie podania piłki przez ćwiczącego 1, do ćwiczącego 2 następuje zmiana miejsca, podobna następuje pomiędzy 3 a 1.
III. Piłkę podaje 1 do 2 ten sposobem dolnym oddaje z powrotem do 1. Ćwiczący 1 podaje sposobem górnym do 3 i w tym momencie następuje zmiana miejsc między 1 i 2. Ćwiczący 3 podaje piłkę sposobem górnym do 1, ten oddaje ją sposobem dolnym, a 3 podaje sposobem górnym do 2. Zmiana miejsc następuje pomiędzy 3 i 1.
2 min.
15 min.
45 min.
- ustawienie w szachownicy przed prowadzącym
Ustawienie twarzą do ściany ( 5 m), każdy z piłką
Ustawienie j w.
5.Uspokojenie organizmu
1. „Minutka”- uczniowie leżą na parkiecie i odliczają czas 60 sekund po czym wstają.
1 min.
Ustawienie w rozsypce, rozpoczęcie
zabawy na sygnał nauczyciela
6.Część organizacyjno-porządkowa
1.Zbiórka i sprawdzenie stanu liczebnego.
2.Omówienie lekcji, zwrócenie uwagi na błędy.
3.Pochwała uczniów najlepiej wykonujących ćwiczenie.
2 min.
- w szeregu na linii bocznej boiska
7.Nastawienie do aktywności ruchowe
1. Zachęcenie uczniów do samodzielnych ćwiczeń w czasie wolnym.
1 min.