Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
18. Reklama towaru politycznego – wyjaśnij zjawisko
Towar na rynku politycznym nie jest pojęciem jednolitym. Jest to złożona struktura, która ulega złożonemu procesowi tworzenia (modyfikacji) ale również jest odbierana (oceniana) na szereg różnych sposobów w zależności od partykularnych cech potencjalnych nabywców. Sam proces wytwarzania towaru jest ciągły, przez co należy rozumieć permanentne aktualizowanie założeń programu strategicznego oraz programu przeznaczonego do danej transakcji rynkowej. Specyfiką rynku politycznego jest również to, iż narzuca on towarowi politycznemu swoistą relatywność. Ocena wartości i jakości towaru leży po stronie nabywców a nie producentów. Zdobycie poparcia (rzeczywistego zainteresowania towarem) w danym roku nie oznacza, że towar, nawet modyfikowany będzie trwale popularny wśród nabywców-wyborców.
Można wyróżnić 3 elementarne składniki towaru politycznego:
1. Ideologia :
Względnie usystematyzowany zbiór poglądów, którego cechą wyróżniającą jest funkcjonalny związek z interesami i dążeniami grupy społecznej.
2. Doktryna
W produkcji towaru doktryna jest traktowana jako swoisty symbol partii – jej sztandar, znak partyjnej tożsamości.
3. Czynnik ludzki
Partia polityczna, zrzeszająca aktywnych graczy politycznych i producentów towaru politycznego.
Różna jakość towaru politycznego danej partii nie zawsze jest dostrzegana na rynku politycznym przez nabywców tego towaru. Wyborca przeważnie nie bada oferowanego mu towaru, zwłaszcza gdy jest sympatykiem określonej opcji politycznej. Faktem jest jednak, że towar polityczny nie ulega reklamacji. Nabywca towaru ponosi ryzyko i wszelkie konsekwencje swojej politycznej decyzji, bowiem nie ma zinstytucjonalizowanej odpowiedzialności partii czy kandydata za niespełnienie wyborczych obietnic.
Ostatnim ważnym elementem towaru jest jego „opakowanie”. Ma ono zapewnić jak najbardziej korzystny wizerunek partii i jej politykom. Zawiera ono elementy techniczne, materialne oraz osobowe (image polityków), a także działania i przedsięwzięcia (też informacyjne) na rzecz wyeksponowania towaru.
Pojęcie towaru w dziedzinie marketingu politycznego ma bez wątpienia charakter dynamiczny. Nie ma uniwersalnej recepty na sukces, każda kampania wyborcza rozpoczyna nową grę – walkę o zainteresowanie wyborców. Odpowiednie zestawienie 3 czynników składowych towaru politycznego jest kluczem do sukcesu, lecz nie gwarantem bezwzględnego zwycięstwa. Jednym z niezmiennych czynników w tej dynamicznej dziedzinie jest cena towaru politycznego: władza.