Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

CZYNNOŚCI OPERACYJNO – ROZPOZNAWCZE

R I

OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA

 

W obowiązującym stanie prawa brak definicji czynności operacyjno-rozpoznawczych

Hanausk à odrębny system poufnych bądź tajnych działań organów policyjnych prowadzonych poza procesem karnym, ale służące aktualnym lub przyszłym celom procesów wykonywanych dla zwalczania i zapobiegania  przestępczości i działaniom społecznie niepożądanym

Kulicki à system pisemnie udokumentowanych, ale nieprotokołowanych, niejawnych, nieprocesowych działań organów ścigania, zwłaszcza policyjnych, opartych na prawie, wiedzy kryminalistycznej i zasadach ogólnie regulowanych wewnętrznymi przepisami służbowymi służącymi do rozpoznawania zjawisk kryminalnych, ich dezintegracji, zmierzających do ujawnienia przestępstw, ich sprawców i przedmiotowego i taktycznego ukierunkowania czynności procesowych, działań profilaktycznych i procesowych

Widacki à (autorytet na uczelni – przypisek Gosi – Widła + Leśniak o nim często mówi) umocowane ustawowo, niejawne działania organów państwowych, realizowane w celach informacyjnych, prewencyjnych, wychowawczych lub dowodowych

Istota  = podporządkowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych celom postępowania karnego

FUNKCJE CZYNNOŚCI:

·         Rozpoznawcza

o        Czynności o-r nie zawsze muszą skutkować wszczęciem procesu karnego

o        Zaletą jest proaktywne rozpoznawanie środowiska kryminogennego i czynników sprzyjającym popełnianiu przestępstw

o        Służby wywiadowcze (AW i SWW) prowadzą czynności o-r głównie w celu rozpoznania potencjalnych zagrożeń

·         Zapobiegawcza (profilaktyczna)

o        Potrzeba niedopuszczenia do innego przestępstwa

o        Może to nastąpić przez:

§         Oddziaływanie na potencjalnego sprawcę

§         Oddziaływanie na środowisko kryminogenne

§         Likwidacja warunków, które sprzyjają popełnianiu przestępstw

§         Określenie środków niwelujących negatywny wpływ istniejących zagrożeń

o        Może być powiązana także czynności podjęte na etapie karalnego przygotowania czy usiłowania

·         Wykrywcza

o        Ogól czynności nakierowanych na ujawnienie zdarzenia wyczerpującego znamiona przestępstwa, osoby pozostającej w związku z tym zdarzeniem i zebranie materiału pozwalającego na podjęcie ścigania

·         Dowodowa

o        Ustawa wprost nadaje niektórym czynnościom walor dowodu

o        Rodzaje:

§         Kontrola operacyjna

§         Zakup kontrolowany

§         Przesyłka niejawnie nadzorowana

ORGANY UPRAWNIONE DO PROWADZENIA CZYNNOŚCI O-R:

·         Policja

·         Straż Graniczna

·         Żandarmeria Wojskowa

·         Organy kontroli skarbowej

·         CBA

·         ABW i AW

·         SKW i SWW

 

·         Służba Celna – ustawa o Służbie Celnej nie przewiduje możliwości prowadzenia przez funkcjonariuszy SC czynności o-r. Jednakże mogą oni:

o        Prowadzić obserwację za pomocą urządzeń technicznych

o        Można udostępniać im dane telekomunikacyjne

o        Udostępniać dane objęte tajemnicą bankową

o        Mają prawo do korzystania i przetwarzania informacji uzyskanych przez uprawnione organy/ służby/ instytucje w wyniku wykonywania czynności o-r

o        Możliwość współdziałania z organami i instytucjami uprawnionymi do wykonywania czynności o-r w trakcie realizacji tych czynności

·         BOR – podobne wątpliwości w ustawie o Biurze Ochrony Rządu – ustawa nie daje możliwości wykonywania czynności, ale mogą korzystać z pomocy osób nie będących funkcjonariuszami

·         Służba więzienna – też dyskusyjne

ZAKRES I CEL CZYNNOŚCI:

·         Ustawa o Policji – czynności prowadzone są w celu rozpoznania, zapobiegania i wykrywania przestępstw i wykroczeń (art. 14)

·         Ustawa o Żandarmerii – brak wymienienia czynności o-r jako formy  realizacji powierzonych zadań, jedynie ustawowe umocowanie prawa do kontroli operacyjnej, zakupu kontrolowanego, przesyłki niejawnie nadzorowanej

·         Ustawa o kontroli skarbowej – czynności operacyjne to jedna z form realizacji wywiadu skarbowego

·         Służby cywilne specjalne:

o        Zapobieganie popełnieniu przestępstw, ich rozpoznawania i wykrywania oraz ścigania sprawców przestępstw (CBA, ABW)

o        Prowadzone dla uzyskania i przetwarzania informacji istotnych dla zwalczania korupcji w instytucjach państwowych i samorządzie terytorialnym oraz działalności godzącej w interesy ekonomiczne państwa (CBA) i dla ochrony bezpieczeństwa państwa i jego porządku konstytucyjnego (ABW)

·         Wojskowe służby specjalne:

o        Realizacja wszystkich powierzonych im zadań, które znacznie wykraczają poza rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie przestępstw

CZAS PROWADZENIA CZYNNOŚCI

à przed rozpoczęciem procesu karnego :

·         Uzyskanie informacji, gdy nie wpłynęło zawiadomienie o przestępstwie / organy nie dysponują wystarczającym materiałem  uzasadniającym wszczęcie postępowania karego

·         Zbadanie zasadności o wszczęciu  / odmowie wszczęcia postępowania

·         Sprawdzenie faktów zawartych w zawiadomieniu o przestępstwie / informacji własnych organów

àrównolegle do toczącego się postępowania karnego:

·         Wszczęcie procesu to nie moment graniczny dla czynności operacyjnych

àpo zakończeniu procesu karnego:

·         Przepisy o umorzeniu rejestrowym (realizowane na podstawie odrębnych przepisów, w celu wykrycia sprawcy i poszukiwania dowodów)

·         Poszukiwanie skazanego, który nie stawił się do odbywania kary

·         Nakłonienie osób tymczasowo aresztowanych / skazanych do ujawnienia pozostałych sprawców za pomoc w uzyskaniu przedterminowego zwolnienia z części kary

·         Rozpoznawanie zagrożeń bezpieczeństwa świadka koronnego, wobec którego postępowanie zostało zakończone

PROBLEMATYKA BRAKU JEDNOLITEJ REGULACJI USTAWOWEJ

Nie zdecydowano się na jednolite określenie czynności o-r. Obecne przepisy wskazują ogólne podstawy ich prowadzenia i precyzują jedynie wybrane formy ich prowadzenia (np. kontrolę operacyjną), bądź też uprawnienia funkcjonariuszy (korzystanie z dokumentów potwierdzających fałszywą tożsamość). Szczegółowy opis prowadzenia tych czynności objęty jest jednak klauzulą tajności w instrukcjach wewnątrzresortowych  - w innym wypadku byłyby nieskuteczne.

W innych państwach uregulowane jest to szczegółowo:

·         RFN – uregulowane w kodeksie postępowania karnego

·         Wielka Brytania – Ustawa o regulacji środków śledczych

·         Rosja – ustawa o działalności operacyjno-rozpoznawczej

Brak jednolitej regulacji w prawie PL koliduje z zasadami międzynarodowymi i przepisami Konstytucji RP:

·         Prawo do wolności

·         Tajemnica komunikowania się

·         Nienaruszalności mieszkania

·         Poszanowania życia prywatnego

Naruszenia tych zasad mogą mieć miejsce wyłącznie na szczeblu ustawowym!

 

Rozdział II

Formy, metody i środki czynności operacyjno-rozpoznawczych

 

Brak zgodności w literaturze co do typologii rodzajów czynności operacyjno-rozpoznawczych – problem z określeniem wszystkich stosowanych sposobów niejawnego gromadzenia informacji. Można to ustalić w oparciu o wiedzę ustawową – w pozostałych przypadkach wymagana jest szeroka wiedza kryminalistyczna

Hanausek:

·         Podstawowym pojęciem pracy operacyjnej jest ŚRODEK, który odpowiada na pytanie czym / kim posługuje się funkcjonariusz w celu niejawnego zdobycia informacji. Na podstawie tej definicji środkami są:

o        Działający niejawnie funkcjonariusze (wywiadowca / tajny agent)

o        Poufne osobowe źródła informacji

o        Środki techniczne

o        Obiekty specjalne

o        Zbiory danych

·         Kolejny termin to METODA – to zespół zachowań i środków, który dzięki konwencji i wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia pozwala na optymalną realizację założonych celów

·         FORMA to zespół stałych i powtarzalnych cech charakteryzujących obiektywne elementy zewnętrzne  określonego zachowania/ czynności, tworzący ogólny model, szablon przesądzających o zakresie i wymogach tego zachowania lub czynności

o        Proste

o        Złożone

Widacki:

·         Ogranicza zakres czynności operacyjnych wyłącznie do form

Gruza:

·         Wszystkie podziały są nieaktualne przez dezaktualizację określeń  „metoda” i „forma”

PROPONOWANY PODZIAŁ:

1)       Uzyskanie danych za pomocą własnych czynności organów służb policyjnych

2)       Pobieranie danych

a.        OSOBOWYCH

b.       STANOWIĄCYCH TAJEMNICĘ BANKOWĄ I UBEZPIECZENIOWĄ

c.        TELEKOMUNIKACYJNYCH

d.       OSÓB KORZYSTAJĄCYCH Z USŁUG POCZTOWYCH

3)       Gromadzenie danych

4)       Przetwarzanie danych

5)       Udostępnianie danych

 

 

1.       Uzyskiwanie danych za pomocą czynności operacyjno-rozpoznawczych

 

WYWIAD

Prosta forma pracy operacyjnej – uzyskanie informacji od osobowych źródeł informacji

Odmiany:

·         JAWNA – źródło informacji wie, że kontaktuje się z nim funkcjonariusz policji / przedstawiciel organów ścigania

·         UKRYTA – rozmówca nie wie, że udziela informacji przedstawicielowi organów ścigania

Cel àPozyskanie informacji o osobie / zdarzeniu

Dokumentowany w postaci notatki służbowej

OBSERWACJA OPERACYJNA

Względnie stała koncentracja uwagi w poznaniu wzrokowym określonego przedmiotu (osoby/ miejsca/ rzeczy) w calu zapewnienia mu ochrony / poznania zmian w jego usytuowaniu w czasie i przestrzeni

Rodzaje obserwacji:

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl