Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
19. 11. 2012 Zjawisko akceleracji
· AKCELERACJA ROZWOJU- odnosi Siudo przyspieszenia rozwoju biologicznego w okresie 100 lat . Rozszerzając to szerzej podciągamy to pod:
-> trend seksualny – ciąg wiekowy Należy dołączyć 2 zjawisko
-> retardacje rozwoju - retardacja procesów starzenia z jednej strony postępuje przyspieszenie rozwoju a potem opóźnienie . ( opóźnienie procesów starzenia)
- ukształtowanie ciała w zakresie dojrzewania ciągłego ( dostateczny wzrost do 25 r. ż. Potem 24 r. ż. A teraz 18 r. ż. Już jest dostateczny wzrost) Jeszcze 100 lat temu 1 miesiąca występowała u dziewczynek w wieku 17 lat teraz w wieku 11lat.
- w okresie życia płodowego zauważamy retardacje powolutku . Skraca się sam proces ciąży dzieci też są większe .
- szybciej w ciągu roku podwajany jest wzrost dziecka ( podnoszą szybciej główkę , szybciej chodzą mówią wcześniej , pojawiają się zęby wcześniej . W dalszym tym życiu wcześniej pojawiają się choroby dziecięce ( obowiązkowe)
- później osiągają szysze wartości wzrostu niż przed laty pojawiają się wcześniej objawy dojrzewania osiągają wcześniej zdolność do prokreacji
- RETARDACJE - procesy mają opóźnienie niż przed laty ostatnio miesięczna 100 lat później bije u kobiet w wieku 40 lat a teraz w wieku 50
- wydłuża się średni okres trwania życia trend seksualny
Konsekwencje trendu seksualnego -
= nie towarzyszy dojrzałości biologicznej , dojrzałości psychologiczne , społeczne i socjalne.
Współczesna młodzież dłużej przebywa z rodzicami choć są zdolni do dalszej prokreacji własnej .
- rodzi się dużo dzieci a nie sposób im zapewnić warunków bo dzieci rodzą nastolatków
- młodzież jest wyższa i przeszkadza to bytowo ( zmiana kierunku przepisów prawnych obniżony wiek odpowiedzialności.
wszystko ma charakter hipotetyczny:
è więcej przyjmujemy białka
è lepsze warunki materialne , lepsze życie
è zjawisko heterozji - zwiększona wrażliwość organizmu na wpływ środowiska
è dochodzi do większego przemieszczania genów ( większa wrażliwość organizmu)
è wydłużył się promień małżeństwa odległość od zamieszkania małżonków
è sztuczne oświetlenie =zakłada się że powoduje szybsze procesy wzrostu
LATERALIZACJA – przewaga sprawna organizmu ktoś może być lewo stronny bądź prawostronny .Pewna asymetryczność narządów np. wiek jest to wysiłek półkul pewne funkcje są ważniejsze
- > praktyczna półkula ( przestrzenna zdolność , odbiór muzyki przez amatorów , odczytywanie emocji na twarzy innej osoby jest ilustracyjna, emocje negatywne . odbiera rzeczywistość w sposób globalny intuicyjna
-
-> lewa półkula jest logiczna półkulą analityczną ma zdolność matematyczna ( liczenia , muzyka zdolność merytoryczna, umiejscowione są ośrodki odpowiedzialne za lateralizacje prawostronne odpowiada lewa półkula
TYPY LATERALIZACJI:
è jednorodna – albo prawo albo lewo częstsza jest prawostronna
è skrzyżowaną np. lewe oko prawa ręka noga
è nieustaloną – w przypadku nieustalonej nie mamy lokalizacji której ze stanu ( jak oczy to nie ręce jak ręce to nie nogi )
KAŻDA Z TYCH TYPÓW POCIĄGA ZA SOBĄ KONSEKWENCJE:
Najczęściej występuje lateralizacja prawostronna a rzadsza jest lewostronna
- lewo stronny rozwija się normalnie ale nie jest w stanie będąc zmuszony normalnie funkcjonować musi mieć specjalne na życie do leworęcznych rąk
- jeśli dziecko na lat skrzyżowczą jest zaburzenia koordynacji wzrokowo –ruchowej co wpływa na naukę pisania i czytania
- zmienia litery i głoski np. sok a pisze kos ( obustronność)
- te osoby mają ogromne trudności z kierunkami świata północ- południe , wschód- zachód a także z określeniami stron własnego ciała .
- jednostronna np. lewostronny ma bardziej napiętą tą stronę
- u osób obustronnych napięcie rozprowadza się równo ( ciało też nie ma rozciągnięcia która to jest strona ) lekcje są dla nich zmianą są bardziej polegać na wypadki
JAKIE SĄ PRZYCZYNY ZLATERALIZOWANIA :
- nie dotyczy to tylko ludzi ale i u zwierząt
- teorie endogenne (wewnątrz pochodne ) i egzogenne (zewnątrz pochodne )
- teorie wskazujące na czynniki Endo i egzo- genne
ENDOGENNE WYRÓŻNIAMY PRZYCZYNY:
- uwarunkowania genetyczne ( istnieje prawogenny a jeśli ale to jesteśmy lewostronny
Uszkodzenia organiczne mózgu - połowa z patologicznych porodów to leworęczną
- Kolejna zwen. to nadmierne wysycenie mózgu w okresie życia płodowego testosteronem - poziom testosteronu jest zbyt wysoki i hamuje rozwój półkul lewej kompensacyjne i rozwiją tą prawą
- zespół zanikającego bliźniakami ( niektóre bliźnięta jednojajowe mają różne lateralizacje półkul są w brzuchu dla siebie jak lustrzane odbicie i praworęczny pobiera najczęściej pokarm , że pożera swojego bliźniaka )
Os. Leworęczne są częściej uzdolnione artystycznie
EGZOGENNE PRZYCZYNY:
- hipoteza umowy społecznej ( połowa prawostronna a połowa lewostronna robi narzędzia tylko do prawej kończyny
- wszystko co prawe ma aspekt pioratyczny
Jak postępować? Kwestia postępowania?
- bardzo wcześnie trzeba określić problem – ustalić jak zlateralizowane jest dziecko
- dla prawostronnego wychodzi niechęć 2-8 r. ż.
- dla lewostronnego wychodzi niechęć 3- 4 r. ż.
Ok. 5 r. ż. Widać już wyraźną stronność cały ten proces kończy się w szkole z częścią cały ten proces kończy się w szkole z chęcią całkowitego zmienielizowania opoidła wielkiego
W życiu płodowym można zauważyć preferencje przy ssaniu kciuka , podawaniu ręki
To wszystko zanika przy chodzeniu i dopiero w szkole jest wszystko jasne
- muszą wykonywać ćw. Korygujące trzeba odpowiednio usadzić dzień w ławce
- nie przestawiamy dzieci, które tego nie chcą
- nie przestawiamy dzieci kiedy przewaga funkcjonalna między lewą a prawą ręką wynosi 2 lata ( jeśli różnica jest mała przesadzamy )
3. 12. 2012 Stres i radzenie sobie ze stresem ( jak to wpływa na sferę psychiczną i fizyczną i jak funkcjonujemy)
Stres napięcie -
Sposoby ujmowania stresu:
1) jako uogólniona reakcja ( fizjologiczna i psychologiczna na działanie szkodliwych czynników)
2) stres jako negatywny czynnik zewnętrzny ( bodziec zespół bodźców sytuacja trudna (
3) stres jako forma relacji pomiędzy człowiekiem i otoczeniem ( brak dopasowania pomiędzy możliwościami jednostki a wymaganiami człowieka)
Stres jako uogólnione reakcje fizjologiczny)
HANS SELYE : Stres
è fizjologiczna reakcja ( odpowiedź) organizmu na zagrożenie ze strony środowiska
è reakcje adaptacyjne ( general adaptian syndrome GAS
è Wszystkie stresory wywołują taką samą reakcją fizjologiczną ( ta reakcja przebiega według tych samych podziałów)
FAZA ALARMU:
è Natychmiastowa reakcja organizmu na bodziec stresowy , wzmożenie rytmu serca podwyższenie temperatury ciała potliwość , nadkrzepliwość krwi wzrost liczby krwinek białych , odporność jest zmniejszona
Ogólny zespół adaptacji wg. Selye
Reakcja ALARMOWAà odporności -à wyczerpania
Faza odporności – optymalne przystosowanie nastroju do działającego bodźca stresowego. Objawy reakcji alarmowej znikają i odporność wzrasta powyżej poziomu normalnego
FAZA WYCZERPANIA - energia przystosowawcza wyczerpuje się ustrój nie jest w stanie produkować więcej hormonów
è pojawiają się powtórne oznaki fazy alarmu i następuje śmierć
Dystres – ma negatywne następstwa
Eustres – ma pozytywne następstwa jest to „ dobry stres”
Stres jako uogólniona reakcja ( poziom psychologiczny ) wewnętrzna
FAZY STRESU PSYCHOLOGICZNEGO:
a) mobilizacji: - człowiek koncentruje się by zwalczyć stres ; jego reakcje emocjonalne są adekwatne do sytuacji ; wszelkie procesy są szybsze
è aktywizacja procesów psychologicznych
è sprawniejsze procesy spostrzegania myślenia szybsze reakcje
è zachowanie adekwatne do sytuacji
è próba zwalczenia stresu
b) rozstrojenia
è człowiek przestaje kontrolować emocje nie jest w stanie skupić się i myśleć logicznie ; pojawiają się różne formy bezradności lęku i gniewu
è obniżenie poziomu czynności
è trudno się skupić i myśleć logicznie
c) destrukcji
è brak adekwatnej oceny sytuacji
è spadek motywacji do działania
è poddawanie się załamanie
è dezorganizacje zachowania
è natężenie stresu jest też duże że tego nie kontroluje
FORMY DEZORGANIZACJI ZACHOWANIA W STRESIE:
è zahamowanie działania
è zahamowanie regresywne
è fiksacje np. łamanie Kucza
è zahamowanie agresywne
è reakcje ucieczkowe typu fuga – sprawca wypadku ucieczka w szoku tzw. Objawy Camerona – może dojść do nawrotu choroby np. alkoholizm itp. U dorosłego taką reakcją może być płacz , a u dziecka które potrafi powstrzymać zwieracze , a pod wpływem stresu może oddawać mocz w majtki
STRES JAKO NEGATYWNY CZYNNIyK ZEWNĘTRZNY:
( bodziec , zespół bodźców , sytuacja trudna ) sytuacja egzaminu studenta jest to stres sam w sobie .
NATĘŻENIE SYTACJI TRUDNYCH:
è kataklizmy – sytuacje w których natężenie stresu jest ogromne ale występują względnie rzadko
è wielkie wydarzenia stresowe - natężenie stresu jest względnie duże , kłopoty z seksem ciażą i rozwód
è codzienne utrapienia- małe stresy , które nie mają dużego natężenia ale jest dokuczliwe bo jest negatywne . duży koszt tych somatycznych niż wielkich wydarzeń stresowych i kataklizmów
NIEKTÓRE STRESORY OCENIONE W PUNKTACH:
è śmierć bliskiej osoby 100
è rozwód 75
è zwolnienie z pracy 47
è ciąża 40
è nowy członek rodziny 39
è zmiana stanowiska 36
è duża pożyczka na dom 31
è kłopoty z szefem 23
RODZAJE SYTUACJI TRUDNYCH:
è - deprywacja – nie może zaspokoić ważnych potrzeb uniemożliwienie zaspokojenia ważnych potrzeb
è Przeciążenie – pracujemy na skraju możliwości fizycznych ( jest ciężko)
è Utrudnienie - brakuje nam czegoś by uruchomić pracę
è Zagrożenie – zagrożenie ważnych wartości życiowych
è Konflikt motywacyjny - konflikt pomiędzy dwoma dojrzeniami a można wybrać tylko jednego
STRES JAKO FORMA RELACJI POMIĘDZY CZŁOWIEKIEM A OTOCZENIEM:
( brak dopasowania pomiędzy możliwościami jednostki a wymaganiami otoczenia) Ujęcie transakcyjne : Richard Lazanus i Susan Falkman
Ujęcie transakcyjne:
Interakcje : A< >B
Transakcje A< >> B
R. Lazarus i S. Falkman : „ Stres to szczególny rodzaj relacji pomiędzy jednostką i otoczeniem , która jest przez jednostkę oceniona jako nadwyrężająca lub przekraczająca jej możliwość poradzenia i zagrażająca jej dobrostanowi”
Kluczowe pojęcie ujęcia transakcyjnego
è - ocena poznawcza –jest wartościowana poprzez który jednostka ocenia jakie znaczenie ma dana transakcja z otoczeniem
è - radzenie sobie ze stresem -
pierwotne ma zaraz na początku jakie zna znaczenie :
a) Transakcja bez znaczenia
b) Jest sprzyjająco pozytywna
c) Jest stresująca ( krzywda strata zagrożenie , wyzwanie)
Wtórna :
è jakie są możliwości poradzenia sobie ( co można tu zrobić)?
O OCENIE SYTUACJI STRESOWEJ DECYDUJĄ?
è - historia życia jednostki
è Samoocena
è Wcześniejsze doświadczenia
è Motywacja i system wartości
è Aktualny stan fizyczny i psychiczny
è Wspieranie społeczne
è Umiejętności rozwiązywania problemów
è Umiejscowienie poczucia kontroli
RADZENIE SOBIE ZE STRESEM – określa wszelkie poznawcze i behawioralne wysiłki podmiotu , aby sprostać specyficznym zewnętrznym lub wewnętrznym wymogom ocenionym jako przekraczające możliwości
Jest to dynamiczny proces monitorowany oceną poznawczą
Funkcje radzenia sobie ze stresem
1) zmniejszenie napięcia emocjonalnego ( radzenia zorientowane na emocje)
2) rozwiązanie problemu który spowodował stres ( radzenie zorientowane na problem)
RADZENIE ZORIENTOWANE NA PROBLEM:
è Aktywne radzenie sobie -> podjęcie działań by usunąć obejść sresor lub osłabić go
è Planowanie -> rozważanie jak sobie poradzić
è Ograniczenie konkurujących działań -> odłożenie wszelkich działań i skupienie się na stresorze
è Odniesienie problemu -> czekanie na sprzyjające warunki do działania
è Szukanie wsparcia społecznego -> z pobudek instrumentalnych -> szukanie rady , pomocy i informacji
Radze :
-szukanie wsparcia społecznego z pobudek emocjonalnych
- szukanie współczucia i pocieszenia
- pozytywna reinterpretacja powtórna ocena problemu w pozytywnym świetle
- akceptacja – zgoda na daną sytuację
- zaprzeczenie odmowa wzmacnia realność sytuacji
- zwrot ku Religi – modlitwa szukanie pociechy duchowej
- koncentracja na emocjach = skupienie na negatywnych uczuciach w celu ich przewartościowaniach
- oderwanie beha...