Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

19. 11. 2012  Zjawisko akceleracji

 

·         AKCELERACJA ROZWOJU-  odnosi Siudo  przyspieszenia rozwoju biologicznego  w okresie  100 lat .  Rozszerzając to  szerzej  podciągamy to pod:

-> trend  seksualny – ciąg wiekowy  Należy dołączyć 2 zjawisko

 

-> retardacje rozwoju -  retardacja procesów starzenia  z jednej strony  postępuje przyspieszenie  rozwoju  a potem opóźnienie .  ( opóźnienie procesów starzenia)

 

- ukształtowanie ciała w zakresie  dojrzewania  ciągłego ( dostateczny wzrost  do 25 r. ż. Potem  24 r. ż.  A teraz 18 r. ż.  Już jest  dostateczny wzrost)  Jeszcze 100 lat temu 1 miesiąca występowała  u dziewczynek   w wieku  17 lat  teraz  w wieku 11lat.

 

- w okresie życia płodowego  zauważamy retardacje  powolutku  . Skraca się sam proces ciąży dzieci  też są większe .

 

- szybciej w ciągu roku  podwajany jest wzrost   dziecka   ( podnoszą szybciej główkę  , szybciej chodzą  mówią  wcześniej ,  pojawiają się zęby wcześniej  . W dalszym tym  życiu wcześniej pojawiają się  choroby dziecięce  ( obowiązkowe)

 

- później osiągają szysze wartości  wzrostu  niż przed laty  pojawiają się wcześniej objawy  dojrzewania  osiągają wcześniej   zdolność do prokreacji

 

- RETARDACJE -  procesy mają opóźnienie niż przed laty  ostatnio miesięczna 100 lat  później  bije u kobiet  w wieku  40 lat  a teraz w wieku 50

 

- wydłuża się średni okres  trwania życia trend seksualny

 

Konsekwencje trendu seksualnego - 

= nie towarzyszy  dojrzałości biologicznej  , dojrzałości psychologiczne , społeczne i socjalne.

 

Współczesna młodzież dłużej przebywa  z rodzicami  choć są zdolni do dalszej  prokreacji  własnej .

- rodzi się  dużo dzieci a nie sposób im zapewnić  warunków bo dzieci rodzą nastolatków

- młodzież jest wyższa  i przeszkadza to  bytowo ( zmiana kierunku przepisów prawnych  obniżony wiek odpowiedzialności.

wszystko ma charakter  hipotetyczny:

è    więcej przyjmujemy białka

è    lepsze warunki materialne  , lepsze życie

è    zjawisko  heterozji  - zwiększona  wrażliwość organizmu na wpływ środowiska

è    dochodzi do większego  przemieszczania genów   ( większa wrażliwość organizmu)

è    wydłużył się  promień  małżeństwa   odległość od zamieszkania małżonków

è    sztuczne oświetlenie =zakłada się że powoduje  szybsze procesy wzrostu

 

LATERALIZACJA – przewaga sprawna organizmu ktoś  może być lewo  stronny bądź prawostronny  .Pewna asymetryczność narządów  np. wiek jest to wysiłek półkul  pewne funkcje są ważniejsze

- > praktyczna półkula ( przestrzenna zdolność , odbiór  muzyki przez amatorów , odczytywanie emocji na twarzy innej osoby jest ilustracyjna, emocje negatywne . odbiera rzeczywistość  w sposób globalny intuicyjna

-

-> lewa półkula jest  logiczna półkulą analityczną  ma zdolność matematyczna   ( liczenia , muzyka  zdolność merytoryczna, umiejscowione  są ośrodki  odpowiedzialne  za lateralizacje prawostronne odpowiada lewa półkula

 

TYPY LATERALIZACJI:

è    jednorodna – albo prawo albo lewo  częstsza jest prawostronna

è    skrzyżowaną  np. lewe oko prawa ręka noga

è    nieustaloną – w przypadku nieustalonej nie mamy lokalizacji której ze stanu ( jak oczy  to nie ręce jak ręce to nie nogi )

 

KAŻDA Z TYCH TYPÓW POCIĄGA ZA SOBĄ KONSEKWENCJE:

 

Najczęściej występuje lateralizacja prawostronna a rzadsza jest lewostronna

- lewo stronny rozwija się   normalnie ale nie jest w stanie będąc zmuszony normalnie funkcjonować  musi mieć specjalne na życie  do leworęcznych rąk

 

- jeśli dziecko na lat skrzyżowczą jest zaburzenia  koordynacji  wzrokowo –ruchowej co wpływa na naukę  pisania i czytania 

- zmienia litery  i głoski  np. sok a pisze kos ( obustronność)

- te osoby mają ogromne trudności z kierunkami świata  północ- południe , wschód- zachód  a także  z określeniami stron własnego ciała .

 

- jednostronna np. lewostronny ma bardziej napiętą tą stronę

- u osób obustronnych napięcie rozprowadza się równo  ( ciało też nie ma rozciągnięcia  która to  jest strona ) lekcje są dla nich  zmianą są  bardziej polegać na wypadki

 

JAKIE SĄ PRZYCZYNY ZLATERALIZOWANIA :

- nie dotyczy to tylko  ludzi   ale i u zwierząt 

- teorie endogenne (wewnątrz pochodne )   i egzogenne  (zewnątrz pochodne )

- teorie wskazujące na czynniki Endo i egzo- genne

 

ENDOGENNE WYRÓŻNIAMY PRZYCZYNY:

- uwarunkowania genetyczne  ( istnieje   prawogenny  a jeśli  ale to jesteśmy lewostronny

 

Uszkodzenia  organiczne mózgu  - połowa  z patologicznych porodów to leworęczną

 

- Kolejna zwen.  to nadmierne wysycenie mózgu w okresie życia płodowego  testosteronem -  poziom testosteronu jest zbyt wysoki i hamuje rozwój  półkul lewej  kompensacyjne i rozwiją tą prawą

 

- zespół zanikającego bliźniakami ( niektóre bliźnięta jednojajowe mają różne lateralizacje półkul  są w  brzuchu dla siebie  jak lustrzane odbicie i  praworęczny pobiera najczęściej pokarm , że pożera swojego bliźniaka ) 

 

Os. Leworęczne są częściej uzdolnione artystycznie

 

EGZOGENNE PRZYCZYNY:

- hipoteza umowy społecznej ( połowa prawostronna a połowa lewostronna  robi narzędzia  tylko do prawej kończyny

- wszystko co prawe ma aspekt pioratyczny

 

Jak postępować?  Kwestia postępowania?

- bardzo wcześnie trzeba określić problem – ustalić jak zlateralizowane jest dziecko

- dla prawostronnego  wychodzi niechęć 2-8 r. ż.

- dla lewostronnego wychodzi niechęć 3- 4 r. ż.

Ok. 5 r. ż. Widać już wyraźną stronność  cały ten proces  kończy się   w szkole z częścią cały ten proces kończy się w szkole z chęcią całkowitego  zmienielizowania opoidła wielkiego

 

W życiu płodowym można zauważyć preferencje przy ssaniu kciuka , podawaniu ręki

To wszystko zanika przy chodzeniu i dopiero w szkole jest wszystko jasne

- muszą wykonywać ćw. Korygujące trzeba odpowiednio usadzić dzień w ławce

- nie przestawiamy dzieci, które tego nie chcą

- nie przestawiamy dzieci kiedy przewaga  funkcjonalna między lewą a prawą ręką wynosi 2 lata  ( jeśli różnica jest mała przesadzamy )

 

3. 12. 2012 Stres i  radzenie sobie ze  stresem  ( jak to wpływa na sferę psychiczną i fizyczną i jak funkcjonujemy)

 

Stres napięcie  -

Sposoby ujmowania stresu:

1)     jako uogólniona reakcja ( fizjologiczna i psychologiczna  na działanie szkodliwych czynników)

2)     stres  jako negatywny czynnik zewnętrzny  ( bodziec zespół bodźców sytuacja trudna (

3)     stres jako forma  relacji pomiędzy człowiekiem i otoczeniem ( brak dopasowania pomiędzy  możliwościami jednostki a wymaganiami człowieka)

 

Stres jako uogólnione reakcje fizjologiczny)

HANS SELYE  : Stres 

è    fizjologiczna reakcja  ( odpowiedź)  organizmu na zagrożenie  ze strony środowiska

è    reakcje adaptacyjne  ( general  adaptian  syndrome GAS

è    Wszystkie stresory  wywołują taką samą reakcją  fizjologiczną  ( ta reakcja  przebiega  według  tych samych podziałów)

 

FAZA ALARMU:

è    Natychmiastowa reakcja  organizmu na bodziec stresowy , wzmożenie rytmu  serca  podwyższenie temperatury  ciała potliwość  , nadkrzepliwość krwi  wzrost liczby krwinek białych , odporność jest zmniejszona

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ogólny zespół adaptacji wg. Selye

Reakcja ALARMOWAà    odporności -à wyczerpania

 

 

Faza odporności – optymalne przystosowanie  nastroju do  działającego bodźca stresowego. Objawy reakcji alarmowej znikają i odporność wzrasta powyżej poziomu normalnego

 

FAZA WYCZERPANIA -  energia przystosowawcza wyczerpuje się ustrój nie jest w stanie produkować więcej hormonów

è    pojawiają się powtórne  oznaki fazy alarmu  i następuje śmierć


Dystres – ma negatywne następstwa

 

Eustres – ma pozytywne następstwa jest to „ dobry stres”

 

Stres jako uogólniona reakcja   ( poziom psychologiczny ) wewnętrzna

 

FAZY STRESU PSYCHOLOGICZNEGO:

a)      mobilizacji: - człowiek koncentruje się by zwalczyć stres ; jego  reakcje emocjonalne są adekwatne  do sytuacji  ; wszelkie procesy są szybsze

è    aktywizacja procesów psychologicznych

è    sprawniejsze procesy spostrzegania  myślenia szybsze reakcje 

è    zachowanie adekwatne do sytuacji

è    próba zwalczenia stresu

 

b)     rozstrojenia

è    człowiek przestaje kontrolować emocje  nie jest w stanie skupić się i myśleć  logicznie  ; pojawiają się różne  formy bezradności  lęku i gniewu

è    obniżenie  poziomu czynności

è    trudno się skupić i myśleć logicznie

 

c)      destrukcji

è    brak adekwatnej  oceny sytuacji

è    spadek motywacji do działania 

è    poddawanie się załamanie 

è    dezorganizacje zachowania

è    natężenie stresu  jest też duże że tego nie kontroluje

 

 

 

 

FORMY DEZORGANIZACJI  ZACHOWANIA W STRESIE:

è    zahamowanie działania

è    zahamowanie regresywne

è    fiksacje np. łamanie Kucza

è    zahamowanie agresywne

è    reakcje ucieczkowe typu fuga – sprawca wypadku ucieczka w szoku  tzw. Objawy  Camerona – może dojść do nawrotu choroby np. alkoholizm itp. U dorosłego taką reakcją może być płacz , a u dziecka które potrafi powstrzymać zwieracze , a pod wpływem  stresu może oddawać mocz w majtki

 

STRES JAKO NEGATYWNY CZYNNIyK ZEWNĘTRZNY:

( bodziec , zespół bodźców , sytuacja trudna ) sytuacja egzaminu studenta jest to stres sam w sobie .

 

NATĘŻENIE SYTACJI TRUDNYCH:

è    kataklizmy – sytuacje w których  natężenie  stresu jest  ogromne ale występują względnie rzadko

è    wielkie wydarzenia stresowe -  natężenie stresu jest względnie duże , kłopoty z seksem ciażą i rozwód

è    codzienne utrapienia- małe stresy , które nie mają dużego natężenia ale jest dokuczliwe bo  jest negatywne . duży koszt tych somatycznych niż wielkich wydarzeń stresowych i kataklizmów 

 

NIEKTÓRE STRESORY OCENIONE W PUNKTACH:

è    śmierć bliskiej osoby 100

è    rozwód 75

è    zwolnienie z pracy 47

è    ciąża 40

è    nowy członek rodziny 39

è    zmiana stanowiska 36

è    duża pożyczka na dom 31

è    kłopoty z szefem 23

 

RODZAJE SYTUACJI TRUDNYCH:

è    - deprywacja – nie może zaspokoić ważnych potrzeb  uniemożliwienie zaspokojenia ważnych potrzeb

è    Przeciążenie – pracujemy na skraju możliwości fizycznych  ( jest ciężko)

è    Utrudnienie  - brakuje nam czegoś by uruchomić pracę

è    Zagrożenie – zagrożenie  ważnych  wartości życiowych

è    Konflikt  motywacyjny  - konflikt  pomiędzy dwoma dojrzeniami  a można wybrać tylko  jednego

 

STRES JAKO FORMA RELACJI POMIĘDZY CZŁOWIEKIEM A OTOCZENIEM:

( brak dopasowania pomiędzy możliwościami  jednostki a wymaganiami otoczenia)  Ujęcie transakcyjne : Richard Lazanus i Susan  Falkman

Ujęcie transakcyjne:

Interakcje : A<                    >B

Transakcje A<                     >> B

 

R. Lazarus i S. Falkman  : „ Stres to szczególny rodzaj relacji pomiędzy jednostką i otoczeniem , która jest przez jednostkę oceniona jako nadwyrężająca lub przekraczająca jej możliwość poradzenia i zagrażająca jej dobrostanowi”

 

Kluczowe pojęcie ujęcia transakcyjnego 

è    - ocena poznawcza –jest wartościowana poprzez który jednostka ocenia jakie znaczenie ma dana transakcja z otoczeniem

è    - radzenie sobie ze stresem  -

pierwotne  ma zaraz na początku jakie zna  znaczenie :

a)     Transakcja bez znaczenia

b)     Jest sprzyjająco pozytywna

c)      Jest stresująca ( krzywda strata zagrożenie , wyzwanie)

Wtórna :

è    jakie są możliwości  poradzenia sobie  ( co można tu zrobić)?

 

O OCENIE SYTUACJI STRESOWEJ DECYDUJĄ?

è    - historia życia jednostki

è    Samoocena

è    Wcześniejsze doświadczenia

è    Motywacja i system wartości

è    Aktualny stan fizyczny i psychiczny

è    Wspieranie społeczne

è    Umiejętności  rozwiązywania problemów

è    Umiejscowienie poczucia kontroli

 

RADZENIE SOBIE ZE STRESEM – określa wszelkie poznawcze i behawioralne wysiłki  podmiotu , aby sprostać specyficznym zewnętrznym lub wewnętrznym  wymogom ocenionym jako przekraczające możliwości

 

Jest to dynamiczny proces monitorowany oceną poznawczą

Funkcje radzenia sobie ze    stresem

1)     zmniejszenie napięcia emocjonalnego  ( radzenia zorientowane  na emocje)

2)     rozwiązanie problemu który spowodował  stres (  radzenie zorientowane  na problem)

 

RADZENIE ZORIENTOWANE NA PROBLEM:

è    Aktywne radzenie sobie  -> podjęcie działań  by usunąć obejść sresor  lub osłabić go

è    Planowanie -> rozważanie jak sobie poradzić

è    Ograniczenie konkurujących działań  -> odłożenie wszelkich  działań i skupienie się na stresorze

è    Odniesienie  problemu -> czekanie na sprzyjające warunki do działania

è    Szukanie wsparcia społecznego -> z pobudek instrumentalnych -> szukanie rady , pomocy i informacji 

 

Radze :

-szukanie wsparcia społecznego  z pobudek emocjonalnych 

- szukanie  współczucia i pocieszenia

- pozytywna reinterpretacja powtórna ocena problemu w  pozytywnym świetle

- akceptacja – zgoda na daną sytuację

- zaprzeczenie odmowa wzmacnia  realność sytuacji 

- zwrot ku  Religi – modlitwa szukanie  pociechy duchowej

- koncentracja na emocjach   = skupienie   na negatywnych uczuciach   w celu  ich  przewartościowaniach

- oderwanie beha...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl