Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

©Kancelaria Sejmu
s. 1/53
Opracowano na pod-
stawie: tj. Dz. U. z
2000 r. Nr 98, poz.
1071, z 2001 r. Nr 49,
poz. 509, z 2002 r. Nr
113, poz. 984, Nr 153,
poz. 1271, Nr 169,
poz. 1387, z 2003 r.
Nr 130, poz. 1188, Nr
170, poz. 1660, z 2004
r. Nr 162, poz. 1692,
z 2005 r. Nr 64, poz.
565, Nr 78, poz. 682,
Nr 181, poz. 1524, z
2008 r. Nr 229, poz.
1539, z 2009 r. Nr
195, poz. 1501, Nr
216, poz. 1676, z 2010
r. Nr 40, poz. 230, Nr
167, poz. 1131, Nr
182, poz. 1228, Nr
254, poz. 1700, z 2011
r. Nr 6, poz. 18, Nr
34, poz. 173, Nr 106,
poz. 622, Nr 186, poz.
1100.
USTAWA
z dnia 14 czerwca 1960 r.
Kodeks post powania administracyjnego
Dzia I
Przepisy ogólne
Rozdzia 1
Zakres obowi zywania
Art. 1.
Kodeks post powania administracyjnego normuje post powanie:
1) przed organami administracji publicznej w nale cych do w a ciwo ci tych
organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji admi-
nistracyjnych,
2) przed innymi organami pa stwowymi oraz przed innymi podmiotami, gdy
s one powo ane z mocy prawa lub na podstawie porozumie do za atwiania
spraw okre lonych w pkt 1,
3) w sprawach rozstrzygania sporów o w a ciwo mi dzy organami jednostek
samorz du terytorialnego i organami administracji rz dowej oraz mi dzy
organami i podmiotami, o których mowa w pkt 2,
4) w sprawach wydawania za wiadcze .
Art. 2.
Kodeks post powania administracyjnego normuje ponadto post powanie w sprawie
skarg i wniosków (Dzia VIII) przed organami pa stwowymi, organami jednostek
samorz du terytorialnego oraz przed organami organizacji spo ecznych.
Art. 3.
§ 1. Przepisów Kodeksu post powania administracyjnego nie stosuje si do:
1) post powania w sprawach karnych skarbowych,
2011-10-17
©Kancelaria Sejmu
s. 2/53
2) spraw uregulowanych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja
podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926), z wyj tkiem przepisów dzia ów
IV, V i VIII.
§ 2. Przepisów Kodeksu post powania administracyjnego nie stosuje si równie
do post powania w sprawach:
1)3) (skre lone),
4) nale cych do w a ciwo ci polskich przedstawicielstw dyplomatycz-
nych i urz dów konsularnych,
o ile przepisy szczególne nie stanowi inaczej.
§ 3. Przepisów Kodeksu post powania administracyjnego nie stosuje si tak e do
post powania w sprawach wynikaj cych z:
1) nadrz dno ci i podleg o ci organizacyjnej w stosunkach mi dzy orga-
nami pa stwowymi i innymi pa stwowymi jednostkami organizacyj-
nymi,
2) podleg o ci s u bowej pracowników organów i jednostek organizacyj-
nych wymienionych w pkt 1,
o ile przepisy szczególne nie stanowi inaczej.
§ 4. Do post powania w sprawach wymienionych w § 1, 2 i 3 pkt 2 stosuje si jed-
nak przepisy dzia u VIII.
§ 5. Rada Ministrów, w drodze rozporz dzenia mo e rozci gn
przepisy Kodeksu
post powania administracyjnego w ca o ci lub w cz
ci na post powania w
sprawach wymienionych w § 2.
Art. 4.
Kodeks post powania administracyjnego nie narusza szczególnych uprawnie wyni-
kaj cych z immunitetu dyplomatycznego i konsularnego oraz umów i zwyczajów
mi dzynarodowych.
Art. 5.
§ 1. Je eli przepis prawa powo uje si ogólnie na przepisy o post powaniu admini-
stracyjnym, rozumie si przez to przepisy Kodeksu post powania administra-
cyjnego.
§ 2. Ilekro w przepisach Kodeksu post powania administracyjnego jest mowa o:
1) kodeksie rozumie si przez to Kodeks post powania administracyjne-
go,
2) (skre lony),
3) organach administracji publicznej rozumie si przez to ministrów,
centralne organy administracji rz dowej, wojewodów, dzia aj ce w ich
lub we w asnym imieniu inne terenowe organy administracji rz dowej
(zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorz du terytorialnego
oraz organy i podmioty wymienione w art. 1 pkt 2,
4) ministrach rozumie si przez to Prezesa i wiceprezesa Rady Mini-
strów pe ni cych funkcj ministra kieruj cego okre lonym dzia em ad-
ministracji rz dowej, ministrów kieruj cych okre lonym dzia em admi-
nistracji rz dowej, przewodnicz cych komitetów wchodz cych w sk ad
Rady Ministrów, kierowników centralnych urz dów administracji rz -
2011-10-17
©Kancelaria Sejmu
s. 3/53
dowej podleg ych , podporz dkowanych lub nadzorowanych przez Pre-
zesa Rady Ministrów lub w a ciwego ministra, a tak e kierowników in-
nych równorz dnych urz dów pa stwowych za atwiaj cych sprawy, o
których mowa w art. 1 pkt 1 i 4,
5) organizacjach spo ecznych rozumie si przez to organizacje zawodo-
we, samorz dowe, spó dzielcze i inne organizacje spo eczne,
6) organach jednostek samorz du terytorialnego rozumie si przez to or-
gany gminy, powiatu, województwa, zwi zków gmin, zwi zków powia-
tów, wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starost , marsza ka woje-
wództwa oraz kierowników s u b, inspekcji i stra y dzia aj cych w
imieniu wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty lub marsza ka
województwa, a ponadto samorz dowe kolegia odwo awcze.
Rozdzia 2
Zasady ogólne
Art. 6.
Organy administracji publicznej dzia aj na podstawie przepisów prawa.
Art. 7.
W toku post powania organy administracji publicznej stoj na stra y praworz dno-
ci, z urz du lub na wniosek stron podejmuj wszelkie czynno ci niezb dne do do-
k adnego wyja nienia stanu faktycznego oraz do za atwienia sprawy, maj c na
wzgl dzie interes spo eczny i s uszny interes obywateli.
Art. 8.
Organy administracji publicznej prowadz post powanie w sposób budz cy zaufanie
jego uczestników do w adzy publicznej.
Art. 9.
Organy administracji publicznej s obowi zane do nale ytego i wyczerpuj cego in-
formowania stron o okoliczno ciach faktycznych i prawnych, które mog mie
wp yw na ustalenie ich praw i obowi zków b d cych przedmiotem post powania
administracyjnego. Organy czuwaj nad tym, aby strony i inne osoby uczestnicz ce
w post powaniu nie ponios y szkody z powodu nieznajomo ci prawa, i w tym celu
udzielaj im niezb dnych wyja nie i wskazówek.
Art. 10.
§ 1. Organy administracji publicznej obowi zane s zapewni stronom czynny
udzia w ka dym stadium post powania, a przed wydaniem decyzji umo li-
wi im wypowiedzenie si co do zebranych dowodów i materia ów oraz zg o-
szonych da .
§ 2. Organy administracji publicznej mog odst pi od zasady okre lonej w § 1
tylko w przypadkach, gdy za atwienie sprawy nie cierpi zw oki ze wzgl du na
niebezpiecze stwo dla ycia lub zdrowia ludzkiego albo ze wzgl du na gro-
c niepowetowan szkod materialn .
2011-10-17
©Kancelaria Sejmu
s. 4/53
§ 3. Organ administracji publicznej obowi zany jest utrwali w aktach sprawy, w
drodze adnotacji, przyczyny odst pienia od zasady okre lonej w § 1.
Art. 11.
Organy administracji publicznej powinny wyja nia stronom zasadno przes anek,
którymi kieruj si przy za atwieniu sprawy, aby w ten sposób w miar mo no ci
doprowadzi do wykonania przez strony decyzji bez potrzeby stosowania
rodków
przymusu.
Art. 12.
§ 1. Organy administracji publicznej powinny dzia a w sprawie wnikliwie i szyb-
ko, pos uguj c si mo liwie najprostszymi
rodkami prowadz cymi do jej za-
atwienia.
§ 2. Sprawy, które nie wymagaj zbierania dowodów, informacji lub wyja nie ,
powinny by za atwione niezw ocznie.
Art. 13.
§ 1. Sprawy, w których uczestnicz strony o spornych interesach, mog by za a-
twiane w drodze ugody sporz dzonej przed organem administracji publicznej
(ugoda administracyjna).
§ 2. Organ administracji publicznej, przed którym toczy si post powanie w spra-
wie, powinien w tych przypadkach podejmowa czynno ci sk aniaj ce strony
do zawarcia ugody.
Art. 14.
§ 1. Sprawy nale y za atwia w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektro-
nicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informa-
tyzacji dzia alno ci podmiotów realizuj cych zadania publiczne (Dz. U. Nr
64, poz. 565, z pó n. zm.
1)
), dor czanego
rodkami komunikacji elektronicz-
nej.
§ 2. Sprawy mog by za atwiane ustnie, gdy przemawia za tym interes strony, a
przepis prawny nie stoi temu na przeszkodzie. Tre oraz istotne motywy ta-
kiego za atwienia powinny by utrwalone w aktach w formie protoko u lub
podpisanej przez stron adnotacji.
Art. 15.
Post powanie administracyjne jest dwuinstancyjne.
Art. 16.
§ 1. Decyzje, od których nie s u y odwo anie w administracyjnym toku instancji
lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, s ostateczne. Uchylenie lub
zmiana takich decyzji, stwierdzenie ich niewa no ci oraz wznowienie post -
1)
Zmiany wymienionej ustawy zosta y og oszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501,
z 2008 r. Nr 127, poz. 817, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 230.
2011-10-17
 ©Kancelaria Sejmu
s. 5/53
powania mo e nast pi tylko w przypadkach przewidzianych w kodeksie lub
ustawach szczególnych.
§ 2. Decyzje mog by zaskar ane do s du administracyjnego z powodu ich nie-
zgodno ci z prawem, na zasadach i w trybie okre lonych w odr bnych usta-
wach.
Rozdzia 3
Organy wy szego stopnia i organy naczelne
Art. 17.
Organami wy szego stopnia w rozumieniu kodeksu s :
1) w stosunku do organów jednostek samorz du terytorialnego samorz dowe
kolegia odwo awcze, chyba e ustawy szczególne stanowi inaczej,
2) w stosunku do wojewodów w a ciwi w sprawie ministrowie,
3) w stosunku do organów administracji publicznej innych ni okre lone w pkt
1 i 2 odpowiednie organy nadrz dne lub w a ciwi ministrowie, a w razie
ich braku organy pa stwowe sprawuj ce nadzór nad ich dzia alno ci ,
4) w stosunku do organów organizacji spo ecznych odpowiednie organy
wy szego stopnia tych organizacji, a w razie ich braku organ pa stwowy
sprawuj cy nadzór nad ich dzia alno ci .
Art. 18.
Organami naczelnymi w rozumieniu kodeksu s :
1) w stosunku do organów administracji rz dowej, organów jednostek samo-
rz du terytorialnego, z wyj tkiem samorz dowych kolegiów odwo awczych
oraz organów pa stwowych i samorz dowych jednostek organizacyjnych
Prezes Rady Ministrów lub w a ciwi ministrowie,
2) w stosunku do organów pa stwowych innych ni okre lone w pkt 1 od-
powiednie organy o ogólnokrajowym zasi gu dzia ania,
3) w stosunku do organów organizacji spo ecznych naczelne organy tych or-
ganizacji, a w razie braku takiego organu Prezes Rady Ministrów lub w a-
ciwi ministrowie sprawuj cy zwierzchni nadzór nad ich dzia alno ci .
Rozdzia 4
W a ciwo
organów
Art. 19.
Organy administracji publicznej przestrzegaj z urz du swojej w a ciwo ci rzeczo-
wej i miejscowej.
Art. 20.
W a ciwo rzeczow organu administracji publicznej ustala si wed ug przepisów o
zakresie jego dzia ania.
2011-10-17
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl