Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

TEORIA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA     15.11.2005 R.

 

Komunikowanie

Kanały komunikacji- w górę, w dół, poziome

Sieć komunikowania- opisuje sposób przesyłania lub wymieniania informacji wewnątrz małej grupy.

1)     łańcuch

2)     Y

3)     koło od wozu

4)     krąg

5)     pajęczyna (każdy z każdym)

 

Motywacja- wewnętrzny stan umysłu i ciała – marzenia, życzenia, potrzeby, to czym człowiek jest kierowany, co pobudza daną osobę,  skłania ją do podjęcia działania.

 

Teorie treści motywacji

→ Hierarchia potrzeb Maslowa- jeżeli jakaś potrzeba jest zaspokajana, to kolejna, wyższa potrzeba może stać się motywacją

→ Dwuczynnikowa teoria Herzberga – organizacje zaspokajają trzy najniższe poziomy potrzeb; obszary prestiżu, uznania i samorealizacji mogą służyć motywacji

→ X,Y

→ Teoria ERG Alderfera- egzystencja ( existence), związki ( relatedness), rozwój (growth)

 

Teorie treści motywacji kadr kierowniczych

→Teoria motywacyjna osiągnięć McClellanda

● Potrzeba afilacji ( przynależności)

● Potrzeba władzy

● Potrzeba osiągnięć- osiągnięcia sukcesu jest jedną z najważniejszych potrzeb menedżerów

 

osiągnięcia celów i je osiąga spełniając swoje osobiste potrzeby.

 

►Teoria oczekiwań Vrooma  

 







    Wysiłek wymagany     rezultat        Określony poziom        rezultat





do wykonania zadań                         wykonywania zadań                                     Wynik





 

 





                     OCZEKIWANIA                                              INSTRUMENTALNOŚĆ

              Wiara pracownika w to, że                                Wiara pracownika w to, że

              wymagany wysiłek pozwoli                              osiągnięcie określonego

              osiągnąć określony poziom                                poziomu wykonania zadań

              wykonywania zadań                                        doprowadzi do pożądanego wyniku       

 

 

 

 

 

►Teoria równej wartości

Każda osoba chce uzyskać równowagę pomiędzy tym, co stanowi jej nakład pracy a tym, co z niej wynosi. To co ludzie otrzymują z pracy proporcjonalne jest do wysiłku w nią włożonego.

 

►Modyfikowanie zachowań (Skinder)

○ Wzmocnienie negatywne- na podstawie negatywnego doświadczenia nie popełniamy ponownie tego samego błędu.

○ Wzmocnienie pozytywne- nagroda za jakieś działanie; po pewnym czasie nawet gdy nagroda się już nie pojawia nadal zachowujemy się tak, jakbyśmy mieli na nią nadzieję

○ Brak wzmocnienia- nie zwracanie uwagi na to co pracownik robi

 

Przywództwo

Przywództwo kierownicze wyrasta z połączenia wrodzonego talentu i wyuczonej umiejętności wykorzystania przez innych władzy i wpływu w dążeniu do osiągnięć i celów organizacji. Przywództwo pozwala menedżerom przekonać innych, entuzjastycznie dążyli do określonych celów.

 

Władza ekspercka a władza osobista

Władzę ekspercką można zdobyć zaś władza osobista wynika z cech osobowości.

 

Cechy antyprzywódcze: brak wrażliwości w stosunku do innych, chłód, arogancja, powściągliwość, ignorowanie zaufania i tajemnic, nadmierne ambicje, nadmierne kontrolowanie i nadzorowanie, nieumiejętność budowy zespołu, dobór złych ludzi, trudności z myśleniem strategicznym.

 

 

KONTROLA

Kontrola w zarządzaniu jest systematycznym wysiłkiem podjętym w celu ustanowienia norm ( standardów) działania, porównania ich z czynionymi postępami oraz podejmowania działań korekcyjnych, gdy jest to potrzebne, by zbliżyć wyniki do planów i oczekiwań.

Można powiedzieć, że proces kontroli jest wstępem do planowania, gdyż można z niego wyciągnąć wnioski.

 

Proces kontroli

 

Określenie norm odbywa się na etapie planowania. Normy przedstawiają cel w sposób mierzalny.

Norma zrealizowana, gdy nie ma rozbieżności między planem a osiągniętym wynikiem. Rozbieżności mogą być na „+” lub na „-„

Kontrola jest najbardziej skuteczna i ekonomiczna, gdy stosowana jest selektywnie, w punktach decydujących o osiągnięciu sukcesu albo porażki w danym przedsięwzięciu lub działaniu.

Rozbudowana kontrola wiąże się z kosztami, ze spowolnieniem procesu oraz działa demotywująco an pracowników. Kontrola nie może więc być przesadna.

 

Umiejscowienie kontroli

→ Kontrola wstępna lub prewencyjna- przed rozpoczęciem procesu sprawdzenie zasobów, jej celem jest sprawdzenie czy wszystko jest gotowe do przeprowadzenia procesu konwersji.

→ Kontrola bieżąca i sterująca

Kontrola 0-1- albo coś jest dobrze albo źle i wtedy wstrzymujemy działania. Kontrola sterująca koryguje pewne działania, umożliwia zatrzymanie procesu lub sterowanie jego przebiegiem.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl