Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
Jeżeli natomiast idzie o pozytywne funkcje zespołów ekspertów, to należy
wymienić funkcję doradczą (ekspertyzową), koordynacyjną, określaną także jako integracyjną, oraz funkcję kontrolną3.
e) Organy pierwszej i drugiej instancji
W sferze procesowej na podstawie zdolności do rozstrzygania spraw indywidualnych w drodze decyzji administracyjnych klasyfikacja obejmuje organy I instancji i organy II instancji w sytuacjach braku odwołania - organy
decydujące i organy stopnia wyższego, a w sytuacji braku organów wyższego stopnia organy decydujące i organy kontrolne.
f) Nowe wyróżnienia konstytucyjne
W Konstytucji z 1997 roku wprowadza się dwa nowe określenia: centralnych konstytucyjnych organów państwa i centralnych organów państwowych. Centralny konstytucyjny organ państwa jest pojęciem nowym, dotychczas prawnie nieodzwierciedlonym. Sformułowane na potrzeby tej Konstytucji
i w rezultacie całego prawodawstwa pojęcie to wymaga wyraźniejszego określenia.
W ujęciu ścisłym centralnym konstytucyjnym organem państwa jest organ, który:
1) jest jednostkowy w skali państwa,
2) ma kompetencje rozciągające się na obszar całego kraju lub
ściśle określone kompetencje związane z państwem jako takim,
3) ma określoną przez Konstytucję własną (niepowtarzalną) nazwę bądź należy do wyróżnionej przez Konstytucję niepowtarzalnej kategorii organów.
Lista centralnych konstytucyjnych organów państwa jest ruchoma, ponieważ wiele organów (wiele urzędów) tworzonych jest w drodze aktów normatywnych pozaustawowych. Tak utworzone organy nie są konstytucyjne stałe. Ministrów w Radzie Ministrów na przykład może być tylu, ilu chce organ tworzący urząd ministra. Jeśli spośród trzech wyróżnionych wyżej kryteriów określony organ spełnia tylko dwa pierwsze - organ taki nie jest centralnym konstytucyjnym organem państwa, np. żaden z centralnych organów administracji nie jest centralnym konstytucyjnym organem państwa.
3 E. Knosala, [w:] E. Knosala, L. Zacharko, A. Matan, Elementy nauki administracji, s.134.
164
Centralny organ państwowy to nowe konstytucyjne wyróżnienie.
Centralnym organem państwowym jest każdy organ państwo- ^ wy, który:
1) jest jednostkowy w skali państwa,
2) ma kompetencje rozciągające się na obszar całego kraju lub ściśle określone kompetencje związane z państwem jako takim.
Centralnymi organami państwa są:
1. Prezydent RP,
2. Sejm, Senat i ich organy mające zewnętrzne kompetencje,
3. Powoływane lub nominowane przez Prezydenta RP, Sejm, Senat (lub przez mające zewnętrzne kompetencje organy Sejmu, Senatu) jednostkowe w skali kraju organy państwowe (rządowe), a także kreowane z mocy samego prawa z takich organów inne jednostkowe w skali kraju organy państwowe (rządowe),
4. Centralne organy administracji rządowej. Centralne organy państwowe nie są tożsame w całości z centralnymi konstytucyjnymi organami państwa.
Organ państwowy to człowiek lub grupa ludzi (w wypadku i organu kolegialnego) znajdujący się w strukturze organizacyjnej państwa, powołany do tworzenia i realizacji norm prawa w granicach przyznanych mu przez prawo kompetencji.
C. Sposoby kreacjia) Z wyboru
Świetlana wartość wyborów, zarówno samej instytucji i jej znaczenia w procesie demokratyzowania życia publicznego, regulujących ją aktów normatywnych, faktycznych walorów wybierania i w końcu walorów ludzi wybranych jest o tyle tylko prawdziwa, o ile wyborcy są z działalności i postawy osób wybranych zadowoleni. Jeśli zaś ci właśnie wybrani postawą osobistą czy własnym działaniem publicznym dają przejaw niemoralności, złego przykładu, nieuczciwości czy niekompetencji, na nic zdadzą się formy świetnie napisanych dzieł. Chyba że rządzenie przez innych niż wybrani miałoby być jeszcze gorsze.
165
...