Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
Zarządzanie przedsiębiorstwem według europejskich standardów jakościowych 16.05.09
- dyrektywy wprowadzono po 1985 roku
- 8900 certyfikatów jest nadanych w Polsce
Na zachodzie norma ISO jest standardem , jeśli nie ma się tej normy to nie można myśleć o eksporcie
System porządkuje pewne procesy. Kraje skandynawskie wymagają wiele systemów, bez których w ogóle nie możesz się wbijać na ich rynek.
Mnóstwo tych samych przykładów ( o szpitalu , mostach itp.)
Nadanie ISO w Polsce jest jeszcze przypadkiem szczególnym i z reguły dotyczy bogatych firm. 9001:2000 na pewno w przyszłości będzie on bardziej powszechny.
Korzyści wewnętrzne:
- usystematyzowanie ( uporządkowanie ) funkcjonowania procesów w organizacji, zwłaszcza na styku procesów ( współdziałanie)
- poprawa jakości produktów ( usług), wzrost efektywności ekonomicznej ( wyniki/koszty), Każdy pracownik ma się czuć odpowiedzialny za wyrób końcowy . J
- poprawa komunikacji wewnętrznej, wzrost zadowolenia pracowników ( pracują w dobrze zorganizowanej organizacji),nie ma być zniekształceń w komunikacji pionowej.
Korzyści zewnętrzne:
- lepszy dostęp do rynku krajowego i zagranicznego, (system środowiskowy, dodatkowo do krajów skandynawskich, pozostałe rybki jednak są dla nas otwarte)
- cenne narzędzie marketingu ( logo jednostki certyfikującej), logo jest zastrzeżone, jeśli istnieje to logo na produktu , jesteśmy postrzegani pozytywniej. Bardzo wiele przedsiębiorstw korzysta z tego laga.
- wzrost satysfakcji klientów zewnętrznych ( nabywają dobre produkty), z systemem firma jest konkurencyjna na rynku, wiele więcej osób kupuje produkty gdzie jest wdrożony system zarządzania jakością, gdy pojawi się towar wadliwy, to można wtedy odebrać certyfikat. ( wysyłamy list do jednostki certyfikującej, wtedy ona bez danych osobowych wysyła do producenta, otrzymaną odpowiedź od nich przesyła nam, i my jeśli jesteśmy zadowoleni z odpowiedzi, to nic nie robi, a jeśli nie zgadzamy wtedy robią audit w tej firmie, jednostka robi działania, jeśli minimum 3 zażalenia o podobnej treści wpłyną do jednostki certyfikującej. ( to jest lepsza droga niż droga prawna)
- przewaga nad konkurencją
Niekorzyści:
- wysokie koszty (TYLKO ) wdrożenia, bo koszty utrzymania są to groszowe sprawy.
Jakie są koszty procesu certyfikacji: przedsiębiorstwo małe ok. 10-20 osób , cena ok. 20-30tyś. zł,
Utrzymanie jest proste i tanie.
Na rynku są konsultanci którzy pomagają lub sami wdrażają system jakości w przedsiębiorstwie .
Tradycyjne i nowoczesne podejście do jakości :
Tradycyjne (q)
Nowoczesne (Q)
Jakość dotyczy wyrobu
Jakość dotyczy organizacji
Jakość pojęciem technicznym
Jakość pojęciem strategicznym
Jakość domeną zainteresowania inspektorów jakości
Jakość domeną zainteresowania wszystkich
Jakość na najwyższym poziomie
Jakość na wysokim poziomie
Jakość dotyczy kontroli
Jakość dotyczy doskonalenia
...