Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

16. NIEBIESKA LINIA JAKO FORMA INTERWENCJI KRYZYSOWEJ

Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia" jest placówką Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Od 1995 roku realizuje zadania zlecone przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Urząd Miasta Warszawy oraz przez inne instytucje i organizacje.

Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie powstało w 1995 roku, jako placówka Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i realizuje zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie na zlecenie Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

ZADANIA REALIZOWANE PRZEZ POGOTOWIE

1.      Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie

2.      Poradnia Niebieska Linia

3.      Centrum Informacyjne

4.      Obsługa i rozwój Ogólnopolskiego Porozumienia Osób i Organizacji Pomagających Ofiarom Przemocy w Rodzinie Niebieska Linia

OGÓLNOPOLSKI TELEFON NIEBIESKA LINIA 0-801-1200-02

·         działa od 3 lipca 1995 roku;

·         od 3 lipca 1995 roku Ogólnopolski Telefon Niebieska Linia miał numer: 0-800-1200-02, 1 sierpnia 2002 roku został on zamieniony na 0-801-1200-02.

·         adresowany jest do: ofiar, sprawców oraz świadków przemocy w rodzinie;

·         najczęściej dzwonią ofiary, w większości są to kobiety, osoby starsze, dzieci; zazwyczaj aktom przemocy towarzyszy alkohol;

·         telefon dysponuje komputerową bazą danych, która pozwała na udzielanie informacji o miejscach gdzie można uzyskać pomoc oraz na systematyczne gromadzenie danych o skali zjawiska przemocy.

PORADNIA POGOTOWIA

Od 1996 roku Pogotowie rozwija kompleksowy program pomocy rodzinie dotkniętej przemocą domową. Program przeszedł wiele modyfikacji i zmierza w kierunku udzielania wielorakiej i skuteczniejszej pomocy dla wszystkich członków rodziny. Obecnie Poradnia realizuje dwa programy:
 
 

Program dla dzieci z rodzin dotkniętych przemocą domową

 

PROGRAMY PORADNI OBEJMUJĄ:

·         POMOC PSYCHOLOGICZNĄ, POMOC PRAWNĄ, POMOC SOCJALNĄ

·         I INTERWENCJE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH

Zespół poradni opracowuje wielodyscyplinarne strategie pomocy rodzinie dotkniętej przemocą.

CENTRUM INFORMACJI O PRZEMOCY DOMOWEJ

·         powstało w 1997 roku

·         upowszechnia wiedzę o przemocy w rodzinie

OBSŁUGA I ROZWÓJ OGÓLNOPOLSKIEGO POROZUMIENIA OSÓB I ORGANIZACJI POMAGAJĄCYCH OFIAROM PRZEMOCY W RODZINIE

Porozumienie powstało w grudniu 1996 roku podczas III Ogólnopolskiej Konferencji "Przeciw przemocy"

·         Pogotowie jest administratorem bazy danych członków Porozumienia Niebieska Linia z terenu całej Polski, co miesiąc wydaje informator o placówkach dla członków Porozumienia;

·         organizuje ogólnopolskie konferencje mające na celu pogłębienie wiedzy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie;

·         przygotowuje materiały edukacyjne i ulotki informacyjne poświęcone problematyce przeciwdziałania przemocy, które następnie kolportuje do wszystkich członków Porozumienia;

·         organizuje narady i grupy robocze członków Porozumienia;

·         organizuje i prowadzi "Akcje Specjalne" mające na celu interwencję w instytucjach w obronie ofiar przemocy domowej;

·         wraz z PARPA i Komendą Główną Policji wdraża procedurę Niebieskiej Karty, która została wprowadzona jako zadanie policji w październiku 1998 roku.

·         przygotowuje i promuje projekty rozwiązań systemowych w środowiskach lokalnych;

·         bierze udział w przygotowaniach ogólnopolskich kampanii na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie;

W 1997 roku we współpracy z Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przeprowadzono zakrojoną na szeroką skalę kampanię medialną "Powstrzymać przemoc domową".

W 2001 roku razem z Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych I Fundacją Dzieci Niczyje Pogotowie prowadziło Kampanię "Dzieciństwo bez przemocy".  

Cele procedury

1.      Zwrócenie uwagi na sytuację ofiar przemocy w rodzinie.  

2.      Ujednolicone dokumentowanie przebiegu zdarzenia.  

3.      Wsparcie dla ofiar przemocy w rodzinie.  

4.      Podjęcie bardziej stanowczych działań wobec sprawców przemocy w rodzinie.  

5.      Tworzenie warunków do współdziałania służb.  

6.      Gromadzenie dokumentacji potrzebnej w przypadku wkroczenia na drogę prawną. .   

7.      Monitorowanie zjawiska przemocy w rodzinie. . 

8.      Edukacja pracowników służb pomagających ofiarom przemocy w rodzinie.

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl