Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
16. Kultura organizacji
- lDr Joanna Paliszkiewicz l
Kultura organizacji
Kultura organizacyjna przejawia się
w zachowaniach, sposobach wydawania poleceń, metodach organizowania pracy, technikach sprawowania władzy, gustach i strojach.
Kultura organizacji - definicja
Według G. Hofstede kultura organizacyjna jest zbiorowym programowaniem pamięci, które odróżnia członków jednej organizacji od innej.
*
Kultura organizacji - definicja
Kultura organizacji odnosi się do systemu znaczeń przyjmowanych przez członków organizacji, odróżniającego tę organizację od innych.
Czynniki wpływające na kulturę organizacyjną
Czynniki związane z ludźmi
Symptomy kulturowe
Profile osobowości kierowników
Curriculum vitae
Przygotowanie zawodowe, wiek, staż, doświadczenie, zainteresowania.
Wartości i mentalność
Percepcja przyszłości, jej wizje, wyrażane opinie, akceptacja innowacji, opór wobec zmian, skłonność do uczenia się, gotowość do podejmowania ryzyka.
Zwyczajowe zachowania kadry kierowniczej
Systemy awansu, nabór kadr, zachowanie podczas wspólnych posiedzeń, zachowanie w toku pracy, dawanie przykładu.
Zwyczaje i symbole
Zwyczajowe zachowania podwładnych
Przyjmowanie gości, interesantów, sposób załatwiania reklamacji, żargon organizacyjny.
Symbole związane z przestrzenią i organizacją
Image firmy, stan i wyposażenie lokali, przestrzenie „zielone”, ubiory robocze, luksusowe samochody jako dodatek do funkcji.
Zwyczaje i konwencje zinstytucjonalizowane
Zwyczaje związane z przyjmowaniem osób zaproszonych, normy ubioru, schematy posiedzeń, aranżacja parkingów, święta i uroczystości organizacyjne.
Komunikacja
Style komunikowania się
Zachowania w sferze informacji i komunikowania się, otwartość, spontaniczność, gotowość do konsensusu
i kompromisu.
Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna
Tożsamość organizacyjna, formy uczestnictwa, koła jakości, droga służbowa, reklama, public relations, dzielenie się wiedzą
Strategie
Dokumenty dotyczące strategii
Charakter i objętość, stopień konkretności i jasności.
Cele strategii
Orientacja i postrzeganie kluczowych zagadnień, parametrów pożądanej pozycji strategicznej, podział zasobów, percepcja rynku i konkurencji.
Struktury
i procedury
Dokumentacja
Liczba, objętość, sposób prezentacji (zapisu).
Zasady organizowania
Stopień centralizacji, decentralizacji, stopień sformalizowania, szczeble hierarchiczne, znaczenie kompetencji, rodzaj struktury, kryteria podziału zasobów.
Struktury i procedury nieformalne
Nieformalna sieć kontaktów i komunikowania się w przedsiębiorstwie, przywództwo nieformalne.
Koncepcje zarządzania
Style zarządzania
Rodzaj systemów planowania, rachunkowości, kontroli, wynagradzania wykorzystywany w sposób formalny i nieformalny, jak również stosowane techniki zarządzania.
Wpływy ekonomiczne
Wpływy społeczne
Wpływy technologiczne
Wpływy ekologiczne
Przestrzeń i systemy ekonomiczne
Oczekiwania dotyczące koniunktury i wzrostu, rozwój rynków kapitałowych, poziom płac, infrastruktura, zachowania konkurentów, obyczaje handlowe.
Media, związki, społeczeństwo
Zmiany technologiczne
Technologie produktu i dóbr zastępczych, tempo zmiany.
Dostępność zasobów
Bogactwa naturalne, warunki ochrony środowiska.
Kultury silne i słabe
Kulturę silną cechuje intensywne odczuwanie fundamentalnych wartości organizacji i ich szeroka akceptacja przez jej członków.
Im więcej członków akceptuje fundamentalne wartości i im bardziej są tym wartościom oddani, tym kultura jest silniejsza. Taka jednomyślność sprzyja zwartości, lojalności i zaangażowaniu. Te z kolei zmniejszają skłonność pracowników do odejścia z organizacji.
*
Kultura określa reguły gry
„Kultura z definicji jest nieuchwytna, niewymierna, domyślna i traktowana jako dana. Jednakże każda organizacja rozwija własny fundamentalny zbiór założeń, domniemań i nie wypowiadanych zasad, które rządzą codziennym zachowaniem w miejscu pracy… Do chwili, gdy nowo zatrudnieni nie poznają tych reguł, nie są traktowani jako pełnoprawni członkowie organizacji. Naruszenie reguł przez menedżerów wysokiego szczebla albo przez pracowników pierwszej linii wywołuje powszechne potępienie i dotkliwe kary. Podporządkowanie się regułom staje się główną podstawą nagradzania i awansów”.
[T.E. Deal, A.A. Kennedy]
Podtrzymywanie żywotności kultury
Kiedy kultura już funkcjonuje, sposoby postępowania w organizacji podtrzymują ją, poddając wszystkich pracowników podobnym doświadczeniom.
W podtrzymywaniu kultury szczególnie dużą rolę odgrywają:
- lSposoby doboru pracownikówl
- lDziałania naczelnego kierownictwal
- lMetody socjalizacjil
Sposoby doboru pracowników
Celem procesu doboru jest wyszukanie i przyjęcie do pracy osób, dysponujących wiedzą, umiejętnościami i zdolnościami potrzebnymi do skutecznego wykonywania zadań w organizacji.
Działania naczelnego kierownictwa
Na kulturę organizacji wywiera też duży wpływ postępowanie naczelnego kierownictwa. Menedżerowie przez to, co mówią, i przez swoje zachowania ustanawiają normy, które przenikają na niższe szczeble, a dotyczą np. tego:
- l
- lczy pożądane jest podejmowanie ryzyka?llIle swobody kierownicy powinni pozostawiać swoim podwładnym?llJak się należy ubierać?llJakie działania się opłacają z punktu widzenia podwyżek płac, awansów i innych nagród?l
Metody socjalizacji
Socjalizacja jest to proces dostosowania nowych pracowników do kultury organizacji.
Proces socjalizacji - etapy
lEtap przedwstępny – obejmuje wszystko to, czego kandydat się uczy przed przystąpieniem do organizacji.llEtap praktycznego zetknięcia się z organizacją – nowy pracownik widzi, jaka jest naprawdę organizacja i dostrzega możliwość wystąpienia rozbieżności między oczekiwaniami a rzeczywistością.llMetamorfoza – pracownik opanowuje umiejętności potrzebne w jego pracy, skutecznie odgrywa swoje role i dostosowuje się do wartości oraz norm swojej grupy roboczej.l*
Proces socjalizacji
Proces ten wywiera wpływ na:
- lwydajność nowego pracownika,l
- lna jego zaangażowanie się w cele organizacji,l
- lna jego decyzje o pozostaniu w organizacji.l
Model socjalizacji
Możliwości socjalizacji nowo przyjętych pracowników
- lSocjalizacja formalna i nieformalna. Socjalizacja jest w tym większym stopniu sformalizowana, im bardziej separuje się owego pracownika od normalnych warunków pracy, żeby podkreślić jego rolę nowo przyjętego. Przykładami są programy wprowadzania do pracy i szkolenia. Przy nieformalnej socjalizacji wprowadza się pracownika od razu do jego miejsca pracy, przy zwracaniu na niego niewielkiej uwagi.l
- lSocjalizacja indywidualna i zbiorowa. Wiele profesjonalnych instytucji w indywidualny sposób socjalizuje nowych pracowników. Nowych członków można też grupować i poddawać identycznym doświadczeniom, na przykład poprzez szkolenia grupowe.l
- lSocjalizacja stała i zmienna. Czas trwania programu, w trakcie którego nowi członkowie przekształcają się z ludzi z „zewnątrz" na ludzi z „wewnątrz", może być stały lub zmienny. Stały program określa znormalizowane etapy przejścia, jak w programach szkolenia rotacyjnego. Zmienne programy nie zawierają określonych z góry terminarzy przejścia. Na przykład odnosi się to do typowego systemu awansów, w którym przyznaje się awans dopiero, kiedy dany pracownik do tego dojrzeje. l
- lSocjalizacja seryjna i losowa. Socjalizację seryjną cechuje korzystanie z modeli roli, które szkolą i zachęcają nowicjusza. Przykładami są systemy: czeladniczy i mentorski. W socjalizacji losowej, świadomie unika się modeli ról. Nowego pracownika pozostawia się samemu sobie, żeby sam się zorientował w pracy. l
- lPotwierdzanie i usuwanie: W socjalizacji potwierdzającej zakłada się, że niezbędnymi czynnikami powodzenia w pracy są cechy i kwalifikacje nowego pracownika, a więc te cechy i kwalifikacje są potwierdzane i wzmacniane. W socjalizacji usuwającej dąży się do pozbawienia rekruta pewnych cech. l
*
Schemat powstawania
i podtrzymywania kultury
Filozofia założyciela kształtuje pierwotna kulturę. Z kolei ta wywiera silny wpływ na kryteria, które się stosuje przy doborze nowych pracowników. Działania obecnego naczelnego kierownictwa tworzą ogólny klimat tego, co traktuje się jako zachowania dozwolone, a co nie. Sposób socjalizacji nowych pracowników zależy od stopnia powodzenia w dostosowywania wartości tych pracowników do wartości organizacji w procesie doboru i od preferowanych przez naczelne kierownictwo metod socjalizacji.
Sposoby przekazywania kultury
- lopowieści, l
- lrytuały, l
- lsymbole materialne, l
- ljęzyk. l
Sposoby przekazywania kultury - opowieści
- lOpowieści krążą po organizacjach. Zazwyczaj zawierają opis wydarzeń dotyczących założycieli firmy, naruszania reguł, robienia kariery „od pucybuta do milionera", redukcji zatrudnienia, przenoszenia pracowników, reagowania na popełnione błędy i radzenia sobie z organizacją. Takie opowieści osadzają teraźniejszość w przeszłości i stanowią wyjaśnienie oraz uzasadnienie obecnych sposobów postępowania. l
Sposoby przekazywania kultury - rytuały
- lRytuały są to powtarzane sekwencje działań, wyrażające i wzmacniające podstawowe wartości organizacji, wskazujące na to, które cele są ważne i którzy ludzie są potrzebni, a którzy zbędni. l
Sposoby przekazywania kultury – symbole materialne
- lPrzykładami symboli materialnych są: ll
- lsamochód firmowy, llwielkość gabinetu, llrodzaj jego wyposażenia, llprzywileje menedżerów, llsale rekreacyjne i jadalnie dla personelu, llrezerwowane miejsca na parkingu dla niektórych pracowników. l
Te materialne symbole pokazują pracownikom, kto jest ważny, jaki jest pożądany przez naczelne kierownictwo, jakie zachowania są właściwe.
Sposoby przekazywania kultury – język
- lOrganizacje w związku ze swoją działalnością z czasem tworzą własne terminy na określenie sprzętu, biur, pracowników, dostawców, klientów albo wyrobów. Nowych pracowników często przytłaczają wyrażenia żargonowe, które po kilku miesiącach w pełni stają się częścią ich języka. Taka przyswojona terminologia służy jako wspólny mianownik, jednoczący członków danej kultury. l
*
Zmiana kultury organizacyjnej
Silne kultury są szczególnie oporne wobec zmian, bo pracownicy mocno się w nie angażują. Jeżeli więc dana kultura z czasem jest nieodpowiednia dla organizacji i staje się ciężarem dla jej kierownictwa, niewiele może ono zrobić, zwłaszcza w krótkim okresie. W najkorzystniejszych nawet warunkach zmiany w kulturze trzeba mierzyć w latach.
...