Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

1

 

Marek Biesiada              13. 10. 2006              Konspekt lekcji historii w klasie I B

 

Temat: Kultura i sztuka grecka

 

1.      Cele dydaktyczno-wychowawcze.

Po lekcji uczeń:

·         rozumie i prawidłowo stosuje pojęcia: sztuka helleńska, styl (porządek) architektoniczny, akropol, Partenon

·         rozumie wkład Greków do naszej cywilizacji (inspiracje i naśladownictwa)

·         charakteryzuje i rozróżnia style architektoniczne

·         interpretuje źródła historyczne, w szczególności ikonograficzne

·         zaznacza okres kultury helleńskiej oraz kultury hellenistycznej na taśmie chronologicznej

·         rozumie i prawidłowo stosuje pojęcia: sztuka hellenistyczna, Erechtejon, Propyleje, kanon (rzeźby), styl czarno- i czerwono figurowy

·         zna działalność w omawianym zakresie: Polikleta,

2.      Metody:

·         podręcznik,

3.      Środki dydaktyczne:

·         praca w grupach,

4.      Tok lekcji:

Czynności nauczyciela

Czynności uczniów

Uwagi

1

2

3

I. Czynności organizacyjno – porządkowe.

·      sprawdzenie listy obecności

·      zapisanie tematu lekcji do dziennika

 

 

II.       Rekapitulacja wtórna:

·         Gdzie narodziła się filozofia?

·         Jakie poglądy głosił Tales?

·         Jakie poglądy głosił Anaksymander?

·         Jakie poglądy głosił Anaksymenes?

·         Jakie poglądy głosił Sokrates?

·         Jakie poglądy głosił Platon?

·         Jakie poglądy głosił Arystoteles?

·         Kogo uważa się za ojca medycyny?

·         Jakich Grecja miała wybitnych matematyków, fizyków i wynalazców?

·         Jakie wynalazki wykonał Archimedes?

·         Jakiego odkrycia dokonał Eratostenes?

·         Jakie poglądy na wszechświat miał Ptolemeusz?

·         Jaką koncepcję astronomiczną opracował Arystarch z Samos?

Odpowiadają wyznaczeni uczniowie

 

III.    Realizacja nowych treści:

Temat: Kultura i sztuka grecka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Architektura grecka

·         W jakim okresie historycznym Aten wzniesiono najwięcej budowli?

·         Czym charakteryzowała się architektura grecka?

·         Jakie mamy trzy porządki greckie w architekturze?

·         Jakie budowle wzniesiono na Akropolu w Atenach?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Rzeźba grecka

·         Kto w starożytnej Grecji wznosił wspaniałe rzeźby?

·         Jakie pomniki wyrzeźbił Fidiasz?

·         Co zawdzięczamy Polikletowi?

 

 

 

 

 

 

 

3. Rzemiosło artystyczne

·         Jakie Grecy wytwarzali wyroby artystyczne?

·         Czym charakteryzowały się wyroby ceramiczne Greków?

·         Jakich informacji dostarczają nam wyroby artystyczne Greków?

 

 

 

4. Znaczenie greckiej kultury i sztuki

·         Kto i w jakich okresach historycznych wykorzystywał osiągnięcia kultury greckiej?

·         Kto i w jakich okresach historycznych nawiązywał do osiągnięć kultury greckiej?

Uczniowie zapisują temat do zeszytu.

 

 

1 grupa czyta fragment tekstu z podręcznika (G. Wojciechowski, Historia I..,  s. 78-79) i przedstawia greckie budowle.

2 grupa czyta fragment tekstu z podręcznika (G. Wojciechowski, Historia I...,  s. 79) i przedstawia osiągnięcia Greków w rzeźbę i malarstwie.

3 grupa czyta fragment tekstu z podręcznika (G. Wojciechowski, Historia I...,  s. 80) i przedstawia przykłady wyrobów artystycznych Greków oraz wyjaśnia jak kultura grecka wpłynęła na dzieje cywilizacji.

 

Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:

1. Architektura grecka

a) charakterystyka

·         budowle wzniesione na płaskich kamiennych podstawach spełniających role fundamentów

·         trzy porządki w architekturze greckiej: dorycki, joński, koryncki

b) przykłady budowli greckich w Atenach

·         na Akropolu: Propyleje, posąg Ateny Promachos, Erchtejon, Partenon

·         Odeon – gmach przeznaczony na konkursy muzyczne

·         Stoa Poikile (kolumnada) – malowidła poświęcone bohaterom z bitwy pod Maratonem

·         długie mory – łączyły Ateny z portem w Pireusie

 

Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:

2. Rzeźba i malarstwo greckie

a) Fidiasz

·         posąg Ateny na Akropulu,

·         pomnik Zeusa w Olimpii

b) Poliklet

·         opracował idealne proporcje ludzkiej sylwetki

c) malarstwo

·         używali farb w 4 kolorach – białym czerwonym, czarnym i żółtym

 

Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:

3. Rzemiosło artystyczne

·         wyroby ceramiczne: puchary, kubki, lampki oliwne i wazy, które były zdobione scenami mitycznymi lub z życia codziennego

 

Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:

4. Znaczenie greckiej kultury i sztuki

 

 

 

IV.    Rekapitulacja pierwotna

·         W jakim okresie historycznym Aten wzniesiono najwięcej budowli?

·         Czym charakteryzowała się architektura grecka?

·         Jakie mamy trzy porządki greckie w architekturze?

·         Jakie budowle wzniesiono na Akropolu w Atenach?

·         Kto w starożytnej Grecji wznosił wspaniałe rzeźby?

·         Jakie pomniki wyrzeźbił Fidiasz?

·         Co zawdzięczamy Polikletowi?

·         Jakie Grecy wytwarzali wyroby artystyczne?

·         Czym charakteryzowały się wyroby ceramiczne Greków?

·         Jakich informacji dostarczają nam wyroby artystyczne Greków?

·         Kto i w jakich okresach historycznych wykorzystywał osiągnięcia kultury greckiej?

·         Kto i w jakich okresach historycznych nawiązywał do osiągnięć kultury greckiej?

Odpowiadają wyznaczeni uczniowie

 

V.     Zadanie pracy domowej

 

W zeszycie ćwiczeń uczniowie wykonają Zadania 1,2/49-50.  Z podręcznika uczniowie wykonają Zadanie 1,2,4/81.

 

VI.    Ocena pracy uczniów na lekcji.

Odpowiadają wyznaczeni przez nauczyciela uczniowie, którzy mogą posługiwać się podręcznikiem i zapisem w zeszytach.

Uczniowie aktywni otrzymują oceny.

 

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl