Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
15
polskich
przykładów
społecznej
odpowiedzialności
biznesu
Iwona Kuraszko
Szymon Augustyniak
15
polskich
przykładów
społecznej
odpowiedzialności
biznesu
Iwona Kuraszko
Szymon Augustyniak
Spis treści
1
Wstęp
005
2
O metodzie i celach publikacji
006
3
BIZNES I EDUKACJA
008
3.1.
BRE Bank
012
3.2.
Euro Bank S.A.
017
3.3.
L’Oréal
022
[
003
]
4
RYNEK I MARKETING
028
4.1.
DHL
033
4.2.
RWE Polska
038
4.3.
Grupa TP
043
5
MIEJSCE PRACY
050
5.1.
Citi Handlowy
056
5.2.
Provident Polska
062
5.3.
Procter & Gamble
067
6
ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNE BIZNESU
072
6.1.
PricewaterhouseCoopers Polska
077
6.2.
Coca-Cola
082
6.3.
GlaxoSmithKline
088
6.4.
Henkel
094
6.5.
Kompania Piwowarska
099
6.6.
Polkomtel
105
1. Wstęp
Szanowni Państwo,
w programach akademickich polskich uczelni coraz częściej pojawiają się zaję-
cia z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju.
Zmiany klimatu czy likwidacja ubóstwa stały się jednymi z najważniejszych wy-
zwań, przed którymi staje dziś cały świat – wyzwań dla społeczeństw, rządów
i biznesu, nie da się bowiem rozwiązać tych problemów bez współpracy wszyst-
kich sektorów.
[
005
]
Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) od 10 lat promuje, edukuje i analizuje za-
gadnienia Corporate Social Responsibility (CSR) w Polsce. Nasze raporty i analizy
służą irmom, organizacjom pozarządowym, mediom i środowisku akademickie-
mu. Na rynku wydawniczym brakuje praktycznych publikacji zawierających mate-
riały oparte na doświadczeniach polskich irm, a case’y amerykańskie czy brytyj-
skie nie zawsze są adekwatne do naszej rzeczywistości. Dlatego postanowiliśmy
wydać publikację edukacyjną, zawierającą studia przypadków irm działających
w polskich realiach biznesowych. Do współpracy zaprosiliśmy irmy partnerskie
FOBu, które od wielu lat starają się wdrażać ilozoię odpowiedzialności w prowa-
dzone przez siebie działania biznesowe. Na podstawie ich autentycznych dobrych
praktyk powstał zbiór „15 przykładów społecznej odpowiedzialności biznesu”.
Mamy nadzieję, że nasza książka stanie się cennym źródłem informacji dla wy-
kładowców i wykładowczyń przedmiotów związanych ze zrównoważonym roz-
wojem i odpowiedzialnością biznesu, a studenci i studentki będą mogli twórczo
dyskutować nad poszczególnymi studiami przypadków. Wierzymy też, że prak-
tyczna forma tej publikacji pozwoli na konfrontację wiedzy teoretycznej z prak-
tyką zarządzania przedsiębiorstwami, a przyszli menedżerowie i menedżerki już
podczas studiów nauczą się uwzględniania perspektywy odpowiedzialności we
wszystkich decyzjach biznesowych.
Mirella Panek-Owsiańska
Prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu
2. O metodzie
i celach publikacji
resources
. Następnie, ankiety poddano redakcji, której celem było także dopre-
cyzowanie uzyskanych odpowiedzi. Po wprowadzeniu tych uzupełnień, powstały
poszczególne studia przypadków. W oparciu o materiał w nich zawarty, autorzy
publikacji zdecydowali się podzielić je na cztery kategorie:
1. rynek i marketing,
2. miejsce pracy,
3. zaangażowanie społeczne,
4. edukacja.
Tekst opisujący poszczególne przykłady stanowi w zasadniczej mierze odpowiedź
irmy na pytania zawarte w ankiecie.
Na koniec wreszcie, każde studium przypadku opatrzone jest pytaniami badaw-
czymi, które zdaniem autorów, warto po lekturze danego przypadku postawić.
Poza przykładami, zgrupowanymi w czterech wspomnianych rozdziałach, publi-
kacja zawiera krótką analizę zawartych w wypowiedziach irm informacji, oraz
komentarze dotyczące wybranych uniwersalnych zagadnień związanych z realiza-
cją projektów, których autorami są eksperci oraz praktycy CSR.
[
006
]
Publikacja „15 polskich przykładów społecznej odpowiedzialności biznesu” za-
wiera opis doświadczeń przedsiębiorstw w Polsce z zakresu społecznej odpowie-
dzialności. Koncepcja niniejszej publikacji zakładała zebranie i przedstawienie
w możliwie jednolitej, porównywalnej formie różnych doświadczeń i osiągnięć
w dziedzinie CSR.
[
007
]
Autorzy pragną podziękować wszystkim irmom, które podzieliły się swoimi do-
świadczeniami w zakresie społecznej odpowiedzialności, w szczególności osobom,
które cierpliwie odpowiadały na prośby o uzupełnienie i dodatkowe informacje,
a także wszystkim reprezentantom organizacji, którzy zechcieli podzielić się swo-
imi opiniami na temat działań CSR.
W toku pracy nad publikacją okazało się, że porównywanie działań z obszaru CSR
jest bardzo trudne. Z jednej strony mamy bowiem do czynienia z dużym zróżnico-
waniem obieranych obszarów i środków, przyjmowanej skali i zasięgu projektów.
Z drugiej strony, pozostaje jednak sfera pomiaru, bilansu działań. W przyjętych
miarach, w odnotowanych i udostępnionych wynikach odzwierciedlają się w du-
żej mierze intencje i rozumienie irm podejmujących działania z zakresu CSR. I to
one, jak się wydaje, w najbardziej uchwytny dla Czytelnika sposób pozwolą mu
wyrobić sobie zdanie na temat zaawansowania, dojrzałości CSR w opisywanych
polskich irmach.
Iwona Kuraszko, Szymon Augustyniak
Warszawa, październik 2009
Realizacja niniejszego projektu przebiegała w sposób następujący. W poszukiwa-
niu dobrych praktyk CSR zwrócono się do partnerów Forum Odpowiedzialnego
Biznesu. Firmy te, uczestniczące w pracach FOB, korzystające ze wsparcia tej orga-
nizacji, dysponujące też pewnym doświadczeniem oraz organizacyjno-formalnym
zapleczem w zakresie planowania i realizacji swoich koncepcji CSR, poproszono
o wskazanie najważniejszego – w ich mniemaniu – projektu. Firmy opisywały pro-
jekt w oparciu o zawierającą kilkanaście pytań ankietę. Założeniem autorki ankie-
ty, Iwony Kuraszko, było pozostawienie dużej dozy dowolności w wyborze formy
opisu działań. Ta metoda zapewnić miała możliwie najlepsze oddanie sposobu
rozumienia projektu w irmie, opisanie go językiem jego założeń, historii, przy-
szłości. W kilku przypadkach, po otrzymaniu ankiet, autorka formularza zdecydo-
wała się dodatkowo na przeprowadzenie wywiadów w oparciu o te same pytania,
w celu uzupełnienia informacji. Ankiety zawierały ponadto pytania pozwalające
zarysować tło inicjatyw – krótki rys historii irmy, strategii rynkowej, strategii CSR.
Ankiety były wypełniane przez osoby pełniące funkcje: dyrektorów komunikacji
korporacyjnej, CSR,
public afairs
,
public relations
, relacji zewnętrznych,
human
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl hannaeva.xlx.pl
polskich
przykładów
społecznej
odpowiedzialności
biznesu
Iwona Kuraszko
Szymon Augustyniak
15
polskich
przykładów
społecznej
odpowiedzialności
biznesu
Iwona Kuraszko
Szymon Augustyniak
Spis treści
1
Wstęp
005
2
O metodzie i celach publikacji
006
3
BIZNES I EDUKACJA
008
3.1.
BRE Bank
012
3.2.
Euro Bank S.A.
017
3.3.
L’Oréal
022
[
003
]
4
RYNEK I MARKETING
028
4.1.
DHL
033
4.2.
RWE Polska
038
4.3.
Grupa TP
043
5
MIEJSCE PRACY
050
5.1.
Citi Handlowy
056
5.2.
Provident Polska
062
5.3.
Procter & Gamble
067
6
ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNE BIZNESU
072
6.1.
PricewaterhouseCoopers Polska
077
6.2.
Coca-Cola
082
6.3.
GlaxoSmithKline
088
6.4.
Henkel
094
6.5.
Kompania Piwowarska
099
6.6.
Polkomtel
105
1. Wstęp
Szanowni Państwo,
w programach akademickich polskich uczelni coraz częściej pojawiają się zaję-
cia z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju.
Zmiany klimatu czy likwidacja ubóstwa stały się jednymi z najważniejszych wy-
zwań, przed którymi staje dziś cały świat – wyzwań dla społeczeństw, rządów
i biznesu, nie da się bowiem rozwiązać tych problemów bez współpracy wszyst-
kich sektorów.
[
005
]
Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) od 10 lat promuje, edukuje i analizuje za-
gadnienia Corporate Social Responsibility (CSR) w Polsce. Nasze raporty i analizy
służą irmom, organizacjom pozarządowym, mediom i środowisku akademickie-
mu. Na rynku wydawniczym brakuje praktycznych publikacji zawierających mate-
riały oparte na doświadczeniach polskich irm, a case’y amerykańskie czy brytyj-
skie nie zawsze są adekwatne do naszej rzeczywistości. Dlatego postanowiliśmy
wydać publikację edukacyjną, zawierającą studia przypadków irm działających
w polskich realiach biznesowych. Do współpracy zaprosiliśmy irmy partnerskie
FOBu, które od wielu lat starają się wdrażać ilozoię odpowiedzialności w prowa-
dzone przez siebie działania biznesowe. Na podstawie ich autentycznych dobrych
praktyk powstał zbiór „15 przykładów społecznej odpowiedzialności biznesu”.
Mamy nadzieję, że nasza książka stanie się cennym źródłem informacji dla wy-
kładowców i wykładowczyń przedmiotów związanych ze zrównoważonym roz-
wojem i odpowiedzialnością biznesu, a studenci i studentki będą mogli twórczo
dyskutować nad poszczególnymi studiami przypadków. Wierzymy też, że prak-
tyczna forma tej publikacji pozwoli na konfrontację wiedzy teoretycznej z prak-
tyką zarządzania przedsiębiorstwami, a przyszli menedżerowie i menedżerki już
podczas studiów nauczą się uwzględniania perspektywy odpowiedzialności we
wszystkich decyzjach biznesowych.
Mirella Panek-Owsiańska
Prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu
2. O metodzie
i celach publikacji
resources
. Następnie, ankiety poddano redakcji, której celem było także dopre-
cyzowanie uzyskanych odpowiedzi. Po wprowadzeniu tych uzupełnień, powstały
poszczególne studia przypadków. W oparciu o materiał w nich zawarty, autorzy
publikacji zdecydowali się podzielić je na cztery kategorie:
1. rynek i marketing,
2. miejsce pracy,
3. zaangażowanie społeczne,
4. edukacja.
Tekst opisujący poszczególne przykłady stanowi w zasadniczej mierze odpowiedź
irmy na pytania zawarte w ankiecie.
Na koniec wreszcie, każde studium przypadku opatrzone jest pytaniami badaw-
czymi, które zdaniem autorów, warto po lekturze danego przypadku postawić.
Poza przykładami, zgrupowanymi w czterech wspomnianych rozdziałach, publi-
kacja zawiera krótką analizę zawartych w wypowiedziach irm informacji, oraz
komentarze dotyczące wybranych uniwersalnych zagadnień związanych z realiza-
cją projektów, których autorami są eksperci oraz praktycy CSR.
[
006
]
Publikacja „15 polskich przykładów społecznej odpowiedzialności biznesu” za-
wiera opis doświadczeń przedsiębiorstw w Polsce z zakresu społecznej odpowie-
dzialności. Koncepcja niniejszej publikacji zakładała zebranie i przedstawienie
w możliwie jednolitej, porównywalnej formie różnych doświadczeń i osiągnięć
w dziedzinie CSR.
[
007
]
Autorzy pragną podziękować wszystkim irmom, które podzieliły się swoimi do-
świadczeniami w zakresie społecznej odpowiedzialności, w szczególności osobom,
które cierpliwie odpowiadały na prośby o uzupełnienie i dodatkowe informacje,
a także wszystkim reprezentantom organizacji, którzy zechcieli podzielić się swo-
imi opiniami na temat działań CSR.
W toku pracy nad publikacją okazało się, że porównywanie działań z obszaru CSR
jest bardzo trudne. Z jednej strony mamy bowiem do czynienia z dużym zróżnico-
waniem obieranych obszarów i środków, przyjmowanej skali i zasięgu projektów.
Z drugiej strony, pozostaje jednak sfera pomiaru, bilansu działań. W przyjętych
miarach, w odnotowanych i udostępnionych wynikach odzwierciedlają się w du-
żej mierze intencje i rozumienie irm podejmujących działania z zakresu CSR. I to
one, jak się wydaje, w najbardziej uchwytny dla Czytelnika sposób pozwolą mu
wyrobić sobie zdanie na temat zaawansowania, dojrzałości CSR w opisywanych
polskich irmach.
Iwona Kuraszko, Szymon Augustyniak
Warszawa, październik 2009
Realizacja niniejszego projektu przebiegała w sposób następujący. W poszukiwa-
niu dobrych praktyk CSR zwrócono się do partnerów Forum Odpowiedzialnego
Biznesu. Firmy te, uczestniczące w pracach FOB, korzystające ze wsparcia tej orga-
nizacji, dysponujące też pewnym doświadczeniem oraz organizacyjno-formalnym
zapleczem w zakresie planowania i realizacji swoich koncepcji CSR, poproszono
o wskazanie najważniejszego – w ich mniemaniu – projektu. Firmy opisywały pro-
jekt w oparciu o zawierającą kilkanaście pytań ankietę. Założeniem autorki ankie-
ty, Iwony Kuraszko, było pozostawienie dużej dozy dowolności w wyborze formy
opisu działań. Ta metoda zapewnić miała możliwie najlepsze oddanie sposobu
rozumienia projektu w irmie, opisanie go językiem jego założeń, historii, przy-
szłości. W kilku przypadkach, po otrzymaniu ankiet, autorka formularza zdecydo-
wała się dodatkowo na przeprowadzenie wywiadów w oparciu o te same pytania,
w celu uzupełnienia informacji. Ankiety zawierały ponadto pytania pozwalające
zarysować tło inicjatyw – krótki rys historii irmy, strategii rynkowej, strategii CSR.
Ankiety były wypełniane przez osoby pełniące funkcje: dyrektorów komunikacji
korporacyjnej, CSR,
public afairs
,
public relations
, relacji zewnętrznych,
human