Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
WydziałMechaniczny
Katedra Hydrauliki i Pneumatyki
Zastosowanie hydrotroniki
w pojazdach
Dr inż. Józef Niegoda
Zastosowanie hydrauliki
w pojeździe samochodowym
1-chłodzenie (klimatyzacja), 2-silnik, 3-automatyczna skrzynia biegów,
4-blokada mechanizmu różnicowego, 5-aktywne zawieszenie, 6-funkcja
komfortu, 7-układ hamulcowy (ABS, ASR), 8-wspomaganie układu
kierowniczego, 9-regulacja poziomu
Silnik
•
Hydrauliczne popychacze zaworów
, w których
„poduszka”oleju hydraulicznego kompensuje luz,
którego nadmiar powoduje głośnąpracęsilnika
.
•
Układ zasilania
w silnikach z zapłonem samoczynnym
w najnowszych rozwiązaniach nazwany JTD, TDI, HDI i
CDI wykorzystuje wysokociśnieniowe pompy wtryskowe
zasilane pompami wstępnymi.
•
Układ chłodzenia
silnika wyposażony jest w pompę
.
•
Układ smarowania
silników zasilany jest najczęściej
hydraulicznymi pompami zębatymi umieszczonymi w
misce olejowej
Układ kierowniczy
Układ hydrauliczny zastosowany w układzie kierowniczym ma
przede wszystkim za zadanie odciążyćkierowcęod wkładania
dużej siły przy wykonywaniu pojazdem manewru skrętu. Obecnie
stosowane we wszystkich samochodach osobowych klasy
średniej i wyższej oraz w dużych pojazdach ciężarowych.
Elektrohydrauliczne serwomechanizmy kierownicze stosowane w
maszynach budowlanych, drogowych, transportowych
Samoczynne kierowanie
ciągnikiem
Układ hamulcowy
•
W samochodach osobowych pompa hydrauliczna otrzymuje
napęd wykorzystując energiędostarczonąprzez człowieka.
•
W pojazdach ciężarowych spotyka sięobecnie układy
hamulcowe wspomagane pneumatycznie.
•
Coraz częściej układy hamulcowe zostająwzbogacone o
dodatkowe systemy czuwające na zasadach hydrauliki
połączonej z szeroko zaawansowanąelektroniką. Układy takie
to ABS, ASR, TCS, ESP.
Jednostka sterująca wraz z zaworami
hydraulicznymi systemu ABS
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl hannaeva.xlx.pl
Katedra Hydrauliki i Pneumatyki
Zastosowanie hydrotroniki
w pojazdach
Dr inż. Józef Niegoda
Zastosowanie hydrauliki
w pojeździe samochodowym
1-chłodzenie (klimatyzacja), 2-silnik, 3-automatyczna skrzynia biegów,
4-blokada mechanizmu różnicowego, 5-aktywne zawieszenie, 6-funkcja
komfortu, 7-układ hamulcowy (ABS, ASR), 8-wspomaganie układu
kierowniczego, 9-regulacja poziomu
Silnik
•
Hydrauliczne popychacze zaworów
, w których
„poduszka”oleju hydraulicznego kompensuje luz,
którego nadmiar powoduje głośnąpracęsilnika
.
•
Układ zasilania
w silnikach z zapłonem samoczynnym
w najnowszych rozwiązaniach nazwany JTD, TDI, HDI i
CDI wykorzystuje wysokociśnieniowe pompy wtryskowe
zasilane pompami wstępnymi.
•
Układ chłodzenia
silnika wyposażony jest w pompę
.
•
Układ smarowania
silników zasilany jest najczęściej
hydraulicznymi pompami zębatymi umieszczonymi w
misce olejowej
Układ kierowniczy
Układ hydrauliczny zastosowany w układzie kierowniczym ma
przede wszystkim za zadanie odciążyćkierowcęod wkładania
dużej siły przy wykonywaniu pojazdem manewru skrętu. Obecnie
stosowane we wszystkich samochodach osobowych klasy
średniej i wyższej oraz w dużych pojazdach ciężarowych.
Elektrohydrauliczne serwomechanizmy kierownicze stosowane w
maszynach budowlanych, drogowych, transportowych
Samoczynne kierowanie
ciągnikiem
Układ hamulcowy
•
W samochodach osobowych pompa hydrauliczna otrzymuje
napęd wykorzystując energiędostarczonąprzez człowieka.
•
W pojazdach ciężarowych spotyka sięobecnie układy
hamulcowe wspomagane pneumatycznie.
•
Coraz częściej układy hamulcowe zostająwzbogacone o
dodatkowe systemy czuwające na zasadach hydrauliki
połączonej z szeroko zaawansowanąelektroniką. Układy takie
to ABS, ASR, TCS, ESP.
Jednostka sterująca wraz z zaworami
hydraulicznymi systemu ABS