Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
13. W oparciu o strategię błękitnego oceanu przedstaw na wykresie i opisz kanwę strategii dla wybranej firmy.
W przypadku amerykańskiej branży winiarskiej firma Casella Wines stworzyła [yellow tail]. Zamiast oferować wino jako wino, Casella stworzyła popularny drink dostępny dla każdego: dla amatorów piwa, koktajli i innych napojów. Na przestrzeni dwóch lat przyjemny, lekki napój alkoholowy [yellow tail] okazał się najszybciej rosnącą marką w historii zarówno australijskiego jak i amerykańskiego przemysłu winiarskiego i wiodącym winem importowanym do Stanów Zjednoczonych, znacznie wyprzedzającym wina z Francji i Włoch.
Co więcej, yellow tail przeskoczył swoją konkurencje bez żadnej kampanii promocyjnej, bez udziału mediów i bez reklamy kierowanej do klientów.
Jak przedstawiono na rysunku, krzywa wartości znacznie odbiega od pozostałych. Casella Wines wykorzystała wszystkie 4 działania: eliminacji, redukcji, wzmocnienia i stworzenia – zmierzające do otwarcia bezspornej przestrzeni rynkowej, która zmieniła oblicze amerykańskiej branży winiarskiej w ciągu zaledwie dwóch lat.
Kanwa strategii [yellow tail]
Wysokie
Prestiżowe wina wysokiej jakości
Casella Wines
Tanie wina
Niskie
Prestiż i dziedzictwo winnicy
Łatwość wyboru
Marketing z wykorzystaniem mass mediów
Wybór win
cena
Łatwość picia
Wykorzystanie analogicznej terminologii i innych wyróżników w informacjach o winie
Jakość leżakowania
Przyjemność i doznania
Bogactwo smaku wina
Casella Wines zrezygnowała z takich czynników jak wykorzystanie analogicznej terminologii i innych wyróżników w informacjach o winie, marketing z wykorzystaniem mass mediów, jakość leżakowania. Zmniejszyła prestiż i dziedzictwo winnicy, bogactwo smaku wina oraz ograniczyła ofertę do dwóch win. Stworzyła trzy nowe czynniki w amerykańskim przemyśle winiarskim. Wina łatwe do picia, łatwe w wyborze, dające przyjemność i nowe wrażenia. Dzięki temu wszystkiemu przypadło do gustu szerokiej rzeszy konsumentów napojów alkoholowych.