Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

Prawo administracyjne              Wykład 05.02.2006 r.

 

ORGANY STANOWIĄCE

 

Organem stanowiącym:

-            w samorządzie powiatowym – RADA POWIATU,

-            w samorządzie województwa – SEJMIK WOJEWÓDZTWA

art. 15 ust. 2

RADA MIEJSKA – jeżeli siedziba rady gminy znajduje się w mieście położonym na terytorium tej gminy rada nosi nazwę RADY MIEJSKIEJ.

 

RADY - - organy stanowiące ale tez organy kontrolne

Art. 18a ust. 1 „rada gminy kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych …..”

Art. 169 – wybory do rad (konstytucja)

Art. 17 liczebność  organów stanowiących i kontrolnych

Art. 16 organ stanowiący jest organem o charakterze kadencyjnym. Radni wybierani są na 4-letnią kadencję

Art. 16 – Kadencja rady gminy trwa 4 lata licząc od dnia wyboru, od tego dnia, w którym wybory się odbyły.

RADNI sprawują mandat

Art. 23a – przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ŚLUBOWANIE, bez tego nie można wykonywać  mandatu.

Art. 23 ust. 1 – mandat radnego jest mandatem wolnym (generalny, niezależny)

Wyborcy nie mogą odwołać radnego, ale w trakcie kadencji radny może straci mandat:

-         na skutek połączenia gmin,

-         popełnienie przestępstwa,

-         zatrudnienie w gminie, w której sprawuje mandat,

-         rada w drodze referendum odwołana,

-         sejm może rozwiązać radę

              ↓

              rażące naruszenie konstytucji lub ustawy

              art. 171 ust. 3

art. 96

 

ZAKRES DZIAŁANIA  RAD

ART. 18 – stanowienie

Art. 18a – kontrola

STANOWIENIE – art. 18.1 – Do właściwości rady gminy należą:

-            wszystkie sprawy, które leżą w gestii gminy a nie zostały zastrzeżone w ustawie dla innych organów

-            Art. 18.1 – takie, których za radę nie może nikt inny wykonać,

-            Art. 11.1 – mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory, referendum) lub za pośrednictwem organów gminy

PRAWA RADNYCH –

1.      Najważniejsze prawo to prawo do udziału w odejmowaniu rozstrzygnięć organu stanowiącego,

2.      prawo inicjatywy uchwałodawczej – art. 23 ust. 1

Postulaty mieszkańców zgłaszane radnym przed sesją, a radni przedstawiają postulaty na sesji rady gminy → inicjatywa uchwałodawcza → przysługuje każdemu pojedynczemu radnemu.

 

INICJOWANIE UCHWAŁ W TYCH SPRAWACH

Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego: to tylko wójt, burmistrz, prezydent

Budżet – art. 20.3 – grupa radnych

              ↓

              prawo inicjatywy uchwałodawczej

 

KONTROLA

Pojedynczy radny nie może kontrolować  na własną rękę

Art. 18a ust. 1

              ↓

              to rada ma kompetencje kontrolne:

-          mogą być wykonywane plenarnie,

-              lub przez komisję, w szczególności przez komisję rewizyjną,

-              a także przez inną komisję

art. 18a ust. 4

„Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji, powoływanych przez radę gminy na podstawie art. 21 ust. 1”

Gminne jednostki organizacyjne – kontrola rady

Art. 18a – uprawnienie rady do kontroli. Radni nie mają uprawnień do kontroli, jeżeli jest większość  udziału tylko jeżeli jest całość – spółki

 

STRUKTURA RADY:

1.      Przewodniczący,

2.      od 1 do 3 wiceprzewodniczących – art. 19.1 – ustawowy skład – art. 17

3.      komisje:

-       stałe,

-       doraźne

Rada może powołać komisje, ale KOMISJĘ REWIZYJNĄ musi zawsze powołać.

Rada gminy ustala skład osobowy.

Radny może nie zostać członkiem żadnej komisji. Może nim zostać także wbrew własnej woli – art. 24, wola rady się liczy.

Art. 25 – prawa radnych – wymienione w tym artykule maja charakter uboczny:

-            ochrona prawna przewidziana dla funkcjonariuszy publicznych,

-            na wypadek naruszenia cielesności,

-            na wypadek naruszenia czci

-            sprawca musi liczyć się z surowsza odpowiedzialnością

Radny musi liczyć się z krytyką.

 

-         ochrona trwałości stosunku pracy, z radnym nie można rozwiązać stosunku pracy bez zgody rady,

-         radny ma prawo, by pracodawca zwolnił go z obowiązku pracy, w celu umożliwienia wykonywania mu mandatu, ale nie ma obowiązku wypłaty wynagrodzenia (bo są diety radnych),

-         radni mają prawo do diet i prawo do zwrotu kosztów podróży,

-         prawo do diet – ustawowe prawo radnego,

-         zasady korzystania z tego prawa określają rady,

-         dieta należy się za posiedzenie sesji rady – małe gminy

-         większe gminy – dieta ryczałtowa, dieta jako rekompensata, w związku, że coś stracił lub nie uzyskał w związku z udziałem w sesji,

-         jeżeli radny nie uczestniczy w sesji, czy posiedzeniu komisji to ryczał mu się umniejsza

-         zwrot kosztów podróży – art. 25 ust. 6 – górny pułap  diet, zwrot kosztów podróży – art. 25 ust. 10

 

OBOWIĄZKI RADNEGO

-         branie udziału w pracach rady, komisji i innych gremiów, do których został desygnowany – najważniejszy obowiązek radnego,

-         ograniczenia antykorupcyjne  - są to różnego rodzaju zakazy, których celem jest uniemożliwienie radnym czerpania korzyści osobistych związanych ze sprawowaniem mandatu

 

-         z radnym nie może zostać nawiązany stosunek prawy w radzie gminy, w której radny uzyskał mandat → albo mandat = albo zatrudnienie

-         radny nie może być kierownikiem gminnej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępca,

-         wybrany na radnego nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w urzędzie gminy, w której uzyskał mandat,

-         art. 24e – wójt nie może powierzyć radnemu pracy, w której uzyskał mandat wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej,

-         art. 24 e – radni nie mogą podejmować żadnych dodatkowych zajęć ani otrzymywać darowizn, gdyby podważało to zaufanie wyborców,

-         art. 24 e ust. 2 – radni nie mogą powoływać  się na swój mandat,

-         art. 24f – radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego → art. 24f 1a – zaprzestanie działalności,

-         art. 24 f ust. 2 – radni i ich małżonkowie, oraz małżonkowie wójtów …. Nie mogą być członkami władz zarządzających lub kontrolnych i rewizyjnych,

-         art. 24f ust. 5 – nie mogą mieć pakietu więcej niż 10% udziałów lub akcji w spółkach prawa handlowego

w/w obowiązki bierne

-            art. 24 h – obowiązek oświadczenia o swoim stanie majątkowym:

n              majątek odrębny,

n              majątek objęty wspólnością majątkową

n              oświadczenia do 30.04. wg stanu na dzień 31.12. poprzedniego roku,

n              na 2 miesiące przed końcem kadencji,

n              od razu po objęciu mandatu,

n              w/w oświadczenia składają Przewodniczącemu Rady, a ten ma obowiązek przedłożenia tego Urzędowi Skarbowy w celu porównania z PIT-em,

n              informacje przedkłada się każdego roku radzie

Informacje są jawne, z wyłączeniem adresu zamieszkania:

-        złożenie oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej przez małżonków i krewnych,

-       nie złożenie – utrata prawa do diet, dopóki się nie złoży oświadczenia,

-       podanie nieprawdy – art. 233 kk, art. 24 ustawy

-        art. 25a – „Radny nie może brać udziału w głosowaniu w razie, ani w jego komisji, jeżeli dotyczy to jego interesu prawnego”

 

OGRANICZENIA mające na celu

zagwarantowanie samodzielności samorządowi

art. 25 b

-             nie można łączyć mandatu posła i senatora,

-             wykonywanie funkcji wojewody lub wicewojewody,

-             członkostwo w organie innej jednostki samorządu terytorialnego

 

ORGAN WYKONAWCZY

Art. 26 ust. 1 – Organem wykonawczym jest WÓJT,

-         gmina, w której siedziba władz znajduje się wmieście położonym na terytorium tej gminy – BURMISTRZ

gmina Gniezno – siedziba władz na terenie gminy miasta Gniezno

-            w miastach powyżej 100.000 mieszkańców – PREZYDENT MIASTA

-         ale dotyczy to również miast, w których do dnia wejścia w życie ustawy prezydent miasta był organem wykonawczo-zarządzającym

n                    np. byłe miasta wojewódzkie – siedziba władz wojewódzkich (Leszno),

n                    50 tysięcy mieszkańców (Gniezno),

n                    ze względów historycznych (Nowa Sól)

W gminach od 2002 r. organ wykonawczy jest ORGANEM MONOKRATYCZNYM (w  powiacie i województwie jest  ORGAN KOLEGIALNY – zarząd gminy)

 

W gminach w wyborach powszechnych, natomiast w samorządzie powiatowym i wojewódzkim przez organ stanowiący

 

Powiat 3-5

              }         członkowie zarządu

Województwo 5   

 

Zadaniem organu wykonawczego wójta, burmistrza, prezydenta jest:

1.      wykonywanie uchwał rad,

2.      wykonywanie zadań i kompetencji, które ustawodawca przypisuje samemu organowi wykonawczemu:

-            reprezentowanie gminy na zewnątrz,

-              gospodarowanie mieniem,  organ wykonawczy ma prawo gospodarować mieniem samodzielnie, za wyjątkiem czynności przekraczających zwykły zarząd, wtedy rada gminy, np.

n              decydowanie o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu nieruchomości gruntowych,

n            wynajmowanie i wydzierżawianie na okres dłuższy niż 3 lata,

wtedy zgoda rady gminy, chyba, że ustalone są odrębne zasady przez radę;

-         załatwianie spraw indywidualnych, decyzje administracyjne,

-         wójt, burmistrz,  prezydent jest zarządca dróg publicznych

-         jest kierownikiem USC (za wyjątkiem, gdy rada powoła innego kierownika USC),

-         jest zwierzchnikiem wszystkich pracowników samorządowych oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych

n        może udzielać wytycznych swoim pracownikom – art. 30

Kadencja radnych trwa 4 lata

Art. 28 f – wygaśnięcia mandatu wójta przez upływem, wygaśnięcie mandatu też zastępczy,

Art. 29a – upływ kadencji wójta – pełni on funkcję do czasu objęcia funkcji przez nowego wójta

W samorządzie województwa i powiatu nie ma art. 18.a.

Jest reguła:

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl