Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
PKP
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
TOM
XIII
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A
.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych
do prędkości V
max
≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / 250 km/h (dla taboru
z wychylnym pudłem)
TOM
XIII
BUDYNKI
Wersja 1.1
WARSZAWA 2009
PKP
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
TOM
XIII
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
WYKAZ ZMIAN
Lp.
opis
podstawa wprowadzenia
zmiany
zmiana
obowiązuje
od dnia
podpis pra-
cownika
wnoszącego
zmiany
nr decyzji
z dnia
2009 r.
Strona 2 z 14
PKP
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
TOM
XIII
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
SPIS TREŚCI
1. WPROWADZENIE .................................................................................................................................... 4
2. DEFINICJE ................................................................................................................................................. 4
3. ZASADY FUNKCJONALNOŚCI UŻYTKOWEJ OBIEKTÓW ........................................................... 6
4. WYMAGANIA KONSTRUKCYJNE DLA OGRANICZENIA WPŁYWU OD DRGAŃ I HAŁASU7
4.1. O
GRANICZENIA WPŁYWU DRGAŃ
.............................................................................................................. 7
4.2. O
GRANICZENIE WPŁYWU HAŁASU
............................................................................................................. 7
5. WYMAGANIA W ZAKRESIE ARCHITEKTONICZNO – BUDOWLANYM ................................... 8
6. WYMAGANIA W ZAKRESIE ZAGOSPODAROWANIA TERENU I POŁĄCZENIA
KOMUNIKACYJNEGO.................................................................................................................................... 12
6.1. Z
AGOSPODAROWANIE TERENU
................................................................................................................ 12
7. DOKUMENTY ZWIĄZANE ................................................................................................................... 14
2009 r.
Strona 3 z 14
PKP
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
TOM
XIII
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
Tablica powiązania punktów z typami linii
Punkt
3
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
4
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
5
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
6
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
7
X
X
X
X
X
X
X
X
X
1.
Wprowadzenie
W zakresie budynków prawo w Polsce przechodzi proces ciągłych zmian. Wymagania
konstrukcyjne, wizualne i funkcjonalne zmieniają się bardzo często i należy bacznie przyglą-
dać się zmianom w prawodawstwie w tym zakresie.
Najważniejsze wymagania dotyczące budynków są zapisane w Prawie Budowlanym
z 1994 roku. Rozporządzenia do tego prawa są ściśle powiązane z zapisami legislacyjnymi
w zakresie ochrony środowiska, zdrowia ludzi, zabytków jak również transportu kolejowego.
Wymagania prawa budowlanego i jego aktów wykonawczych określają, jak powinny być
projektowane i wykonywane instalacje w budynku, oraz jak powinno się sam budynek pro-
jektować i budować.
Zakresem przedmiotowych standardów technicznych będą objęte budynki wraz z wy-
posażeniem związane bezpośrednio z prowadzeniem ruchu kolejowego
i
obsługą podróżnych.
W skład ten wchodzą obok budynków dworcowych, także budynki nastawni z możliwością
zainstalowania systemów LCS (Lokalne Centrum Sterowania), budynki nastawni miejsco-
wych, a także strażnice przejazdowe. Ponadto przedstawione standardy będą odnosić się do
zaplecza technicznego będącego w gestii zarządcy infrastruktury.
2.
Definicje
Obiekt budowlany
– należy przez to rozumieć:
- budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
- budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
- obiekt małej architektury;
2009 r.
Strona 4 z 14
PKP
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
TOM
XIII
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
Budynek
– należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związa-
ny z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fun-
damenty i dach;
Poniższe definicje dotyczą obiektów infrastrukturalnych związanych z obsługą podróżnych:
Budynek użyteczności publicznej
– należy przez to rozumieć budynek przeznaczony
na potrzeby administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego,
oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, opieki zdrowotnej, opieki społecznej i socjalnej, ob-
sługi bankowej, handlu, gastronomii, usług, turystyki, sportu, obsługi pasażerów w transpor-
cie kolejowym, drogowym, lotniczym, morskim lub wodnym śródlądowym, świadczenia
usług pocztowych lub telekomunikacyjnych oraz inny ogólnodostępny budynek przeznaczony
do wykonywania podobnych funkcji, w tym także budynek biurowy i socjalny,
Bariery architektoniczne –
to ograniczenia wynikające z niedostosowania budowli
do korzystania z nich osób niepełnosprawnych. Stanowią one przyczynę izolacji i dezaktywa-
cji większości osób niepełnosprawnych. Z punktu widzenia transportowego zaliczamy do
nich: krawężniki, schody i stopnie, nierówne i zbyt śliskie nawierzchnie, wąskie drzwi i wej-
ścia, niedostosowane windy, brak lub złą jakość informacji wizualnej i dźwiękowej, niewła-
ściwą sygnalizację, przeszkody na ciągach transportowych, złą lokalizację i wyposażenie
obiektów.
Dostępność
– stanowi możliwość bezpiecznego i łatwego dojścia pieszego lub dojaz-
du własnym pojazdem do zamierzonego celu przestrzennego.
Osiągalność
– oznacza bliskość w granicach percepcji fizycznej i psychicznej. Można
ją oceniać odległością niepowodującą zmęczenia oraz brakiem barier psychologicznych.
Przestrzeń jest niedostępna, gdy wymaga zbyt dużego wysiłku potrzebnego do pokonania
przeszkód. Łączy się to często z rezygnacją jej osiągnięcia.
Osoba niepełnosprawna.
Osoba o ograniczonej możliwości poruszania się. Z trans-
portowego punktu widzenia zbiorowość ta składa się z:
-
osób niewidomych lub z ograniczoną zdolnością widzenia,
-
osób o ograniczonym słuchu i osób głuchych,
- osób z uszkodzeniami kończyn dolnych, poruszające się na wózkach inwalidzkich,
- osób poruszających się przy użyciu specjalnych sprzętów wspomagających pracę mięśni
(kule, protezy, laski),
- kobiety w ciąży, osoby z dzieckiem na ręku lub w wózku, osoby w podeszłym wieku, osoby
otyłe,
- osoby z dużym bagażem ręcznym.
Rozpoznawalność
– zwiera się w symbolu i stanowi kod informacyjny dotyczący do-
stępności miejsca. Symbol może być znakiem wizualnym, dźwiękowym, dotykowym, tak dla
osób sprawnych, jak i niepełnosprawnych. Mówi o udogodnieniach lub stanowi ostrzeżenie.
Trasa wolna od przeszkód
– stanowi ciąg komunikacyjny, po którym swobodnie
będą mogli się przemieszczać pasażerowie w tym osoby należące do grupy osób niepełno-
sprawnych.
2009 r.
Strona 5 z 14
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl