Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
SPIS TREŚCI
CEL I PRZEZNACZENIE
CEL I PRZEZNACZENIE
1.1 Ogólne sformułowanie dziedziny i celów stawianych projektowi
Projekt ma na celu stworzenie systemu informatycznego pozwalającego na sprzedaż biletów lotniczych przez internet. Dzięki niemu zostanie usprawniony proces wyszukiwania połączeń, zmniejszony nakład pracy z tym związany oraz odciążona infolinia gdyż wszystkie operacje na przykład rezerwacje dokonywane będą on-line jak i kontakt z klientem będzie drogą elektroniczną.
By mogło to być możliwe trzeba podpisać umowę z dostawcą systemu rezerwacyjnego odnośnie udostępnienia wyszukiwarki połączeń, IBE oraz ENTRY.
IBE – (Internet Booking Engine) środowisko w którym można przeglądać rezerwacje założone przez internet na danym Office-id.
ENTRY – środowisko do wprowadzania do systemu taryf negocjowanych z liniami lotniczymi.
Office-id – unikalny numer przyznawany w celu rozróżnienia z jakiego miejsca została założona rezerwacja.
1.2 Zwięzła charakterystyka przedsięwzięcia
Dzięki systemowi klient będzie mógł za pomocą internetu i przeglądarki:
· wyszukać połączenie;
· dokonać rezerwacji;
· sprawdzić stan zamówienia;
· dostęp do dokładnego opisu trasy i związanych z tym zagadnień (check my trip - https://www.checkmytrip.com);
· zakupić bilet bez wychodzenia z domu.
Firma natomiast skorzysta w kwestii:
· dokładnych statystyk z zapytań, dokonanych rezerwacji jak i rezerwacji wykupionych
· ograniczenia nakładu pracy związanego z obsługą klienta „face to face” czy na infolinii;
· stworzenie listy mailingowej;
· można trafić do klienta gdzie firma nie swojego oddziału.
1.3 Kryteria i warunki powodzenia realizacji systemu
Warunkiem powodzenia projektu jest:
· stworzenie przejrzystej strony dla klienta (strona www);
· podłączenie i sprawne działanie maszynki do wyszukiwania połączeń dostarczanej przez producenta systemu rezerwacyjnego;
· dostosowanie systemu do współpracy z IBE;
· dostosowanie systemy do współpracy ze środowiskiem ENTRY wykorzystywanej do wprowadzania taryf negocjowanych;
· wyeliminowanie użytkowników wchodzących na stronę i notoryczne wyszukiwanie połączeń bez dokonywania rezerwacji;
· zapewnienie bezpiecznego połączenia szczególnie podczas wprowadzania danych potrzebnych do dokonania rezerwacji.
1.4 Charakterystyka użytkownika
Zależ nie od płaszczyzn dostępu użytkowników można podzielić na kilka grup. Spowodowane jest to tym że część danych będzie znajdować się na serwerach firmy jak i dostawcy systemu czego nie można uniknąć. Komunikacja między nimi będzie oczywiście przebiegała niezauważalnie dla klienta na zasadzie zapytań i odpowiedzi.
Klient – bezie maił dostęp jedynie przez stronę www do wyszukiwarki połączeń oraz części związanej z finalizacją zakładania rezerwacji czy miejsca gdzie wpisuje swoje dane (konieczne połączenie szyfrowane) znajdujące się na serwerze firmy. Dodatkowo będzie mógł się połączyć ze strona check my trip pod warunkiem sfinalizowania transakcji do udostępnianej przez dostawce systemu w celu sprawdzenia szczegółów dotyczących przelotu czy przelotów.
Kolejne grupy użytkowników to osoby odpowiedzialne za odpowiednie działanie serwisu jak obsługę klienta on-line oraz pracownicy firmy udostępniającej system rezerwacyjny.
Do pierwszej grupy naleć będzie osoba mająca dostęp do ENTRY oraz testujące czy nie występują błędy, odpowiedzialne za cały przebieg transakcji od momentu założenia rezerwacji przez podgląd przelewów aż do przekazania biletu do wydrukowania o ile jest to bilet papierowy lub wysłania na mail w przypadku biletu elektronicznego.
Druga grupa użytkowników to osoby z poza firmy zajmujące się prawidłowym działaniem całego systemu rezerwacyjnego.
1.5 Charakterystyka środowiska
System będzie pracował na kilku serwerach, firmowym gdzie będzie cała strona z modułami do niej podłączonymi. Moduły będą odniesieniami do systemów znajdujących się na serwerach firmy dostarczającej system rezerwacyjny. Wszystkie operacje będą odbywały w sposób niewidoczny dla klienta. Można tu wyróżnić kilka środowisk:
· strony www (z wyszukiwarko i check my trip);
· IBE;
· ENTRY;
· dostęp do systemu rezerwacyjnego;
- 15 -
PROJEKT FUNKCJONALNY
PROJEKT FUNKCJONALNY
2.1 Funkcjonalna charakterystyka systemu
Do podstawowych funkcji systemu będzie należało:
· wyszukiwania połączeń i zakładania rezerwacji przez klienta z minimalnym udziałem kasjera lotniczego;
· zgromadzenia listy mailingowej na cele marketingowe firmy oraz firm współpracujących;
· ważna będzie możliwość tworzenia statystyk w celu analizy rynku oraz podstaw do negocjowania taryf z liniami lotniczymi na określone kierunki;
2.2. Analiza danych
Ze względu na specyfikę przedsięwzięcia system będzie pracował na kilku bazach dzieląc dane między nie lub duplikując.
Jedna z nich to baza w systemie rezerwacyjnym gdzie będą gromadzone wszystkie dane o kliencie potrzebne do założenia rezerwacji jak i o rezerwacji:
· imiona, nazwiska, data urodzenia;
· adres
· nr paszportu jeśli jest wymagany
· opcjonalnie email
· szczegóły przelotów (dystynacje, godziny odlotów – przylotów, numery rejsów, daty)
· numer rezerwacji
Dane gromadzone w bazie stworzonej do użytku firmy ze względu na chęć tworzenia dokładnych statystyk będą dotyczyły zarówno rezerwacji jak i zapytań. Będzie ich w związku z tym więcej ale zaowocuje dokładniejszemu zbadaniu rynku.
W obu przypadkach można wyróżnić kilka integralnie działających baz ale powiązanych z sobą relacjami.
Baza klientów – dane personalne, adresy zamieszkania i korespondencyjny, e-mail,
nr paszportu.
Baza rezerwacji – szczegóły przelotów, numer rezerwacji.
Baza zapytań – szczegóły zapytań (podobnie jak przy rezerwacji ale bez jej numeru)
2.3. Formalny opis funkcji systemu.
Do podstawowej funkcji systemu dokonywanie rezerwacji przez klienta, jednak by mogło to mieć miejsce potrzebne są funkcje dodatkowe takie jak:
· dostęp do IBE;
· dostęp osoby wprowadzającej taryfy do ENTRY;
· czasami jest potrzeba dodatkowego obrobienia rezerwacji w związku z tym kasjer powinien mieć dostęp do systemu rezerwacyjnego na tym samym Office-id by mieć podgląd do rezerwacji;
· w celu lepszego podglądu sprzedaży co jest przydatne przy negocjacjach z liniami lotniczymi dostęp do niezbędnych danych powinni mieć analitycy firmy;
Dostęp poszczególnych użytkowników do funkcji w systemie
2.4. Ścisła specyfikacja procedur systemu.
Procedura zapytania
...