Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

Sol Worth, L. Gross

 

„Strategie symboliczne”

 

-          świat nie reprezentuje się nam bezpośrednio – uczymy się

-          nasze spotkania ze światem możemy uważać jednocześnie za naturalne i symboliczne

 

-          interpretacja znaczenia WYDARZEŃ NATURALNYCH lub nadanie im miejsca w porządku rzeczy zależy od naszego rozpoznania, jak istnieją te wydarzenia

 

-          interpretacja znaczenia WYDARZEŃ SYMBOLICZNYCH jest zawarta w naszym rozpoznaniu ich struktury – czyli możliwego znaczenia komunikacyjnego

-          aby rozpoznać strukturę, która określa wydarzenie komunikacyjne, w odróżnieniu od naturalnego musimy założyć rozpoznanie jego INTENCJI

-          musimy przyjąć, że struktura, którą rozpoznajemy jest „zrobiona”, wytworzona dla celu „symbolicznego” lub komunikacyjnego

 

è  kwalifikowanie wydarzeń jako naturalnych albo symbolicznych zależy od

strategii interpretowania:

 

1.      ATRYBUCJA

2.      komunikacyjna INFERENCJA

 

 

è TYPY SYTUACJI i strategie potrzebne do ich interpretacji:

 

1.      sytuacje o znaczeniu egzystencjalnym

-          osoby, przedmioty, wydarzenia są szybko oceniane, jako pozbawione symbolicznego znaczenia poza samym faktem ich egzystencji

-          problemy komunikacji i interpretacji nie są istotne

 

2.      sytuacje o znaczeniu ambiwalentnym

-          coś w samym wydarzeniu albo w jego kontekście sprawia, że zastanawiamy się i oceniamy je w kategoriach możliwej znaczącości lub oznaczamy jako wydarzenia symboliczne

-          szukamy dodatkowych znaków, aby określić strategię interpretacyjną

 

3.      sytuacje o znaczeniu komunikacyjnym

-          dobrze „wiemy”, że są symboliczne i komunikacyjne

-          nie ma wątpliwości co do komunikacyjnej natury wydarzenia (czytamy książki, chodzimy do kina, rozmawiamy, wchodzimy w interakcje, które przywołują poszczególne strategie do interpretacji symbolicznych kodów)

-          problemy interpretowania, które wyraźnie posiadają charakter komunikacyjny, polegają na nadaniu specyficznego znaczenia lub znaczeń związanych z wydarzeniem

 

 

 

 

 

 

è wydarzenia nieznakowe – wydarzenia życia codziennego, nie wymagające zastosowania żadnej strategii do określenia ich znaczenia

 

è wydarzenia znakowe – mogą być naturalne lub symboliczne, ale zawsze służą do interpretacji znaczenia

 

-          każde wydarzenie, zależnie od swego kontekstu i kontekstu obserwatora, może uzyskać wartość znaku

 

à artykulacja  -  wydarzenie artykułowane

-          wydarzenie artykułowane jest wytwarzane przez układ mięśniowy lub przez użycie narzędzi albo oba sposoby

-          musimy je uznać za miediatyzowane przez użycie trybu komunikacyjnego (słów, obrazów, muzyki)

-          jest wydarzeniem symbolicznym

 

! zdarzenie może być wytworzone zarówno przez ludzi, jak i przez siły natury, ale jego

   „znakowość” wyznacza zawsze obserwator

 

 

à KOMUNIKACJA musi być definiowana jako proces społeczny w pewnym kontekście, w 

     którym znaki wytwarza się i przekazuje, postrzega i traktuje jako przekazy, z których 

     możemy wywnioskować znaczenie

 

-          pojęcie artykulacji i interpretacji odnosi się zarówno do wytwarzania i przekazywania znaków, jak również do ich postrzegania i wynikającego stąd traktowania

-          sposób, w jaki artykułujemy, jest związany z następującą później interpretacją, której się spodziewamy

 

-          znaczenie nie tkwi wewnątrz samego znaku, lecz raczej w społecznym kontekście, którego konwencje i reguły dyktują strategie artykulacyjne i interpretacyjne

 

 

è ROZPOZNAWANIE ZDARZENIA ZNAKOWEGO (kompetencja wykonawcza w 

     wydarzeniach komunikacyjnych – diagram 2)

 

-          pierwszy etap odnosi się do spostrzegania osób, przedmiotów i zdarzeń – prosty poziom percepcyjny przedstawienia ikonicznego lub symbolicznego odniesienia

-          zanim rozwinie się jakaś strategia interpretacyjna, musi się pojawić świadomość symboliczna, która pozwala dziecku rozpoznawać związek między znakiem a odnośną osobą, przedmiotem lub zdarzeniem w świecie realnym

 

-          następny poziom rozwoju to rozpoznanie związku pomiędzy pewną ilością wydarzeń znakowych

-          związki można rozpoznać, a ich status ocenić na dwóch różnych jakościowo poziomach

-          rozróżnienie między rozpoznaniem prostej egzystencjalnej przyległości, a rozpoznaniem intencjonalnego porządku:

-          przyległość oznacza zestawienie jednostek lub wydarzeń w czasie, przestrzeni lub z uwagi na pozycję; jej rozpoznanie polega na dostrzeżeniu, że kształty powtarzają się w pewien sposób we wzorze lub, że przedmioty w pokoju mają swoje miejsca

-          porządek jest bardziej złożoną jakością struktury symbolicznej; jest serią utworzoną w spos. przemyślany, raczej w celu implikowania znaczenia niż przyległości, wytworzoną dla więcej niż jednego zdarzenia znakowego i posiadającą właściwość przenoszenia znaczenia poprzez sam porządek, jak również poprzez elementy tego porządku

 

-          rozpoznanie porządku wynika ze świadomości, że układ elementów został wytworzony w spos. zamierzony i celowy, podczas gdy rozpoznanie przyległości po prostu wymaga zdania sobie sprawy, że pewne elementy współistnieją

 

-          wzór – przestrzenne układy na poziomie porządku

-          sekwencja – czasowe porządki (w filmie, muzyce czy literaturze)

 

è rozpoznanie wzoru lub sekwencji jest przejściem do poziomu

     ROZPOZNANIA STRUKTURALNEGO

 

-          wymaga świadomości istnienia relacji między elementami i ich implikacyjno-inferencyjnych możliwości

-          umożliwia zajmowanie się związkami między elementami nieprzyległymi, takimi jak początek i koniec opowiadania, wariacje na temat itd.

 

è wydarzenia znakowe rozpoznawane jako wydarzenia naturalne, uważa się raczej za informacyjne niż komunikacyjne, a ich interpretowanie zależy od tego, co wiemy, myślimy lub czujemy w związku z osobami, przedmiotami i wydarzeniami, które one przedstawiają lub do których się odnoszą

-          przypisujemy cechy charakterystyczne rozpoznanym elementom znakowym na podstawie naszej znajomości świata, o którym wiemy, że one znajdują się w nim

 

 

à doświadczenie z „doktorem” – badanie charakteru i rozwoju strategii interpretacyjnych

 

-          jeśli dziecku lub dorosłemu nie uda się rozpoznać struktury, będą dokonywali interpretacji poprzez atrybucję

-          jeśli rozpoznają strukturę – odwołają się do implikacyjno/inferencyjnych strategii interpretacji

 

-          intencja – nie jest empirycznym faktem, nie jest także sprawdzalna poprzez rezultaty interpretacji

-          osoba interpretująca zakłada pewne przyczyny wnioskowanego znaczenia; to właśnie rodzaj przyczyn skłaniających do interpretacji powoduje rozróżnienie między atrybucją a inferencją znaczeń

-          użycie słowa komunikacja rezerwujemy dla tych sytuacji, w których zakłada się intencję

-          interpretacja polega, w znaczeniu komunikacyjnym, na procesie, poprzez który interpretator traktuje wypowiedź, znak lub przekaz w taki spos., że założona intencja jest dla interpretatora raczej powodem interpretacji niż jej prostą przyczyną

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl