Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

ROZWÓJ RUCHOWY

UWAGI

 

- skacze zwinnie, płynnie utrzymując równowagę

- skacze dość ciężko, czasami lekko chwieje się

- zrobi kilka podskoków, chwieje się, staje, ruchy ciężkie, brak równowagi.

1.Równowaga dynamiczna-obserwujemy:
zwinność ruchów , równowagę, dominację nogi.

Skakanie obunóż do celu

Norma: 5lat

Skakanie na jednej nodze

Norma: od 5 lat

- skacze lekko, płynnie na dowolnie wybranej nodze, pokonuje odległość

- skacze ciężko, chwieje się, „pomaga sobie rękami”, nie potrafi pokonać wskazanej odległości, przerywa próbę

- nie potrafi ani razu podskoczyć na jednej nodze, trzymane za ręce próbuje, ale chwieje się, dziecko jest bardzo napięte.

Obserwujemy wybór nogi/lateralizacja oraz zwinność, równowagę.

Przejście stopa za stopą po wyznaczonej linii odległość:
2 m

Norma: 5 lat

- przechodzi stopkami, czasami pomaga sobie utrzymać równowagę rozkładając ręce, pokonuje wskazany dystans,

- przechodzi wskazany dystans, ale kilka razy schodzi „z prostej”, mocno chwieje się, często balansuje

- nie potrafi przejść dystansu, chwieje się, czasami przewraca się i „spada” z linii

Obserwujemy:
równowagę, płynność ruchów

Przysiad

(„zrób trzy przysiady, spróbuj wstać bez podpierania się”

Norma: od około 5 lat

- sprawnie, szybko wykonuje przysiady utrzymując równowagę przy kucaniu i wstawaniu

- robiąc szybko przysiad czasami zachwieje się, ma niewielkie trudności ze wstawaniem z przysiadu, czasami podeprze się lub przytrzyma się czegoś

- chwieje się, przewraca kucając i wstając, podpiera się, trzyma się mebli

 

Obserwujemy:
koordynację ruchów, równowagę

 

- stoi przez chwilę na dowolnej nodze dobrze utrzymując równowagę-
stoi na dowolnej nodze chwiejąc się, pomaga sobie rękami
- próbuje, ale nie potrafi, chwieje się

2.Równowaga statyczna
 

Obserwujemy
:równowagę, zwinność ruchów, koordynację ruchów.

Stanie na jednej nodze

Norma: od około 5 lat

2b) Stanie z zamkniętymi oczami

Norma: 5,

dziecko od około 5 lat powinno przez około 10 sekund stać

 

1.                  Koordynacja ruchów

- na odpowiedniej wysokości, chwyt ołówka niezbyt silny i nie za słaby
- zmienia wysokość trzymania, (ręka ześlizguje się z ołówka)
- w „garści” lub w 2 palcach itp.

Zadania do postrzegania rozwoju małej motoryki :
Wycinanie po linii prostej(lat5), falistej
i zygzakowatej(6lat), budowanie z klocków
i lepienie z plasteliny.
Wiązanie sznurowadeł ,kokardek, supełków. Zapinanie guzików pod kontrolą wzroku, ubieranie się.
Koordynacja i sprawność ruchów rąk: norma 5,5 lat

3d) Trzymanie ołówka

3e) Układ ręki

- dłoń oparta o kartkę, na której dziecko rysuje, operuje nadgarstkiem, a nie obraca kartką

- dziecko przemieszcza się na krześle lub obraca kartkę, ręka leży na stole

- dziecko trzyma rękę w powietrzu, zmienia postawę w trakcie rysowania, obraca kartkę

 

3f) Nacisk

- nacisk prawidłowy, nie zmienia się
w trakcie rysowania

- nacisk prawidłowy na początku rysowania, zmienia się na zbyt silny lub zbyt słaby w trakcie rysowania, ręka męczy się szybko

- dziecko przerywa rysowanie, by ręka odpoczęła, nie chce dalej rysować

 


ZALECENIA DO WSPOMAGANIA ROZWOJU RUCHOWEGO DZIECKA
Lepienie z gliny i plasteliny prostych kształtów np. kulek, wałków, rogalików, itp..Malowanie palcem maczanym w farbie klejowej dużych form kulistych i spiralnych. Rysowanie palcem lub patykiem przedmiotów i kompozycji wg. własnego wyboru. Układanie i przyklejanie na kartce wzorów z kolorowego papieru. Stemplowanie –  budowanie kompozycji ze stempli. Malowanie prostych wzorów w formie szlaczków grubym pędzlem lub patykiem. Obrysowywanie szablonów zrobionych z różnych materiałów od największych do najmniejszych. Wypełnianie konturów: zamalowywanie konturów, kolorowanie kredkami, wklejanie wycinanek w kontury. Kreślenie kształtów graficznych za pomocą kreski łączącej wyznaczone uprzednio punkty. Kopiowanie przez kalkę techniczną obrazków , wydzieranie i wycinanie z papieru.
Tworzenie układanek z drobnych elementów  za pomocą naklejek, koralików, układanek itp. Przewlekanie sznurówki przez otworki przygotowane na szablonie. Majsterkowanie i wykonywanie ludzików z różnych materiałów. Rysowanie różnymi materiałami- kredą, węglem, kredkami, farbami itp. Nawlekanie koralików, lepienie figurek z plasteliny lub gliny , masy solnej. Wydrapywanie z kartki zamalowanej kredkami świecowymi, a następnie tuszem rysunek tematyczny. Wykonywanie kolorowych pomponów z wełny. Rysowanie różnych kształtów i figur w powietrzu. Naśladowanie gry na instrumentach. Malowanie na piasku, kaszy, na materiale sypkim. Układanie kompozycji z sypkiego materiału w butelkach, na kartonikach.
Wydzieranie z gazet różnych form. Owijanie sznurka wokół nadgarstka używając jednej ręki. Targanie kartki jedna ręką. Zagniatanie i chowanie paska bibuły w prawej, w lewej dłoni. Wiązanie kokardek, supełków. Zwijanie wełny w kłębek – ćwiczenie ruchów rozmachowych. Malowanie i rysowanie na dużych powierzchniach papieru. Rzeźbienie w mydle. Modelowanie w glinie, plastelinie, modelinie, ciastolinie. Tworzenie różnych form ze śniegu, z piasku, masy papierowej. Wycinanie różnych elementów z papieru, kartonu, folii, materiałów tekstylnych. Rozpoznawanie dotykiem różnych powierzchni, przedmiotów. Teatrzyki np. cieni, z wykorzystaniem palców, pacynek, marionetek, kukiełek. Majsterkowanie, przykręcanie śrub, łączenie drobnych elementów. Budowanie konstrukcji z klocków. Eksperymentowanie z wodą- przelewanie , dolewanie itp.

 

1

 

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl