Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
ROZWÓJ RUCHOWY
UWAGI
- skacze zwinnie, płynnie utrzymując równowagę
- skacze dość ciężko, czasami lekko chwieje się
- zrobi kilka podskoków, chwieje się, staje, ruchy ciężkie, brak równowagi.
1.Równowaga dynamiczna-obserwujemy:
zwinność ruchów , równowagę, dominację nogi.
Skakanie obunóż do celu
Norma: 5lat
Skakanie na jednej nodze
Norma: od 5 lat
- skacze lekko, płynnie na dowolnie wybranej nodze, pokonuje odległość
- skacze ciężko, chwieje się, „pomaga sobie rękami”, nie potrafi pokonać wskazanej odległości, przerywa próbę
- nie potrafi ani razu podskoczyć na jednej nodze, trzymane za ręce próbuje, ale chwieje się, dziecko jest bardzo napięte.
Obserwujemy wybór nogi/lateralizacja oraz zwinność, równowagę.
Przejście stopa za stopą po wyznaczonej linii odległość:
2 m
Norma: 5 lat
- przechodzi stopkami, czasami pomaga sobie utrzymać równowagę rozkładając ręce, pokonuje wskazany dystans,
- przechodzi wskazany dystans, ale kilka razy schodzi „z prostej”, mocno chwieje się, często balansuje
- nie potrafi przejść dystansu, chwieje się, czasami przewraca się i „spada” z linii
Obserwujemy:
równowagę, płynność ruchów
Przysiad
(„zrób trzy przysiady, spróbuj wstać bez podpierania się”
Norma: od około 5 lat
- sprawnie, szybko wykonuje przysiady utrzymując równowagę przy kucaniu i wstawaniu
- robiąc szybko przysiad czasami zachwieje się, ma niewielkie trudności ze wstawaniem z przysiadu, czasami podeprze się lub przytrzyma się czegoś
- chwieje się, przewraca kucając i wstając, podpiera się, trzyma się mebli
Obserwujemy:
koordynację ruchów, równowagę
- stoi przez chwilę na dowolnej nodze dobrze utrzymując równowagę-
stoi na dowolnej nodze chwiejąc się, pomaga sobie rękami
- próbuje, ale nie potrafi, chwieje się
2.Równowaga statyczna
Obserwujemy
:równowagę, zwinność ruchów, koordynację ruchów.
Stanie na jednej nodze
Norma: od około 5 lat
2b) Stanie z zamkniętymi oczami
Norma: 5,
dziecko od około 5 lat powinno przez około 10 sekund stać
1. Koordynacja ruchów
- na odpowiedniej wysokości, chwyt ołówka niezbyt silny i nie za słaby
- zmienia wysokość trzymania, (ręka ześlizguje się z ołówka)
- w „garści” lub w 2 palcach itp.
Zadania do postrzegania rozwoju małej motoryki :
Wycinanie po linii prostej(lat5), falistej
i zygzakowatej(6lat), budowanie z klocków
i lepienie z plasteliny.
Wiązanie sznurowadeł ,kokardek, supełków. Zapinanie guzików pod kontrolą wzroku, ubieranie się.
Koordynacja i sprawność ruchów rąk: norma 5,5 lat
3d) Trzymanie ołówka
3e) Układ ręki
- dłoń oparta o kartkę, na której dziecko rysuje, operuje nadgarstkiem, a nie obraca kartką
- dziecko przemieszcza się na krześle lub obraca kartkę, ręka leży na stole
- dziecko trzyma rękę w powietrzu, zmienia postawę w trakcie rysowania, obraca kartkę
3f) Nacisk
- nacisk prawidłowy, nie zmienia się
w trakcie rysowania
- nacisk prawidłowy na początku rysowania, zmienia się na zbyt silny lub zbyt słaby w trakcie rysowania, ręka męczy się szybko
- dziecko przerywa rysowanie, by ręka odpoczęła, nie chce dalej rysować
ZALECENIA DO WSPOMAGANIA ROZWOJU RUCHOWEGO DZIECKA
Lepienie z gliny i plasteliny prostych kształtów np. kulek, wałków, rogalików, itp..Malowanie palcem maczanym w farbie klejowej dużych form kulistych i spiralnych. Rysowanie palcem lub patykiem przedmiotów i kompozycji wg. własnego wyboru. Układanie i przyklejanie na kartce wzorów z kolorowego papieru. Stemplowanie – budowanie kompozycji ze stempli. Malowanie prostych wzorów w formie szlaczków grubym pędzlem lub patykiem. Obrysowywanie szablonów zrobionych z różnych materiałów od największych do najmniejszych. Wypełnianie konturów: zamalowywanie konturów, kolorowanie kredkami, wklejanie wycinanek w kontury. Kreślenie kształtów graficznych za pomocą kreski łączącej wyznaczone uprzednio punkty. Kopiowanie przez kalkę techniczną obrazków , wydzieranie i wycinanie z papieru.
Tworzenie układanek z drobnych elementów za pomocą naklejek, koralików, układanek itp. Przewlekanie sznurówki przez otworki przygotowane na szablonie. Majsterkowanie i wykonywanie ludzików z różnych materiałów. Rysowanie różnymi materiałami- kredą, węglem, kredkami, farbami itp. Nawlekanie koralików, lepienie figurek z plasteliny lub gliny , masy solnej. Wydrapywanie z kartki zamalowanej kredkami świecowymi, a następnie tuszem rysunek tematyczny. Wykonywanie kolorowych pomponów z wełny. Rysowanie różnych kształtów i figur w powietrzu. Naśladowanie gry na instrumentach. Malowanie na piasku, kaszy, na materiale sypkim. Układanie kompozycji z sypkiego materiału w butelkach, na kartonikach.
Wydzieranie z gazet różnych form. Owijanie sznurka wokół nadgarstka używając jednej ręki. Targanie kartki jedna ręką. Zagniatanie i chowanie paska bibuły w prawej, w lewej dłoni. Wiązanie kokardek, supełków. Zwijanie wełny w kłębek – ćwiczenie ruchów rozmachowych. Malowanie i rysowanie na dużych powierzchniach papieru. Rzeźbienie w mydle. Modelowanie w glinie, plastelinie, modelinie, ciastolinie. Tworzenie różnych form ze śniegu, z piasku, masy papierowej. Wycinanie różnych elementów z papieru, kartonu, folii, materiałów tekstylnych. Rozpoznawanie dotykiem różnych powierzchni, przedmiotów. Teatrzyki np. cieni, z wykorzystaniem palców, pacynek, marionetek, kukiełek. Majsterkowanie, przykręcanie śrub, łączenie drobnych elementów. Budowanie konstrukcji z klocków. Eksperymentowanie z wodą- przelewanie , dolewanie itp.
1
...