Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

13.             Powieść – worek

 

-                    powieść – worek ujawnia cały dotychczasowy paradygmat norm, konwencji i sposobów czytania

-                                 nie respektuje obowiązujących zasad komunikacji literackiej

-                                 kultura literacka musi wchłonąć tekst nie dający się rozczytać w żadnym ze znanych stylów lektury

-                                 aktywność czytelnika ogniskuje się wokół nietypowości poszczególnych poetyk

-                    podstawową problematyką jest orzekanie o semantyce formy powieściowej

-                                 semantyka gatunku po raz pierwszy staje się nieuchwytna

-                    spowodowała drastyczne załamanie się klasycznych wzorów literatury i ich obiektywizacji krytycznej

-                    podstawową cechą powieści realistycznej jest możliwość jej zrozumienia przez czytelnika

-                    pojawienie się nowego typu powieści spowodowało konflikt pomiędzy wiedzą, a kompetencją publiczności literackiej, ujawniając tym samym wyznaczniki gustu literackiego

-                    brak wewnętrznej ewolucji powieści

-                                 trudność określenia relacji pomiędzy poszczególnymi częściami

-                                 nieumotywowane załamanie sposobu narracji

-                                 obecność dygresji autora nie pozostający w żadnym związku z całością utworu

-                    zjawiska takie jak deformacja, sztuczność stylu, fabuły, postaci czy hiper odkształcanie realiów naruszały przyjęte zasady komunikatywności powieściowej

-                                 brak możliwości rozpoznania sensu całościowego

-                                 utwory nie pozwalały się streścić ani przełożyć na dyskurs języka krytyki literackiej

-                    za nowatorskie uznano:

-                                 niemotywowany mimetyczne układ elementów

-                                 otwartość kompozycją

-                                 inny status języka powieści

-                    za wykładnik „nieczytelności” stawiano brak troski autora o odbiorcę powieści, a nawet lekceważenie

-                                 zarzucano, że powieść jest zrozumiała tylko dla autora

-                                 język ma służyć komunikacji, nie izolacji

-                    powieść – worek uznano za prowokację estetyczną

-                                 celowo razi gust czytelnika wykształconego na prozie realistycznej

-                                 odbiorca tego typu powieści stał się zdolny do innego niż tradycyjny odbiór utworu

-                                 proza wymagała całkowitego utożsamiania się z dziełem

-                                 możliwe wyłącznie poznanie emocjonalne

-                    powieść – worek narusza kategorię całościowości (nowy sposób segmentacji wewnątrztekstowej)

-                                 rozbicie na obrazy

-                                 luźność kompozycyjna

-                                 liryczny tok narracji

-                    brak całościowości był utożsamiany z brakiem autorskiej troski o kompozycję

-                                 brak ciągłości opowiadania

-                                 autonomizacja poszczególnych elementów

-                                 rozpad utworu na pojedyncze cząstki

-                                 brak „wykończenia”

-                                 niejednolitość gatunkowa i stylistyczna

-                    elementy prekursorskie

-                                 nowy sposób konstrukcji polegający na ahierachicznym układzie elementów

-                                 nowy typ ciągłości tekstu polegający na zestawieniu przypadkowych „niejasnych” elementów oraz swobodna dygresja autora

-                                 pozbawiony kulminacji sposób kształtowania fabuły

-                                 brak puenty w każdym poziomie dzieła potęgujący jego wieloznaczność

-                    dla Witkacego najważniejsze było zerwanie z arystotelesowską logiką wydarzeń

-                    uzasadnienia powieści szukano na płaszczyźnie ideologii

-                    za nowatorstwo uznaje się przeciwstawienie się formom dawnym, a zarazem rozluźnienie rygorów gatunkowych

-                                 negatywnym punktem odniesienia były utrwalone formy powieści realistycznej

-                                 pomijanie ograniczeń dzieła przy jednoczesnym dążeniu do gatunkowego synkretyzmu

-                    w powieściach – workach znajduje się bardzo wiele nieprawdopodobieństw

-                                 istniała potrzeba powieści o formie zwartej

-                    powieść nie może być zamaskowanym dziennikiem

-                                 nadmiar dygresji i ściśle prywatne rozważania autora naruszają „obiektywizm” utworu

-                                 warunkiem powieści realistycznej było autorskie respektowanie przedmiotowości jak i dystansu w relacji autor – świat przedstawiony

-                    intelektualny zamiar rozbicia powieści wykroczenie poza granicę tematycznego tabu

-                                 deformacja klasycznej powieści są dowodem, że powieść – worek to konstrukcja bardziej intelektualna, niż artystyczna

-                    istotnym elementem jest erudycja autora

-                                 elementy powieści, które były dla czytelnika synonimem eksponowanej wiedzy autora

-                                 pojawia się terminologia specjalistyczna

-                    ujawnia się norma leksykalna nakazująca selekcję słów składających się na powieść

-                    leksykonowy charakter powieści oceniano ujemnie jako potrzebę imponowania niewyrobionemu czytelnikowi

-                    bardzo nonszalanckie traktowanie realiów

-                                 realizm i fantastyczność stoją w sprzeczności

-                                 ujawniają brak umiejętności autora do wypowiedzenia się w konkretnej stylistyce

-                                 autor miał niepotrzebnie udowadniać możliwość posługiwania się każdą konwencją

-                    podważony został status postaci literackiej opisywanej w kategoriach charakteru, typu, lub żywego człowieka

-                                 postaci nielogiczne

-                                 pominięcie jakiegokolwiek prawdopodobieństwa ich jedności psychofizycznej

-                                 zachowania mają niewiele wspólnego z akcją utworu

-                    postacie silnie zależne od autorów

-                                 kukiełki podporządkowane kaprysom narratora

-                                 bohaterowie traktowani jako pretekst to wynurzeń

-                    ujawnienie norm aksjologicznych skupionych wokół relacji autor – bohater

-                                 wykładnikami były najczęściej kategorie psychiczne i filozoficzne

-                    styl wyraźnie syntetyczny

-                                 operowanie wyrazami z różnych dziedzin, epok i konwencji piśmiennictwa

-                                 leksykalna wielostylowość była interpretowana jako przykład chaotyczności i naruszenia norm polszczyzny

-                    brak zhierarchizowania poszczególnych elementów leksykonalnostylistycznych miało prowadzić do niechlujstwa językowego

-                    wykroczenie przeciw rozpoznawalnych regułom utworu narracyjnego kazały traktować powieść – worek jako zapis procesu twórczego

-                                 nie jest to byt skonstruowany i domknięty lecz niedopracowany brulion twórczy

-                                 projekt nieskończonej całości artystycznej w nadmiarze wypełniony pomysłami i szkicami

-                    cechy powieści, która naruszały zaakceptowane reguły komunikacji powieściowej

-                                 powieściowe funkcje aktualizowanych konwencji

-                                 relacje między fragmentem, a całością utworu

-                                 relacje między światem przedstawionym, a pozycją narratora

-                                 relacje między literackością, a nieliterackością

-                    synkretyzm gatunkowy

-                                 graficznie wyodrębnienie w tekście powieści wierszy i dialogów dramatycznych

-                                 upodobnienie zapisu narracji do młodopolskich konwencji poetyckich

-                                 przemieszanie gatunków, rodzajów i typów wypowiedzi poetyckich

-                    powieść – worek nasycona jest poglądami, problemami i ideami

-                                 workowatość oznacza, że do powieści upchnięto rozważania na różne tematy

-                                 także tematy obce literaturze

-                    utwory są odmianą powieści z tezą

-                                 suma rozważań bohaterów i narratora, a także kolejne zdarzenia fabularne prowadzą do dających się dyskursywnie formułować koncepcji

-                    specyficzna organizacja stylistyczna narracji jest elementarnym warunkiem powieści – worka

-                                 synkretyzm rodzajowo – gatunkowy i tematyczny

-                                 stylistyczna nadorganizacja narracji

-                    dwa style językowe

-                                 przeżycie metafizyczne: styl wyłącznie poetycki

-                                 całościowe działanie artystyczne dzieła jest możliwe tylko pod warunkiem elementów zmysłowych

-                    ...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl