Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

              "Podręcznik nawigacji lotniczej" - W. Wyrozumski

              Nawigacyjne zasady wykonywania lotu.

(str. 487 "Podręcznik nawigacji lotniczej" W. Wyrozumski.)

 

 

13.1 OGOLNE ZASADY NAWIGOWANIA STATKU POWIETRZNEGO

Nawigowaniem statku powietrznego nazywa się zespół czynno­ści nawigacyjnych załogi od chwili startu do chwili lądowania, mających na celu ustalanie pozycji statku, prowadzenie go w za­mierzonym kierunku oraz zapewnienie przylotu do punktu przeznaczenia w nakazanym czasie.

Podczas wykonywania każdego lotu załoga powinna przestrzegać podstawowych ogólnych zasad nawigowania statków powietrz­nych, a mianowicie:

- wykonywać lot zgadnie z dokonanym na ziemi obliczeniem latu i nawigacyjnym planem lotu,

- prowadzić ciągłą kontrolę kursu, prędkości wysokości i cza­su lotu,

- stale zachowywać orientację geograficzną, wykorzystując od­powiednio do tego celu wszystkie dostępne urządzenia techniczne i przybliżone obliczenia w pamięci,

- we właściwym czasie korygować odchylenia statku od naka­zanego kierunku lotu i błędy czasu dolotu do punktów trasy lotu, a w szczególności czasu dolotu do punktu przeznaczenia. Do każdego lotu, nawet po tej samej trasie, należy przygotowy­wać się równie starannie i wszechstronnie jak do pierwszego lotu.

Dla każdego lotu nietrasowego (lot po kręgu, do strefy pilotażu itp.) należy uprzednio przewidzieć i przemyśleć manewr, który powinno się nanieść na mapę czy schemat lub dokładnie opa­nować pamięciowo.

Lot po nakazanej linii drogi ułatwia nawigowanie statku po­wietrznego, ponieważ załoga może zawczasu na ziemi wykonać niezbędne obliczenia nawigacyjne.

Podczas lotu statek powietrzny może odchylić się ad nakazanej linii drogi. Odchylenie to, a także niedokładny w czasie przelot podstawowych punktów trasy, może nastąpić w wyniku: błęd­nych odczytów wskazań przyrządów, nie uwzględniania poprawek na błędy przyrządów, błędów w obliczeniach i pomiarach na­wigacyjnych, niedokładnego utrzymywania nawigacyjnych ele­mentów lotu, a także w wyniku nie uwzględniania zmian wiatru. W związku z tym, w celu dokładnego wykonania lotu po naka­zanej trasie i przylotu nad punkt przeznaczenia w nakazanym (obliczonym) czasie załoga powinna w czasie lotu stale prowadzić orientację geograficzną i kontrolę drogi oraz wprowadzać ko­nieczne poprawki do ustalonych elementów lotu (reżymu lotu). W celu wykonania określonego zadania, zwiększenia niezawod­ności i dokładności nawigowania statku powietrznego po naka­zanej trasie oraz przylotu nad określone punkty w nakazanym czasie, załoga powinna kompleksowo wykorzystywać najefek­tywniejsze w danej nawigacyjnej sytuacji lotu metody i urzą­dzenia nawigowania statku powietrznego.

Dokładność wykonania lotu po nakazanej trasie powinna mieś­cić się w granicach tolerancji określonych dla danego lotu lub zadania.

W załodze wieloosobowej funkcje związane z nawigowaniem statku są podzielone między kilku członków załogi (dowódcę statku powietrznego, drugiego pilota, nawigatora). Natomiast pilot jednomiejscowego statku powietrznego musi sam wykonywać wszystkie czynności związane z pilotowaniem i nawigowaniem, obserwacją przestrzeni powietrznej, kontrolą i sterowaniem pracą silnika(ów) i utrzymywaniem miejsca w grupie.

Niektórych czynności nawigacyjnych pilot statku jednomiejsco­wego nie maże wykonać w czasie lotu (zwłaszcza gdy na pokła­dzie nie ma autopilota). Dotyczy to wykreślania linii pozycyj­nych, nowej trasy itp. Z tego też względu, w przypadku pilota statku jednomiejscowego, szczególnego znaczenia nabiera umie­jętność wykonywania obliczeń pamięciowych oraz przybliżonego, „na oko", określania kierunków i odległości na mapie i w te­renie.

Podczas każdego lotu czynności związane z nawigowaniem statku­ powietrznego wykonuje się w pewnej określonej dla danego. lotu kolejności, ustalonej w nawigacyjnym planie lotu.

 

13.2 NAWIGACYJNE ETAPY LOTU

Każdy lot można pod względem nawigacyjnym podzielić na etapy.

Na przykład:

1) lot po kręgu nadlotniskowym:

-                      start i wznoszenie do określonej wysokości,

- lot po trasie kręgu nadlotniskowego,

- podejście do lądowania i lądowanie.

2) lot da strefy pilotażu:

-                      start i wznoszenie do określonej wysokości,

- dolot do strefy,

- wykonanie zadanie w strefie,

- dolot do lotniska,

- podejście do lądowania i lądowanie.

3) lot po trasie zamkniętej (np. nawigacyjny lot szkoleniowy­ lub treningowy):

- start i wznoszenie do określonej wysokości,

- dolot do WPT,

- lot po trasie,

- dolot do KPT,

- dolot do lotniska,

- podejście do lądowania i lądowanie.

4) lot po trasie na wykonanie zadania:

- start i wznoszenie do określonej wysokości,

- dolot do WPT,

- lot po trasie do PWZ (celu),

- wykonanie zadania,

- dolot do WPTP,

- lot po trasie powrotnej,

- dolot do KPT,

- dolot do lotniska,

- podejście do lądowania i lądowanie.

W przypadku wykonywania lotu grupowego dochodzą etapy:

- zbiórka grupy,

- rozpuszczenie grupy do lądowania.

Ponadto mogą występować dodatkowe etapy:

-                      etap manewru zapewniającego , przylot w nakazanym czasie nad określony punkt na trasie lub na lotnisko,

- etap związany z pomiarem nawigacyjnych elementów lotu
(tzw. etap kontrolny - EK).

 

13.3 NAWIGOWANIE STATKU POWIETRZNEGO PO ODCINKACH PROSTOLINIOWYCH I PO ŁUKACH

Nawigowanie statku powietrznego, zarówno podczas lotu pozio­mego jak i podczas wznoszenia (zniżania), może odbywać się po odcinkach prostoliniowych albo po łukach. W obydwu przypad­kach czynności nawigacyjne załogi są w zasadzie analogiczne i powtarzają się na kolejnych odcinkach (łukach) w zależności od konkretnej nawigacyjnej sytuacja lotu.

 

13.3.1 NAWIGOWANIE STATKU POWIETRZNEGO PO ODCINKU PROSTOLINIOWYM

Czynności załogi podczas nawigowania statku powietrznego po odcinku prostoliniowym:

1) określenie przed osiągnięciem punktu początku odcinka nawi­gacyjnego reżymu lotu: K, V, H, VZ i nakazanego czasu prze­lotu odcinka,

2) odlot .ad punktu początku odcinka z ustalonym nawigacyjnym reżymem lotu,

3) utrzymywanie nawigacyjnego reżymu lotu,

4) kontrola utrzymywania nawigacyjnego reżymu lotu, 5) kontrola drogi według kierunku i odległości,

6) poprawienie kierunku w przypadku odchylenia od nakazanego kierunku lotu,

7) określenie przewidywanego czasu przylotu do końcowego punktu odcinka,

8) poprawienie nawigacyjnego reżymu lotu (K, V, VZ) w przy­padku stwierdzenia, że przylot do końcowego punktu odcinka nastąpi wcześniej lub później od czasu obliczonego lub na­kazanego (jeżeli nakazany jest czas przylotu nad punkt),

9) określenie rzeczywistego czasu przelotu nad końcowym punk­tem odcinka.

 

13.3.2 NAWIGOWANIE STATKU POWIETRZNEGO PO ŁUKU

Czynności załogi podczas nawigowania statku powietrznego po łuku:

1) określenie przed osiągnięciem punktu początku łuku nawiga­cyjnego reżymu lotu: V, β, ω, H, VZ i nakazanego czasu prze­lotu łuku oraz początkowego i końcowego kursu lotu,

odlot od punktu początku łuku,

3) utrzymywanie nawigacyjnego reżymu lotu,

4) kontrola utrzymywania nawigacyjnego reżymu lotu,

5) kontrola drogi według kierunku i odległości,

6) poprawienie V oraz w przypadku odchyleń od wymaganej szybkości zmiany kierunku lotu w, w celu wyprowadzenia statku na żądany kierunek,

7) określenie przewidywanego czasu przylotu do , końcowego punktu łuku,

8) poprawienie nawigacyjnego reżymu lotu (V, β, VZ) w przy­padku stwierdzenia, że przylot nad końcowy punkt łuku na­stąpi wcześniej lub później od czasu obliczonego lub naka­zanego (jeżeli nakazany jest czas przylotu nad punkt),

9) określenie rzeczywistego czasu przelotu nad końcowym punk­tem łuku.

 

13.4 ­WYKONANIE LOTU PO NAKAZANEJ TRASIE

 

13.4.1 DOLOT DO PODSTAWOWEGO PUNKTU TRASY

Jednym z istotnych warunków dokładności wykonania całego lotu po nakazanej trasie jest dokładny co do miejsca, kierunku i czasu przelot nad podstawowymi punktami trasy.

Dolot do podstawowego punktu trasy (WPT; WPTP, PZK) moż­na wykonać według:

- orientacji wzrokowej,

- kursu równego nakazanemu kątowi drogi,

- kursu obliczonego z uwzględnieniem kąta znoszenia,

- urządzeń radiotechnicznych (pokładowych, naziemnych),

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl