Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

II etap terapii pedagogicznej

– terapia właściwa

 

Drugi etap terapii pedagogicznej poświęcony jest na intensywne nauczanie czytania i pisania na materiale literowym wykorzystywanym w ‘zerówce’ – 22 litery alfabetu międzynarodowego + litera ł. Czytania i pisania uczy się metodą sylabową.

Ćwiczenia czytania i pisania przeplatane są ćwiczeniami funkcji percepcyjno-motorycznych, które kontynuujemy z etapu I. W czasie ćwiczeń etapu II dbamy również o zachowanie ciągłości oddziaływań psychoterapeutycznych.

              Nauczanie czytania i pisania na drugim etapie terapii pedagogicznej przebiega etapami (nie należy mylić etapów terapii pedagogicznej z etapami nauczania czytania i pisania na drugim etapie terapii pedagogicznej).

 

Etapy nauczania czytania i pisania

 

1. Poznawanie liter (ewentualnie utrwalanie znajomości liter)

 

 

 

 

 

2. Czytanie i pisanie sylab dwuliterowych otwartych

○●                                          np. ma, me, to, ru, ki, wy,

 

 

 

 

 

3. Czytanie i pisanie wyrazów dwusylabowych (a następnie wielosylabowych) złożonych z sylab dwuliterowych otwartych

a) Czytanie i pisanie wyrazów dwusylabowych złożonych z sylab dwuliterowych otwartych

○●  ○●                            np. bu – ty

 

 

 

 

 

b) Czytanie i pisanie wyrazów wielosylabowych złożonych z sylab dwuliterowych otwartych

○●  ○●  ○●  ○●               np. sa – ła – ta, lo – ko – mo – ty – wa

 

 

4. Czytanie i pisanie sylab trzyliterowych zamkniętych

○●○                                          np. kot

 

 

 

 

 

5. Czytanie i pisanie wyrazów dwusylabowych (a następnie wielosylabowych) złożonych z sylab dwuliterowych otwartych i trzyliterowych zamkniętych

a) Czytanie i pisanie wyrazów dwusylabowych złożonych z sylab dwuliterowych otwartych i trzyliterowych zamkniętych

○●  ○●○                             np. re –bus

○●○  ○●                             np. buł –ka

○●○  ○●○                             np. kan – gur

 

 

b) Czytanie i pisanie wyrazów wielosylabowych złożonych z sylab dwuliterowych otwartych i trzyliterowych zamkniętych

○● oraz ○●○                             np. wyw – rot – ka, po – mi – dor

 

 

6. Czytanie i pisanie sylab trzyliterowych otwartych

○○●                                          np. dwa, kto, kra, sto, zło, dno

 

 

 

 

 

7. Czytanie i pisanie wyrazów dwusylabowych (a następnie wielosylabowych) zawierających poznane wcześniej sylaby (dwuliterowe otwarte, trzyliterowe zamknięte i trzyliterowe otwarte)

a) Czytanie i pisanie wyrazów dwusylabowych zawierających poznane wcześniej sylaby

○○●  ○●                            np. kra – ta

○○●  ○●○                            np. mły – nek

 

 

 

 

 

b) Czytanie i pisanie wyrazów wielosylabowych zawierających poznane wcześniej sylaby

                                          np. sto – do – ła, kro – pel – ka 

 

 

8. Czytanie i pisanie sylab czteroliterowych

○●○○                                          np. list, wilk

○○●○                                          np. staw, zlew

 

 

 

 

9. Czytanie i pisanie wyrazów dwusylabowych zawierających sylaby czteroliterowe

○○●○  ○●                            np. słom – ka

○○●○  ○●○                            np. kras – nal

 

 

 

10. Czytanie i pisanie sylab pięcioliterowych

○○○●○                            np. sklep

○○●○○                            np. kleks

 

 

 

 

11. Doskonalenie umiejętności czytania zdań i tekstów złożonych z wyrazów o różnej strukturze

np. dro – go – wskaz, port – mo – net – ka

 

 

 

 

 

 

III etap terapii pedagogicznej

– doskonalenie umiejętności czytania i pisania

 

              Głównym zadaniem na III etapie terapii pedagogicznej jest doskonalenie umiejętności czytania i pisania u dzieci poprzez opracowanie problemów specyficznych dla polskiej pisowni. Ćwiczenia pisania i czytania przeplatamy ćwiczeniami funkcji percepcyjno-motorycznych, aby je nadal doskonalić (nie dopuścić do regresu) oraz nie doprowadzić do przetrenowania i przemęczenia dzieci ćwiczeniami czytania i pisania. Również w tym etapie zachowujemy ciągłość oddziaływań psychoterapeutycznych.

 

 

Etapy ćwiczeń doskonalących czytanie i pisanie

 

1. Wprowadzenie dwuznaków oraz czytanie i pisanie wyrazów z dwuznakami (sz, cz, ch, dz, dż)

 

 

 

2. Wprowadzenie fonemów miękkich oznaczanych znakiem diakrytycznym oraz czytanie i pisanie wyrazów ze zmiękczeniami (ć, ń ,ś, ź, dź)

 

 

 

 

 

3. Wprowadzenie oznaczenia fonemów miękkich przez i oraz czytanie i pisanie wyrazów ze zmiękczeniami przez i (ci, ni, si, zi, dzi),

 

 

 

 

 

4. Różnicowanie pisowni i, j,

 

 

 

5. Czytanie i pisanie wyrazów z utratą dźwięczności w wygłosie i śródgłosie

 

 

 

6. Opanowanie pisowni ą, ę oraz grup literowych om, em oraz on, en

 

 

 

7. Opracowanie zasad pisownia ó, u, rz, ż, h, ch.

 

 

 

8. Doskonalenie czytania i pisania wyrazów ze zbiegiem spółgłosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie (np. dzban, jabłko, gość)

 

 

 

9. Doskonalenie tempa czytania i umiejętności czytania ze zrozumieniem

10. Doskonalenie umiejętności pisania ze słuchu

11. Doskonalenie umiejętności pisania z pamięci

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl